hoe leren met b-rijbewijs vrachtwagen te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeunesse

hoe leren met b-rijbewijs vrachtwagen te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:50

Hoe hebben jullie geleerd om vlot met een vrachtwagentje op de baan te rijden?

Eerst verschillende keren zonder paard in en daarna met.

ps: heb ook nog nooit met een trailer of dergelijke gereden...
of is het makkelijker eerst te oefenen met een trailer en daarna vrachtwagen? Maar dit rijdt helemaal anders in achteruit enzo...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:03

Gewoon doen zou ik zeggen :)

Alhoewel je als je de mogelijkheid hebt om de wagen te leren kennen zonder levend vervoer erin dat zeker niet moet nalaten. Kun je even indruk krijgen van zicht dat je hebt op de weg (of waar juist niet). Hoe lang duurt het voor een vrachtwagen stil staat, hoe ruim neem je de bochten..

Maar dat ligt er ook weer aan hoeveel rijervaring je sowieso al op de weg hebt met verschillende auto's of evt. een busje misschien.

Maar als je de kans hebt om vooraf eens zonder paard te rijden, zeker niet nalaten denk ik dan :)

jeunesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 00:59

En lukt het wat om te manoeuvreren met zo een vrachtwagentje?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:01

gewoon gaan rijden zonder paard erin en dan lekker boodschappen gaan doen bijv. ;)
En als je wilt oefenen of je rustig genoeg rijdt om een paard te kunnen vervoeren, zet dan eens een speciekuip 3/4 vol met water achterin en ga rijden, als je niet veel morst kun je gaan oefenen met paard. ;)

als je gewoon met een auto kunt rijden moet rijden met zo´n wagentje ook lukken hoor, gewoon gaan oefenen, je kunt het niet uit een boekje leren :D

HippoLogic

Re: hoe leren met b-rijbewijs vrachtwagen te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:30

Gewoon doen. Eerst zonder paard.

Een vrachtwagentje rijdt heerlijk, je zit lekker hoog op de weg. Ze reageren wel even anders dan een personenwagen. Ik heb laatst in zo'n vrachtwagen gereden en het was wel een redelijk nieuwe bak en dat reed super. Ik vond dat ik ook erg veel zicht had in mijn spiegels.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:44

Rijden met een kleine vrachtwagen is heel simpel. Het enige waar je aan moet wennen is dat je niets ziet in de binnenspiegel. Dus je moet wel je buitenspiegels goed hebben afgesteld. Om achteruit te kunnen rijden zou je een camera in de vrachtwagen kunnen plaatsen. 1 aan de binnenkant (achter) en 1 aan de buitenkant. Je kan dan in je cabine switchen, je kan de paarden zien staan en je kan achter de auto kijken met achteruitrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:36

cissy schreef:
gewoon gaan rijden zonder paard erin en dan lekker boodschappen gaan doen bijv. ;)
En als je wilt oefenen of je rustig genoeg rijdt om een paard te kunnen vervoeren, zet dan eens een speciekuip 3/4 vol met water achterin en ga rijden, als je niet veel morst kun je gaan oefenen met paard. ;)

als je gewoon met een auto kunt rijden moet rijden met zo´n wagentje ook lukken hoor, gewoon gaan oefenen, je kunt het niet uit een boekje leren :D

Inderdaad, gewoon gassen met die kar :D
Oh en als je die speciekuip achterin eng vind, kun je ook een mok koffie op het dashboard zetten :D Deed een kennis van me altijd als we naar les gingen. Heb je enerzijds een bak koffie en anderzijds een indikatie voor je rijstijl :D

Wanneer je jezelf echt onzeker voelt kun je overwegen om een of twee lessen op een echte vrachtwagen te nemen om de kneepjes van bochtenwerk, rotondes en rijsnelheden onder de knie te krijgen.

jeunesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:55

Wel ik heb er ook aan gedacht om desnoods een paar lessen te nemen omdat ik dan zekerder zal zijn.

En dat je geen achteruit spiegel hebt zal in het begin ook aanpassen zijn denk ik, maar ik moet er ooit eens aan beginnen.

Ik zie het zitten nu!!

ps: kvind het grappig hoe jullie het hebben over een bakje koffie :D . Er kwam spontaan een glimlach op mijn gezicht. Super!!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:58

Ik heb 12 jaar gefungeerd als trucker, ervaring krijg je door te doen, misschien een tip, neem een proefles met een echte vrachtwagen, dan krijg je de beste tips in de praktijk
Succes

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:47

Wij hadden ook een vrachtwagentje. Heb wel mijn trailer-rijbewijs, maar dat is voor een groot deel toch meer voor het achteruit rijden en steken met zo'n ding erachter, omdat ie natuurlijk los van de auto beweegt. Rij je op je examen nl alsof er een paard in zou staan, dan ga je te langzaam vinden ze vaak!
In een vrachtwagentje is het idd wel iets anders dan in een auto, omdat je groter bent, minder makkelijk kan draaien (bocht is groter) en je geen binnenspiegel hebt, maar verder gaat alles 'hetzelfde'. Met een paard erin moet je net als bij een trailer rustig en vooral vloeiend rijden, niet te abrupt remmen of optrekken en soepele bochten. Toch hebben ze er in een vrachtwagentje veel minder last van dan in een trailer, is mijn ervaring, ook voel je zelf beter wat je rijgedrag voor invloed heeft op het hele ding, tenminste, dat vind ik. Rijd vele malen fijner dan een trailer!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:57

B rijbewijs vrachtwagentjes zijn niet zo groot dus ik zie het probleem niet zo. Gewoon rustig rijden, rustig door de bochten en verder; gewoon gaan ;)

Succes !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:59

Ik zou zo wie zo eerst enkele keren zonder paard erin gaan rijden om vertrouwd te raken met de vrachtwagen. Waardoor het daarna voor een paard wellicht prettiger is om met je mee te rijden.