Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DBersma

Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:53

Ik ben enige tijd bijrijder van een paard. De eigenaar heeft een slipper gemaakt met het paard en het paard is nu kreupel. |( Zij vindt dat ik geld moet blijven betalen, terwijl ik niet op het paard kan rijden. Er zijn hier van te voren geen afspraken over gemaakt. Zij zegt dat het gebruikelijk is? Is dat zo? Ik weet daar weinig van, wie kan mij hier meer over vertellen?

Nillie

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:56

Heb je er al wel op kunnen rijden of helemaal nog niet?

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:56

Als ik in het verleden betaalde voor het rijden, en ik kon een periode niet rijden, betaalde ik deze periode ook niet. Je betaald voor een dienst die je niet krijgt..Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Wel heb je kans dat als je niet betaald, vrouw opzoek gaat naar een andere leaser. Dus bespreek het nog een keer en zeg dat je het er niet mee eens bent, en dan keuzes maken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:57

Wat is de prognose? Als het om een weekje ofzo gaat, dan zou ik er niet teveel drama over maken. Als het over maanden gaat, dan lijkt mij dat het niet gebruikelijk is dat je doorbetaald. En daarna maar goede afspraken maken hierover.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:59

Hoe lang is de verwachting dat het paard kreupel is/blijft?

Als je een week niet kan rijden, zou ik er niet zo mee zitten, maar als het langer is dan zou ik ook vertikken om te betalen :j (nu doe ik dat zowiezo al, maar dat is een andere discussie :P)

Meestal wordt dit afgesproken vooraf inderdaad, maar ik denk zomaar dat meestal bij kreupele paarden je niet, of iig minder, hoeft te betalen.

Hoeveel betaal je per maand?

kelcy

ik volg even heb zelf ook een leaser voor me eigen paard en heb dit eigenlijk helemaal nie besproken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Toen ik een tijdje niet kon rijden heeft de eigenaresse gezegd dat ik de helft maar hoefde over te maken. Vond ik wel netjes. Maar niet iedereen is zo, ik vind persoonlijk zelf dat als je niet kan rijden en de eigenaar niet afhankelijk is van het geld dat jij inbrengt je niet hoeft te betalen. (mits het idd om langere tijd gaat)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:05

Ik vind afhankelijk van de duur dat doorbetalen best logisch is, als het langer als 2/3 maanden gaat duren is al wat anders. Dier kan er niets aan doen en jij hebt voor hem gekozen en zou een bijdrage doen in de kosten, dier kost nou eenmaal geld. Ik vind dat je er moet zijn in goede en slechte tijden en juist nu kan jullie band vesterken. Heb je hier geen zin in, dan zou ik stoppen. Eigenaar mag jou niet laten opdraaien voor de extra kosten van da ed.

DBersma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:08

Het gaat niet om een weekje, het paard is inmiddels 6 weken kreupel. Heeft iemand als eigenaar aan bijrijder gevraagd door te betalen of juist niet? Zijn er bijrijders die wel/niet doorbetaald hebben?

Weet iemand wat de wettelijke regels zijn?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:09

Bellatrix schreef:
...en de eigenaar niet afhankelijk is van het geld dat jij inbrengt...

Dat moet toch niet het probleem van de bijrijder zijn.
Stel dat ze morgen 'opzegt' om welke reden dan ook, dan heeft de eigenaar die inkomsten toch ook niet meer
(tot deze een andere betalende bijrijder vindt)

Lastige zaak TS... Ik heb zelf geen bijrijders, maar als ik een bijrijder zou hebben dan zou ik deze persoonlijk
niet laten betalen voor een (langdurig) kreupel paard.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:13

Mijn paard was maanden en maanden ziek, maar ik heb wel doorbetaald (en meer, behandelingen voor het paard e.d.). Club heeft het geld gewoon heel hard nodig en aangezien er veel geld ging zitten in de dierenartskosten vond ik het ook ongepast om dat niet te doen. Verschil was misschien dat ik af en toe nog op een ander paard mocht stappen, hoewel dat natuurlijk nauwelijks te vergelijken was.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:19

ik denk niet dat hier wettelijke bepalingen voor zijn en/of er vaak een overeenkomst op papier gemaakt wordt.
Ik ben zelf bijrijdster geweest van een paard dat door een accidentje in de weide kreupel gevallen is. Maar ik moest zowieso geen echte bijdrage betalen (alleen lidgeld voor de rijclub waar ik dan "gratis" lessen kon gaan volgen.
Voor het kreupel vallen ging ik 3-4x/week rijden en daarna wekenlijks voor een borstelbeurt. (ging om een blessure die minimaal 4 maand boxrust vereiste en misschien nooit ging herstellen). Na 2 maanden ben ik daar gestopt, omdat ik tenslotte nog 2 andere bijrijdpaarden had. Tenslotte was onze afspraak dat ik in de eerste plaats de paarden beweging kwam geven (rijden) en hen daarbij de zorgen zou toedienen die ik een eigen paard zou geven. Maar ik moest geen stallen ofzo doen, alleen het paard en het materiaal dat ik gebruikte netjes houden.

Mijn bijrijdster moest geen bijdrage aan mij betalen, wel op eigen kosten les nemen bij iemand die mijn goedkeuring had en in geval van kreupelheid viel de "bijdrage" dan ook weg.
Vind het ook wel een beetje raar dat je moet blijven betalen terwijl de eigenares de blessure zelf veroorzaakt heeft...
Als je als eigenaar niet zelf kan opdraaien voor de kosten die een paard met zich meebrengt, dan moet je er geen houden, een bijrijdster nemen om de kosten te kunnen betalen, vind ik een fout uitgangspunt. (dit even terzijde)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:24

Moet je ook de stal mesten en andere klussen doen? Of staat paard in volpension?

DBersma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:27

Omdat ik ook een eigen paard heb kom ik er zelf veel en de klussen zijn gedeeld. Ik doe de hoeven van het paard en geef wormkuur e.d. en dat ben ik gewoon blijven doen. De zorg vind ik geen probleem en doe ik graag.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:41

Ik heb als bijrijder ook een keer in zo´n situatie getracht te beginnen over de maandelijkse bijdrage. Dat is de eigenaar totaal in het verkeerde keelgat geschoten. Ze heeft het nooit willen/ kunnen begrijpen van mijn kant dat ik het er toch eens over wilde hebben.

Ligt eraan wat je samen afspreekt. Zakelijk gezien wil jij niet betalen voor een dienst die niet geleverd wordt (in ieder geval, geen maanden lang). Anderzijds hoort het er bij het hebben van een eigen paard soms bij dat je niet kan rijden. Zo kan de eigenaar het ook zien. Zijn/ haar kosten lopen immers ook gewoon door..

Ik raad je aan in ieder geval snel hierover te praten met elkaar, misschien komen jullie samen tot een afspraak waar jullie beide tevreden over zijn.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:47

Ik zou mijn bijrijdster nooit geld durven vragen als het paard niet goed is. De bijrijdster/verzorgster verleent je toch een dienst door het paard te helpen verzorgen kreupel of ziek of wat dan ook is? Ik kan me alleen voorstellen als de bijrijdster een hoop doen mag met het paard (rijden, lessen, wedstrijd misschien), dat ze dan een substantieel deel meebetaald.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:48

Ik zou in ieder geval proberen te onderhandelen over het bedrag dat je nu betaald. Zoals iemand ook heeft gedaan, de periode dat je niet kan rijden de helft betalen.

Als je dan ook nog eens de stal moet mesten, voer klaar moet zetten en andere klussen erbij doet dan zou ik toch wel laten weten dat je graag voor het paard zorgt op de dagen dat je normaal gesproken ook zou rijden, maar dat je niet van plan bent hiervoor te betalen aangezien jij haar een dienst levert om op die dagen haar paard te verzorgen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:49

Mijn verzorg paard heeft een maand of 6 in de wei gestaan wegens een peesblessure. Ik heb in die tijd niet hoeven betalen, maar ben wel bijna dagelijks (ik deed haar 2 dagen in de week officieel, maar andere bijrijdsters kwamen niet meer) verzorgt, uitgemest, gewandelt, en later met haar veulen bezig geweest.
Ik betaalde dan ook voor het rijden, niet voor het privilege uit te mogen mesten ;) (hoewel ik het helemaal niet erg vind om uit te mesten, maar daar ga ik natuurlijk nie voor betalen:P)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:02

Neem aan dat je betaalt om te rijden, niet om de hoeven te doen en een wormenkuur te geven..
Zeker als je bijv. per maand betaalt en langer dan een maand niet kan rijden, zou ik daar niet voor willen betalen. Ook niet de helft oid.

Maar goed, ook beetje afhankelijk van de duur natuurlijk. Als het paard nu weer bijna beter is zou ik er denk ik niet zo'n probleem meer van maken, is toch zonde als je daardoor het paard niet meer kan doen. Als het nog veel langer (maanden) gaat duren, is het een ander verhaal. Imo geen probleem om langere tijd niet te kunnen rijden, maar daar zou ik niet voor willen betalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:08

Als het paard voor langere tijd kreupel is en niet bereden kan worden, dan hoef je niet te betalen. Ik neem aan dat je niet uitsluitend voor je eigen plezier het paard bijrijdt - de eigenaar profiteert er ook van als ze zelf geen tijd heeft het paard regelmatig te rijden. Het lijkt erop dat de eigenaar die extra inkomsten goed kan gebruiken en daarom dit van je verlangt. Ik zou het zeker niet doen en juridisch heeft ze geen (kreupele) poot omop te staan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:12

Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.

Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:14

Ik zou ook niet langer betalen. Wanneer het een week of 2 zou zijn vind ik het een ander verhaal maar de grens ligt voor mij wel dat het na een maand over moet zijn. Daarna zou ik zelf niet betalen, zeker als de schuld niet bij mijzelf ligt! Succes!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:16

Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.

Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Tja, ik werd op stal al bewonderend aangekeken dat ik toch dagelijks, en soms meerdere keren per dag op stal kwam om te mesten knuffelen en wandelen... Dat is toch niet dieronvriendelijk?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:18

Ik heb zelf ook een ruiter op een van mijn paarden, dit paard loopt niet meer in de sport en wordt alleen gereden door haar, ze betaald mij daar voor (absoluut niet veel), ik vindt het trouwens vrij logisch ze kan doe en laten wat ze met hem wil, vindt het leuk en heeft eigenlijk haar eigen paard voor erg weinig geld! Bij ons kun je nu door het weer niet rijden dus wellicht dat ik met haar een afspraak maak in de vorm van minder maar als je een eigen paard hebt kun je toch ook niet zeggen ik betaal niets meer want ik kan niets? Zou even met haar om de tafel gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:18

Tja, Prisca, het is allemaal heel leuk als je mooie, goede (wellicht dure) spullen hebt en een prachtige binnenbak....maar daar heb je maar bar weinig aan als je dat allemaal niet kan gebruiken :)

Als hier iemand een andvertentie neerzet voor een verzogster (dus alleen verzorgen en niet rijden) en die zou geld vragen, dan zou dat ook raar zijn ofniet? En niemand zal je dan vinden :P

Kijk, als het paard een weekje kreupel is okee, maar als er sprake is van maanden dan moet je als eigenaar maar blij zijn dat je een verzorgster hebt die voor je paard blijft zorgen :j.

En die stalling, tja, dat is imo de verantwoordelijkheid voor de eigenaar en niet voor de bijrijdster. Waarom betaald een bijrijdster meestal? Niet om het poetsen/mesten/losgooien, maar juist om het rijden :)