Samen paard kopen wat er bij komt kijken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annepoes

Samen paard kopen wat er bij komt kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:40

Ik heb geen idee of het hier goed staat. Heb het op de gok gedaan.

In de toekomst ben ik misschien van plan samen een paard te kopen. Ik hoef geen reactie van onenigheden tussen de eigenaars, maar wat er verder bij komt kijken..

:)

toot

Re: Samen paard kopen wat er bij komt kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:42

kwa kostten bedoel je?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:46

samen... is nogal een breed begrip :). Samen met je vriend/man/vrouw/vriendin of met een goede vriend (dus gewoon een vriend(in) niet je vriend(in)). Hoe oud zijn jullie?

Een contractje lijkt me geen overbodige luxe en dan moet je ook nog eens denken aan al die mogelijke dingen waar je het over oneens kan zijn:
- wel/niet buiten
- wel/niet deken
- wel/niet ijzers
- wel/niet wedstrijden
- wel/niet bitloos
- wel/niet die stal
- wel/niet elke dag rijden
- wel/niet buiten crossen
- wel/niet springen
- wel/niet van diegene les
- wel/niet op stro
- wel/geen krachtvoer
- wel/niet onbeperkt hooi
- wel/niet met zweep
- wel/niet met sporen
- wel/geen verzorgster
- wel/geen vrienden op je paard

En dan kan je over alles, maar dan ook echt alles een wel/niet dingetje van maken. En ook al wil je het niet horen, dit zijn wel dingen waar jullie het 100% over eens moeten zijn!!

Verdere praktische dingen: wie betaald de dierenarts als het de ander zijn schuld is? Wat gaat er gebeuren als er iets met het paard gebeurt en het paard niet meer bereden kan worden? Wat gaat er gebeuren als iemand geen tijd meer heeft? Wat gaat er gebeuren als iemand geen klik meer met het paard heeft? Wat gaat er gebeuren als iemand gaat verhuizen?

Tja.... zoals je wel leest, mij niet gezien :D

[edit] ik zie dat je 17 bent. Wat vinden je ouders ervan? Wie betaald het paard, jullie zelf of je ouders? Wat gaat er gebeuren als jullie gaan studeren? Op kamers? Als jullie een vaste baan hebben? Stage?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:57

Er was vroeger spraken dat ik samen met iemand een paard zou aanschaffen. godzij dank hebben dat niet gedaan want er zou te veel onenigheid over gekomen zijn. paarden mensen verschillen namelijk vreselijk veel van mening en dat botst heel erg vaak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

Nog een belangrijke..
Wanneer dierenarts bellen? (de een wil dat al bij een muggebult, de ander als het paard half dood is)
Wanneer inslapen? (Klinkt keihard, maar moet je wel even over nadenken, aangezien dat soms zomaar ineens kan moeten...)

Ken ook alleen maar trammelant die van dit soort constucties is gekomen. Uiteindelijk 1 iemand steeds paard in geheel gekocht en ermee door gegaan.
En ook een keer ruzie gezien over het inslaap moment..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:11

Sjolvir schreef:
Nog een belangrijke..
Wanneer dierenarts bellen? (de een wil dat al bij een muggebult, de ander als het paard half dood is)
Wanneer inslapen? (Klinkt keihard, maar moet je wel even over nadenken, aangezien dat soms zomaar ineens kan moeten...)

Ken ook alleen maar trammelant die van dit soort constucties is gekomen. Uiteindelijk 1 iemand steeds paard in geheel gekocht en ermee door gegaan.
En ook een keer ruzie gezien over het inslaap moment
..

Ik ken geen enkel geval dat lange tijd is goed gegaan. Alle paarden die ik ken, die "samen" waren gekocht, zijn nu van één van hen en de ander heeft soms zelf een paard gekocht.

Wat wel een optie is: De één koopt het paard en de ander rijdt bij en betaald daar een bijdrage voor. Dan ligt de verantwoording waar ie thuishoort, namelijk bij één persoon.

Sorry, het is wat je niet wilde horen, maar de praktijk is nu eenmaal weerbarstiger........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:13

ik ken een aantal mensen die samen een paard kochten. Deze mensen waren soms al wel 22 jaar beste maatjes.

Nu kunnen ze elkaar niet meer luchten of zien. Bij iedereen is het misgelopen.

Het is niet wat je wilt horen maar wel de realiteit.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:52

ja klopt. waarschijnlijk wordt ik ook de mede betaler. Magoed dat heb ik nu al een paar keer gehad of idd de gehele stalling betaald + hoefsmid, enting en wormenkuur.

Het gaat ook voer de toekomst. Mijn ouders vallen hier totaal buiten.

Kwa kosten is het totaal beeld me wel duidelijk. Maar idd de kleine dingetjes.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:13

Aangezien je nog geen 18 bent en je ouders er niets vanaf weten, mag je er dus officieel gezien ook niet in meebetalen.

Alles goed op contract laten zetten.
Want ook ik ken helaas alleen maar gevallen weerbij het mis is gelopen.
Mensen die vriendinnen zijn (al jaaaaren) en elkaar nu niet meer kunnen luchten.
Samen een pony gekocht voor de kinderen, en na 3 maanden was de ene partij er al zat van.
Etc, etc.

Denk er goed over na, en betrek ook je ouders erbij, aangezien je nog niet bevoegd bent zoiets te beslissen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:44

Ik vrees ook dat dit helemaal niet gaat werken. Ik zou in ieder geval heel duidelijk afspreken wie het paard overneemt/overkoopt van de ander als het niet goed loopt tussen jullie.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:54

Het gaat over de toekomst nogmaals, in de tussentijd ben ik al 18.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:20

Annepoes schreef:
Het gaat over de toekomst nogmaals, in de tussentijd ben ik al 18.

Alle gevallen van "gedeelde" paarden waren volwassen mensen. Al die gevallen zijn stukgelopen op ruzie/meningsverschillen.
Gaat jou ook gebeuren wanneer je hieraan begint. Bij deze heb je mijn schriftelijke garantie.

Aan de andere kant heb ik zeer goede ervaringen met bijrijders, en velen met mij. In de 17 jaar dat ik mijn vorige paard heb gehad, heb ik drie bijrijders gehad. De eerste stopte omdat ze zelf een paard kreeg, de tweede is helaas slachtoffer geworden van jaloezie, maar sinds dat daar duidelijkheid in kwam heb ik weer goed contact met haar en de derde is nog steeds een goede vriendin, die ondertussen ook zelf een paard heeft.
Later bij een ander paard nog een poos een bijrijdster gehad maar die moest stoppen omdat ik ging verhuizen en de afstand voor haar te groot werd, helaas. Was ook een fijne meid om mee samen te werken.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:13

Een paard houden is geen kattepis,het mag niet de dupe worden van onenigheid van meerdere eigenaren.
Je wilt het allemaal op je eigen manier doen.
Waarom niet een persoon het paard kopen en alle rechten en de ander als betalende bijrijder?
En hele goede afspraken maken.
Succes en wijsheid

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:20

- soort paard
- wat voor instructie

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:40

ondanks alle verhalen van hier voor :

ik heb al bijna 5 jaar samen een paard en dat gaat goed !

maar je moet idd een contract opstellen voor het delen van de financiele kosten.
bespreken wat te doen bij "onbruikbaar "worden van het paard, manier van evt. inslapen.

verder hebben wij in het contract gezet dat als 1 persoon er mee wilt stoppen ( om wat voor reden dan ook) de ander het recht heeft om het paard over te kopen. Hierbij hebben we een zelfverzonnen afschrijvingsbedrag per jaar opgesteld.
Ik houd bij wat voor spullen we samen hebben gekocht en welke ik zelf heb aangeschaft.

Je moet 100 % van elkaar weten dat je liefdevol en voorzichtig met het paard omgaat.
Je moet een paard zoeken die niet eenkennig is .
Je moet allebei enigzins hetzelfde rijden. ( ik bedoel niet de een western en de ander dressuur)
Het houd in dat je 3x per week rijd. ( als hij 1 dag rust heeft). Wil je dat?

Natuurlijk kun je toch onenigheid krijgen. Dat is de gok die je neemt.
Als je een paard alleen kunt bekostigen qua financieen en tijd doe je dat ook alleen of met een bijrijder.
Voor ons was het de enige mogelijkheid om allebei een "eigen"paard te hebben.

Het nadeel waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik meer tijd heb en graag vaker zou willen rijden. Ook omdat ik nu wedstrijden rijd en meer zou willen trainen. En dat kan dus niet. Houd daar ook rekening mee.
De situaties kunnen veranderen , bespreek dat ook van te voren. Dat is dus een risico als je samen een paard aanschaft.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:49

Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat het altijd fout gaat. Maar dat klopt niet!!!! Ik heb al 10 jaar mijn paard samen met een vriend van mij. En dat is nog nooit maar dan ook nog nooit mis gegaan. Helaas is een half jaar geleden die vriend overleden.... maar toch het kan wel goed gaan dus!
Ik denk dat de tips die lucille je geeft heel goed en nuttig zijn, dus als je meer wilt weten zou ik haar om extra info vragen. Daar kun je wat mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:50

lucille schreef:
Het nadeel waar ik nu een beetje tegen aan loop is dat ik meer tijd heb en graag vaker zou willen rijden. Ook omdat ik nu wedstrijden rijd en meer zou willen trainen. En dat kan dus niet. Houd daar ook rekening mee.
De situaties kunnen veranderen , bespreek dat ook van te voren. Dat is dus een risico als je samen een paard aanschaft.

En dat is dus precies de reden waarom het vroeger of later fout gaat. Het gaat inderdaad enkele jaren goed en dan komen de veranderingen en dus de verschillen van inzicht en de verschillen in wensen en wat je met het paard wil doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:54

Het kan best goed gaan, maar je moet wel een heel duidelijk gezamenlijk contract maken.
Ook is het verstandig het paard en harnachement te verzekeren tegen allerlei onheil, zodat als door een foutje oid van de één, niet ook de ander zwaar gedupeerd wordt.

Tenslotte heel belangrijk;
er zullen altijd punten komen waar je het over oneens bent. Je moet dus een bemiddelaar hebben, die je van te voren hebt benoemd, die in dit soort situaties de knoop kan doorhakken. Dat kan over grote kwesties zijn ('inslapen of niet') of over kleinere ('beslaan of niet') Belangrijk is, dat deze persoon het paard kent, jullie kent, en neutraal is voor jullie beiden.
Bijvoorbeeld de stalhouder, of een gezamenlijke instructeur. Maar niet de instructeur van één van jullie, of een familielid van één van jullie.
Zet de naam van deze persoon in het contract!
Wijzigen van de bemiddelaar kan alleen met instemming van jullie beiden en leidt dan tot een contractwijziging. Denk dus goed na, wie dit gaat worden en of je daar beiden gelukkig mee bent!