Hoeveel vragen voor het trainen van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wind

Hoeveel vragen voor het trainen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:36

Er is mij aangeboden om een paard voor iemand te rijden. Nu weet ik alleen niet hoeveel geld ik moet vragen voor stalling en voor het rijden.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:12

hoeveel ervaring heb je, wat is je wedstrijdkwalificatie en staat het paard in een luxe pensionstal of thuis bij jou? Hoe vaak rij je, is het paard nog jong en moet je m doorrijden of alleen beweging geven? allemaal dingen die meewegen in de prijs. Misschien moet je iets meer info geven.
Meestal ben je voor training van je paard per maand tussen de 500 en 600 euro kwijt incl stalling en 6 keer rijden per week, maar dat is dan gericht training door een prof en geen beweging geven door een recreatieruiter.

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:46

Ik rijd op M springen niveau. Zal dan inderdaad 6 keer in de week rijden. De bedoeling is dat hij thuis gereden wordt verder opgeleid word en dan verkocht word. Maar 500 euro vind ik best veel geld... Ik heb ook geen idee wat anderen ervoor vragen.
Hij staat bij ons thuis en dat is een pensionstal. We beschikken alleen niet over een binnenhal maar wel over een goede buitenbak met voldoende verlichting. En voor de rest is er weidegang mogelijk in de paddock of in de trainingsmolen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:49

Wind schreef:
Ik rijd op M springen niveau. Zal dan inderdaad 6 keer in de week rijden. De bedoeling is dat hij thuis gereden wordt verder opgeleid word en dan verkocht word. Maar 500 euro vind ik best veel geld... Ik heb ook geen idee wat anderen ervoor vragen.
Hij staat bij ons thuis en dat is een pensionstal. We beschikken alleen niet over een binnenhal maar wel over een goede buitenbak met voldoende verlichting. En voor de rest is er weidegang mogelijk in de paddock of in de trainingsmolen.

Dus hij wordt door jou doorgetraind om dan te verkopen? Wat in die situaties redelijk vaak gedaan wordt is dat je dan een percentage van de verkoopsprijs krijgt (10%). Hoe beter jij hem traint, hoe beter hij loopt, hoe beter de verkoopsprijs zal zijn, hoe meer jij krijgt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:55

maar hoe ga je er dan mee om als het paard maanden te koop staat en niet opbrengt wat ze in gedachten hadden.... dan ben jij maanden dat paard aan het trainen voor een habbekrats als je pech hebt.
Ik neem aan dat de eigenaar dan wel gewoon de stallingskosten en trainingskosten ondertussen betaald (en hoeveel gaat dát dan zijn)

Wind

Re: Hoeveel vragen voor het trainen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:59

precies cissy. En de onderhandelingen voor verkoop gaan ook niet via mij. En als het paard wat overkomt op welke manier dan ook zal hij ook niet goed verkocht kunnen worden.
Best lastig...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:08

Een prof ruiter vind ik geen vergelijking eigenlijk.

Ik denk dat de verkoper ook niet op dat soort prijzen pm rekent.

Kijk eerst wat de stalling kost bij jouw thuis - dan hoeveel rieel is om te vragen voor uren of misschien wel les... imo zou je wsl van dit paard ook kunnen leren

% van de verkoopprijs lijkt me pas handig als het paard veel waard is :o (dan is dat imo het risico wel waard - wanneer die door een blessure ineens minder opbrengt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:27

Hier in de regio is voor een amateur normaal 300-350 Euro per maand, volpension maar excl. smid, DA en wormenkuren etc en bij verkoop 10% van de verkoopsprijs.
In praktijk hou je er dan dus een klein zakcentje aan over plus een extraatje van de verkoop.
Het gaat dan dus om amateurs die wel iets in de sport gedaan hebben, echte recreanten krijgen niet betaald.

Profs gaan vanaf 500 Euro per maand maar dat is dan in het wit en zij hebben ook normaal gesproken wat meer 'moeten' erachter zitten qua verbetering van het paard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:53

ik vind rond de 300/350 euro een schappelijke prijs dan heb je de stalling en nog een kleine vergoeding voor jezelf. veel hoger zou ik ook zeker niet gaan zitten want dan kunnen ze net zo goed het paard naar een prof brengen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:29

cissy schreef:
maar hoe ga je er dan mee om als het paard maanden te koop staat en niet opbrengt wat ze in gedachten hadden.... dan ben jij maanden dat paard aan het trainen voor een habbekrats als je pech hebt.
Ik neem aan dat de eigenaar dan wel gewoon de stallingskosten en trainingskosten ondertussen betaald (en hoeveel gaat dát dan zijn)

Klopt inderdaad. Ik ging er vanuit dat de verkoop ook via haar zou gaan. En het is de macht der gewoonte om niet aan 'stallingskosten' te denken, vermits hier in de buurt iedereen zijn paarden gewoon aan huis staan heeft (wat de totale 'stallingskost' op misschien 50€ brengt).

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:38

ik vraag als vergoeding meestal €350 per maand.
Daar is €200 stalling van (met voer en mesten) en dus €150 training. Ik train de paarden zo vaak als ze dat nodig hebben (dus een 3 jarige echt niet vaker dan om de dag), bovendien doe ik eigenlijk alleen friese paarden en de gemiddelde fries hoeft ook niet vaker dan om de dag. Het uitbrengen op de wedstrijd zit erbij in, alleen de startkaart kosten, startcoupons en de reiskkosten (eigenaar rijdt bijna altijd, doe t erg kleinschalig) komen er wel nog overheen.
Als je dan alles uitrekent zit ik ong op €8 per keer dat ik het paard rij... das eigenlijk ook niet veel... maar ja, t is ook een beetje hobby, toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:56

kaatjemuts schreef:
ik vraag als vergoeding meestal €350 per maand.
Daar is €200 stalling van (met voer en mesten) en dus €150 training. Ik train de paarden zo vaak als ze dat nodig hebben (dus een 3 jarige echt niet vaker dan om de dag), bovendien doe ik eigenlijk alleen friese paarden en de gemiddelde fries hoeft ook niet vaker dan om de dag. Het uitbrengen op de wedstrijd zit erbij in, alleen de startkaart kosten, startcoupons en de reiskkosten (eigenaar rijdt bijna altijd, doe t erg kleinschalig) komen er wel nog overheen.
Als je dan alles uitrekent zit ik ong op €8 per keer dat ik het paard rij... das eigenlijk ook niet veel... maar ja, t is ook een beetje hobby, toch?

Dat vind ik een redelijke prijs. Je kan eventueel daarbij nog een afspraak maken over 10% van het verkoop bedrag.

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:33

Hartelijk dank, ik zat zelf ook rond de 300,- / 350,- te denken. En met jullie bevestiging kan ik dat denk ik ook wel vragen.
Ik ben namelijk geen prof... dus lijkt me dit wel redelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:15

Wind schreef:
Hartelijk dank, ik zat zelf ook rond de 300,- / 350,- te denken. En met jullie bevestiging kan ik dat denk ik ook wel vragen.

hangt er imo wel een beetje vanaf hoe de stallingskosten zijn.. Ik vind verdiensten naast stalling van 100 tot 150 wel max voor een amateur, want het is ook hobby.
(dat is imo ook een verschil tussen prof en amateur, de amateur leert er zelf ook van)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:18

Ik vraag tussen de 200 en 350 ligt eraan of er een stal bij moet of sdat ze gewoon op de weide kunnen en lcht eraan of ze 4 of 6 keer perweek gereden moetten worden en of de smit erbij moet....

echter ken ik een prof die makelijk 800 permaand vraagd voor jonge paarden dit is dan incl uitbrengen...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:19

superwoman schreef:
Wind schreef:

hangt er imo wel een beetje vanaf hoe de stallingskosten zijn.. Ik vind verdiensten naast stalling van 100 tot 150 wel max voor een amateur, want het is ook hobby.
(dat is imo ook een verschil tussen prof en amateur, de amateur leert er zelf ook van)

een prof. leert er ook wel van, alleen die moet er meestal wel van leven ;)
€400 tot €450 is hier in de omgeving toch het normaalst, prof en amateur.. Ik zit eronder omdat ik het meer voor hobby doe, maar er toch ook veel tijd in steek..