Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:22

Het moet me toch even van het hart.
Ik heb nu meer dan 15 jaar mijn pony en heel wat stallingen, paardenmensen enz, gezien.
Wat me opvalt is dat je zelf vaak weinig te zeggen hebt over je paard.
Pensionhouder vind 1kilo brokken teveel en dus krijgt je paard minder, pensionhouder vind dat jouw paard in een groepje moet ook al wordt die daar kapot gebeten en getrapt en toch wil de pensionhouder geen andere groep vormen.
Pensionhouder wil niet meer hooi voeren en de stal niet dikker opstrooien ook al vind jij dat als eigenaar wel zo belangrijk.

Ik kan zo nog wel even door gaat.
Ook als je naar een pensionstal gaat kijken dan worden vaak gouden bergen beloofd en als je er staat doen ze precies waar ze zin in hebben.
Ik blijf het bizar vinden dat je als paardeneigenaar amper meer wat te zeggen hebt over je paard.
Tuurlijk moeten er regels zijn op een stal.
Waarom lijken veel pensionstallen zich niet te kunnen houden aan hun afspraken en waarom doen ze niet gewoon vertellen hoe het er werkelijk bij hun aan toe gaat.

Ik schrijf dit naar aanleiding van het zoveelste toppic dat ik lees over een paard dat niet in een bepaalde groep past en kapot gebeten en getrapt wordt en de pensioneigenaar er niks aan wil doen.
En zo lees ik hier veel voorbeelden en heb het zelf ook al meerdere malen meegemaakt.

Obelix_Luna

Re: Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:24

oow vervelend is dat, ben blij dat ik me paardjes gewoon thuis heb staan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:26

Wat mij opvalt is dat veel pensionhouders niet geven om de paarden die ze verzorgen.
Ik ben ook degene die bepaalt wie er in de groep komt, hoeveel de paarden te eten krijgen en hoeveel hooi ze krijgen. Maar mijn pensionpaarden krijgen dezelfde behandeling die mijn eigen paarden krijgen. Mijn pensionklanten hebben dat vertrouwen ook en leggen die zorg in mijn handen.
Maar vaak zat zie ik dat de paarden de dupe zijn van de kortzichtigheid van de pensionhouder.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:27

hmm ik ben net verhuisd van stalling, wat ik tot nu toe heb gezien?
ze voeren wat ik klaarzet, zoveel hooi als ik wil dat ze krijgt, uitmesten en opstrooien doe ik zelf, pensionhouder zet ze dagelijks buiten....

niets te klagen :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:28

Caira schreef:
Wat mij opvalt is dat veel pensionhouders niet geven om de paarden die ze verzorgen.
Ik ben ook degene die bepaalt wie er in de groep komt, hoeveel de paarden te eten krijgen en hoeveel hooi ze krijgen. Maar mijn pensionpaarden krijgen dezelfde behandeling die mijn eigen paarden krijgen. Mijn pensionklanten hebben dat vertrouwen ook en leggen die zorg in mijn handen.
Maar vaak zat zie ik dat de paarden de dupe zijn van de kortzichtigheid van de pensionhouder.

Klopt idd, er zijn maar weinig pensionhouders die ook echt om de paarden geven en die het werk echt met liefde doen.
En daar gaat het al fout.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:28

Als ik heel eerlijk ben heb ik die ervaring niet, nou is dit ook de eerst stal waar ik sta,
maar hier is alles super, en de mensen geven daadwerkelijk veel om alle diertjes die er staan!
misschien hangt het ook wel een beetje af in welke plaatsen het is?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:29

Dan ben ik toch blij met de stal waar ik sta, daar gebeurt wat ik graag wil en denkt de eigenaar ook nog mee over hoe het beter kan. Alles in overleg uiteraard.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:30

Ik zou er dan niet mee akkoord gaan. Dus op zoek gaan naar een pensionsstalling waar ze naar jouw zin met jouw paard om gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:30

Tuurlijk zijn er ook goede stallen, maar het valt me op hoe vaak er toppics geplaatst worden over verhuizen en dan worden de voors en tegens genoemd.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:30

Tja, ik begrijp het helaas wel. Mijn paardjes staan ook op een pensionstal. Een hele goede hoor, ik ben er erg tevreden over. Maar ik heb het tegenover gestelde probleem van wat jij hierboven beschrijft:

Maar mijn halinger heeft de neiging snel dik te worden. Ik wil juist dat ze een beetje minderen met voeren, wortels uitdelen, slobbertjes geven enz enz. Geweldig goede bedoelingen hoor, geen twijel over mogelijk....maar ze snappen het gewoon niet echt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:31

Maar er zijn genoeg eigenaren die niet de ervaring hebben om een goed voedingspatroon voor hun paarden te maken.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:31

Gelukkig is dat bij ons anders.
Als een van mijn paarden ziek is wordt ik gebeld.
Als ik wil dat ze meer te eten krijgen, dan krijgen ze meer te eten, en datzelfde geldt voor minder eten.
Als ik niet wil dat ze bij bepaalde paarden in de wei of in de bak staan dan gebeurt dat ook niet.
Gelukkig kan ik er dus niet over meepraten al weet ik dat het vaak wel zo gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:31

Britty schreef:
Tja, ik begrijp het helaas wel. Mijn paardjes staan ook op een pensionstal. Een hele goede hoor, ik ben er erg tevreden over. Maar ik heb het tegenover gestelde probleem van wat jij hierboven beschrijft:

Maar mijn halinger heeft de neiging snel dik te worden. Ik wil juist dat ze een beetje minderen met voeren, wortels uitdelen, slobbertjes geven enz enz. Geweldig goede bedoelingen hoor, geen twijel over mogelijk....maar ze snappen het gewoon niet echt.

Dit bedoel ik dus, het is jouw paard maar zij voeren wat zij willen en dat klopt niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:33

Maar ga jij eens een enquete hier beginnen, meer dan de helft weet niet precies welke brok er gevoerd wordt met welke samenstelling. Hoe het ruwvoer gewonnen wordt met hoeveel droge stof en hoeveel het paard per dag aan kilo's krijgt.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:35

Bij ons is het zo, dat alles mogelijk is (extra voeren, extra opstrooien, vaker mesten etc) tegen meer betaling.
Maar ik denk dat je dit alleen vind bij kleine stallingen, want daar is het nog te voorzien om voor verschillende paarden verschillende dingen te moeten doen

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:35

Ik ken dat probleem. Er wordt niet genoeg gevoerd, amper uitgemest, paarden staan binnen en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ben heel blij dat ik nu een stalling heb gevonden die helemaal aan mn eisen voldoet. Aan deze mensen vertrouw ik mijn paard wel toe!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:36

Dat klopt Ciara, veel mensen gaan maar een paar keer per week naar hun paard en zien ook niet altijd alles en weten dus idd niet eens wat er nou precies gevoerd word.
Ik heb meer dan 15 jaar mijn pony en ben door schade en schande wijzer geworden.
En tuurlijk mag een pensionhouder advies of kritiek geven, maar de eindbeslissing blijft bij de eigenaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:37

weet ik niet, als een eigenaar die moddervette fjord 3 kg krachtvoer per dag wil geven, en de eigenaar is te eigenwijs om goedbedoeld advies op te volgen van de stalhouder, dan kan ik me ernstig voorstellen dat de stalhouder 3/4 de krachtvoer geeft op een dag...........

de stalhouder kan er wel uit als het dier straks op knappen staat midden in de nacht.

Je wil ze de kost niet geven hoor de eigenwijze pensiongasten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:38

ik zit op een best wel hele fijne pension stal.. als je iets vraagt doen ze het meestal wel,.. zolang het niet te ingewikkeld word.. Het 'nat hooi' voeren omdat dat beter is tegen het hoesten willen ze maar niet begrijpen.. paard moet zich niet zo aanstellen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

idd Kim, ik denk dat ik iets meer ervaring heb dan de gemiddelde pensionklant.
Nou voer ik zowiezo geen biks en is het ruwvoer onbeperkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:44

KiWiKo schreef:
weet ik niet, als een eigenaar die moddervette fjord 3 kg krachtvoer per dag wil geven, en de eigenaar is te eigenwijs om goedbedoeld advies op te volgen van de stalhouder, dan kan ik me ernstig voorstellen dat de stalhouder 3/4 de krachtvoer geeft op een dag...........

de stalhouder kan er wel uit als het dier straks op knappen staat midden in de nacht.

Je wil ze de kost niet geven hoor de eigenwijze pensiongasten

Ook daar heb je een punt, maar toch hebben de pensioneigenaren het ook niet altijd bij het rechte eind en blijken net zo eigewijs.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

Maar op zo'n stal moet je je paard dan gewoon niet zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:45

Ik praat in het algemeen, ik zie hier veel toppics voorbij komen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:46

..helaas ook mijn ervaring; is het niet uit onwil dan uit onkunde. ik houd niet van moddergooien, dus houd wijselijk mijn mond, maar ik heb wat staaltjes mogen meemaken...
tegenwoordig beginnen zovelen met wat grond een pensionstalling, terwijl de basiskennis er gewoon niet is. Ik vind dat iedere pensionhouder een cursus/opleiding zou moeten hebben gedaan. Natuurlijk zijn er wel betrokken mensen die de stal zo goed als mogelijk willen draaien, maar die springen er vaak dan ook bovenuit.
mijn oplossing nu; een eigen stukje grond; zodat ik kan doen en laten wat ik nodig vind voor mijn paardje. en weet je wat hierdoor het allerfijnste is; ik heb weer contact met mijn paard; geen gestress en gedoe, discussies of zorgen..dat is me al het extra werk 1000% waard!

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:46

tja heb ik ook wel last van.. voer nu zelf extra hooi bij omdat ze teweinig geven :(
het beste is natuurlijk je paardje aan huis hebben, ooit komt die dag nog wel :D