Aankoop paard 15 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MartinJac

Aankoop paard 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:58

Hallo,

Ik wens een paard aan te kopen maar hij is 15. Heb hem reeds geprobeerd en laten proberen en straks komt er een DA.
Het paard is wel zeer geschikt voor ons, maar ondanks zijn leeftijd is het prijskaartje toch hoog en er valt niet meer over de prijs te discusieren.

Toch twijfel ik. Het paard komt hier niet op rust. Hij zal nog wekelijks 5 dagen op 7 moeten werken. 1uur per dag en 2 dagen van 2uur.
Daarbij wordt er veel gesprongen met het paard.
Het paard zit nu wel in springen zwaar en is het gewoon (het is een springpaard). Hij zal bij ons wel niet meer dan 1.10m moeten doen (nu doet hij 1.20 en meer).

Heeft iemand ervaring met de aankoop van een paard van 15? Hoelang kan zo'n paard nog springen op dit niveau en zoveel werken aan die leeftijd?
Het paard zelf heeft nog nooit geen problemen gehad.

Dank voor tips.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:03

MartinJac schreef:
Hallo,

Ik wens een paard aan te kopen maar hij is 15. Heb hem reeds geprobeerd en laten proberen en straks komt er een DA.
Het paard is wel zeer geschikt voor ons, maar ondanks zijn leeftijd is het prijskaartje toch hoog en er valt niet meer over de prijs te discusieren.

Toch twijfel ik. Het paard komt hier niet op rust. Hij zal nog wekelijks 5 dagen op 7 moeten werken. 1uur per dag en 2 dagen van 2uur.
Daarbij wordt er veel gesprongen met het paard.
Het paard zit nu wel in springen zwaar en is het gewoon (het is een springpaard). Hij zal bij ons wel niet meer dan 1.10m moeten doen (nu doet hij 1.20 en meer).

Heeft iemand ervaring met de aankoop van een paard van 15? Hoelang kan zo'n paard nog springen op dit niveau en zoveel werken aan die leeftijd?
Het paard zelf heeft nog nooit geen problemen gehad.

Dank voor tips.

Deze leeftijd zou ik niet een storende factor vinden mits het paard gezond is en kan wat jij zou willen met het paard. Een verkoop/aankoopbedrag is iets waar je wel of niet mee akkoord gaat.
Vooral laten keuren zodat je weet wat je koopt maar wees eerlijk ook een 4 jarige kan morgen een gekke beweging maken en veel aan DA kosten met zich meebrengen.

ggit

Re: Aankoop paard 15 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:11

mijn paard is inmiddels 22, en liep tot twee weken geleden nog regelmatig dressuurwedstrijden. ze is hartstikke fit.
maar dat ligt aan het paard én aan het werk - bij mij werkt ze 6 dagen id week, dan blijven ze ook wel in conditie.
veel springen vind ik een ander verhaal - dat is nu eenmaal belastender voor botten en pezen, en die worden op hogere leeftijd langzaam minder. dus als je m lang goed wil houden, zou ik er niet vaker dan 1 (of max 2) x per week mee springen (doen professionele springruiters overigens ook niet, dus is kennelijk niet nodig).

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:12

Als het paard verder gezond en fit is en plezier heeft in het werken dan denk ik niet dat er een probleem hoeft te zijn met 5 dagen in de week rijden.
ik ken veel paarden van 20+ die zich gedragen alsof ze 4 zijn..
maar het verschilt altijd per paard en via bokt is het erg moeilijk om te zeggen of dit paard nog geschikt is voor wat jij wilt.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:20

De leeftijd hoeft echt geen struikelblok te zijn, mits het paard nog gezond is en ook de nodige werklust heeft mijn inziens. Ook omdat het paard al op dit niveau loopt. Natuurlijk is het fijner als het paard jonger is, maar waarschijnlijk kun je van zo'n paard hartstikke veel leren!
Heb zelf een 15-jarige die nooit iets mankeert of ziek is ofzo, en die gedraagd zich soms ook nog als een 3-jarige. Die wil gewoon ook echt elke dag werken, glashard op de benen, kortom hartstikke gezond en kan nog jaren mee.
Kortom, als het paard gezond is, zou ik de leeftijd geen probleem laten zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:56

in princiepe hoeft de leeftijd geen probleem te zijn en zou je er nog jaren plezier van kunnen hebben, zou echter wel even de voorbenen op de foto laten zetten, temeer omdat dit paard dus al zijn hele leven springt en dan kan je eventuele slijtage op de foto's zien en aan de hand daarvan kan je DA ook wat meer vertellen of het nog helemaal gezond is is of dat er problemen kunnen ontstaan.
zou zonde zijn als je hem koopt en over een jaar blijken de benen volledig versleten te zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:58

Kamiro, in mijn profiel, was 16 jaar toen hij door de manege werd aangekocht. Hier liep hij 6 dagen per week 1 á 2 uur per dag, als de conditie van het paard goed is, wordt dat geen probleem.
Of hij nog lang door kan springen zal liggen aan de sterkte van zijn gewrichten en botten.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:17

Wellicht kun je ook een röntgenologisch onderzoek laten doen, zodat je een goed beeld krijgt van de gewrichten?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:30

Ik zou het wel goed laten keuren.

15 jaar voor een paard hoef niet oud te zijn.

Tegenwoordig wil men graag jonge paarden hebben.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:48

Wat hij ook mankeert, hij is er in elk geval al 15 mee geworden. Veel paarden halen die leeftijd niet eens, die blijken al iets te mankeren voor ze aan het werk gaan.

Mijn paard heb ik met 11 jaar gekocht, ze wordt dit jaar 18 en ik merk eerlijk waar nog geen verschil.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:19

15 is nog niet eens zo heel erg oud hoor.
Eigenlijk bij alle paarden die ik ken van rond die leeftijd is niets te merken hoor.
Ik ken zelfs een paard die al 27 is en die nog volop loopt alof het een super jong beestje is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:27

Weinig van te zeggen als de prijs die je moet betalen niet bekend is.
Paard van 15 kan nog jaren mee, mits gezond natuurlijk, maar de prijs moet dan wel in overeenkomst zijn.
Stel je koopt een granprix paard, die zal als leerpaard ( en ook hier, mits gezond) veel duurder zijn dan een M paard b.v.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:03

hoelang een paard het nog kan?
dat is nooit te zeggen dat verschild per paard

ik kocht mijn pony toen was ze 21
k rij er wedstrijden mee
ze loopt kinder lessen
en bij elkaar loopt ze ong. 2 uur per dag
ze is nu 26

MartinJac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:10

Hallo,

Allemaal dank voor de vele antwoorden.
Intussen da geweest en hij is volledig goed gekeurd.
Bij de buigproef mankte hij helemaal niet. enz....
Zodus we gaan hem kopen.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:37

Ik kocht mijn pony toen ze 13 was, liep ook op 1.10/1.20 niveau. Ze is nu 15 en ik spring er iedere week mee, gaat gewoon nog mee op concours. Nog nooit wat mankeert! Misschien kun je eens in mijn profiel kijken dan zul je zien dat pony's/paarden van 15 echt nog lang mee kunnen.

tessie1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:45

als het paard gezond is ( en zie dat je hem al hebt laten keuren)
is het juist goed om ze aan het werk te houden
mijn paard is nu ook 15 en heeft z2 dressuur gelopen en ik heb er echt heel veel plezier van, het is een echte leermeester :D

A1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:15

Als het paard gezond is lijkt het me geen probleem.
Zie inmiddels dat het paard goedgekeurd is, en dat je het koopt.
Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst. :)