Paard kopen in Duitsland....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Paard kopen in Duitsland....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:37

Ik heb wat vraagjes, ik wil misschien een paard kopen in Duitsland.
(komende zaterdag ga ik erheen)

Ik weet wat ik in NL zou willen, maar wat is in Duitsland gebruikelijk?

Ik wil na het besluiten of ik het paard wel of niet koop, deze laten keuren, zowel klin. als rontg.
Als deze goedgekeurd zou worden, zou hij mee naar huis mogen.
Nederlandse verzekering eist: verz. boven 4500 euro goede volledige set foto's die aan NL eisen voldoet.
(krijg de eisen over de mail) Alternatief is net over de grens in NL laten keuren.

Wat is gebruikelijk in Duitsland qua keuringskosten, maw, wie betaald?
verkoper / koper. Bij goed / afkeuren?

Is het in Duitsl. gebruikelijk om een contract te tekenen?
En waar vind ik een Duits talig contract op internet, in NL kan ik ze via google vinden
en mijn Duits is niet zo goed dat ik er op kan googelen, kan gelukkig wel goed genoeg
Duits om contract te kunnen lezen.
Is het wel of niet gebruikelijk paard op proef te krijgen?

Het is nog onbekend of het een groen, dan wel beleerd paard wordt, dat is maar net
wat er bij de fokker staat. (leeftijds indicatie tussen de 3 en 6 jaar oud)

Brand los met ideeen, tips etc. over het kopen van een paard in Duitsland.

(paard staat dikke 350 km bij mijn huis vandaan, moet dus allemaal wel efficient geregeld zijn.
Kleine bijkomstigheid, ik heb geen winterbanden, ben dus afh. van leen auto en leen chauf.
Die ik nu eindelijk heb kunnen regelen.)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:39

Ik heb mijn Tinker hier in Duitsland verkocht. Die mensen vonden het heel normaal dat er eerst gekeurd werd. Bij goedgekeurd waren de kosten voor hun en bij afgekeurd voor ons.

Ik geloof dat ik ook nog wel ergens het contract heb. Als ik het kan vinden, wil ik het wel voor je scannen en toesturen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:41

In Duitsland is het bijna hetzelfde als in NL: ga er niet zomaar vanuit dat de verkoper de kosten draagt als het paard afgekeurd wordt. Dit moet je vantevoren heel duidelijk bespreken. Veel doen hier niet aan, keuren is „op eigen risico“. Aangezien je bij een fokker gaat kijken, denk ik dat hij wel zo zijn gewoonten heeft, kun je gewoon vantevoren naar vragen.

Hier is het wel gebruikelijk een contract te tekenen, maar ook hier: vantevoren checken of die mensen dat willen, en of ze een contract hebben liggen.
Hier een voorbeeld:
http://reittreff.foren-city.de/topic,11 ... rtrag.html

Het is niet gebruikelijk een paard op proef te krijgen, zeker niet als het paard de grens over moet. Maar bij een fokker/handelaar zou ik er zeker naar vragen, op sommige stallen word het wél gedaan zonder problemen.

Gewoon vantevoren van alles duidelijk afspreken, en op papier zetten. Niets is hier vastgelegd over het aankopen van een paard, net zoals in NL.

Ook al ben je afhankelijk van een leenauto- en chauffeur: ga daarom niet overhaast een beslissing nemen! Ben gisteren ook ruim 2 uur heen, en weer 2 uur terug onderweg geweest voor een paard, van het weekend met trailer achter de auto ben ik wel 3,5 uur onderweg. (andersom, ik woon in Duitsland en koop een paard in NL) Liever wat meer moeite en tijd, als een miskoop!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:20

Er gaat zaterdag ook helemaal geen trailer mee :D, heb ik nog bij geen 1 paard gedaan.
Ik ga zaterdag kijken en er een dagje uit van maken. (en kijken of we Duits bakkertje kunnen leeg
kopen die hebben altijd van die lekkere platkuchen enzo, en kasekuchen, jammie!!!)

Ik geloof er wel in, dat ik ineens het paard leuk moet vinden.
(heb er nu ca 20 gezien, 1 vond ik ondanks dat deze qua uiterlijk helemaal niet aansloot bij wat ik zocht
en mooi vind, wel helemaal mijn karakter dier, maar ze kwamen niet met de foto's op de proppen.
Na 2 wkn gezegd, hou hem dan maar fijn.
En de ander werd afgekeurd op de foto's, beiden was meteen dat ik dacht! JA! HEBBE!
Met jou kan ik de krant wel leren lezen! Heb ondertussen dus ook heel Nederland al bij herhaling doorkruisd. :o )

Vind ik er 1 leuk, tja, dan moet ik van alles gaan regelen.
Want buiten geen winterbanden, mag ik zelf een zwaarder paard dan mijn sportconditie fjordje niet trekken.
Maar in ieder geval moet dan geregeld worden dat hij wordt gekeurd.
Kosten dat spreek ik dan wel af met de fokker.

Bedankt voor die link naar het contract!
Denk overigens dat die fokker wel contracten heeft, maar dan kan ik ze vergelijken.

Uiteraard open ik wel een topic als ik mijn nieuwe vriendje gevonden heb!

Grappig ik naar D voor een paard jij naar NL.
(Ben al lang blij dat ik niet naar Denemarken hoef, dit is toch dichterbij)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:22

Ach ja, ik blijf niet voor een nieuw paard binnen een straal van 50 kilometer zoeken, voor een echt leuk paard rij ik wel wat kilometers! Heb ook twee paarden in Duitsland gekocht (niet nu natuurlijk, in de loop der jaren) en laatst een pony in NL. Nu dan weer een paard in NL.

Ik kijk rond in DL, NL en Belgie, da's ook nog best te doen en daar worden ook veel erg leuke paarden aangeboden!

Ga je dan bij 1 handelaar kijken? Als je er toch een hele dag voor uittrekt, zou ik meerdere plekken aandoen of afspraken maken. Of kijk je voor een bepaald ras? (ik zie in je onderschrift staan dat je een Knabstrupper zoekt? Hier zit een kleinschalige fokker die heeft een aantal leukerds te koop met goede papieren!)

En begrijp ik goed dat je hierheen komt zonder winterbanden? Mocht er een ongeluk gebeuren, dan ben je echt de klos he, als ze maar het idee krijgen dat het wel eens door de banden zou kunnen komen. Niet dat ik je een ongeluk toewens natuurlijk, maar het is hier nu wel spekglad, weet niet hoe het in het weekend is.

arosier

Re: Paard kopen in Duitsland....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:28

dag

Wij hebben ong. 3 maanden geleden ook een paard uit duitsland gekocht. een echte Hannoveraan incl nog een brandmerk.

hij is rontgen getest, en goed bevonden, bij goed bevinden moesten wij het betalen en naders had de vorige eigenaar het betalen. Ook hebben we een contract ondertekend. maar dat vind ik een heel goed systeem. Als wij dan onderweg waren aangehouden konden we de getekende paperen laten zien dat het paard echt van ons is.

Vroeger hebben we ook is een pony verkocht naar duitsland deze is toen helemaal medisch gekeurd, en kreeg toen loodjes in zijn manen en staart (weet niet meer waar dat voor was) maar dat hoeft dus tegen woordig niet meer..

Toch hebben we gemerkt dat de reis ong zon 5 uur in de trailer echt inpackt heeft gehad opp het dier. Hij was nat van het zweet en vond het allemaal erg spannend.

Ik hoop dat je een leuk paard vind! succes iig

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:57

Arosier, heb jij bij aankoop van je paard geen eigendomspapieren gehad naast het paspoort? Degene die dit papier heeft is de eigenaar van het paard, daarom moet je het ook altijd los van het paspoort bewaren. Veel mensen weten dit namelijk niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:26

eigendomspapieren kennen we in NL niet.

Overigens ging mijn uitje naar Duitsland dit weekeind niet door.
Sneeuw... grrrrrrrr
(we wouden zelf al niet gaan, fokker gebeld en rade het ook af,
aangezien de paarden gewoon in de wei staan, beetje lastig met een pak sneeuw.)

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:40

het licht aan de mensen

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:28

@ suffie

Ik weet niet zo goed meer of we eigendoms papieren hebben gehad :$