Verantwoord met trailer weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Verantwoord met trailer weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:53

Aanstaande zaterdag gaat 1 van mijn paarden verhuizen.
Ik heb ze nu thuis staan, maar heb geen bak. Dus hij gaat naar een pensionstal zodat ik hem in kan gaan rijden.

Vrijdag komt er een stal leeg en omdat ik overal rustig de tijd voor wilt nemen, heb ik afgesproken om zaterdag te komen. Uiteraard onder voorbehoud van het weer en de gladheid. Logisch :+

Ik heb geregeld dat vrienden mijn paard op komen halen omdat hun de enige zijn met een trailer die zijn gewicht kan houden.
Nu heb ik zelf geen trailer en heb er eerlijk gezegd ook nooit mee gereden dus ik vraag mij af of het verantwoord is om met de trailer met dit weer de weg op te gaan.

Met de auto alleen is het hier goed te doen. Ja, in de straatjes moet je rustig rijden, maar op de doorgaande wegen is het allemaal sneeuw en ijsvrij.
We moeten alleen een stukje voor de pensionstal over een weggetje dat eruitziet als de straatjes in woonwijken.

Is het verantwoord om zaterdag (Als het zo is als nu) de weg op te gaan met paard en trailer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:05

Hoe ervaren is de chauffeur in het rijden onder lastige omstandigheden?
Ik zou er niet mee zitten, maar ik heb er wel het voertuig (Range Rover) en de ervaring (1.000.000+km) voor om onder deze omstandigheden te rijden. Dat maakt veel uit.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:01

Ze hebben veel ervaring met het rijden met de trailer. Altijd met twee trekpaarden erin.
Ik denk dat dit dan wel goed gaat komen zolang de gladheid niet erger gaat worden.

Bedankt :)

Chessie

Re: Verantwoord met trailer weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:06

ligt ook helemaal aan de weg die je gaat rijden.. hele delen zijn hardstikke schoon..
Misschien gewoon even de weg zelf rijden?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:09

Chessie schreef:
ligt ook helemaal aan de weg die je gaat rijden.. hele delen zijn hardstikke schoon..
Misschien gewoon even de weg zelf rijden?

Heb ik gedaan. Met mijn auto met de 4wd aan is het zoiezo geen probleem als je maar voorzichtig rijd.
Maar omdat ikzelf nog nooit met een trailer heb gereden, weet ik eigenlijk niet wat zo'n groot ding achter je doet.
Maar ik heb er een goed gevoel over. Volgens mij is het paard in de trailer krijgen het grootste probleem :o

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:14

Wat je even moet afwegen is of er veel gladde bochten- gladde schuine kanten zijn, anders zal het wel gaan
Succes iig!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:41

gewon in de ochtend de weg bekijken of deze schoon is. Als er inderdaad een glad stuk (aangevroren) is op het laatste stuk. Dan zou ik afhakelijk daarvan eerder uitladen en het laatste stuk lopen of op een ander moment het paard verhuizen.
Het stuk lopen is natuurlijk ook weer afhankelijk van het paard het ene paard is natuurlijk veel schrikkerigger dan het andere.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:44

Als het inderdaad iemand is die regelmatig op pad gaat met de trailer komt dat wel goed hoor. Ik rij ook heen en weer naar een binnenbak om te gaan rijden en de wegen zijn gewoon goed maar het laatste stuk is beijzeld. Langzaam rijden, niet remmen en niets abrupts doen.

Het ergste wat me gebeurd is de afgelopen dagen is dat ik zelf snoeihard op het ijspad naar de binnenbak onderuit gegaan ben......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:45

Hangt voor mij ook af van de wegomstandigheden die je tegenkomt.
Als er een flink steile helling op het traject zit, of een dijkje wat net zo smal is als de trailer bijvoorbeeld, dan kies ik bij gladheid toch het zekere voor het onzekere. Gewone boerenlandweggetjes enzo durf ik wel aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:46

Ik rijd toch liever met de trailer over een glad stuk dan dat ik eroverheen moet lopen met een paard.
De wegen liggen er best goed bij vind ik, je moet alleen even goed nadenken zolang de chauffeur dat doet is het geen probleem.