een half jaartje geleden heb ik via een handelaar waarvan ik de naam niet zal noemen een friese merrie gekocht.
ze heet imke en ze was volgens de handelaar goed zadelmak en geschikt voor beginners.
ik zocht een paardje waar ik lekker buitenritten mee kon maken dus mij sprak dit allemaal wel aan.
ik heb haar 6 weken op proef gehad en afgezien dat het rijiden niet tot moeizaam ging had ze mijn hart wel gewonnen want ze is ontzettend lief en rustig. een groot knuffelpaard. precies wat ik zocht.
ik ben vanaf het begin rustig aan begonnen met longeren, en een goede vertrouwensband opbouwen en nu ben ik zover dat ik lekker buiten met haar kan rijden!
een week of 2 geleden besloot ik eens te zoeken hier op bokt of er iemand was die haar misschien kende want op haar paspoort stond verder geen informatie over vorige eigenaars.
ik kreeg meteen een berichtje van een meisje die imke herkende en we hebben foto's en gegevens uitgewisseld om te kijken of het echt over hetzelfde paard ging.
en ja hoor, het levensnummer klopte en de verhalen over imke kwamen helemaal overeen.
alleen ik ben achter veel dingen gekomen waar ik nu niet goed meer raad mee weet.
het blijkt dus dat mijn imke 2 jaar geleden voor de dood is verkocht aan een slager omdat ze 1 een tumor had op een van haar eierstokken en 2 niet te rijden was door blinde paniek.
ik heb het allemaal even laten bezinken (inmiddels was ik al achter die tumor gekomen door een scan van mijn eigen dierenarts) maar het zit me allemaal niet lekker.
vandaag heb ik dan ook de oude eigenaar gebeld om eens te vragen wat hij er nu van vond dat een slager zomaar een paard doorverkoopt terwijl hij zegt dat het voor de dood weggaat..
deze man vond het ook heel erg dat zulke dingen gebeuren en hij vroeg ook of de verzekering mij nog niet gebeld had.
want die vonden het natuurlijk ook vreemd en zijn dus eigenlijk opgelicht. dan misschien niet door de oude eigenaar maar door de slager.
nu vraag ik me af wie is er hier nu verantwoordelijk en wat kunnen we nog doen?
is er een mogelijkheid om ergens een schadevergoeding te krijgen voor de operatie van mn paard want eigenlijk heb ik een paard gekocht met een gebrek.
het is absoluut niet zo dat ik van mijn paard af wil maar ik ben wel bedonderd.
wie weet er wat te doen of heeft ervaring met dit soort zaken?
alle advies is welkom!

groetjes linda

Heel veel meer kun je als welwillende ex-eigenaar niet doen om te voorkomen dat een paard in de handel komt.