Afgekeurd paard overkopen van verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Afgekeurd paard overkopen van verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:07

Ik wil misschien een afgekeurd (nog niet officieel afgekeurd) paard overkopen van een verzekering en ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee. Het gaat niet om mijn eigen paard maar om een paard van een bedrijf. Vermoedelijk (op dit moment weet ik de details nog niet) is hij dus ook bedrijfsmatig verzekerd (en het gaat hierbij dus niet om een sportpaardenverzekering o.i.d.) Het paard heeft al een tijdje problemen en een paar maanden geleden is er artrose in zijn heup geconstateerd. Niet meer geschikt voor werk dus, maar met pijnstilling op slechte dagen is hij nog een erg vrolijke grasmaaier. Ik wil hem erg graag overkopen maar de eigenaar wil er natuurlijk geen verlies op draaien. Daarom mag ik hem overnemen voor het verzekerde bedrag, of hij laat de verzekering uitbetalen en dan kan ik proberen hem van de verzekering terug te krijgen. Dit laatste is natuurlijk een stuk goedkoper voor mij maar ik wil eigenlijk geen risico lopen en vraag me dus af hoe dit in de praktijk uitpakt. Daarbij is het denk ik handig om te vermelden dat het paard nu bij mij thuis staat dus dat hij niet zomaar weg kan zijn zonder dat ik het door heb. Overkopen op het moment dat ze hem komen halen is dus bijvoorbeeld ook een goede optie.

Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke situatie?
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 12-01-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Re: Afgekeurd paard overkopen van verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:08

Volgens mij mag een eenmaal afgekeurd paard niet doorverkocht worden.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:11

een eenmaal afgekeurd paard mag niet meer doorverkocht worden. die zal de eigenaar terug moeten kopen van de verzekering
en daarbij melden dat het paard absoluut niet meer verkocht word..... mijn pony heb ik terug moeten kopen van de verzekering en is totaal afgekeurd voor de sport....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:17

Oh even voor de duidelijkheid, het paard IS nog niet officieel afgekeurd. Wel dermate 'slecht' dat er geen twijfel over is of hij afgekeurd gaat worden of niet. Maar ik moet eerst beslissen of ik de verzekeringsweg wil bewandelen of geen gedoe en direct overkopen. Ik heb het even voor de duidelijkheid veranderd in de openingspost.
Bedankt voor de snelle reacties trouwens!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

Ik duim voor je, kan je vraag zelf niet beantwoorden ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:20

Maar is het paard het verzekerde bedrag nog wel waard?
Of wil je dat er graag voor uitgeven?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

Het mag officieel niet doorverkocht worden , maar hoeveel paarden worden er wel doorverkocht !!
Een afgekeurd paard lopen voor het verzekerde bedrag moet je nooit doen !!! Ook al geef je nog zoveel om dat dier ..
De eigenaar kan hem wel terug kopen van de verzekering voor een bedrag net wat hoger als slachtwaarde en hem dan zogenaamd aan je schenken ...
Dat mag wel en scheelt jou geld :) SUCCES

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

ik hoop zo ontzettend voor jullie dat het lukt!!

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:28

Vraag eens wat de verzekerde waarde dan (nog) is, dan weet je over wat voor een bedrag dat is. Een afgekeurd paard dat echt niet meer bruikbaar is als rijpaard heeft voor jou wellicht veel emotionele waarde, maar in euro's is het de slachtprijs. Als de eigenaar meewerkt, zou ik de helft van de slachtwaarde bieden. Dan heeft hij een goede daad gedaan en ben jij blij.
Hou je ons op de hoogte?
Ik duim voor jullie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:34

Christel1164 schreef:
Als de eigenaar meewerkt, zou ik de helft van de slachtwaarde bieden. Ik duim voor jullie.

Nou als hij haar al de hele verzekerde waarde wil laten betalen, lijkt het me sterk dat ie daar mee akkoord gaat! TS: dat is ie dus echt niet meer waard hoor. Probeer eens te overleggen of je m niet voor de slachtwaarde te krijgen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:05

Tnx voor het meedenken allemaal!

Iris82 schreef:
Christel1164 schreef:
Als de eigenaar meewerkt, zou ik de helft van de slachtwaarde bieden. Ik duim voor jullie.

Nou als hij haar al de hele verzekerde waarde wil laten betalen, lijkt het me sterk dat ie daar mee akkoord gaat! TS: dat is ie dus echt niet meer waard hoor. Probeer eens te overleggen of je m niet voor de slachtwaarde te krijgen?

Dit zie je helemaal goed, de eigenaar wil gewoon de volle mep hebben en denkt vooral aan zn eigen portemonnee (ook wel begrijpelijk als je een bedrijf hebt denk ik). Daar valt dus echt geen 'winst' meer te behalen. Om eerlijk te zijn ben ik allang blij dat hij me deze mogelijkheid geeft en niet direct de verzekering belt. Ik denk zelfs dat terugkopen van de verzekering hem al teveel werk zal zijn.
Kortom, het gaat mij er echt om of IK hem van de verzekering kan overkopen (dus niet terugkopen maar overkopen).
En de emotionele waarde van dit dier is zo enorm hoog dat ik mijn ledematen zou verkopen voor hem. Of hij dit bedrag (die niet relevant is om te noemen maar het is wel de dagwaarde van een gezond dier van zijn kaliber dus erg hoog) waard is, is voor mij dus ook geen discussie waard want dat antwoord is simpelweg: JA.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:29

Dan zou ik zeggen , ga ervoor ....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:07

Ik ga met Zinzi mee. TS je geeft zoveel om dit paard, dat is voor jou niet in waarde uit te drukken. Je hebt alleen de pech dat je te maken hebt met 2 partijen (huidige eigenaar en verzekeraar) die er de hoofdprijs voor willen hebben. De zekerheid die je denk ik hebt, is dat je voor dit paard veel meer dan de economische waarde zult betalen. Maar niet alles is in geld uit te drukken...... Ik duim voor jullie dat het binnen redelijkheid lukt en heb echt respect voor jouw handelswijze.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:22

Alleen de eigenaar kan het paard terug kopen van de verzekering.
Je kunt dus vragen of hij het paard terug wil kopen van de verzekering.De eigenaar krijgt dan vaak 500,- minder als de verzekerde waarde.
Als jij die 500 dan betaald,heb jij het paard en de eigenaar het volle verzekerde bedrag ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:48

Ik neem aan dat de verzekering meer uit zal betalen dan dat het paard op dit moment waard is. Na uitbetaling van de verzekering zou het paard niet meer waard zijn dan de slachtwaarde. Hooguit ik denk 200,00 euro bij een zwaar paard.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:41

Als hij het dier laat afkeuren dan krijgt hij het verzekerde bedrag vergoed neem ik aan. Dan moet hij het paard terugkopen van de verzekering en dat bedrag bij jou in rekening brengen. Ik heb er zelf geen ervaring mee (god zij dank) maar ik heb hier op bokt wel eens gelezen dat het 'terugkopen van de verzekering' niet altijd soepel verloopt (je moet dat afhandelen met degene die het paard komt halen en het is maar afwachten hoe dat verloopt). De huidige eigenaar kan daar wel eens geen zin in hebben?

Je kunt ook het paard nu voor het verzekerde bedrag van hem kopen en de verzekering overnemen. Daarna kun je alsnog kiezen of jij zelf (als nieuwe eigenaar) het paard laat afkeuren enzo. Dan ben je niet meer afhankelijk van de tussenpersoon (huidige eigenaar).

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:46

Volgens mij kun je niet eens bij iedere verzekering het paard terug kopen. Ik weet dat toen ik een verzekering ging afsluiten daar specifiek op gelet heb. Het zou toen 500 euro zijn (ca 6 jaar geleden) om haar terug te kopen als ze niet meer kon dienen als rijpaard. Maar iemand anders lijtk me lastig, misschien kun je de verzekering bellen...??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:01

Volgens mij komt er uit deze reacties wel een eenduidig antwoord: alleen de eigenaar kan hem terugkopen van de verzekering en aan mij geven voor het resterende bedrag. Maar ook dan is er volgens mij een kans dat het niet lukt, afhankelijk van de verzekering en degene die hem komen ophalen denk ik. Ik ga deze optie uiteraard met de eigenaar bespreken maar verwacht hier erg weinig van. Het zou het allermooiste zijn als ik hem mee kan nemen inclusief verzekering (tnx voor het idee muizenissen!) maar daar heb ik ook weinig hoop op omdat ik vermoed dat hij verzekerd zit in het bedrijf. Maar ik ga die optie zeker in gedachten houden!

Marion71 schreef:
Ik ga met Zinzi mee. TS je geeft zoveel om dit paard, dat is voor jou niet in waarde uit te drukken. Je hebt alleen de pech dat je te maken hebt met 2 partijen (huidige eigenaar en verzekeraar) die er de hoofdprijs voor willen hebben. De zekerheid die je denk ik hebt, is dat je voor dit paard veel meer dan de economische waarde zult betalen. Maar niet alles is in geld uit te drukken...... Ik duim voor jullie dat het binnen redelijkheid lukt en heb echt respect voor jouw handelswijze.

:o dank je wel voor dit lieve berichtje. Je begrijpt het helemaal goed, ik zal zeker weten meer moeten betalen dan de economische waarde want dat is echt een schijntje. Maar je hebt ook helemaal gelijk dat niet alles in geld uit te drukken is, zo zie ik het dus ook. Het is een levend dier die nog een kans heeft op een gelukkig leven en dat wil ik hem niet ontnemen vanwege een paar honderd euro.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:05

het is een levend dier die pijn gaat krijgen........... kweenie waar je het paard meer plezier mee doet

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:34

KiWiKo schreef:
het is een levend dier die pijn gaat krijgen........... kweenie waar je het paard meer plezier mee doet

Bedankt voor je respectvolle en vooral nuttige bijdrage. Misschien toch volgende keer iets minder kort door de bocht reageren? Ik begrijp de reden van je opmerking maar die is in deze situatie niet van toepassing maar vooral niet van toepassing op mij als persoon. Het is een ingewikkelde situatie die ik hier niet verder wil uitleggen maar geloof me, ik doe dit juist voor het paard en niet voor mezelf. Je weet niet hoeveel ik al voor hem heb gedaan en heb moeten laten omdat hij voor mij op nr 1 staat. Het paard een plezier doen is voor mij het allerbelangrijkste en daar zal ik ook altijd naar handelen. Op dit moment is gewoon nog teveel hoop voor hem op een gelukkige toekomst als grasmaaier en die kans wil ik niet wegsmijten omdat het toevallig veel geld kost. Maar het is voor mij supersimpel: krijg ik hem niet stabiel genoeg om een paardwaardig en gelukkig leven te leiden als grasmaaier, dan draait hij alsnog de worst in. Maar dat laat ik niet gebeuren zonder het een kans te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:40

he, ik zeg niet dat ik het weet...... ik zeg juist dat ik het NIET weet waar je het paard plezier mee doet.

maar mijn kort door de bocht zijnde antwoord, heeft je er wel over na laten denken :) En misschien was dat wel de bedoeling van mijn liefdevolle bijdrage :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:23

haha daarom zei ik ook dat ik wel kan begrijpen waar je reactie vandaan komt want die reden had ik er zelf al achter gezocht. Maar sorry, ik kan je niet de eer geven dat je reactie me heeft laten nadenken want ik heb gewoon verwoord wat ik al jaren in gedachten heb. Ik heb nu alleen nagedacht over de manier waarop ik dit netjes terug kon kaatsen ;) Maar je hebt gelijk, zo'n liefdevolle bijdrage KAN wel mensen aan het nadenken zetten. Maar ik zet er wel direct de kanttekening bij dat het ook averechts kan werken. Maar dit is volledig offtopic dus laten we verder ontopic gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:28

ik zag je naam in combinatie met de openingspost........... en toen dacht ik bij mezelf............ Naaaaah, zwerte is niet een penniemiep, zwerte weet waar abraham de mosterd haalt :D en ik had er het volste vertrouwen in dat je er echt wel over nagedacht hebt..........

wilde het alleen even zeker weten :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:58

KiWiKo schreef:
ik zag je naam in combinatie met de openingspost........... en toen dacht ik bij mezelf............ Naaaaah, zwerte is niet een penniemiep, zwerte weet waar abraham de mosterd haalt :D en ik had er het volste vertrouwen in dat je er echt wel over nagedacht hebt..........

wilde het alleen even zeker weten :D

En ik dacht bij mezelf: huh, zij moet toch wel kunnen weten dat ik zoiets niet zomaar doe? En gelukkig is dat dus ook het geval :D Het siert je ook wel dat je desondanks toch even checkt of je vertrouwen terecht is. Het gaat tenslotte om een levend dier die van mensen afhankelijk is en ik weet zelf ook (jammergenoeg ook uit ervaring) dat veel mensen veel te ver gaan met hun dieren uit egoistische overwegingen. Als ik alleen naar mijn eigen gevoel zou kijken zou ik dat zelf ook doen want ik wil hem absoluut niet missen. Maar mijn soulmate een leven laten lijden ipv leiden zou ik nooit kunnen doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:00

gaat jullie goed! .............. succes!!!!

volste vertrouwen in :D