niet verzekerd zonder ruiterbewijs???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

niet verzekerd zonder ruiterbewijs???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:43

hallo allemaal,

ik had even een vraag: ik hoorde van iemand dat je niet verzekerd bent als je geen ruiterbewijs hebt als je buiten wilt gaan rijden?
ik dacht dat het alleen geldt in bepaalde natuurgebieden, maar niet als je gewoon de weg op gaat.
ik weet ook wel dat ze er mee bezig zijn om het door te drukken dat alle ruiters verplicht zijn een ruiterbewijs te hebben als je buiten gaat rijden, maar dacht dat dat nog niet zo was.

als je je eigen wa/aansprakelijkheidsverzekering hebt valt je paard daar ook onder toch?
want je paard valt onder huisdieeren als het niet berdijfsmatig is.....

wie heeft hier antwoord op? ff voor de zekerheid...

alvast bedankt

biancavos

Re: niet verzekerd zonder ruiterbewijs???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:44

het klopt gewoon hoor dat je gewoon verzekerd bent als je een WA verzekering hebt.
De verzekering van het ruiterbewijs is gewoon een verkooppraatje

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:47

het ruiterbewijs is verplicht in sommige gebieden om te rijden, maar is zeker niet noodzakelijk voor verzekering. of juist eigenlijk helemaal niet.
heb t laatst namelijk nodig gehad, en de verzekering van het ruiterbewijs komt pas ter sprake nadat jou eigen verzekering, of de verzekering van de eigenaar (als je bijrijder bent) niet willen uitkeren, maar die situatie komt bijna nooit voor. vaak vergoed de verzekering van de paarden eigenaar het allemaal dus is dat hele ruiterbewijs in mijn ogen maar geld klopperij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:20

De enige kanttekening bij je verhaal: Er zijn verzekeringen waarbij je expliciet moet vermelden dat je paard(en) hebt.
Voor de rest is het hele verzekeringsverhaal rondom het ruiterbewijs de grootste flauwekul!
Één uitzondering: wanneer je in staat bent om meer schade te veroorzaken (jouw schuld!!) dan je WA (of AVP) vergoedt, dan kun je voor een aanvullende uitkering bij het ruiterbewijs terecht.
Hoe je een dergelijke berg schade moet veroorzaken weet ik niet, maar je weet maar nooit......... }:)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:24

ikke schreef:
De enige kanttekening bij je verhaal: Er zijn verzekeringen waarbij je expliciet moet vermelden dat je paard(en) hebt.
Voor de rest is het hele verzekeringsverhaal rondom het ruiterbewijs de grootste flauwekul!
Één uitzondering: wanneer je in staat bent om meer schade te veroorzaken (jouw schuld!!) dan je WA (of AVP) vergoedt, dan kun je voor een aanvullende uitkering bij het ruiterbewijs terecht.
Hoe je een dergelijke berg schade moet veroorzaken weet ik niet, maar je weet maar nooit......... }:)

Ik kan een voorbeeld geven. Iemand reed met haar paard over een paard, waar op dat moment net een chirurg fietste. Paar schrok ergens van en liep tegen de arts aan. Arts kwam ten val en verbrijzelde zijn hand. Hierdoor kon hij zijn werk niet meer uitvoeren als daarvoor en zijn eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering verhaalde dit dus op de veroorzaker. Bedrag van de claim kwam boven het verzekerde bedrag van 1 miljoen uit.
Is dus niet verzonnen, maar werkelijk gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:28

mijn AVP staat op 2,5 milj. voordat je zover komt, moet je toch hele rare dingen doen..........

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:31

Ja, 2,5 miljoen moet redelijk toereikend zijn. Alleen in dit geval was de arts nog relatief jong, en had nog minimaal 20 jaar kunnen opereren a 1,5 ton per jaar.
Dit zijn wel hele uitzonderlijke gevallen natuurlijk. Maar ook in nederland komen steeds meer Amerikaanse toestanden voor.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 00:22

okee allemaal ontzettend bedankt!!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:19

Only_Hellen schreef:
Ja, 2,5 miljoen moet redelijk toereikend zijn. Alleen in dit geval was de arts nog relatief jong, en had nog minimaal 20 jaar kunnen opereren a 1,5 ton per jaar.
Dit zijn wel hele uitzonderlijke gevallen natuurlijk. Maar ook in nederland komen steeds meer Amerikaanse toestanden voor.

Dat zijn geen amerikaanse toestanden, dat is gewoon rekenwerk.

En voordat je een schade veroorzaakt van 2.5 miljoen dan moet je toch echt iets bijzonders doen hoor.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:17

Ik heb ook een ruiterbewijs en deze dekt ook maar tot een bepaald bedrag. een paar jaar terug was dat rond de 60.000 euro (duizend ja)

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:29

Ik heb net mijn ruiterbewijs gehaald en toen zeiden ze dat ik verzekerd was. Krijg geloof ik in januari alle spullen met de informatie.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:36

Het ruiterbewijs dekt toch alleen schade die niet door andere verzekeringen al wordt gedekt? Dus stel je hebt een AVP en rijdt die arts andersteboven met je paard, dan keert je ruiterbewijs alleen uit als je boven het bedrag van je AVP komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:53

Yessy schreef:
Het ruiterbewijs dekt toch alleen schade die niet door andere verzekeringen al wordt gedekt? Dus stel je hebt een AVP en rijdt die arts andersteboven met je paard, dan keert je ruiterbewijs alleen uit als je boven het bedrag van je AVP komt.

Dat zie je helemaal correct. In de praktijk betekend dat dus dat wanneer je meer dan 2,5mil schade aanricht, de verzekering van het ruiterbewijs om de hoek komt kijken. Het heeft een reden waarom een APV tot 2,5 mil gaat. Dat komt namelijk (vrijwel) niet voor en daarmee is de verzekering van het ruiterbewijs redelijk zinloos.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:57

Only_Hellen schreef:
Ik kan een voorbeeld geven. Iemand reed met haar paard over een paard, waar op dat moment net een chirurg fietste. Paar schrok ergens van en liep tegen de arts aan. Arts kwam ten val en verbrijzelde zijn hand. Hierdoor kon hij zijn werk niet meer uitvoeren als daarvoor en zijn eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering verhaalde dit dus op de veroorzaker. Bedrag van de claim kwam boven het verzekerde bedrag van 1 miljoen uit.
Is dus niet verzonnen, maar werkelijk gebeurd.

en....is die claim uiteindelijk ook toegekend/uitgekeerd? Nederlandse verzekeraars zijn meestal niet zo scheutig met uitkeren van letselschade....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:09

Die wet is nu veranderd he. Letselschade is meeverzekerd. En ja, deze claim is uitgekeerd.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:04

psalm_b schreef:
Ik heb net mijn ruiterbewijs gehaald en toen zeiden ze dat ik verzekerd was. Krijg geloof ik in januari alle spullen met de informatie.

ohhhh ik heb hem ook net gehaald britt!
haha :+
ik dacht inderdaad dat je dan automatisch werd verzekerd ofzo..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:32

elias schreef:
psalm_b schreef:

ohhhh ik heb hem ook net gehaald britt!
haha :+
ik dacht inderdaad dat je dan automatisch werd verzekerd ofzo..

Dat klopt ook; voor schadegevallen boven 2,5 mil.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:35

beantsje schreef:
en....is die claim uiteindelijk ook toegekend/uitgekeerd? Nederlandse verzekeraars zijn meestal niet zo scheutig met uitkeren van letselschade....

Dat komt voor, zeker.

Maar je zou eens moeten weten wat voor belachelijke bedragen mensen vorderen. En je zou eens moeten zien als we alle onzin schrappen wat er overblijft ;) .