kwartaaltarief wegenbelasting B-vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J_Onne

kwartaaltarief wegenbelasting B-vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:11

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar B-rijbewijs vrachtwagentjes.

Echter begrijp ik niet helemaal hoe het zit met de wegenbelasting. De auto zou redelijk vaak gebruikt moeten gaan worden, dus waarschijnlijk meer dan 60 keer per jaar. Nu heb ik begrepen dat je voor zulk soort vrachtwagentjes wel gewoon wegenbelasting moet betalen zoals je dit bij een gewone auto ook doet. Omdat het gewicht van de vrachtwagentjes vrij hoog is, is dit voor een particulier dus redelijk onbetaalbaar. De uitkomst zou een oldtimer zijn of een auto die bijna oldtimer is. Dit betreft alle auto's voor '88 gebouwd, omdat 1 januari 2012 de oldtimerregeling wordt opgeheven, althans, dat heb ik vernomen ;)

Helaas liggen de oldtimers niet voor het oprapen...

Nu heb ik een leuk auto'tje op internet zien staan uit 1994. Kan dus nooit geen oldtimer meer worden.
Om het nog een beetje leuk te houden zou ik dan dus een kwartaaltarief voor de wegenbelasting aan moeten vragen, maar wanneer mag ik er dan mee rijden?

Een quote uit een topic uit 2008:
Citaat:
josie schreef:
Tegenwoordig bestaat de 60 dagen kaart niet meer en hoef je ook geen ritten administratie meer bij te houden.
Het heet tegenwoordig 'kwarttarief' en je komt daarvoor in aanmerking als je hobbymatig rijd, ingericht is voor paardenvervoer.
Dit staat nog niet zo op de site, maar schijnen de laatste nieuwe berichten te zijn.
Zo zou je ook geen rittenadministratie meer te hoeven bij houden en worden de paardenwagens en de andere groepen (zoals campers e.d.) 1 groep t.a.v. de wegenbelasting.

De 60-dagenkaart bestaat al ruim tien jaar niet meer. De ritadministratie geldt echter nog steeds wel voor bezitters van 1/4-tarief paardenvrachtwagens.

Vanaf de belastingsdienst, http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 569_149065

Citaat:
Houders van motorrijtuigen kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als het motorrijtuig aan de volgende voorwaarden voldoet:

- ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport;
- uitsluitend niet-beroepsmatig gebruikt;
- niet meer dan 60 dagen per jaar gebruikt.
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat het motorrijtuig is ingericht voor het vervoer van paarden, niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt en niet meer dan 60 dagen per jaar wordt gebruikt. Wij kunnen dit controleren op basis van de administratie van de houder van het voertuig.

Als u dit bijzondere tarief wilt aanvragen, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek mrb Bijzonder tarief/Vrijstelling'. U kunt dit formulier downloaden.

Dit lijkt me vrij ondubbelzinnig je verhaal te weerleggen. Ben ik wel benieuwd naar je bron.

Nu heb ik echter de site van de belastingdienst weer gekeken en nu staat er dit:
Citaat:
Paardenvoertuig
Houders van motorrijtuigen kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als het motorrijtuig aan de volgende voorwaarden voldoet:

•ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport
•uitsluitend niet-beroepsmatig gebruikt
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat het motorrijtuig is ingericht voor het vervoer van paarden en niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt.

Als u dit bijzondere tarief wilt aanvragen, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek mrb Bijzonder tarief/Vrijstelling'. U kunt dit formulier downloaden.

Dus.. Nu snap ik het niet meer..?
Kun je tegenwoordig een kwarttarief aanvragen als je hobbymatig paarden vervoerd, zonder dat je rekening hoeft te houden met die 60 dagen?
Dan zou dat betekenen dat ik dus voor niet al te veel geld een vrachtautootje vaker zou kunnen rijden dan 60 dagen per jaar.

Dus, weet iemand hoe dit precies in elkaar steekt? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:47

Houdt er rekening mee dat de wet nog erger is dan het weer! Wat vandaag regel is, is morgen volledig anders.
Het lijkt er volgens de site inderdaad op dat het kwarttarief ondertussen is vrijgesteld van de ritadministratie en de maximale grens van 60dgn gebruik op jaarbasis.

Beetje paardenwagen weegt 2000kg, meestal (veel) meer. Dat kun je dus gewoon invullen in het rekenmodel: http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/ en je weet wat zo'n wagen je ongeveer kost.

Tot slot: voordat je een wagen koopt, zet 'm op een weegbrug! Het gros van de wagentjes weegt namelijk meer dan op papier staat! Met name de Mercedes 508 is een beruchte auto in deze context.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:44

Je krijgt een brief van de belastingdienst, daarin staat dat je weldegelijk een rittenadministratie moet bij houden, dat formulier levert de belastingdienst mee.
Of het nu nog zo is, weet ik niet, ik heb niet gehoord dat het niet meer geld, bij twijfel daarover zou ik even bellen met ze, dan weet je het zeker.
Voor de rest zou ik de link van Ikke hanteren, meeste wagen wegen meer dan 2000 kg, eerder rond de 2200 kg of zelfs nog meer

Ik ben trouwens wel benieuwd wat ze gaan zeggen (ik verwacht dat het nog steeds moet), laat je dat even weten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:22

josie schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat ze gaan zeggen (ik verwacht dat het nog steeds moet), laat je dat even weten?

Het punt is dat in het verleden wel degelijk op de site van de belastingdienst stond dat je een ritadministratie bij moest houden, waaruit die 60 dgn gebruik bleek. Dat staat er nu niet meer bij, waardoor ik geneigd ben te denken dat die administratie dus niet meer hoeft. Punt voor mij is dat ik geen wegenbelasting betaal (bj 1979) en daarmee niks meer hoef vast te leggen. Zelfs de 7.500km waarvoor de wagen verzekerd is, ga ik niet eens redden.

MAD_fan

Re: kwartaaltarief wegenbelasting B-vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:29

Ik heb destijds bij het aanvragen van het kwarttarief ook een formulier gekregen om de administratie bij te houden (dat is ongeveer 5 jaar geleden). Ik heb nooit iets moeten inleveren en weet eigenlijk niet zeker of je het nu nog moet bijhouden. Dus ik ben ook wel benieuwd! Scheelt een hoop gedoe!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:35

MAD_fan schreef:
Ik heb destijds bij het aanvragen van het kwarttarief ook een formulier gekregen om de administratie bij te houden (dat is ongeveer 5 jaar geleden). Ik heb nooit iets moeten inleveren en weet eigenlijk niet zeker of je het nu nog moet bijhouden. Dus ik ben ook wel benieuwd! Scheelt een hoop gedoe!

Ik zal het je nog erger vertellen. In de tijd van de 60-dagenkaart, moest je dat ding aan het einde van het jaar terugsturen. Ik heb ze allemaal nog liggen........... :o

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:39

ikke schreef:
Ik zal het je nog erger vertellen. In de tijd van de 60-dagenkaart, moest je dat ding aan het einde van het jaar terugsturen. Ik heb ze allemaal nog liggen........... :o

Ik heb ze ook nog allemaal...

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:43

Ik weet dat deze vrachtwagentjes niet zo veel laadvermogen hebben. Dit is ook niet noodzakelijk want ik heb maar één paard, dus ook maar een paard die ik moet laden ;)

Ik ga maandag even met de belastingdienst bellen, ben benieuwd wat die er van zeggen.
Als je alsnog je ritten moet administreren spreken ze zichzelf wel een beetje tegen...

Ik hou jullie op de hoogte!

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 01:43

Vandaag aan de telefoon gehangen met de belastingdienst. Er wordt bij een kwartaaltarief nog steeds gebruik gemaakt van de 60 dagen kaart. Hierop moet je idd zelf bijhouden hoeveel km je rijdt en deze kaart behoor je aan het eind van het jaar op te sturen. Helaas, helaas dus!

Dus, ik ga woensdag bij een oldtimer kijken! Dan blijft het nog een beetje betaalbaar ;)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:57

Mm dat is minder! Wij hebben ook net een 2 paards vrachtwagentje gekocht. Je kan er trouwens gewoon 2 laden, geen politieagent die weet hoeveel een paard weegt en de auto kan het makkelijk hebben. In Duitsland mag je er bijvoorbeeld wel 2 laden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:00

Je hoeft alleen op te sturen als zij er om vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:04

EvelienH schreef:
Mm dat is minder! Wij hebben ook net een 2 paards vrachtwagentje gekocht. Je kan er trouwens gewoon 2 laden, geen politieagent die weet hoeveel een paard weegt en de auto kan het makkelijk hebben. In Duitsland mag je er bijvoorbeeld wel 2 laden.

Alleen jammer dat je niet verzekerd bent als je geen juist rijbewijs hebt. :roll:

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:06

EvelienH schreef:

Die redenatie gaat natuurlijk niet op!

Bij een ongeluk, gaan ze de wagen wegen, en in het geval van overbelading krijg je van de verzekering helemaal geen cent uitgekeerd.
Materiële schade is tot daaraantoe, maar een ongeluk met dodelijke afloop kost je tonnen en zit je de rest van je leven in de schuldsanering.
En waarom? Omdat je zo nodig met 2 paarden moest rijden terwijl er maar 1 op mocht staan. Achteraf sla je jezelf voor je kop, maar dan is het al te laat.

Je kan dus veel beter een degelijke trekauto met trailer of een vrachtwagen (C) aanschaffen.
Is het alleen nog een kwestie van je BE of C(E) rijbewijs halen.
Dit zijn wel behoorlijke investeringen, maar die zijn nodig als je twee paarden wilt vervoeren.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:23

Dat gaat alleen op als je zelf schuldig bent aan het ongeval.
Indien een ander je aanrijd en jouw treft geen blaam, is die ander fout en dient die persoon / verzekering de schade te betalen.
Dan zit je nog met aanrijdingen waarbij je beide fout kunt zijn, dan dien je beide te betalen en dan is het nog maar de vraag of men kijkt naar overbelading e.d., als dat geen rol speelt bij de aanrijding, dan ligt het in de lijn van de verwachtingen dat men er niet naar zal kijken.
Je mag 5% overbeladen zijn. Daarboven kan je een boete krijgen (hoeft niet).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:27

josie schreef:
Dat gaat alleen op als je zelf schuldig bent aan het ongeval.

Dus?
"Lijkt me" ( ;) ) toch wel belangrijk om verzekerd rond te rijden. Wel zo netjes tegenover een eventueel slachtoffer en minder duur voor jezelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:33

@Josie
Als blijkt (schuld of geen schuld) dat je niet de weg op had gemogen krijg je een flinke boete.
5% overbeladen is een gunst er staat wettelijk niets vast gelegd.
Als ze willen kun je de boel uitladen en krijg je een boete (voor geen geschikte rijbewijs).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

Er is een aanwijzing van het College van Procureurs Generaal v.w.b. de overbelading (dus wel vastgelegd).
Bij een overschrijding van de toegestane maximum massa van 5% of meer kan er geverbaliseerd worden.
Bij een overschrijding van een aslast van 10% of meer kan er geverbaliseerd worden.
Dat staat in de genoemde aanwijzing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:46

College van Procureurs Generaal
daar kan ik alleen maar het volgende vinden:
Citaat:
Voor iedere personenauto, aanhanger en vrachtwagen is een toegestane maximum massa vastgesteld. Dat staat vermeld in het kentekenbewijs of (bij vrachtwagens) in het kentekenregister van de oplegger. Weegt het voertuig meer, dan is er sprake van overbelading en dat is strafbaar. Ook zijn er grenzen voor de aslast en koppelingsdruk die niet overschreden mogen worden.

En van de redenen om overbelading aan te pakken is dat het invloed heeft op de remvertraging en dus op de verkeersveiligheid. Daarnaast veroorzaakt overbelading veel schade aan het wegdek en is het in het beroepsgoederenvervoer een vorm van concurrentievervalsing

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:50

De %en die jij noemt worden gebruikt bij goederen vervoer van 50 en 60 ton. Voor "gewone" auto's, aanhangwagens, vrachtwagentjes gelden die niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Brainless schreef:
De %en die jij noemt worden gebruikt bij goederen vervoer van 50 en 60 ton. Voor "gewone" auto's, aanhangwagens, vrachtwagentjes gelden die niet.

Maar dan nog, 3500kg +5% is 3675kg. Wanneer je de illusie hebt met die marge weg te komen bij controles, dan heb je bar weinig kennis van zaken waar het gaat om wegtransport.
Niet alleen schat het gros van de paardenbezitters hun paard veel te laag in qua gewicht en daarnaast wegen de meeste autootjes in de praktijk meer dan op kenteken staat, alleen al door alle zooi die iedereen standaard in de auto heeft liggen........

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:16

superwoman schreef:
EvelienH schreef:

Alleen jammer dat je niet verzekerd bent als je geen juist rijbewijs hebt. :roll:

Heeft niets met je rijbewijs te maken, al heb je wel C het mag niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Oh en voor degenen die bij C-rijbewijs auto's gelijk het beeld van grote 6-paards vrachtwagens hebben, dit is ook gewoon groot rijbewijs: http://link.marktplaats.nl/304906970 De getallen die deze adverteerder vermeldt, wekken bij mij sterk de indruk dat ze kloppen, gezien het gewicht van mijn eigen wagen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:57

@Brainless: ik heb de vraag ooit eens voorgelegd aan de KLPD met de gewichten van de wagen er bij en dit was het antwoord.
Dit geldt dus wel bij wagens die vallen onder het B rijbewijs tot maximaal 3500kg.
Maar goed zoals Ikke al aangaf 5% is niet zo bar veel.
Het nadeel is dat je C rijbewijs redelijk wat geld kost, maar voor dat geld kun je dan weer goedkoper een vrachtwagentje aanschaffen die wel aan alles voldoet, dus ja wat is dan duur, relatief gezien........
Mijn inziens ze er de volgende mogelijkheden:
Auto met trailer
'Vrachtwagentje' met B rijbewijs, max ingericht voor 2 paarden/pony's, waarvan je vaak maar eentje kunt laden.
Of ' illegaal' bezig zijn (met 2 paarden) en hopen dat je er mee wegkomt bij een controle (hoe vaak kom je die tegen?, ik nog nooit) en geen brokken veroorzaken.........
Of C rijbewijs met bijbehorende 'vrachtwagen' 2 of meer paarden( ze zijn er ook b.v. met 3)
Maar goed dit is allemaal redelijk off topic, daar de TS wil weten hoe het zit met de wegenbelasting en dergelijke.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:27

Ik vind het alsnog wel een interessante discussie hoor!
Ik heb er aan zitten denken om een C rijbewijs te halen en dan een kleine vrachtwagen te kopen, maar dit rijbewijs kost ook al minimaal 2000 a 2500 euro. En helaas groeit het geld me niet op de rug...
En daarbij, ik heb toch maar een paard die ik moet meeslepen ;)

Verder ben ik trouwens al wel 2 keer met de trailer aangehouden, dus hier heb je blijkbaar wel meer kans op controles ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:10

J_Onne schreef:
Ik vind het alsnog wel een interessante discussie hoor!
Ik heb er aan zitten denken om een C rijbewijs te halen en dan een kleine vrachtwagen te kopen, maar dit rijbewijs kost ook al minimaal 2000 a 2500 euro. En helaas groeit het geld me niet op de rug...
En daarbij, ik heb toch maar een paard die ik moet meeslepen ;)

Verder ben ik trouwens al wel 2 keer met de trailer aangehouden, dus hier heb je blijkbaar wel meer kans op controles ;)

Dat ligt aan meer zaken. Mij zullen ze zo snel niet aanhouden. Denk je nu echt dat die gasten een ouwe vent in een dikke Range Rover aanhouden? Die gasten weten heus wel dat daar niks te halen valt; hooguit een vergeten kentekenbewijs of dat soort geneuzel in de marge. Jonge griet in een Barbiejeep loopt heel wat meer risico's!
En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim! We waren met twee combi's onderweg. Eerste combi: Dikke L200 pick-up, tweepaardstrailer, vrouw van middelbare leeftijd aan het stuur, dito kerel ernaast. Tweede combi: duidelijke jongere vrouw, blond, Daihatsu-in-babyblauw, 1,5 paards trailer eraan. Drie keer raden wie er aan de kant moest........