Wat is het verschil tussen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Failleke

Wat is het verschil tussen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:53

Hoi! Een vraagje: wat zijn nou precies de verschillen tussen alle 'soorten' stallen?

Stoeterij, fokkerij, hengstenstation, dekstation, manege.. enz. Wat zijn stiekem synoniemen van elkaar of waar zit toch een klein verschil tussen.. ongeveer weet ik het wel maar ik ben nieuwsgierig wat het nou allemaal precies inhoudt.

Alvast bedankt!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:02

Manege is een plaats waar je een paard of pony kan 'huren' en waarmee je op die locatie een les krijgt. Hier beginnen de meeste mensen met rijden. Soms kan je ook 'vrij' rijden en eigen paarden plaatsen. Je huurt als je een eigen paard hebt een stal.

Pensionstal: Wanneer er een stal is die stallen verhuurt, vaak met extra mogelijkheden zoals stapmolen, rijbaan, etc heet zo'n stal een pensoinstal.

Dekstation: is een plaats waar ze zich bezig houden met; sperma afnemen en de hengsten staan daar vaak opstal. Maar ze kunnen ook bijv. diepvriessperma op voorraad hebben of kopen en dit insimineren in de merrie.

Stoeterij: Op een stoeterij fok je paarden. Dus een fokkerij. Op een stoeterij kan je ook rijden etc. Dus meer dan alleen fokken.

Volgensmij heb ik alles opgeschreven... Als ik fouten heb gemaakt of iemand weet het beter...Zou ik zeggen... Aanvullen! haha :)

Failleke

Re: Wat is het verschil tussen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:43

Oh oke! Dus toch een klein verschil tussen stoeterij en fokkerij. Het waren (voor mij tenminste) echt van die woorden waarvan je wel weet wat ze zijn maar toch.. wat zijn het nou eigenlijk écht, haha. Aanvullingen zijn inderdaad welkom, maar mijn vraag is op zich beantwoord. Dankjewel apple01!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:56

maar een stoeterij is toch met opfok erbij? of zie ik dit nou verkeerd :o

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:25

ja een stoeterij heeft vaak ook jonge paarden in de opfok staan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:46

maar je kunt ook alleen een opfok hebben zonder stoeterij te zijn :)

Er zijn ook mensen die 1 veulentje hebben en die dan in de opfok zetten. Opfok is speciaal voor jonge paarden vanaf 6 mnd tot 3 jaar om ze lekker onbezorgd in kuddeverband op te laten groeien tot een vrolijk jong paard.
Een stoeterij heeft vaak meerdere fokmerries en evt ook een eigen opfok maar dat hoeft dus niet persé.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:05

okee ty XX

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:54

Oh, nog één:
De handelsstal: Een stal waar paarden verhandeld worden. Dus inkoop en verkoop van paarden. Kan ook worden gecombineerd met verkoop van eigen fokproducten, dus met een fokkerij of stoeterij. (als ik me niet vergis)
Tevens met pensionstal en manege.