Een paard leasen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Een paard leasen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:38

Ey,

Ik ben helemaal gek op een paard bij de handelsstal waar ik les. Zou haar super graag willen kopen. Maar dan komen kosten om de hoek kijken, en word ik met de neus op de feiten gedrukt. Ik heb niet genoeg geld. Nu is tussen de 4000/6000 euro als aankoop + 300/400 per maand neer tellen natuurlijk meer dan tussen de 100/200 euro permaand uitgeven. Dus was ik er over aan het nadenken of ik eens eerst om te proberen 1 maand haar zou huren, en vervolgens zou overwegen haar voor een langere periode te huren.

Nu rij ik net 8 maanden.. Dat is niet zo heel erg veel. Maar ik rij haar 1 a 2 x per week. En dat gaat super goed. Volgens mijn instructrice vormen we echt een team. Ook op stal laat ze alles toe wat ik bij haar doe. En zoekt ze ook echt contact met mij op. Dus naar mijn mening, moet dat wel iets kunnen worden.

Nu zat ik alleen te twijfelen over het punt ervaring. Ik heb dus nu net 8 maanden ervaring met paarden. Zit wel veel tussen de paarden. Aangezien ik ook een verzorgpaard heb en veel op stal meehelp. Maar misschien mis ik toch nog de nodige ervaring? Ik weet dat ik wel goed word geholpen als ik het niet weet. Maar dan nog, wil ik toch andermans mening even weten.

Wat denken jullie ervan als ik in het voorjaar haar een maandje zou leasen? Zou dat realistisch zijn, tegenover mijn ervaring (met hulp etc)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:45

Als je dat paard bij de handelsstal kunt laten staan lijkt het me niet een heel slecht idee, je hebt daar alle hulp die je nodig hebt. Van een bijrijdpaard of leasepaard leer je veel sneller dan wanneer je 1 keer in de week in een lesje rijdt. Als het paard er geschikt voor is (dus: een braaf paard dat bij jouw rij- en verzorgniveau past) zou ik het zeker overwegen :)

Anoniem

Re: Een paard leasen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:03

Kan toch? Erg verstandig vind ik ook, omdat je niet zo snel klem komt te zitten qua kosten e.d. Mocht het toch niet klikken kun je stoppen met leasen. :) Daarbij is het ook nog op een handelsstal waar ze het paard goed kennen en waar je dus altijd om hulp kunt vragen.

Doen!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:16

Leasen is een prima optie om het te proberen, je merkt vanzelf wel of je het aan kan.

Als je haar least, staat ze dan helemaal voor jou beschikking, of moet ze dan ook nog lessen lopen?

Je moet natuurlijk wel beseffen dat als je haar koopt dat jij dan verantwoordelijk bent om haar beweging te geven en dat ze dan geen lessen meer loopt.

En buiten het stallingsgeld krijg je natuurlijk ook met een eigen paard hoefsmid en veearts kosten er bij... Allemaal dingetjes om toch even in je achterhoofd te houden mocht je haar ooit willen kopen.

Maar zoals ik al zei, dit is een mooi opstapje voor als je ooit je eigen paard willen. Ik zie geen reden om het niet te doen...

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:23

Leasen is inderdaad een goede keuze lijkt mij.

Mocht het niet meer lukken kan je altijd stoppen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:31

Leasen is een mooie optie maar er komen wel een aantal vragen bij me op als ik dit lees en misschien zijn die nog niet bij je opgekomen.
- Voor hoeveel dagen in de week lease je het paard?
- Zitten de kosten voor 1x per week les erbij inbegrepen?
- Staat het paard ten alle tijden tot je beschikking of moet e nog steeds lessen lopen met iemand anders?
- Het is een handelsstal, wat als er iemand komt die haar wilt kopen?
- Mag je het zadel en dergelijke ook gebruiken?

Leasen is een mooie oplossing als je financieel niet een paard kan kopen en onderhouden maar er zijn zeker ook een aantal punten waar je aan moet denken en met de eigenaar over moet praten/vastleggen met een contract.

Om terug te komen op je vraag of je er wel mee moet beginnen als je nog maar kort rijdt....Tuurlijk kan dat. Het paard staat op een handelstal waar denk ik genoeg mensen met ervaring rond lopen die je kunnen helpen op momenten als je vragen hebt en je hulp nodig hebt!!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:00

Dat is fijn om te horen :). Ze is een zeer lieve merrie. Ze kan wel echt een merrie zijn, als ze b.v. hengstig is. Tenminste, bij andere lesklanten doet ze dan vervelend Ik heb er nog geen last van gehad. Zelfs niet als ze hengstig is.

Kenzo, Dat zijn wel dingen die al in mij op zijn gekomen. Zover ik weet, is het paard dan voor jou alleen. De les zit er wel niet bij inbegrepen, dus er komt wel 11,50 per week bij. Maar als ik op de zondag 1 uurtje langer werk, heb ik dat. Dus dat geeft niet. Harnachement mag gewoon gebruikt worden. Extra dingen die je wil, moet je natuurlijk zelf verzorgen.

oei oei, laptop leeg! Ik schrijf morgen verder, moet zo gaan. En mijn laptopt stopt er zo mee. Dus :) Tot morgen

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:20

Zo, heb nog even tijd.

Wat ik wilde zeggen, is dat ik al een beetje heb rondgevraagd. Vooral aan mensen die ook al eens een paard hebben gehuurd daar. Ze konden me geen precieze prijs zeggen. Maar bij de prijs inbegrepen zit ook de huur van de bak.
Of je buitenritten mag maken etc weet ik niet. Dat geeft voor mij nu ook nog niet, want dat doe ik dan toch alleen samen met mijn instructrice. En stel ik doe dat, kost het me toch 10 euro dan voor 2 uur.

Het leasen is in iedergeval wel een betere oplossing. Want ik kan wel 4000 of 6000 euro voor een paard opbrengen. Maar ik verdien net 4 a 5 honderd euro per maand. Kan dus niet voor 400 euro een paard elke maand onderhouden. Momenteel spaar ik ook nog de helft dus is het gewoon niet haalbaar. Mammie en pappie wil ik niet eens dat die mee betalen. Dusja :) dan maar leasen. Ik ga het iniedergeval na de vakantie met de eigenaresse bespreken.

Truusant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:16

Zijn er ook bedrijven in Utrecht die dit doen ?

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 01:54

gewoon proberen!
als je later nog in geldnood komt, kun je er altijd mee stoppen.
als het klikt, waarom niet?? ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:17

Ik zou het absoluut proberen, nog meer respect heb ik voor het feit dat je er zo serieus op kijkt!
Dat het niet zomaar ff iets is, het is een duur onderhoud verzorging (DA eventueel) enz.
Knap van je en proberen kan altijd, ik wens je er veel plezier en geluk mee!
Vind dit een verstandige keus!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:32

Als je dit kan realiseren met mensen die er op toezien, is dit een hele goeie stap naar een ooit eigen paard.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 02:49

Precies :j

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:13

Truusant; er zullen vast maneges of handelsstallen zijn die dat doen ;). Ik heb er wel van begrepen dat je goed op de prijs moet letten in verhouding met wat je mag/kunt etc. Want soms is het veel te duur!

ontopic: Ik weet zeker dat ik er genoeg begeleiding bij krijg. De eigenaar van de stal verteld mij zowiso veel over de verzorging etc van paarden. Ik kan het goed met die man vinden. En hij 'leert' mij vanalles. Verder ben ik erg goed bevriend met mijn instructrice en die helpt mij zeker graag :) Aangezien het een vriendin van me is, is dat ook nog eens gezellig.

En hoe graag ik ook een eigen paard zou willen. Ik kan geen paard onderhouden,als ik het geld niet heb. Ik wil tevens mijn rijbewijs. Dus ik moet prioriteiten stellen. Ik denk dat ik het zo wel mooi kan oplossen :)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:18

Judith1601 schreef:
En hoe graag ik ook een eigen paard zou willen. Ik kan geen paard onderhouden,als ik het geld niet heb. Ik wil tevens mijn rijbewijs. Dus ik moet prioriteiten stellen. Ik denk dat ik het zo wel mooi kan oplossen :)

Dat is inderdaad een mooie oplossing... :j

Ik heb het zelf ook gedaan met mijn merrie, die heb ik eerst 2 jaar geleased. Toen ik m'n rijbewijs had en een vaste baan heb ik haar gekocht, ze is inmiddels 21 jaar waarvan 13 jaar bij mij. Ik heb veel plezier van haar gehad en ze blijft ook van mij tot de dag dat ze naar de eeuwige weides mag, maar ik hoop dat dat nog even duurt :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:21

Malibu schreef:
Judith1601 schreef:

Dat is inderdaad een mooie oplossing... :j

Ik heb het zelf ook gedaan met mijn merrie, die heb ik eerst 2 jaar geleased. Toen ik m'n rijbewijs had en een vaste baan heb ik haar gekocht, ze is inmiddels 21 jaar waarvan 13 jaar bij mij. Ik heb veel plezier van haar gehad en ze blijft ook van mij tot de dag dat ze naar de eeuwige weides mag, maar ik hoop dat dat nog even duurt :)

Hoe jij het omschrijft, zo zou ik het ook willen :). Een punt heb ik zeker: ik wil geen paard van mammie en pappie krijgen. Omdat het ook voor hun erg moeilijk is op te brengen (Grote verbouwing, met nadruk op groot. Net nog leidingen kapot gesprongen, door het bevriezen. zitten nu zonder water :+). Ben er zelf al een beetje trots op dat ik dalijk kan gaan leasen :) op eigen kosten. Maar inderdaad, ooit zou ik haar dan toch willen kopen. Maar tijd zat, we zijn beide nog jong :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:43

PP -> TAO

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:47

Truusant schreef:
Zijn er ook bedrijven in Utrecht die dit doen ?

Bij Stal van Brenk worden verschillende paarden geleast. Die zitten in Groenekan, tegen Utrecht aan.