Welk paard in theorie het meest waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk paard in theorie het meest waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:43

Gewoon iets wat ik me zit af te vragen, maar ik weet natuurlijk ook dat het van het moment en de koper afhangt :+

Maar stel:
2 paarden van hetzelfde ras, beide erg leuk om te zien, ongeveer even groot.
Beiden al dan niet papieren (dus hetzelfde, ofwel beide papieren ofwel beiden niet).

Het ene paard is 3 jaar, licht beleerd maar (uiteraard) niks spectaculairs. Zit volgens zeggen wel (sport)toekomst in.

Het andere paard is 12 jaar, goed doorgereden, gekend (braaf) karakter, alles erop en eraan zeg maar. Geen grote sportprestaties, of toch niet in dressuur/springen, maar er zijn nog andere sporten (endurance/TREC) waar hij/zij wel in uitblinkt en zeker voor recreatie ideaal.

Welk paard zou in theorie het meeste waard zijn?
En welk paard is voor jou het meeste waard?

HippoLogic

Re: Welk paard in theorie het meest waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:35

Ik denk dat de meeste mensen de 3jarige het meest waard vinden. Je koopt nl meestal een 'droom' of een 'belofte'. Veel mensen vinden een 12 jarige al 'oud'.

Zelf denk ik dat ik meer voor de 12 jarige uitblinker in trec/endurance zou betalen. Zeker als deze gehoorzaam, werkwillend en goed opgevoed is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:37

wat een paard waard is is voor iedereen verschillend...

de 1 gaat voor ambitie's de andere voor het trouwe karakter

als beginner zou ik voor de vertrouwde 12 jarige gaan
maar in mijn geval is de 3 jarige in mijn ogen meer waard omdat ik daar nog heel wat jaren mee voort kan en zelf wat van kan maken :j

HeleenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:39

Ik denk dat veel ook afhangt van je eigen kennis en ervaring.
Een 12 jarige kan voor jou meer waard zijn omdat hij net zo braaf, welopgevoed en verkeersmak is.

Maar misschien moet je erbij vertellen wat je ambities zijn?

Ik zou zelf voor de 3 jarige gaan, maar dat is dan juist omdat ik hem naar mijn eigen hand kan zetten en mee met hem kan groeien in de wedstrijdsport.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:40

ligt eraan wat je zoekt
wil je de sport in, zou ik voor de 3 jarige gaan

wil je betrouwbaarder paardje voor recreatie, dan de 12 jarige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:35

@ HeleenC : Het is niet voor mezelf hoor, ik ben niet op zoek, heb al gevonden :Y) Maar in een taxatie-topic werd een soortgelijk paard als de 3-jarige een pak hoger getaxeerd dan die van mij (de 12-jarige) en ik persoonlijk zou daar dus niet zoveel voor betalen en nu was ik eens nieuwsgierig hoe daar "algemeen" over gedacht werd. Puur interesse/bijleren dus :)

@ Lynn_Nikita : 'de sport in' is ook zo relatief. Wat sport wil je in? Want wil je de endurance/TREC in heb je naar mijn inziens veel meer aan een betrouwbare pony die hier al ervaring in heeft en het allemaal al kent, dan een 3-jarige die je alles nog moet leren.

Ik heb altijd de indruk dat als mensen het over "de sport" hebben dat het alleen over dressuur/springen gaat, als je pony daarin niet uitgebracht is is hij/zij bij wijze van spreken niks waard, en maar gewoon een recreatiepony. Maar er is toch nog zoveel meer? := Endurancewedstrijden bv. rij je ook niet met elk paard 1, 2, 3 met de vingers in de neus, dat is toch echt een serieuze wedstrijdtak (ja, klasse I kan je misschien wel eens uitrijden "zonder kennis", als je geluk hebt want je kan net zo goed je paard naar de vaantjes rijden..) evenals TREC, wat dan wel om het plezier draait maar wat je toch echt niet moet onderschatten. Hoeveel paarden blijven minstens 10 seconden onbewegelijk (dus geen gras gaan eten) stilstaan terwijl ruiter een meter of 10 verder staat op een wedstrijdterrein met andere paarden & beweging en alles rond .. Bijvoorbeeld.. ;)

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:16

dat is voor iedereen verschillend ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:50

Lijkt me vrij logisch dat een driejarige toekomstig sportpaard veel meer waard is dan een 12-jarig recreatiepaard.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:02

Urielle schreef:
Lijkt me vrij logisch dat een driejarige toekomstig sportpaard veel meer waard is dan een 12-jarig recreatiepaard.

Hangt er van af wat de verkoper met 'sportpaard' bedoelt. Is dit een dier waarvan ouders enige bekendheid genieten en leuke prestaties hebben neergezet? Of is dit een dier met 'gewoon' een leuke uitstraling en normale gangen (dus niet extreem mooi of ruim), die dus wel 'wat' zal kunnen in de sport, maar waar je naar alle waarschijnlijkheid geen topprestaties van zal moeten verwachten?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:59

ik persoonlijk zou voor de 12 jarige gaan, want ook al zeggen hun dattie niet zo dresuur gericht is etc, dan nog kan je hem zelf of met goede hulp nog een hoop bijleren.
het jonge paar zal je tenslotte ook nog alles moeten leren, dus dan zou in mijn ogen de 12 jarige beter uit de bus komen omdat die al bepaalde ervaringen heeft.

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:06

Het paard waar je het beste gevoel bij hebt.
Vraag anders, 'of je op ze allebei mag rijden.'
En wat wil je doen met je paard ?
Recreatie of wedstrijden ?
Denk daar goed over na ;).

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:09

Persoonlijk zal ik voor de driejarige kiezen, want die groeit nog, je kan hem naar je eigen hand zetten en hij gaat langer mee. :j

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:46

Ik denk dat het ook nog wel van belang is hoe groot de kans op die 'sporttoekomst' van de 3-jarige is. Zonder papieren wordt dat al moeilijk in te schatten bijvoorbeeld.
Tja, de 12-jarige is wel erg braaf, maar daarvan weet je dus al dat ie in de dressuur/wedstrijdsport niet uitblinkt, bij de 3-jarige zou dat nog kunnen komen.
Nu vind ik 12 niet heel oud (heb ergens gelezen dat 13 de ideale leeftijd is voor een Grand Prix paard??) en betrouwbaarheid is ook belangrijk. Maar ja, 'het grote geld' wordt toch in de sport betaald en niet in recreatie, dus tja...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:58

Puur afhankelijk van wat je zoekt, een braaf bevestigd paard van 12 is goud waard voor een beginnend ruiter of iemand die mogelijk wat onzeker is en graag buitenritten wil maken. Die zal geen waarde hechten aan een sportbelofte (die ook maar waargemaakt moet worden) van een jonge spring-in-'t-veld.
Het feit dat er geen grote sportprestaties zijn gehaald met die 12-jarige betekent trouwens ook niet dat het paard het niet kan, het kan ook zijn dat de ruiter daarvoor niet voldoende in huis had (ambitie, kennis, kunde, lesgeefmens, noem het maar) en dat het paard alsnog best naar een leuk niveau te rijden is.

Voor mij maakt de leeftijd en africhtingsgraad niet meer uit bij de keuze van een paard, dan moet gewoon het paard mij aanspreken en meer niet. Als het paard me aanspreekt wil ik kijken of ik het de prijs waard vind die de verkoper er aanhangt.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:50

Klopt helemaal Waratje, ik heb het ook een beetje ongelukkig opgeschreven. Ik zelf ga eerder voor een betrouwbaar paard, met een sportbelofte kan ik ook niet veel, er moet gewoon een klik zijn met het paard. Maar het is volgens mij wel een feit dat in de sport het grote geld zit, dus dat vergelijken dan een beetje moeilijk gaat. Met een echt sportpaard moet natuurlijk ook geld verdiend worden, terwijl een goed recreatiepaard voor anderen z'n gewicht in goud waard kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:09

Waratje schreef:
Het feit dat er geen grote sportprestaties zijn gehaald met die 12-jarige betekent trouwens ook niet dat het paard het niet kan, het kan ook zijn dat de ruiter daarvoor niet voldoende in huis had (ambitie, kennis, kunde, lesgeefmens, noem het maar) en dat het paard alsnog best naar een leuk niveau te rijden is.

Dat denk ik dus ook.
De 12 (eigenlijk 13 :+)-jarige die ik ken is super voor endurance & trec maar heeft nog nooit een dressuurwedstrijd gelopen. Waarom? Omdat eigenaar een enduranceruiter is, dus dan is het nogal logisch dat je niet alle dressuurwedstrijden afschuimt :+ Maar ik weet ook wat het paard in huis heeft en als je daar echt mee aan de slag zou gaan (dus je wil het zelf + vind een goede lesgever) dan zou daar echt nog wat van te maken zijn :j Grandprix is beetje te hoog gegrepen natuurlijk :P , maar dat geld voor 99% van de paarden wel denk ik zo :+

Maar wat mijn ervaring is, en wat ik hier ook zo precies tijdens het lezen zie, is dat niet veel mensen zo denken. Als een paard geen bewezen prestaties heeft vinden ze het al "niks" meer waard, terwijl je met zo'n paard waar ik het over heb misschien wel veel meer kan bereiken dan met die 3 jarige waarvan ze zeggen dat die goed in de sport zou gaan zijn ...

(maar natuurlijk blijft het ieders eigen smaak en keuze ;) ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:33

Een 3-jarig sportpaard is in mijn ogen meer waard dan een 12-jarig recreatiepaard, mits papieren.
Als ze papierloos zijn zou ik voor beiden niet de hoofdprijs betalen en zijn ze voor mij eigenlijk (ongeveer) evenveel waard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:46

[***] schreef:
Maar ik weet ook wat het paard in huis heeft en als je daar echt mee aan de slag zou gaan (dus je wil het zelf + vind een goede lesgever) dan zou daar echt nog wat van te maken zijn :j Grandprix is beetje te hoog gegrepen natuurlijk :P , maar dat geld voor 99% van de paarden wel denk ik zo :+

Ach wat, het gros van de mensen dat een "sportpaard" op stal wil hebben, komt ook niet verder dan de M in de dressuur. Het is een woord met status, maar zonder inhoud. }> Beetje normaal gebouwd en gezond paard kan gewoon zonder problemen tot de Z gereden worden.
Wij hebben ook een merrie staan die het vast leuk zou doen in de springsport gezien haar afstamming, helaas voor haar zal haar carriere elders liggen, namelijk in de degelijke buitenrijsfeer. Zij is dit jaar dus sportpaard-af geworden :D

[***] schreef:
Maar wat mijn ervaring is, en wat ik hier ook zo precies tijdens het lezen zie, is dat niet veel mensen zo denken. Als een paard geen bewezen prestaties heeft vinden ze het al "niks" meer waard, terwijl je met zo'n paard waar ik het over heb misschien wel veel meer kan bereiken dan met die 3 jarige waarvan ze zeggen dat die goed in de sport zou gaan zijn ...

Een paard dat bewezen fijn meewerkt met de ruiter kan zomaar verder komen in de 'sport' dan een paard dat misschien wel de potentie heeft, maar niet de wil om mee te werken. Dan heb je dus nog niets. Dit is iets dat bijvoorbeeld bij een bepaalde afstamming veel voorkomt, die paarden komen allemaal rond de 9 jaar oud en M-startgerechtigd te koop......

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

Mochten ze alletwee geen papieren hebben denk ik dat het betrouwbare paardje meer waard is tenzij de driejarige de sterren van de hemel loopt

Hebben ze alletwee leuk papier dan denk ik dat de driejarige met een sport belofte op papier meer waard zou zijn gezien de 12 jarige geen resultaten in de sport heeft behaald

Hebben ze alletwee spectaculair papier dan zou denk ik de driejarige (een stuk) meer opbrengen

En nu mijn eigen mening :

Voor mij zou de 12 jarige zijn gewicht in goud waard zijn (als de klik er is ) nu kan dit bij een driejarige natuurlijk ook het geval zijn maar ik persoonlijk zou het paard dan wegbrengen om verder te beleren en dat gaat ook een kostenpot worden en daarbij zou ik gelijk willen beginnen met het paard
Op papier kan ik niet rijden , maar ik zou dan ook niet meteen op zoek gaan naar een paard met papier en ook niet naar een 3 jarige

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:52

[***] schreef:
Waratje schreef:

Dat denk ik dus ook.
De 12 (eigenlijk 13 :+)-jarige die ik ken is super voor endurance & trec maar heeft nog nooit een dressuurwedstrijd gelopen. Waarom? Omdat eigenaar een enduranceruiter is, dus dan is het nogal logisch dat je niet alle dressuurwedstrijden afschuimt :+

Ik niet :D
Een 12-jarige die ook thuis nog niet op een fatsoenlijk niveau wordt getraind, kost zo ontzettend veel tijd om los te krijgen, spieren te rekken, sterker te maken, problemen van de vorige ruiter eruit te rijden en dan ook de oefeningen nog bij te brengen... tegen die tijd heb je die driejarige al op joostmagwetenwelkniveau lopen.

Wil niet zeggen dat die 12-jarige niet voor jou het leukste en best passende paard kan zijn, maar wel dat het puur rationeel bekeken nooit zoveel op kan brengen als een paard wat wel een 'sportbelofte' is.
Het barst ook van de wat oudere paarden die al wel wedstrijden gelopen hebben, L of M en die je ook voor een mooi prijsje mee kan krijgen, vergelijkbaar aan driejarige 'basissportpaarden', dus een 12-jarige die echt nog nooit iets heeft gedaan zal al wel echt heel braaf moeten zijn om zijn geld nog waar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:04

En dan heb je het weer enkel alleen over dressuurwedstrijden.

Een paard wat in de endurance uitgebracht wordt moet ook dressuurmatig getraind worden hoor, anders rij je je paard gewoon naar de vaantjes. Dus neen, dat paard loopt misschien niet de oefeningen in exacte volgorde zoals in de proeven gevraagd, maar dat betekent niet dat het een stijve hark is die constant met het hoofd in de lucht en de rug weggedrukt loopt (en dat is wat ik wel opmaak uit jouw tekst dat je zo denkt, maar misschien begrijp ik dat verkeerd ;) ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:19

[***] schreef:
Dat denk ik dus ook.
De 12 (eigenlijk 13 :+)-jarige die ik ken is super voor endurance & trec maar heeft nog nooit een dressuurwedstrijd gelopen. Waarom? Omdat eigenaar een enduranceruiter is, dus dan is het nogal logisch dat je niet alle dressuurwedstrijden afschuimt :+ Maar ik weet ook wat het paard in huis heeft en als je daar echt mee aan de slag zou gaan (dus je wil het zelf + vind een goede lesgever) dan zou daar echt nog wat van te maken zijn :j Grandprix is beetje te hoog gegrepen natuurlijk :P , maar dat geld voor 99% van de paarden wel denk ik zo :+

JIJ hebt het over dressuur.
En als je denkt dat je een twaalfjarige duurder kunt verkopen dan een driejarige met als doel dressuren, dan zit je dus imo fout, tenzij die twaalfjarige op hoog niveau heeft gelopen (al is het maar training!).

Een endurancepaard levert alleen veel op als het een bewezen goed endurancepaard is (en dan heb ik het over de internationale top), of als het bijv. een Arabier uit hele goede lijnen is... en dan nog is de leeftijd een handicap. En het paard waar je over spreekt is dat blijkbaar niet, anders was dat er wel bij vermeld.

En nee, als ik spreek over dressuurmatig trainen spreek ik niet over een beetje voorwaarts-neerwaarts hobbelen wat het grote gros van de recreanten en de mensen die dressuur niet als doel hebben doorgaans aanvaardbaar vinden en zelfs vaak nog trots op zijn ook. Dan heb ik het over minimaal een zeer stevig M-niveau, vergelijkbaar met dat wat gezien kan worden in de wedstrijdring (en dus niet het 'mijn-paard-kan-ook-travers-kijk-maar-zijn-kont-komt-wat-naar-binnen-niveau'), waarbij een beginnende mate van verzameling getoond wordt en het paardenlichaam al redelijk getraind wordt op de zijdelingse buigingen.

Een driejarige moet nog veel leren, maar zit op een leeftijdsfase waarop hij bijzonder leergierig is, makkelijk nieuwe dingen aanleert, lichamelijk nog goed kan ontwikkelen in de gewenste richting, beschikt over de souplesse van de jeugd, is nog door niemand vastgereden en kan met een fatsoenlijke ruiter twee jaar later prima alles uit de basissport geleerd hebben en een beginnetje gemaakt hebben met het werk uit de hogere dressuursport.

Een twaalfjarige heeft al veel meegemaakt en zal geestelijk meer in balans zijn maar het paard wat je hier noemt heeft nog geen spieren en balans ontwikkeld om zijn lichaam op een andere manier te gebruiken, is trager van begrip dan vroeger, is minder soepel vanwege de leeftijd en heeft een verleden met ruiters wat mentaal en fysiek sporen achterlaat in positieve EN negatieve zin.

Kan een marathonloper van in de veertig zich nog omscholen tot turner of balletdanser in basisklasse? Ja, maar moeizamer dan wanneer die keuze was gemaakt toen hij vijftien was. Als een sponsor moet kiezen tussen deze veertigjarige marathonloper of een vijftienjarig meisje om de opleiding tot turner of balletdanser te bekostigen, wie kiest hij dan? Het meisje van vijftien, want zij is lenig en beïnvloedbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:38

Mij gaat het puur om de tegenstelling ouder paard, braaf karakter (en sportprestaties, alleen niet het standaarde) tov jonge sportbelofte (zeggen ze). Niks meer en niks minder.

Waarom ik het in dat zinnetje wat jij in het vet gezet heb over dressuur heb lijkt me duidelijk als je alles gelezen hebt, maar dat is echt niet het punt van de hele vraag hoor, dus om nu te gaan zeggen dat IK het over dressuur heb .. dan is alles nog eens lezen misschien wel een optie ;)

EDIT; zou er trouwens verschil zijn of het over paarden of pony's gaat?
Want ik kan me voorstellen dat de getalenteerde ruiter die echt de (dressuur)sport in wil (en dus voor de 3-jarige zal gaan) niet zit te wachten op een pony en dus voor een paard zal gaan. Zou bij pony's dan eerder meer neergeteld worden voor de oudere, met gekend braaf karakter, eventuele kinder/leerpony? Of wat denken jullie?

(in mijn eerste stukje zag ik dat ik daar niks over gezegd had, maar in het taxatietopic ging het wel degelijk over pony's en nu zat ik te denken of dat misschien ook niet meespeelde ;) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:03

Ik denk wel dat de maat meespeelt. Een 12-jarige doodbrave kleine maat pony (A/B) is echt goud waard, een 3-jarig sporttalentje in die maat, daar is de afzetmarkt gewoon te beperkt voor dus die prijzen liggen niet extreem hoog, tenzij evt. richting fokkerij maar daar hebben we het nu niet over.
Als we gaan kijken naar een D-pony bijvoorbeeld dan zal het verschil een stuk kleiner worden. Brave pony's zijn zeer gewenst en dus prijzig, maar ook voor jonge sportpony's in de grote maat is een grote afzetmarkt. Echt goed bewegende driejarige D-pony's brengen nog wel heel veel op, denk aan toekomstige EK-pony's bijvoorbeeld.
Bij de paarden gaat het echt erg omdraaien. Voor een driejarig paard met goede papieren en leuk bewegen ga je snel naar de achtduizend euro, hoe leuker het papier en hoe beter het bewegen dan kun je nog een stuk hoger. Meer dan genoeg driejarige talentjes die voor twintigduizend van eigenaar wisselen. Als ze dat neertellen voor een braaf twaalfjarig basispaardje heb je de lotto gewonnen bij wijze van spreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:05

Overigens moet je wel meerekenen: het talent van een driejarige is al goed in te schatten. Ook al is hij nog niet bereden, op de wei kun je al zien bij het vrij bewegen wat zo'n dier in huis heeft.