Eigen paard 'verleasen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Eigen paard 'verleasen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:39

Door een bepaalde reden (is nog niet zeker), zal ik waarschijnlijk wat minder tijd hebben voor mijn oude 20-jarige paard. waar ik vorig jaar nog endurance klasse I heb gereden. Ik vind hem geweldig, maar ik wil te intensief rijden en dat is niet altijd goed voor hem. Momenteel rijd ik ook een jonge arabier in en heb voor mijn ouder paard 2 bijrijders (echtpaar van 50), die beginner en gevorderd zijn, mijn paard 4x keer in de week rijden en heel goed met hem omgaan. Nu zit ik erover te denken mijn ouder paard, voor zo lang dat fit is te 'verleasen' aan dit echtpaar. Mijn paard zal bij mij op stal met rijbak blijven staan. Heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan? Mijn idee was 190 euro per maand te vragen, waarbij het echtpaar elke dag mag rijden en natuurlijk verantwoordelijk is voor de verzorging. Ik blijf verantwoordelijk voor de dierenartskosten, hoefsmid en krachtvoer/hooi. Is dit normaal? Zou ik dit moeten doen? Kan ik bijvoorbeeld in het contract zetten, dat ik het paard 1x per week rijd? Waar moet ik opletten?

Anoniem

Re: Eigen paard 'verleasen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:13

Die 190 euro, dat is wat jij aan stalling betaalt? Of hoe kom je aan dat bedrag?

Leasen vind ik altijd zo moeilijk om te lezen, omdat het oorspronkelijke leasen eigenlijk betekent 'huren voor een bepaalde tijd met aankoop hierna' en dat is bij jou niet de bedoeling lijkt mij. Dus ik zou er voor het gemak geen "leasecontract" van maken, maar een "huurcontract" bv. En wat je daar inzet ligt geheel aan jezelf en de andere personen, je kan gerust zo'n puntjes als zelf 1x per week rijden afspreken en erin zetten lijkt mij :j Is alleen maar duidelijk ;)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 09:33

190 euro is inderdaad de stalhuur van 130 euro en 60 euro per maand voor hooi. Krachtvoer, dierarts, hoefsmid en andere kosten blijven dan bij mij

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:35

ik zou het verhuren aan die prijs. maar voor dierenartskosten moet je wel opletten. wormkuren vaccinaties kan je zelf kosten betalen maar als het paard verwond tijdens het rijden door die persoon aan wie je het verhuurt dan is die persoon wel verantwoordelijk voor.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:58

Duidelijke afspraken op papier zetten, eventueel met behulp van een juridisch persoon, doe je dat niet, grote kans dat er ellende van komt. Misverstanden zitten in een klein hoekje en ongelukken ook.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:11

ik heb mijn paard ook verhuurd en heb het stalgeld wat ik betaal verdeeld door het aantal dagen wat zij mijn paard huurt. dus als jij het paard 1 keer in de week wilt rijden is het imo niet geheel eerlijk om hun het volledige stalgeld te laten betalen. mijn huurder rijd 4 dagen in de week dus laat ik haar ongeveer 2/3 van het stalgeld betalen. en over DA kosten ed zou ik een goed contract opstellen, als paard bv gewond raakt door hun handelen dat het voor hun eigen rekening is. en verder even goed informeren of wat jou eigen verzekering dekt qua ongelukken/schade aan derden door hun toedoen, want dat valt altijd onder jou verantwoordelijkheid.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:58

Bdeankt voor jullie tips. Die zijn zeer waardevol.