chip, paspoort eigendomsbewijs??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

chip, paspoort eigendomsbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:54

Hallo bokkers,

Sinds deze zomer heb ik een paint x kwpn merrie van april 2007 in mijn bezit.

Nu komt ze van een stal af waar ze niet van het terrein af kwam en die nh waren ingesteld waardoor
ze dus nog niet gechipt en geent was. (gevolg; 'illegaal' vervoerd van groningen naar brabant maar het zij
zo, ik ging niet nogmaals met trailer op en neer) Ik hoorde dit pas op het laatse moment, we waren daar toen al.

Nu heb ik met onze pensionhouder afgesproken dat ze geent werd tegelijk met de rest en dat ik haar dan ook meteen
mee zou laten chippen zodat hij niet 3x hoefde te komen (ivm 2x enten voor basisenting).

Nou komen ze haar dus morgen vroeg enten en chippen. Allemaal leuk en aardig, maar aangezien ze een kruising is
heb ik dus geen idee hoe of waar ik aan een paspoort kan komen, of dat ik haar evt. bij een stamboek moet laten inschrijven.
Wanneer ben je ook werkelijk de eigenaar (omdat ik hier vaker topics tegenkom waarbij dat onduidelijk is onder paardenmensen)

Is er hier misschien iemand die daar meer van weet? Alvast enorm bedankt dan.

Groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:55

Eigenaar ben je als je een kwintantie hebt van de aankoop. Papieren en paspoorten gelden niet als eigendomsbewijs.

Aangezien vrijwel niemand een kwintantie krijgt als-ie een paard koopt, kun je alleen aantonen eigenaar te zijn als je kunt aantonen het dagelijks onderhoud te betalen. Als je je stalling contant betaalt, kan dat bij een geschil dus nogal eens een probleem worden, want dan heb je daar óók al geen bewijs van.

Paspoort kan je aanvragen bij KNHS en bij verschillende stamboeken die dat willen doen voor niet-raspaarden. Fjordenpaardenstamboek en Shetlander Stamboek doen het bv. ook voor andere rassen. Er zij echter ook stamboeken die die service niet verlenen. Kwestie van even navragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:43

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:23

Dank u _/-\o_ !

Madame is vandaag gechipt en geent dus heb wat info aan de DA kunnen vragen. Heb nu een formulier dat ik
op ga sturen naar OF het kwpn OF het knhs, even kijken wat beter is (zitten hier werkelijk verschillen tussen?)

Al met al hoop ik dan maar dat ze nooit wordt gestolen oid want stalling is bij mijn schoonouders en bekappen ed gaat met de
grote hoop mee, hier heb ik dus geen kwitantie's van.

Komt bij mij overigens ook de vraag omhoog hoe mensen dit doen die hun paard aan huis hebben staan?

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:56

Ibbel schreef:
kun je alleen aantonen eigenaar te zijn als je kunt aantonen het dagelijks onderhoud te betalen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:50

NoaSky schreef:
Komt bij mij overigens ook de vraag omhoog hoe mensen dit doen die hun paard aan huis hebben staan?

Dan betaal je de hypotheek van de kavel waar de stal op staat en heb je kwitanties van de hoefsmid, voer enz.

Misschien kun je de verkoper bellen en vragen of jullie achteraf nog een verklaring kunnen opstellen? Iets in de trant van:
Ondergetekende XX, verder te noemer verkoper, verklaart op datum yyy het paard ZZ te hebben verkocht aan NoaSky, verder te noemen koper, voor het bedrag van ...... euro.
Beiden naam, datum en handtekening eronder en koper/verkoper, en klaar ben je.

NoaSky

Re: chip, paspoort eigendomsbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:26

Dat is een goede ja!

Aangezien ik nog contact met haar heb (foto's e.d. en gewoon op de hoogte houden) neem ik aan dat zij dit geen probleem vind.