tijdelijke loge,wat te vragen qua stalkosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

tijdelijke loge,wat te vragen qua stalkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:59

Het volgende probleem dient zich aan:

Mijn collega huurt met een kennis 3 stallen bij een boer, helaas is deze boer recent overleden en nu kregen ze gister te horen dat ze voor 1 februari moeten vertrekken .
mijn collega zet haar paard op pension .
Nu gaat het om een pony waarvoor momenteel nog geen plekje is gevonden.
ze zijn druk op zoek.
nu vroeg ze of deze pony als ze niets kunnen vinden tijdelijk bij mij op stal kon komen.
Ik heb gezegd dat ik dit prima vind, ik zou zelf ook blij zijn als ik in deze situatie geholpen zou worden.
Nu vroeg ze wat ik per maand zou vragen.
en ik heb dus werkelijk geen idee.
Ik zal tijdelijk de volledige zorg van de pony op me nemen, dit houd in 2x daags voeren en eventueel binnen en buiten zetten.
er is een buitenbak met verlichting waar ze gebruik van kan maken en de pony komt ook op de weide met mijn paarden.

Heeft 1 van jullie enig idee wat ik hier zou moeten vragen?
welke afspraken zijn verder nog belangrijk om te maken?
Kan ik eissen dat de pony zo en zo wel geent en recent ontwormt is of deze in overleg ontwormen?
( mijn paarden zijn wormvrij dus vind dit wel erg belangrijk)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:05

Wat ben je per maand zelf kwijt aan de pony (kosten van voer en stalbedekking)? Je zou dan dat bedrag kunnen vragen + nog wat voor je werkzaamheden. In totaal zo'n € 75 - 150 per maand?

Verder kan je natuurlijk verplicht stellen dat de pony goed ontwormt en ingeënt moet zijn. Dit vind ik niet meer dan reeël aangezien je dit ook bij je eigen paarden hebt gedaan.

timokyana

Re: tijdelijke loge,wat te vragen qua stalkosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:08

ik weet nog niet hoeveel de pony eet, maar dit zouden dan kosten zijn voor het hooi en stro.
ik betaal per baal 3.50.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:01

En ik zou wel een datum vastleggen waarop ze uiterlijk weer weg moeten zijn (als je dat wilt). Anders zit jij er aan vast zonder dat je het wil..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:24

Ik zou hen in ieder geval de kosten laten betalen (gewoon een rieel bedrag en eventueel een bedrag voor de verzorging). Indien je dit wilt kun je ook een datum afspreken waarop de pony uiterlijk weg zal zijn of na die bepaalde datum een normaal bedrag voor stallingkosten konform omliggende stallen voor wat je bied.

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:16

De kosten + een bedrag voor de verzorging en een uiterste datum vastleggen lijkt me ook een goed idee!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:22

als het om een vriendendienst gaat dan zou ik enkel het stro en de voeding in rekening brengen zeker als het maar tijdelijk is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:43

Rond de 100,00 euro per maand kun je echt wel vragen. Het is weliswaar een vriendendienst, maar als ze wel ergens een plekje had gevonden, had ze ook moeten betalen en wrs meer. Blijft dus kaatje koek voor je vriendin.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:08

om eerlijk te zijn zou ik voor mijn collega gewoon alleen het voer rekenen, maar het gaat nu om een kennis van haar die ik niet persoonlijk ken, dus dat maakt het voor mij een beetje anders.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:23

timokyana schreef:
om eerlijk te zijn zou ik voor mijn collega gewoon alleen het voer rekenen, maar het gaat nu om een kennis van haar die ik niet persoonlijk ken, dus dat maakt het voor mij een beetje anders.

Ohzo,ik dacht dat jullie zich ook goed kenden.
Nee dan zou ik ook zeker een prijs maken voor de lokatie.
Denk dat 100 euro zeker niet verkeerd is dan.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:44

Ik denk dat je met 100 euro echt niet duur bent hoor! Jij verzorgd de pony zolang en hij krijgt
wat hij nodig heeft aan eten en verzorging.
Maar ik zou wel op papier zetten dat het tijdelijk is, of jij moet er geen bezwaar tegen hebben
dat de pony langere tijd bij jou komt te staan.
Wil ze de pony dus wel voor langere tijd bij jou stallen, dan zou ik even gaan nadenken over
de prijs en die iets omhoog doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:48

€120 euro per maand vind ik redelijk.

Ook zou ik een 'normaal' stallings contract opstellen, waarin je zet wat er gebeurd als ze halverwege een maand vertrekt (en die kans is best aanwezig) hoelang van de voren ze het jou laat weten, hoevaak ze zelf anwezig dient te zijn, en vooral ook wat jij wel en wat jij niet betaald. Maar je kunt ook best zeggen dat je met ontwormen wilt dat ze meedoet met jou...

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:51

ik betaalde 8 euro per dag all-in, eten,stal,wei/stapmolen .

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:52

Stalling met weidegang+voeren+verzorging+ verlichte buitenbak, ik zou denken aan 150 euro ongeveer. Ligt ook een beetje aan de maat van de pony (kan in hooi nog wel aardig schelen of je een grote e maat of een a'tje hebt staan).

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:01

Zoals ik het lees gaat het om een tijdelijke pensionstalling waarbij de eigenaar niet voor dubbele kosten staat omdat ze ergens anders nog voor stalling moeten betalen. Het lijkt mij dan heel normaal om een "normale" prijs te vragen. Dan kun je je nog wel afvragen wat normaal is haha.

Als voorbeeld zal ik vertellen hoe mijn paard staat: Ze wordt dagelijks op de wei gezet en er weer afgehaald. Er wordt 2x per dag krachtvoer gegeven. Ik geef zelf hooi en leg een stapel voor de stal die er 's morgens ingegooid wordt. Ik mest ook zelf mij stal uit. Elke week krijgen we 1 baal vlas of zaagsel. Als we meer nodig hebben dan moeten we dit kopen.
Ontwormen en enten gebeurt zoveel mogelijk tegelijkertijd en moeten we zelf betalen.

Wij kunnen gebruik maken van een verlichte buitenbak met een goede bodem en we hebben een longeercirkel met een iets minder goede bodem.

Voor deze stalling betaal ik EUR 175 per maand. Dit is in de regio Twente. Ik kan mij voorstellen dat het in andere regio's anders is.

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:02

Weet dat hier in de buurt een goedkope stal zit met dezelfde mogelijkheden, die is 160 euro voor pony's. En die is echt wel goedkoop, in the middle of nowhere. Dus 150 voor een pony kun je prima vragen! Verder vind ik het heel normaal als je ontwormen en enten wilt bespreken. Misschien even aanstippen dat de pony buiten komt en dat er dan wel es wat wil gebeuren tussen de paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:08

Een bedrag noemen vind ik moeilijk, ik zou wel duidelijk het een en ander op papier zetten.
Denk bijvoorbeeld aan wat er gebeurt als de pony een verwonding oploopt (bel jij de dierenarts of zij? welke dierenarts bel je?) en wie dan verantwoordelijk is (stel jou paard schopt de pony kreupel, of wat gebeurt er als de pony losbreekt? leg vast wie er voor de kosten opdraait).
Of de pony recent geent/ontwormd moet zijn lijkt me inderdaad ook een goede om af te spreken.
Als ze ook gaan rijden in jou bak (bij je thuis?) zou ik daar ook wat over vastleggen (wat gebeurt er als ze valt en haar been breekt? cap verplicht?)
Denk ook aan dingen als, wat gebeurt er als de pony zijn box/de omheining van de wei/etc sloopt? Vergoeden ze dat aan jou, of niet?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:10

Bij een hengstenhouder vragen ze tussen de 5 en 7 euro per dag. Dat zal ik ook aanhouden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:13

pffff, komt toch wel heel wat meer bij kijken als verwacht.
Bedankt voor al jullie reacties, ga vast het een en ander van hier op papier zetten, ben bang dat ik anders iets vergeet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:19

Gaat het om de stalling op de foto's in je profiel?

Zo ja, dan vindt ik het persoonlijk een zeer nette lokatie, en denk zelf dat je hier wel 150 voor kunt vragen hoor.

Ik heb 1 jaar geleden tijdelijk mijn paardje op een oude boederij gehad, met oude stallen, slechte bak, maar heel veel weidegang, voor €100 euro ex. verzorging en voer,hooi,stro.
Dit was in een dorp in gelderland.

Dus denk dat zo'n 150 wel een reeele prijs zou zijn.

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:24

Ik heb ook even in je profiel gekeken en 150 euro lijkt me inderdaad niet gek!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:26

Wat betaalde ze bij de boer?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:28

Het gaat idd om de stalling van de foto in mijn profiel.
(moest zelf even kijken,was vergeten dat daar een foto van in stond :+)

bij de boer betaalde ze 50 euro, nu weet ik niet of dit voor alle drie de paarden was of voor 1.
Bij de boer was geen rijbak aanwezig en moesten ze in toerbeurten alles zelf doen.

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:30

Misschien helpt het je hoe het bij ons op stal gaat, vind de punten van Blijheid namelijk wel goeie:
* Eigenaar wordt in principe gebeld, bij geen gehoor en staleigenaar vindt het urgent wordt DA gebeld, kosten pony-eigenaar, en dan de DA van de stal, dus niet perse van iedere eigenaar apart. Kan misschien wel als het om kleinere stal gaat.
* Als pony materiaal stuk maakt betaalt de pensioneigenaar.
* Losbreken ed is voor de eigenaar pony.
* Rijden is eigen risico, cap is verplicht
En denk echt dat 150 euro niet veel is voor wat je er allemaal voor doet.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:30

ik denk datje wel mag gaan tussen de 150 en 175.

Als je het dier sochtends en savonds voert, naar buiten en naar binnen zet. ook het hooi dat het dier verbruikt, en het stro. ook debrok dat het dierkrijgt of dergelijke.

reken uit wat het dier eet per dag en hoeveel voer jij dus moet kopen voor het dier per maand en dat betaalt de eigenaar jou terug zo het zelfde voor het hooi en de stal bedekking. en dat reken je voor de lokatie natuurlijk ookwat ( stal weide gang buitenbak etc ) en voor de tijd en werkzaam heden die jij erin steekt, ik weet niet of je de stal ook gaat doen, zou ik ook wat voor berekenen.

wij hadden een tijdje iemand op stal, we voerden het paard sochtends en savond zette het paard binnen en buiten, paard stond op vlas 7 euro per baal en kreeg brok,muesly,hooi. ook deed ik de stal van het paard erbij, en reed ik disndags op. ook mensen die een kennis waren van familie van mij die dus hier naar toe waren geimiigreerd en het zou tijdelijk zijn, ze betaalden € 200 all in. en als ik hoefsmit of DA liet komen betaalde en het eigen paard.

vreemd genoeg zijn de mensen nooit meer weg gegaan en staan het paardje nog steeds bij ons en zijn we goede vrienden geworden haha, dus als jij echt voor tijdelijk wilt zou ik wel een soor contract opstellen!

:)