Aanvraag orgineel paspoort(Ivm verlopen paspoort)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Aanvraag orgineel paspoort(Ivm verlopen paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:43

Ik ben bezig met het aanvragen van een nieuw paspoot omdat het oude verlopen is.(ivm medisch inlegvel)
Nou staat er bij de aanvraag dat een DA een hele checklist moet afwerken, en het dier moet chippen.
Maar als je het paspoort gaat vervangen heeft het dier natuurlijk al een chip.
Wat dan ook weer op het aanvraagformulier staat is dat een niet volledig ingevult papier niet in behandeling wordt genomen.

Wat nu?
Ik heb geprobeerd te bellen, maar er wordt niet opgenomen( leuk die feestdagen), en ook al een mailtje gestuurd.
Dus hoop snel antwoord te krijgen.

Maar weten jullie ook wat te doen?
Gewoon het formulier invullen zonder de checklist en opsturen om te hopen dat het goed komt vind ik nou niet echt het prettigste idee.

cissy

Re: Aanvraag orgineel paspoort(Ivm verlopen paspoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:54

is die checklist dan niet voor een 1e aanvraag van een paspoort en nu dus niet van toepassing?
Zit niks anders op dan even te wachten tot na de feestdagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:00

Je stuurt gewoon je paspoort op naar de betreffende instantie met een briefje dat je een vervangend paspoort wilt, zoals je zou doen met een paspoort waarvan het inentingsvel vol is.
Een paspoort kan niet verlopen want er staat geen datum in het paspoort. Het is enkel strafbaar om een incomplete versie te hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:22

@cissy: dat lijkt me ook, maar ik zou het logischer vinden dat ze dat er dan even bijzetten.

@Sizzle: Het paspoort is niet meer geldig, en ze zeggen dat het formulier erbij ingevuld moet worden.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:37

ik zit met hetzelfde probleem (heb net een nieuw paard gekocht) en het moet ook nog opgestuurd worden voor 1 januari 2010 (anders wordt ie duurder??)....
Ik heb ff op de kwpn site gekeken, maar daar wordt duidelijk aangegeven dat er echt wel een stempel van de dierenarts op moet. je zult toch nog even bij de DA langsmoeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:41

Wat vreemd zeg. Ik durf te wedden dat het juridisch helemaal niet kan om iets wat geen verval datum heeft ineens volledig ongeldig te maken, zeker omdat het vel niets met de identiteit van het paard te maken heeft. Ben wel benieuwd daarnaar eigenlijk. Heeft TS niets aan, maar vind dat soort dingen wel interessant.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:43

Je moet je paspoort opsturen naar de KNHS. Hier krijg je een duplicaat paspoort (tweede uitgifte). Verder hoef je niets te doen!

BTW, KNHS is dicht tot 4 januari :D

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:44

Sizzle schreef:
Wat vreemd zeg. Ik durf te wedden dat het juridisch helemaal niet kan om iets wat geen verval datum heeft ineens volledig ongeldig te maken, zeker omdat het vel niets met de identiteit van het paard te maken heeft. Ben wel benieuwd daarnaar eigenlijk. Heeft TS niets aan, maar vind dat soort dingen wel interessant.

er staat idd niets over een verval datum. je bent alleen wel verplicht om vanaf 1 jan deze bijlage in je paspoort te hebben, de douane controleert hierop...
Je vraagt ook niet een inlegvel aan, maar een geheel nieuw paspoort, vandaar de handtekening ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:47

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:48

Het NRPS heeft bij mij gewoon een nieuw paspoort achter het oude gelijmt. Het ziet er niet uit om eerlijk te zijn, alles zit er nu gewoon twee keer in.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:52

mo_van_dijk schreef:
Je moet je paspoort opsturen naar de KNHS. Hier krijg je een duplicaat paspoort (tweede uitgifte). Verder hoef je niets te doen!

BTW, KNHS is dicht tot 4 januari :D

Dat mag niet als je paard is ingeschreven bij een nederlands stamboek, dan moet je dat bij dat stamboek doen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:54

Waar staat dat dan. Ik heb dit wel laten doen met mijn vorige paard ivm geen plek meer voor influenza entingen. Die was wel degelijk ingeschreven bij het KWPN.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:15

mo_van_dijk schreef:
Waar staat dat dan. Ik heb dit wel laten doen met mijn vorige paard ivm geen plek meer voor influenza entingen. Die was wel degelijk ingeschreven bij het KWPN.

dat staat aangegeven op de knhs site;
http://www.knhs.nl/kennisbank-cat.asp?p ... atID=&men=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:01

Het paspoort wordt volgens mij niet duurder, maar je mag je paard niet meer laten slachten.
En als je dat toch al niet van plan ben maakt dat dus eigenlijk niet uit :+

Ik moet sowieso niet bij het knhs aanvragen volgens mij, dus daarom gaat het allemaal wat anders...
En daar moet je dus geen duplicaat aanvragen, maar een nieuw paspoort(volgens de site)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:11

Heb ondertussen mail gehad van het stamboek(wat wel fijn is)
Maar mijn DA moet dus wel de chip controleren :+
Hoop eigenlijk wel dat hij dat mag doen, want anders heb ik nog een probleem. of krijgt ze "gewoon" dr nieuwe paspoort wat later.

Jammergenoeg komt de DA morgen nog(zieke koe, gaat niet beter) maar anders ben je als eigenaar ook nog eens extra geld kwijt voor het laten komen van de DA.
(al weet ik nu niet wat ik dan wel moet betalen)

Zelf heb ik zoiets van, geef mij die chip-lezer maar, dan red ik me er verder wel mee, wat een onzin :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:17

wat een gezeur is het eigenlijk.
Laat ze eerst alle dieren zonder chip en paspoort maar eens bijlangs gaan (en die zijn er nog een hele hoop!).

Ook ik moet ws aan een nieuw paspoort.
Heb ruim voor de sluitingsdatum m'n paspoort naar het NRPS opgestuurd, voor overschrijving op naam en het inlegvel.
Paspoort na een aantal telefoontje zo'n 1,5 maand later teruggekregen, maar zonder vel.
Dus die moet toch nog wel ergens liggen, heb het immers ook al betaald.

Hopelijk doet je VA niet moeilijk, heb je wel specifiek aangegeven dat ze de chipreader mee moeten nemen?
Bij ons heeft nl een rundveedierenarts niet standaard een chipreader in z'n auto.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:43

@annastasia: daar zal ik inderdaad nog aan denken(chip-reader mee), normaal doet hij absoluut niet moeilijk, maar weet al dat hij zich zwaar ondergewaardeerd gaat voelen.
Daarnaast moet het door een "officieel" mannetje gebeuren geloof ik, geen idee of dat zo is...

Maar het stomme is: ik moet het nu aanvragen om ervoor te zorgen dat ik kan kiezen of ze geslacht mag worden of niet.
Maar als ik het later aanvraag staat er al in dat ze niet geslacht mag worden, dus als je, je dier toch niet wilt laten slachten maakt het gewoon niet uit....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:24

siskeh schreef:
Heb ondertussen mail gehad van het stamboek(wat wel fijn is)
Maar mijn DA moet dus wel de chip controleren :+
Hoop eigenlijk wel dat hij dat mag doen, want anders heb ik nog een probleem. of krijgt ze "gewoon" dr nieuwe paspoort wat later.

Jammergenoeg komt de DA morgen nog(zieke koe, gaat niet beter) maar anders ben je als eigenaar ook nog eens extra geld kwijt voor het laten komen van de DA.
(al weet ik nu niet wat ik dan wel moet betalen)

Zelf heb ik zoiets van, geef mij die chip-lezer maar, dan red ik me er verder wel mee, wat een onzin :o

ik heb ook mail van t stamboek gehad, maar tegen mij zeiden ze dat ik het zelf kon ondertekenen... errug vreemd...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:35

goh leuk(not), waarschijnlijk ben ik veel meer kwijt als jullie, nieuw paspoort kost 40 euro, DA bezoekje kost normaal ruim 20 euro...

Hoor ook van veel mensen dat ze gewoon een vervangend paspoort kunnen krijgen, en geen nieuwe hoeven te kopen..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:54

siskeh schreef:
goh leuk(not), waarschijnlijk ben ik veel meer kwijt als jullie, nieuw paspoort kost 40 euro, DA bezoekje kost normaal ruim 20 euro...

Hoor ook van veel mensen dat ze gewoon een vervangend paspoort kunnen krijgen, en geen nieuwe hoeven te kopen..

het kost idd €27,56
dit stond lettr. in mijn mailtje, dat moet toch ook voor jou gelden? tenminste als je ook bij t kwpn zit...

Bij ieder paard hoort een paspoort, dat is wettelijk geregeld. Ook moet ieder paard gechipt zijn.

Op 1 juli 2009 is de nieuwe Europese verordening voor Identificatie & Registratie van kracht geworden. Voor de meeste paardenhouders heeft dit geen grote gevolgen. Het belangrijkste verschil is dat alle paspoorten voorzien moeten zijn van het hoofdstuk ‘Medische behandeling’, waarop aangegeven wordt of een paard na de slacht wel of niet bestemd is voor menselijke consumptie. Paspoorten uitgegeven na 2003 hebben dit hoofdstuk al, het merendeel van de KWPN-paspoorten uitgegeven na medio 2000 ook. Checkt u echter bij twijfel sowieso uw paspoort.

Paardenhouders die nog paspoorten hebben zonder de medische bijlage moeten, om aan de regelgeving te voldoen, een nieuw paspoort aanvragen. Dit kan tot 1 januari 2010 voor € 27,56 per paspoort. Oude paspoorten zonder medische bijlage moeten worden ingeleverd. Het aanvragen van een inlegvel 'medische behandeling' is niet meer mogelijk. Het aanvraagformulier nieuw paspoort dient te worden ingevuld, In tegenstelling tot wat er op het formulier ver,eld staat kan u het formulier zelf ondertekenen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:10

Ik zit niet bij het KWPN, maar snap niet waarom de regels voor een ander paspoort anders zouden moeten zijn.