Gladheid op het erf van de stalling!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Gladheid op het erf van de stalling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:29

Ik heb mijn paard bij een pensionstalling staan, waar momenteel niks gedaan wordt tegen gladheid op het erf. Dit heeft dus als gevolg dat ik mijn paard niet meer even lekker buiten in de bak kan laten, omdat ik het niet aandurf om hem van de stallen naar de bak te brengen. De bak is trouwens wel nog goed begaanbaar omdat daar nog heel veel losse sneeuw ligt en op het pad is de sneeuw gewoon platgereden en daardoor zo glad geworden.
Maar mag dit zomaar, hoort een staleigenaar geen maatregelen te nemen tegen de gladheid?

maureen_85

Re: Gladheid op het erf van de stalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:41

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik kan zelf wel de bak in omdat deze bijna tegen de stallen aanligt. Maar kan mijn paard verder geen beweging geven door bijvoorbeeld een stuk aan de hand te lopen omdat het erf te glad is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:45

Bezem pakkenen even zelf wat ondernemen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:46

Misschien gezamenlijk een zak strooizout kopen? Dit is de meest handige oplossing. Een zak van ik geloof 20 kilo kost rond de 6 tot 10 euro (verschilt per winkel)
Of anders overleggen met de stal eigenaar. Zand of stalmest op het pad gooien is ook een optie, alleen dat wordt opruimen als alles ontdooid is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:47

Is het niet zo dat een eigenaar aansprakelijk is voor alle ongelukken die op zijn erf gebeuren als hij niet heeft gestrooid? Of is dat iets van vroeger?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:49

ja en eventueel met de schep los steken en dan weg vegen.
of een klein kruiwagentje (weet niet hoever het lopen is) zand uit de bak halen of bij tuincentrum kopen en een loop pad maken van zand hoeft niet veel te zijn maar is toch stroef dan.

mistery aan ongelukken heb je niks straks breekt je paard zijn poot en kan jij hem laten afmaken maar de erf eigenaar is fout. ja en daar heb je je paard niet mee terug

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:49

maar het gaat erom of je de stalhouder erop aan kan spreken of niet. Natuurlijk kun je het zelf ook oplossen. Tot hoever is een pensionhouder verplicht zorg te dragen voor onze 'bewegingsruimte'?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:51

mistery schreef:
Is het niet zo dat een eigenaar aansprakelijk is voor alle ongelukken die op zijn erf gebeuren als hij niet heeft gestrooid? Of is dat iets van vroeger?

Dat lijkt mij dus ook, daarom was ik wel benieuwd of er iemand is die dit weet.

En zelf gaan strooien is geen optie want, volgens de eigenaar van de stalling gaat zijn erf dan kapot. Dus dat wordt geheid ruzie.... Zit ik ook niet op te wachten ;)
En een ander nadeel is, is dat ik zo'n beetje de enige ben die zich hieraan stoort, ik vind het verschrikkelijk dat mijn paard niet even lekker naar buiten kan.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:56

supertinkie schreef:
En een ander nadeel is, is dat ik zo'n beetje de enige ben die zich hieraan stoort, ik vind het verschrikkelijk dat mijn paard niet even lekker naar buiten kan.

Ja dat is zeker vervelend! Wel apart dat je stalgenoten zich hier niet druk om maken. Ik zou mijn paard ook niet de hele dag op stal willen hebben staan. Lastige situatie..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:52

supertinkie schreef:
Dat lijkt mij dus ook, daarom was ik wel benieuwd of er iemand is die dit weet.

Dat zal sterk afhangen van de feitelijke situatie, maar ik geef het niet veel kans.

Bovendien is er ook nog zoiets als 'eigen schuld' en op grond daarvan kan je een schadevergoeding in dit geval wel op je buik schrijven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:58

Tja, als je de enige bent die zich stoort... Dan zou ik zelf actie ondernemen.

Of de pensionhouder aanspreekbaar is: tuurlijk, je kunt hem/ haar altijd aanspreken. :D
Ben zelf een groot voorstander van communiceren met elkaar. Een verzoekje indienen lijkt mij altijd kunnen.

Maar 'wettelijk' gezien denk ik het niet. Lijkt me trouwens ook niet nodig, toch?
Om nu al over 'aansprakelijkheid' en 'schuld' te praten lijkt me overdreven in deze situatie...
Want ff scheppen en het is weer begaanbaar. Bij ons op stal hebben we van stro/ mest een pad gemaakt.
Want de sneeuw komt toch steeds terug en zand verwaait of verloop je. Die mest is misschien niet mooi, maar werkt perfect +:)+
En je erf gaat niet kapot.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:01

Wat ze bij ons hebben gedaan is van stro van de mesthoop een pad maken naar de bak en paddocks ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:03

bij ons is het ook spekglad
en toch zet ik ze gewoon naar buiten aan de hand
of ik laat ze zelf naar buiten lopen.
ze merken zelf hoe ze kunnen lopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:04

Ik ben er wel benieuwd naar..
Van stal uit gebeurt er niéts.
Als er niet een pensionklant aan het strooien was geweest hadden de paarden 24 uur per dag binnen moeten staan.
Terwijl ze zat middelen (machines) hebben om de boel netjes te maken, dat is nog het meest stomme.

@ onley, paard staat hier op ijzers, niet mijn paard ook dus dat risico neem ik niet.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:07

Ik vind wel dat de eigenaar van de stal hier verantwoorderlijk voor is.
Bij ons zijn gelukig wél de paden naar de bak en weide begaanbaar gemaakt voor de paarden.
Zelf doe ik ook hier en daar nog wat ijs/sneeuw wegscheppen (en gelukkig doen de meeste dat op stal aangezien we nu toch niks kunnen doen).
Ook wordt op hele gladde stukken zout gestrooid of mest van de mesthoop en pad gemaakt.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:11

De staleigenaar houdt bij ons het pad naar de bak + voorste gedeelte bak zo goed mogelijk. Zelf loop ik met mn paard op het pad naast de stallen, ben bijna elke dag aan het vegen en sneeuwruimen. Heb er zelf ook al zo een 100 euro zout tegenaan gegooid in 4 weken, je moet wat met dit weer.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:15

Hier bij ons is het ook glad, vooral war we met de auto,s langs moeten.
Het is bij ons helemaal ingereden, dus dat gaat moeilijk even met zout weg.
Gelukkig is het van stal naar de binnenbak wel gestrooid, zodat we veilig met de paardjes naar de binnenbak kunnen lopen.
De buitenbak is een grote sneeuwduin bij ons :D

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:17

Van zout gaat je straat ook kapot. Ik weet niet hoe groot het erf is maar als ik het hier zou moeten vervangen dan wordt ik echt wel effe naar van de kosten denk ik.
Daarom strooien wij ook niet maar...... een pad creéeren lijkt me wel handig om bij je bak te komen.
Gelukkig lopen ze hier vanuit stal zo de bak in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:20

moonvw schreef:
Van zout gaat je straat ook kapot. Ik weet niet hoe groot het erf is maar als ik het hier zou moeten vervangen dan wordt ik echt wel effe naar van de kosten denk ik.
Daarom strooien wij ook niet maar...... een pad creéeren lijkt me wel handig om bij je bak te komen.
Gelukkig lopen ze hier vanuit stal zo de bak in.

Een plaat beton lijkt mij niet dat dat er wat van heeft?
Een pad naar de paddocks/bak is niet teveel gevraagd denk ik zo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:21

mistery schreef:

Dat kan misschien wel zo zijn maar dan nog..... stel je voor dat je het dus wel doet 'omdat de eigenaar van de stal dan toch verantwoordelijk is'. Wat als je paard echt iets overkomt waardoor je naar de DA moet of dat het zo ernstig zou zijn dat ie niet meer bereden kan worden (oke dit is wel een heel dom voorbeeld wat zeer waarschijnlijk niet zal gebeuren maargoed, het kán wel). Dan kan de eigenaar van die stal wel verantwoordelijk zijn maar jij kan niet meer rijden op je paard, dan kunnen ze wel zeggen; 'je krijgt' een ander maar dat is natuurlijk nooit zo als je eigen.
Ik zou zeggen, pak zelf een sneeuwschuiver/bezem/zout of wat dan ook en ga zelf aan de slag! Succes :).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:40

als je ipv zout zand gebruikt gaat je straat niet kapot hoor.... ik zou wat zand gaan halen als ik jou was en een paadje naar de bak maken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:41

em_papillon schreef:
Wat ze bij ons hebben gedaan is van stro van de mesthoop een pad maken naar de bak en paddocks ;)

en mijn idee dan ? ;( :P

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:48

Bij ons hebben ze er ook niks aan gedaan. Overal ligt nog dikke pak sneeuw waar je met je paard door heen moet. Zelfs de route van stal naar de weide. En op het erf zelf is het een ijsbaan... gelukkig doe ik ze vanaf deze week niet meer zelf naar buiten. Ik zal maar als hoogzwangere vallen met 2 paarden aan de hand...

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Anders_Amigo schreef:
gelukkig doe ik ze vanaf deze week niet meer zelf naar buiten. Ik zal maar als hoogzwangere vallen met 2 paarden aan de hand...

Ik kan me voorstellen dat je in jouw situatie ze niet graag buiten zet.
Maar vind je het niet vervelend dat jouw paard elke dag over die ijsbaan moet?

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:15

Ik vind het niet echt tof, kijk als dr wat gebeurd.... Ja wie is dan de schuldige? Ik zet ze alleen zondags smorgens buiten. De rest doen de eigenaren van het pension.