Trailerlaadprobleem, niet heen maar wel terug!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Trailerlaadprobleem, niet heen maar wel terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:45

Drie jaar lang geen vuiltje aan de lucht, soms wat klieren maar met de trailer tussen de bak en de stalingang had meneer weinig keus dan er gewoon op te lopen. Ik had 27 dec les en toen is het geklier begonnen, hij gaat dus niet de trailer op. Die dag heb ik het uiteindelijk opgelost met de trailer er weer tussen zetten maar 31 december ben ik verhuisd van stal.

Ik heb geen mogelijkheid meer om de trailer klem te zetten en ben 3/4 keer in de week aan het tobben om hem erop te krijgen. Ben namelijk verhuisd van lokatie met binnenbak naar lokatie met alleen buitenbak. De afgelopen periode ben ik dus op pad geweest om toch te rijden. Maar elke keer dat drama met laden zorgt er inmiddels wel voor dat ik het zat begin te worden.

Ik zet de trailer neer, ik loop er met hem heen en hij gaat voor de trailer staan. Hij parkeert zich half op de klep en blokkeert daar. Gaat zijwaarts erlangs en eraf of slaat zijn hoofd een keer omhoog, raakt het dak en gaat in zijn achteruit en dit verhaal herhaalt zich eindeloos. Hulp haalt niets uit, longeerlijn ook niet (paard loopt er dwars doorheen als ie opzij gaat. Tikjes met de zweep (ok, soms ook iets harder :D ) halen ook niets uit. Iets te eten vindt ie niet interessant.

Maar het stomme is dus dat àls het me eindelijk gelukt is om hem er toch op te krijgen en ik ga rijden (ben 20 minuten onderweg met de trailer) is het daarna dus geen enkel probleem om hem er weer op te krijgen! Ik doe de klep naar beneden terwijl ik hem met één hand beet heb, laat m los en hij loopt naar binnen! Niets aan de hand....

Ik zoek dus tips en trucs, want stress heeft ie niet, hij is nog nooit bezweet van de trailer gekomen en ik snap werkelijk niet wat er nu aan de hand is. Als het nou een echt probleem was en hij er helemaal niet meer opging maar zodra ik eenmaal weg ben van stal is er dus niets meer aan de hand.

Wie helpt ons om gemakkelijker op pad te gaan?

Abeltje77

Re: Trailerlaadprobleem, niet heen maar wel terug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:50

Ik kan je niet helpen hiermee, maar ik wil je wel even meegeven dat je titel een beetje misleidend is.

Het leest alsof je heen geen problemen hebt, en terug wel, terwijl het nou net anders om is.

Heb je al eens geprobeerd om met 3 man te laden? Eentje bij paard, en iemand langs elke zijkant ev met twee lijnen? Die van mij krijg ik alleen nooit op de trailer, maar met twee lijnen kruislings erachter gaat het een stuk makkelijker. Dan gaat ie de 'discussie' niet eens aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:55

ons madammeke was ook begonnen met die kuren, precies hetzelfde(zij is alleen een Atje gelukkig)

ik zal proberen uit te leggen hoe ik het halstertouw knoop al zou je in het begin ook een ketting kunnen gebruiken

halstertouw zit vast aan het halster, dan vlecht je de rest door ring aan de zijkant , vervolgens over de neus, door de ring aan de andere kant van het halster en nu eens flik snukken, korte rukjes
het werkt een beetje als een praam
bij ons werkte het super en nu kan zelfs mijn dochter van 11 haar weer gewoon op de wagen zetten

bij ons was het probleem dat ze niet van huis wilde, gescheiden van de anderen, naar huis was geen probleem

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:02

het klinkt alsof je een paard een hele dikke middelvinger tegen je opsteekt :) daar is zeker een oplossing voor maar daar heb je hulp bij nodig, op mijn site staat een heel stuk onder trailerladen en een voorbeeld van zo'n dikke vinger paard (is ook een bokker). Misschien kun je wat met die tips en anders roep je maar weer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:10

Nou zo voelt het ook Cissy en dat is bijster frustrerend! Ik ga eens kijken op je site.

Ik snap wat je bedoelt Spatter en zal t proberen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:12

Cissy, heb je site gelezen en aangezien je niet zo bijster ver weg woont bij mij vandaan wil ik je eigenlijk wel om hulp vragen! Is dat mogelijk?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:21

Je paard heeft inderdaad lak aan je ,als ik het zo lees.

Wanneer jullie met de trailer weggaan,gaan jullie altijd rijden ?
Zijn dat zware lessen voor je paard?
Ik vind het erop lijken dat het paard de trailer heeft gelinkt aan eerste keer in de trailer = (misschien )hard werrken/lessen = niet leuk = niet de trailer ingaan.

2de keer in de trailer is naar huis = fijn/leuk = trailer ingaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:22

ik wil je best een keer helpen hoor, ik stuur je wel even een PM

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:31

Nou hij hoeft niet altijd hard te werken hoor, ga ook naar de Drunense Duinen of springen of crossen. Hij doet echt heel veel leuke dingen maar ik heb ook niet het gevoel dat ie er echt iets tegen heeft, maar dat ie het doet omdat het lukt.....dus ik laat het gebeuren!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:36

spatter schreef:
ons madammeke was ook begonnen met die kuren, precies hetzelfde(zij is alleen een Atje gelukkig)

ik zal proberen uit te leggen hoe ik het halstertouw knoop al zou je in het begin ook een ketting kunnen gebruiken

halstertouw zit vast aan het halster, dan vlecht je de rest door ring aan de zijkant , vervolgens over de neus, door de ring aan de andere kant van het halster en nu eens flik snukken, korte rukjes
het werkt een beetje als een praam
bij ons werkte het super en nu kan zelfs mijn dochter van 11 haar weer gewoon op de wagen zetten

bij ons was het probleem dat ze niet van huis wilde, gescheiden van de anderen, naar huis was geen probleem

Dat probleem hadden wij ook.

Onze pony ging altijd aan de haal met je. Dus hebben wij geprobeerd het touw over de neus te doen.

Nu helemaal geen gezeur meer. Ook als ze aanstalte maakt om te gaan trekken of niet voorwaarts is wordt de neus ingedrukt en huppa, mevrouw blijft braaf staan, want ze weet dat het anders toch niet lukt. :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:50

Touwen over neuzen of kettingen etc werkt niet voor ieder paard, er is geen standaard oplossing maar je moet naar het paard zelf kijken en daar op reageren. Daarnaast vind ik het een gebrek aan kunde als je met kettingen en allerlei andere strenge hulpmiddelen moet gaan werken.
Je wilt toch graag met je paard op pad, waarom zorg je dan niet dat je paard ook graag met jou op pad wil?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:02

Ik heb er een die het juist andersom heeft, daar sta je en je pony niet op de trailer willen als je naar huis gaat. Wij tillen haar dan uiteindelijk met twee sterke mensen dan erin, maar ja dat is met zo'n grote niet te doen natuurlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:06

:D ben ik helemaal met je eens in principe, alleen is ons lotte een draakje die liefst alleen maar doet waar ze zelf zin in heeft
daar zou je in mee kunnen gaan maar daar wordt ze zelf niet beter van
ze wordt dit jaar 19 en is al 18 jaar bij ons en altijd een draakje geweest, ik ben bang dat als ze groter was geweest en niet bij ons was terecht gekomen, dat ze allang bij stegemann was geeindigd
ze heeft mijn dochter laatst met de sneeuw gewoon onderste boven getrokken en haar meegesleept over de grond omdat ze geen geduld had en richting stal wilde
op rijlaarzen heb je dan weinig te vertellen als ze echt haar 250 kilo erin gooit(lees; ze stijgert en geeft een ruk aan het halstertouw en sjouwt aan)

er is een groot verschil tussen een paard die jouw leiderschap probeert te ondergraven en een dier wat bang is

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:17

Uit je verhaal maak ik op dat je nog niet zo lang geleden verhuisd bent. Misschien is dat ook een oorzaak omdat hij wel graag mee terug gaat. Het helpt misschien om hem een paar maal in de trailer te zetten en niet weg te gaan. Het rijden is immers geen probleem, terug wil hij wel mee. Neem de tijd zet hem erin, desnoods met een touwtje door zijn halster, eenmaal in de trailer beloon hem en laad hem weer uit. Geen succes gegarandeerd maar ik ken paarden bij wie dit wel heeft gewerkt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:22

Zou kunnen maar hij deed t ook nog op de vorige stal, daar is het weer begonnen. Toen ik hem net had was het laden ook echt een probleem maar dat is opgelost en ik heb hem ruim 3 jaar zonder problemen overal mee naartoe genomen. En altijd alleen....wedstrijden, kliniek, buitenritten, nooit een probleem. Nu ineens wel en verhuizing zou mee hebben kunnen spelen maar nogmaals het is begonnen toen ik nog op zijn oude stal stond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:33

spatter schreef:
er is een groot verschil tussen een paard die jouw leiderschap probeert te ondergraven en een dier wat bang is
precies, de 1e is een dikke vinger paard die wat opvoeding moet hebben en de tweede moet je met fluwelen handschoenen behandelen en overtuigen dat het niet zo eng is in de trailer.
Maar wat het moeilijkste te beoordelen is is welk paard heb ik nou...?
Een dikke vingerpaard met fluwelen handschoenen behandelen werkt averechts hij gaat je alleen maar harder uitlachen. De andere proberen op te voeden terwijl hij denkt dat er een leeuw in de trailer zit zal hem niet overtuigen van je gelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:01

tja, dat is paardenkennis
ik vind dat je toch wel aan de reactie kan zien wat het is
en het kan best zijn dat een paard onderweg geschrokken is waardoor het altijd makkelijk te laden paard ineens niet meer meewerkt

bij onze pony was het zo dat ze de trailer op rende als de andere er al op stond en begon te stijgeren als ze eens de eerste was die erop ging

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:15

Dat is inderdaad paardenkennis, maar hoeveel mensen van alle 'mensen met paarden' hebben die kennis?
tuurlijk kun je het aan het paard zien wat voor soort het is, zn hele lichaam vertelt je dat tenslotte ;)
maar dan nog moet je kunnen lezen wat zijn reacties zijn en wanneer je druk moet geven en hoeveel, en dan wanneer juist niet en ook wanneer je helemaal niks moet doen en gewoon aanwezig zijn.
Hoe je lichaamstaal op dat moment bij het paard is is zo van belang en men weet vaak niet eens dat ze tegenovergestelde signalen uitzenden dan wat ze bedoelen :D
De mensen met díe kennis hebben vaak geen trailerproblemen ;) , maar leg het maar eens uit aan mensen die wél trailer problemen hebben en het met touwen en kettingen en noem ze maar op al die oplossingen gaan proberen....

Ik vind het juist geweldig leuk om te doen en als het me weer lukt krijg ik daar echt een kick van! Het is elke keer weer een uitdaging en ik hoop er nog vele te krijgen want je krijgt er zoveel inzicht voor terug dat is onbetaalbaar! En uiteraard dankbare eigenaren. ook erg leuk! :+
Helaas is daar geen echte opleiding voor anders had ik me al opgegeven. nu is het proefondervindelijk en ik ben nog maar een beginner vergeleken met bijv Petra/Annemarie/Balingehof. Ik verwijs ook wel mensen door als ik denk dat ik daar nog een maatje te klein voor ben.