Bij het rijden zonder E rijbewijs, zijn er 2 opties die ik ken.
Geheel moet sowieso onder de 3500 kg blijven, en de auto zwaarder dan de trailer en bij de TRAILER moet het maximum te laden massa mee worden gerekend.
Je krijgt dan dus bv:
Auto (leeg) 1650 kg + totaal gewicht trailer ( dus inclusief de max. te laden massa, dit is wel duidelijk in mijn ogen) 1600 kg = 3250 kg
Dit zou dus legaal zijn.
Maar, de auto heeft bij mijn weten ook een maximum laadvermogen. Moet dit er nu wel of niet bij opgeteld worden?
Je krijgt dan dus bv:
Auto leeg 1650 kg + maximum te laden massa 500 kg + totaal gewicht trailer (+ max te laden massa, dit is wel duidelijk in mijn ogen) 1600 kg = 3750 kg
Dit zou dus illegaal zijn.
Voor sommige combinaties hangt het er om en ik heb zelfs ervaren dat ook de politie vaak totaal niet weet hoe het zit.
Wie kan hier verheldering brengen? Op sites als de ANWB en CBR staan verklaringen, maar op andere plaatsen hoor ik weer andere dingen. Het gaat dus puur om het wel of niet meetellen van de max. te laden massa van de AUTO.
Overigens geen discussie hiermee aub over het verantwoord zijn hiervan of niet, want dit is totaal niet van toepassing. Ik heb gewoon mijn E rijbewijs, het gaat er alleen om dat dit vaak niet duidelijk is, en ik nu zelf ook ga twijfelen.
Ik ben benieuwd!

wil je een beetje zuurstof om bij te komen?