hoelang duurt een ruiterbewijs halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savannah13

hoelang duurt een ruiterbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 10:50

ik weet niet of dit onderwerp hier goed staat maar de titel zegt het al hoelang duurt een ruiterbewijs halen en hoelang hebben jullie er ongeveer over gedaan?

Groetjes Savannah

Scum

Re: hoelang duurt een ruiterbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:17

WD --> TAO

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:34

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:39

ik heb er 1 dag over gedaan en m nog nooit nodig gehad ;)

Waarom wil je dit weten? Heb je het ruiterbewijs ergens voor nodig? Je hoeft m nl alleen maar te halen om in bepaalde natuurgebieden te mogen rijden, verder is ie nergens verplicht.

Er worden op maneges wel eens cursussen gegeven en die duren dan incl theorielessen een aantal maanden, er zijn ook ruiterkampen van een week met afsluitend het ruiterbewijs. Het is maar wat je wilt?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:40

je kunt ook voor het ruiterbewijs kiezen omdat je dan altijd goed verzekerd bent!
Of omdat je paarden wilt huren.

Maar echt nodig heb ik m ook niet vaak gehad.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:48

rakni schreef:
je kunt ook voor het ruiterbewijs kiezen omdat je dan altijd goed verzekerd bent!

Dat is inderdaad het verkooppraatje waarmee de SRR het ruiterbewijs aan de man brengt. De praktijk is echter dat de verzekering van het ruiterbewijs een aanvullende verzekering is, die alleen uitkeert als je "gewone" AVP (of in het geval van een minderjarige de AVP van de ouders) dat niet doet, of wanneer die onvoldoende dekking biedt. En die gevallen zijn dermate zeldzaam dat je de verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld is zonder de waarheid geweld aan te doen een flauwekulargument kunt noemen. Zie ook het kopje "Verzekering" in de Bokt-Wiki over het ruiterbewijs.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:08

Ik heb gelukkig nog nooit een beroep hoeven doen op de verzekering die aan je ruiterbewijs gekoppeld is. Maar het idee is wel fijn dat er een verzekering aan vast zit. Je kan hem halen bij Stal het Reelaer, volgens mij in een weekend. Zorg wel dat je voorafgaand het theorieboek goed leert. :Y)

rakni schreef:
Of omdat je paarden wilt huren.

Maar echt nodig heb ik m ook niet vaak gehad.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:30

Ik ga hem in de paasvakantie doen :D
Ik doe gewoon paardenkamp, met op vrijdag mijn ruiterbewijs halen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:19

je kan hem op 1 zondag halen :) ik adviseer ook het ruiterbewijsweekeind bij stal 't reelaer :)
je moet wel van te voren de theorie uit het boek leren dus intotaal zo'n 1,5 maand ofzo? als je elke week een beetje leert ;)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:25

ik moet mijn ruiterbewijs halen omdat ik dan verzekert ben als ik met mijn verzorg pony alleen in de bossen ga rijden ik moet hem halen van de eigenaar van mijn verzorg pony

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:26

bedankt voor alle reacties

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:33

savannah13 schreef:
ik moet mijn ruiterbewijs halen omdat ik dan verzekert ben als ik met mijn verzorg pony alleen in de bossen ga rijden ik moet hem halen van de eigenaar van mijn verzorg pony

Ik kan me voorstellen dat je hierover de discussie niet aan wilt gaan met de eigenaar van je verzorgpony, maar adviseer hem maar om zich nog eens goed te laten informeren over hoe het zit met wie waarvoor verantwoordelijk is als je iemand op je paard laat rijden, want zoals ie het aan jou verteld heeft zit het dus niet.

LDRD? Hellluupppp!!!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:13

de eigenaar van het paard is altijd aanspraakelijk voor schade van zijn paard, dus als er iets gebeurd moet je bij zijn avp zijn.
Aan de verzekering van het ruiterbewijs heb je niets.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:48

ik zou inderdaad even voor die verzekeringskwestie tegen de eigenaar zeggen dattie zich daar nog maar even goed in moet verdiepen. want hij is zelf altijd aansprakelijk voor de schade. ook kan je je eigen (of je ouders) verzekering even conteacten om te informeren wat er gebeurt als jij schade rijd met zijn paard. maar ik denk dat die jou hetzelfde vertellen.
de verzekerign van het ruiterbewijs komt pas ter sprake wanneer zijn verzekering en jou verzekering niet willen betalen (wat zelden gebeurt) of wanneer je dus danige schade rijd dat het bedrag boven het bedrag van zijn verzekering uitkotm, dan betaald het ruiterbewijs het resterende bedrag, dit gebeurt ook zelden.
wel kan ik me voorstellen dat de eigenaar denkt dat je bepaalde ervaringen op doet via het ruiterbewijs zodat je echt leert buiten te rijden, als dit zijn gedachte erachter is kan ik me nog iets voorstellen, maar ook dan moet ik je teleurstellen, zoals je van hun buiten moet rijden, zo rijdt geen mens.
wel is het ruiterbewisj handig als e bv eens een paard op een manege ofzo wilt huren, ie stellen dit vaak als een vereiste, en in sommige gebieden moet je een ruiterbewijs hebben,
maar ik heb dat ding 6 jaar gehad, heb m nooit nodgi gehad, vond het zonde van me geld dus heb hem een paar jaar geleden niet verlengd.
maar ik had hem in 1 middag gehaald. volges mijn uurtje theorie examen en uurtje rij examen. stelde weinig voor. wel heb ik 2 of 3 avonden op de manege zelf theorieles gehad. maar dit kan je ook thuis zelfstandig zo in je kop stampen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:07

Zo zit het: Amanda @ [TAO] FAQ TAO

Let alleen even op wanneer de eigenaar mogelijk bedrijfsmatig paarden houdt, want dan moet hij een AVB sluiten.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 09:24

EricPrast schreef:
Bij Stal 't Reelaer in Raalte kun je het in één weekeinde halen. Maar hoezo zou je dat willen?

ik bedoel eigelijk hoelang hebben jullie erover gedaan als je het niet in een weekend doet

Widukind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:10

EricPrast schreef:
Bij Stal 't Reelaer in Raalte kun je het in één weekeinde halen. Maar hoezo zou je dat willen?

Hier heeft mijn vriendin het ook gehaald, zij zegt hier hele goede ervaringen mee te hebben. :j

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:02

bij les chevaux kan het ook in een weekend.
Hele goeie begeleiding in de theorie en praktijk,
theorie word zaterdag helemaal doorgenomen, helpt echt!
wij waren met een groep van 18 en alle 18 geslaagd, meeste fouten aantal was 3..
echt een aanrader!

Wel goed leren hoor!!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:07

Ik ga hem eind maart geven, maar dan via de FNRS. Deze opleiding duurt langer, maar is ook veel uitgebreider, met o.a.
3 x een examen en veel meer theorie. Er word meer aandacht besteed aan het hoe en waarom en de omgang o.a. met het paard.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:43

cissy schreef:

Waarom wil je dit weten? Heb je het ruiterbewijs ergens voor nodig? Je hoeft m nl alleen maar te halen om in bepaalde natuurgebieden te mogen rijden, verder is ie nergens verplicht.

Er worden op maneges wel eens cursussen gegeven en die duren dan incl theorielessen een aantal maanden, er zijn ook ruiterkampen van een week met afsluitend het ruiterbewijs. Het is maar wat je wilt?

1 dag dat lijkt me heel onwaarschijnlijk waar heb je die gehaald?

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:45

Lisa_Dries schreef:
je kan hem op 1 zondag halen :) ik adviseer ook het ruiterbewijsweekeind bij stal 't reelaer :)
je moet wel van te voren de theorie uit het boek leren dus intotaal zo'n 1,5 maand ofzo? als je elke week een beetje leert ;)

maar op de site staat dat je het boek 1 maand van te voren krijgt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:01

Je kan dit ook gewoon via FNRS maneges doen, niet alllemaal kijk even op de website van manege's in de buurt of vraag het. Ik heb het ook gewoon op de manege gedaan we reden 1x per week een uur en dan nog anderhalf uur theorie was iets van 7 weken dacht ik.

Wat de verzekering betreft maakt dit niks uit, want de eigenaar zelf moet betalen.
Citaat:
De eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door zijn/haar dier, ook als het door een ander bereden wordt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:06

savannah13 schreef:
cissy schreef:

1 dag dat lijkt me heel onwaarschijnlijk waar heb je die gehaald?

1 dag examen op onze lokale ponyclub, maar ik moet er wel bij vertellen dat ik toen al ruim 20 jaar ervaring had en het met twee vingers in mn neus fluitend en achterstevoren heb gehaald, stelde geen bal voor. Heb het boek nog en het staat vol met gele strepen van de fouten die er in staan....echt ik heb niet zo´n hoge pet op van het ruiterbewijs :n

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:34

Ik kon toen op de manege waar ik reed mijn ruiterbewijs halen. Je was er een dag zoet mee.. Ik heb hem tot nu toe een paar keer echt nodig gehad als ik ergens met een vriendin bijv een buitenrit wilde maken op een vreemde stal. :)

Ik heb dat ding ondertussen al iets van 10 jaar, weet dus ook niet meer zo precies hoe het die dag ging. :+

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 11:15

Olympia schreef:
Ik kon toen op de manege waar ik reed mijn ruiterbewijs halen. Je was er een dag zoet mee.. Ik heb hem tot nu toe een paar keer echt nodig gehad als ik ergens met een vriendin bijv een buitenrit wilde maken op een vreemde stal. :)

Ik heb dat ding ondertussen al iets van 10 jaar, weet dus ook niet meer zo precies hoe het die dag ging. :+

ja ik snap het :P