het pad naar de bak is een ijsbaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

het pad naar de bak is een ijsbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:06

Ik wist niet waar ik dit het beste kon plaatsen dus heb het hier maar even gepost.

Mijn twee verzorghaflingers staan op een kleine pensionstal met 6 stallen en een paddock en 2 weilanden.
De dochter van de staleigenaar heeft iets verderop aan dezelfde weg een iets grotere pensionstal met een buitenbak, longeerbak en binnenbak waar wij gebruik van mogen maken omdat onze paddock eigenlijk net iets te smal is om in te rijden.

Nu hebben we alleen een probleempje: om naar de bak te lopen moeten we eerst over een weg (waar overigens wel goed gestrooid is) en daarna op het erf van die andere pensionstal over een paadje waar niet gestrooid was. Het is daar dus echt een ijsbaan. het grootste deel kunnen we door een weiland lopen, maar we moeten uiteindelijk toch een meter over dat pad heen, en het is gewoon niet te doen.

Van de week hadden we er éen van de paarden meegenomen, en we gingen echt stapje voor stapje vooruit, en alsnog gleed ze uit als een soort bambi (beide haflingers hebben ijzers aan alle 4 de hoeven).
Het was echt doodeng, maar gelukkig ging het goed.

Nu zitten we in een dillema, want aan de ene kant willen we voor geen goud over dat pad heen, aan de andere kant zullen we wel moeten; onze eigen paddock, waar ze normaal 5 uur per dag in staan, is onbruikbaar, en ze móeten gewoon beweging krijgen. Ze zijn gewend om lekker los te lopen, en met al dat binnenstaan nu zijn het net tijdbommetjes.
Ze moeten gewoon lekker hun energie kwijt kunnen in die binnenbak, ik vind het gewoon zielig anders.

Nu heb ik wel is gehoord dat je lappen katoen of sokken om de hoeven kan doen, en dat dat de kans op uitglijden verminderd. klopt dit? en als iemand anders tips of alternatieven heeft zijn die ook zeer welkom! :)

Caira

Re: het pad naar de bak is een ijsbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:08

kun je niet even proppen indraaien voor dat kleine stukje?

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:09

zout strooien......

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:10

IJzers invetten met hoevenvet of vaseline is ook een optie.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:10

sokken is geen optie , die zakken net zo hard weer af. Heb het 3 jaar geleden bij mijn merrie geprobeert.

Denk dat er niks anders op zit dan een vakantie in te lassen. Of tijdelijk zonder ijzers te laten lopen, maar ondanks geen ijzers gaan ze als nog glijden, wel iets minder.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:11

WilmaW schreef:
zout strooien......

of zand :j Dat hebben ze bij mij op de ponyclub ook gedaan en het werkt goed :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:11

flitzz schreef:
IJzers invetten met hoevenvet of vaseline is ook een optie.

dat is voor de sneeuwproppen niet voor de gladheid 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:12

een spoor maken van mest,gewoon een paar kruiwagens storten en er een pad van maken,zo doen wij het tenminste.
is niet netjes maar nood breekt wetten,toch?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:14

Inderdaad zout strooien, wat hier al werd gezegd? Voor een paadje van een meter ben je met een pak al klaar, kost 40 cent, best te doen dus....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:15

Zout strooien idd, maar als het niet bij je eigens stal is doe je dat natuurlijk niet zo snel.
anders even overleggen met diegene daar, idd misschien kan die er wat overheen leggen tijdelijk (Zand oid) of anders toch een stukje strooien :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:27

strooien hebben we gevraagd, maar ze had geen zout geloof ik. (we gingen er allemaal vanuit dat het wel over zou zijn na een paar daagjes). We kunnen nu ook geen zout meer halen omdat de voorraad op is. Maar werkt zand ook goed? Daar kunnen we misschien wel aan komen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:29

:j denk het wel, als er even een laagje zand over ligt dan hebben ze waarschijnlijk net iets meer grip dan zonder, optimaal is het niet, maar kan net wat schelen..
maar beste is gewoon strooien, al heeft dat ook weinig zin als het allemaal al heel hard is aangereden/gelopen en een ijsbaan is.

volgende week zou het wat warmer worden en iets gaan dooien dacht ik, dus nog even volhouden ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:30

Je hebt mss wel zout in je keukenkast? Als het toch maar een meter is? En anders hakken met een schep. Zo krijg je de ijslaag wel weg. Mest/zand erover is ook een goede.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:31

knollentuin schreef:
een spoor maken van mest,gewoon een paar kruiwagens storten en er een pad van maken,zo doen wij het tenminste.

Zo doen ze het bij ons op de mange nu ook en dat werkt heel goed. En nog goedkoop ook ;)
Edit: TS zieie nu pas wie je ook weer bent :D , dus ja die kende je natuurlijk al. Waarom ben je er dan niet eerder opgekomen?
Laatst bijgewerkt door Lous op 10-01-10 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:32

Weggetje met mest en zand
Onze hele manege ligt buiten zowat vol, anders raakt niemand totaan de binnenbak.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:34

JaneJansen schreef:
Je hebt mss wel zout in je keukenkast? Als het toch maar een meter is? En anders hakken met een schep. Zo krijg je de ijslaag wel weg. Mest/zand erover is ook een goede.

Ja dat werkt idd ook!
zo heb ik een stukje naar de bak ook sneeuw/ijsvrij gemaakt, was erg aangelopen en niet gestrooid... :+
erg leuk werk, maar idd even hakken met de schep, en dan onder het ijs omhoog proberen te wringen :)) succes! :P

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:34

Ik heb een paar dagen geleden ook zand gestrooid over een paar meter spiegelglad stuk en toen ging het prima.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:35

Gewoon een paar pakken zout bij de supermarkt halen. Mengen met zand en strooien maar!
Laatst bijgewerkt door Lien2 op 10-01-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:39

Als het maar een metertje is, dan met een schep het ijs breken en met een veger wegvegen ;) . Dan heeft niemand er troep van en kan jij veilig dat stuk oversteken.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:56

Lous schreef:
knollentuin schreef:

Zo doen ze het bij ons op de mange nu ook en dat werkt heel goed. En nog goedkoop ook ;)
Edit: TS zieie nu pas wie je ook weer bent :D , dus ja die kende je natuurlijk al. Waarom ben je er dan niet eerder opgekomen?

ook hallo :D
ik weet wel zeker dat de eigenaresse dat niet wil hebben, wij hebben namelijk niet zulke mooie veegmachines (hoe noem je die dingen :P) als op de manege dus dan blijft er een ontzettende troep achter.

we hebben nog wel een pak keukenzout staan, als dat ook gewoon werkt neem ik dat wel mee en dan probeer ik het ijs wel een beetje los te hakken, hoop dat het zin heeft :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:59

En als je nou belooft dat je het weer heel netjes opruimd als het niet meer nodig is?
ik heb zelf ook een [klein ] pension stalletje en ik kan het me niet voorstellen dat je je klanten de mogelijkheid ontneemt om de paarden beweging te geven!
gewoon even vragen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:01

Hoeveel werk is het om 1 vierkante meter zand weer netjes bij mekaar te vegen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:04

Stukje oude vloerbedekking neerleggen of een oude deken kan ook prima.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 01:52

Anne_GTI schreef:
Stukje oude vloerbedekking neerleggen of een oude deken kan ook prima.

Dat is ook geen gek idee!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:59

Dat is mischien ook handig.

Wij hebben een pad van ong. 5 meter ijsvrij moeten maken, dat is zo gebeurd hoor! Hoeft niet eens zo idioot breed, en dan voorzichtig erover. Kunnen we op z'n minst nog wandelen. (Pad gaat van containers naar de schuur.)