Zielige shet, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Zielige shet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:16

Feit is dit: in Groesbeek, een plaatje dicht bij Nijmegen, staat tegenover Manege de Horst een hele zielige shetlander. Ik weet van wie hij is, ik zal dat hier niet noemen. Ik ken de mensen niet persoonlijk, maar weet ik welke huis zij wonen.
De shetlander staat helemaal alleen, in een voor hem immens grote wei. De afgelopen dagen heb ik enkel bevroren water in zijn emmers gezien, hij heeft geen beschutting of onderdak, en zijn eigenaren voeren hem niet bij. Aangezien mensen van de manege dit zo zielig vinden, leggen ze zelf af en toe een plukje hooi bij het arme dier.
Gisteren zag ik dat zijn hoeven alle 4 veuls te lang zijn. Hij loopt er nog wel op, maar ik kan me niet voorstellen dat het geen pijn voor hem doet.
Ik liep er gisteren met mijn eigen paard langs, en de shet begon als een gek te gillen en te hinniken, en rende helemaal mee, totdat ie ons niet meer zag. Mijn paardje wilde telkens omdraaien naar de shet, iets wat hij echt nog nooit gedaan heeft. Normaal interesseren andere paarden hem niet zo. Maar bij deze leek het echt of hij terug wilde om de shet te helpen.

Mijn probleem is nu dat ik niet goed weet wat ik moet doen. Iemand een idee?

denice

Re: Zielige shet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:19

Even contact opnemen met de mensen van wie hij is, en daar uitleggen wat het probleem is? Als je dat niet durft, de dierenbescherming?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:20

Vragen aan de dierenbescherming of zij er eens een kijkje willen nemen,en melden dat er als er hooi ligt dit door de manege gegeven is.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:21

Melding maken bij de Landelijke inspectie dienst van de dierbescherming?

Iig geval wel goed dat je er wat voor wilt doen! Wij hebben aan het eind van onze weg een stal met paarden. Waarop de paarden op minimaal 80 cm laag vieze mest stro staan. Daardoor zijn ook de hoeven van de paarden helemaal verbogen. Sommige mensen snappen gewoon niet hoe je met dieren om moet gaan... :(

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:24

@Pat: heb je hierover ook contact opgenomen met iemand?
Als een paard door slechte verzoring rotstraal krijgt, is dat echt dierenmishandeling. De paarden krijgen echt mega last van hun voeten zo.
Deze shet stond gisteren zo zielig, het sneeuwde, regende en waaide best flink, en hij kon zich nergens verstoppen. Stond dus zo in de open wind, en ik kan me niet voorstellen dat dit prettig voor hem is, ook al kan een shet erg veel hebben.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:32

Ik zou naar de eigenaren gaan en als dat gesprek niet goed gaat de db bellen

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:35

Nee nog niet.. Omdat redelijk dicht bij ons in de buurt is (zelfde straat) en wij als laatste daar naar binnen zijn wezen kijken (wat eigenlijk ook niet mocht).. Valt het wel erg op als wij opeens een melding gaan maken. We willen namelijk geen problemen met hun omdat het ook onze leverancier is.. Ja, ik weet dat we ook een andere leverancier kunnen nemen. Maar dit is gewoon makkelijk. We houden het iig in de gaten, en anders maken we in de trant van "Goh zou je niet eens uitmesten" grapje van. Om te kijken of ze de hint snappen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:50

Deze shet stond gisteren zo zielig, het sneeuwde, regende en waaide best flink, en hij kon zich nergens verstoppen. Stond dus zo in de open wind, en ik kan me niet voorstellen dat dit prettig voor hem is, ook al kan een shet erg veel hebben.

mijn paarden staan ook buiten, zonder beschutting dat i niet zo,n punt. dat het beestje moet eten heb je gelijk in natuurlijk, maar om dan gelijk de DB te belen ??

ik weet het niet

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 10:12

sassefras schreef:
mijn paarden staan ook buiten, zonder beschutting dat i niet zo,n punt. dat het beestje moet eten heb je gelijk in natuurlijk, maar om dan gelijk de DB te belen ??
ik weet het niet
Ik vind dat op het moment dat het nat is buiten door middel van sneeuw of regen, en er waait een gure wind, dat het niet kan dat je paard geen beschutting heeft. Enige dat ie kan doen is met zijn kont naar de wind gaan staan. Een boom of een klein huisje is het minste waarin hij kan gaan staan. Mijn eigen pony heeft een huisje dat aan 1 kant open is. Als het guur weer is, gaat hij er bijna altijd wel instaan. Kou is niet erg, gure wind vind ik wel erg en erg zielig als een paard daar vol in staat.

Ik heb gisteren de dierenbescherming gebeld en melding van de situtie gemaakt.
Enige waar ze de eigenaar op aan konden spreken waren de veel te lange hoeven van de shet.
Beschutting is niet verplicht, weiland was groot, er lag hooi in de wei (omdat de buren dat hadden gegeven) dus ze konden verder niks doen.
Frustrerend, dat in NL er zo weinig regels over zijn.

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:41

ik zou idd ook eerst naar de eigenaren gaan..

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:21

Ik zou eerst even met die mensen gaan praten... en gewoon aanduiden dat dit niet een goede manier van paarden houden is.. Misschien hebben ze er totaaal geen vertand van en hebben ze een shet genomen omdat het wel een 'leuk' of 'schattig' gezicht is...

En als ze het echt niet veranderen of zich er niets van aantrekken.. kun je altijd de dierenbescherming bellen..

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:50

Ik ken het ponytje..
idd ziet er niet al te best uit maar gelukkig heeft hij water en gras. Zo ken ik een ander verhaal (ook in Groesbeek, noem verder geen plaats/geen namen etc.) stonden twee ponytjes die geen eten, geen gras, geen hooi en geen water hadden! De eigenaars deden niks :(
Elk jaar heeft iemand anders ervoor gezorgd, dit jaar de buurt. Talloze brieven naar de gemeente en dierenbescherming en ze doen niks! en waarom niet; de buurt zorgt er voor en ze zien er niet vermagerd uit (nee duhh, omdat iedereen BEHALVE de eigenaars er goed voor zorgen)!! Dat kan me zo boos maken he..
Gelukkig heeft een vriendin ze alletwee overgekocht en staan ze heerlijk, bij mijn eigen shetlandertje, in de wei :D
Eind goed, al goed

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:59

De eigenaar er op aanspreken?

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:15

ik zou eerst een poging doen om te praten met de eigenaars en lukt dat niet dan de dierenbescherming inschakelen

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:29

Je kunt ook een melding doen bij de algemene inspectiedienst van het ministerie www.aid.nl. of inderdaad de dierenbescherming.
Ik vind in elk geval dat iedereen die dit ziet melding MOET maken
van dingen die niet kunnen. !!! succes

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:07

Ik héb de dierenbescherming gebeld.
Ik weet daarna alleen nooit wat ermee gedaan wordt.

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:00

Wie weet kun je in de nabije toekomst veranderingen zien,
dan is er dus iets mee gedaan ;) mocht dat niet het geval zijn
Gewoon weer bellen !!!!

charon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:47

Ahh ! Dat is echt zielig ! Probeer netjes en vriendelijk contact op te nemen met de eigenaar , en vraag of je bv: iets mag doen voor die shet !