1.5 jarige hoe vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

1.5 jarige hoe vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:13

volgende zaterdag verhuist mijn 1.5 jarige pony. Ze komt dus straks min. 6u op de trailer te staan, best een pittig reisje dus. Omdat het zo'n lange tijd is, heb ik alvast een dekentje voorzien (moest ze bezweet raken), deken kent ze trouwens en heeft ze geen problemen mee. Ook een setje transportbeschermers aangeschaft en die worden vooraf ook een paar keer omgedaan zodat ze die ook kent. Maar ik vroeg me af hoe ik ze het beste in de trailer kan vervoeren. Het is een welsh sectie A, dus de voorstang, die zal wel thv haar hoofd komen, zullen we die eruit halen (als dit kan?), of gewoon laten zitten. Ze is wel gewend om vast te staan, is de eerste keer in een klein b-rijbewijs vrachtwagentje vervoert en dit ging voortreffelijk, ook de trailer kent ze van het vervoeren van en naar de weide. Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet gaan denken.

carrotje

Re: 1.5 jarige hoe vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:14

Als je de ruimte echt veel te groot vind dan zou je balen stro erin kunnen bij plaatsen.
Kan ze aan knabbelen en steun aan zoeken.

kazanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:16

altijd de stangen ervoor doen,je wilt toch niet op je geweten hebben dat ze tegen de voorkant klapt?
je heb 2 kettingen die je op maat kan maken dus ze komen altijd op hoofd hoogte te staan.
volgens mij kan je de voorstang verstellen
en eventueel stro baaltjes voor/achterin voor steun en knabbelen.
zorg tijdens de rit wel voor iets te knabbelen:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:21

baal hooi gaat er zowiezo mee, en die wordt normaal voorin gezet. Probleem is dat ze nu gewoon onder de stangen uitkomt vrees ik. Dus ben bang dat ze nogal makkelijk er onder door kruipt of gewoon bij het remmen met haar hoofd ertegen aan klapt. Geen idee of je de voorstang kan verstellen, nooit echt op gelet eigelijk.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:27

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, om haar eventueel samen tevervoeren met een ervaren pony die ze kent en die rustig blijft in de trailer?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:31

Ze is al eerder alleen vervoert geweest en stond toen ook behoorlijk rustig op de vrachtwagen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid haar samen met een andere pony te vervoeren en al helemaal niet met eentje die ze kent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:31

Ik zou op zoek gaan naar een ponytrailer of kleinveetrailer, die zijn bedoeld voor dat kleine spul. Een gewone trailer is gewoon niet bedoeld voor grut, stangen zijn meestal niet zo laag in te stellen.
En waar moet dat dier helemaal heen als het 6 uur op de trailer moet staan?
Voor zo'n lange trailerrit zou ik de benen bloot laten, zeker als de pony al trailerervaring heeft en gemakkelijk laad en lost. Het wordt warm onder die dingen en kan daardoor gaan irriteren.
Als de pony nu zonder deken loopt, zou ik haar op de trailer zeker geen deken opdoen, als ze nat van de tailer afkomt bij aankomst kan het eventueel wel, maar een trailer is een beperkte ruimte en die wordt voor een paard best warm.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:38

de deken gaat er ook pas op als ze nat wordt, dus als ze bezweet van de trailer afkomt. Ze wordt onderweg wel genoeg gecontroleerd, dus met de beenbescherming komt het wel in orde. Al te veel beenblessures gezien vanop transport, dat ik me toch iets geruster voel als ze die om heeft. Maar bedankt voor de tips, er zal genoeg gecontroleerd worden of ze niet te warm worden.
Verder is het niet makkelijk om aan een kleine trailer te geraken, ben al helemaal blij dat ik een gewone trailer gevonden heb en iemand die het hele eind wil afleggen. Ik ben verder een paar maand geleden verhuist, woon nu op een 5u van thuis, maar goed, met een trailer rijdt je net wat rustiger dan met een gewone auto dus ruim genomen toch zeker een uur of 6-7

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:26

Je kan om de voor balk een deken draaien en dan vast zetten met ducktape, mocht ze zich er stoten doet het niet zeer.

Baaltjes waar de touwen nog om zitten, als je blieft niet doen!!!

Ik ben zo een verzorg pony kwijt geraakt, deze vervoerden ze ook met een strobaal in de trailer. ze kwam er in vast te zitten met een been. Ze had reisbandages om. Bij de knie is het touw tot in het gewricht gesneden. Dat was wel the-and voor de pony.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:59

er zijn trailers waarvan je de stang naar beneden kunt verstellen.
De mijne heeft dit ook en ik was er erg blij mee met het vervoeren van m'n pony en d'r veulen en nu met de 2 jaarlingen.

Die tip van de kleinvee trailers vindt ik wel een hele goede, ik denk dat dit voor je pony ook een stuk relaxter reizen is.

Anders staat ze maar vast maar kan nergens steun aan vinden omdat ze continu zo'n beetje wordt opgehangen aan de voorstang.

Verder noem je het zelf al, hooi mee etc.

Succes volgende week!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:16

Lees even de wiki, daar staan een hele boel tips in voor het vervoer van een veulen. Kan je precies die tips uithalen die voor jouw pony van toepassing zijn.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:31

Inderdaad, gewoon de stangen erin, balen stro goed opstapelen en om het half uur even stoppen om een kijkje te nemen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:07

loes_united schreef:
Inderdaad, gewoon de stangen erin, balen stro goed opstapelen en om het half uur even stoppen om een kijkje te nemen..

Om het half uur stoppen?? Echt niet doen, het duurt nu al lang genoeg. Je kunt controleren als je van chauffeur wisselt of even pauze neemt voor de chauffeur, maar verder zou ik niet extra stoppen, dat levert alleen maar onrust en vertraging.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 18:25

Idd om het half uur, ben je algauw een kwartier kwijt hoor. dus reken maar uit hoeveel uur er dan bijkomt. als ze elk uur-uur en half even stoppen is al goed denk ik. :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:45

Ik neem aan dat je afspraak met de trailer vaststaat?
Anders zou je nog kunnen nadenken over de horsetaxi die ik heb gebruikt (zie link onderschrift).
Dan zou ze achteruit staan (vast) of de hele ruimte gebruiken (los).

In ieder geval heel veel succes met de verhuizing! En succes in Nederland met je nieuwe baan en je paardje!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:07

Afspraak staat idd vast, ik heb aan een horsetaxi gedacht (ook op die site gekeken, want had je foto's gezien en zo is ze ook van de fokker naar huis vervoert), maar kost heel wat, en dat maakt dat ik dit vrachtwagentje dan eerst tot in belgie moet rijden, helemaal terug tot groningen en nog een keer terug naar waar ze ze verhuren. beetje onhandig dus. maargoed we moeten nog zien of het doorgaat zaterdag, want met dit weer, lijkt het me niet zo slim. :)
alles goed trouwens met je pony's in Engeland en ook met je nieuwe baan dacht ik?