Wat is verstandig? (bijrijdpaard ja of nee)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wat is verstandig? (bijrijdpaard ja of nee)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:17

Al dik een half jaar, rijd ik niet meer. Ik was een redelijk fanatieke rijder, reed dagelijks 2 paarden op een dag. Helaas wegens omstandigheden gestopt, en mijn gedachten waren: mijn tijd komt nog!

Maar nu na 8 maanden, nog steeds drang om te willen rijden, poets ik nog braaf mijn leren laarzen, en het kriebeld nog steeds!!!
Toch heb ik een enorme twijfel. Ik heb geen geld voor eigen paard, ook de tijd er niet voor. Werk 6 dagen in de week, gemiddeld 43 uur. Ik woon op mezelf, ben savonds na half 8 pas echt vrij. (eerst koken, hond uitlaten etc.) Nou vind ik dit best aan de late kant, helemaal als je dan nog naar een verzorgpaard moet.
Nee, dat word hem niet.

Toch ben ik al wekenlang aan het plannen, hoe ik een paard kan verzorgen, op welke dagen etc. hoe het uit komt qua tijd. Maar het loopt allemaal op 1 andwoord uit: zondag is mijn vrije dag, en dan kan ik rijden. Maar dit vind ik niet fair, voor ieder paard niet, om dan lekker te rijden, om vervolgens 6 dagen weer stil te laten staan. (er van uitgaande dat de eigenaar er niks mee doet!)
Hierdoor wil ik ook geen eigen paard, ik heb er geen tijd voor. Na april kan ik waarschijnlijk weer vaker rijden*, zijn de dagen langer licht, en dan ben ik weer een half jaar verder. Maar mijn geduld is al zo lang op de proef gesteld....

De manege tijd heb ik al jaren achter de rug, ik wil echt iets, een paard waarmee ik een band kan opbouwen. Waarmee ik lekker kan tutten, poetsen, rijden en genieten! Wat ik het meeste mis, zijn de ontspannen buitenritten, de kleine trainingssessie's die ik dagelijks deed. Ik wil er gewoon weer mee bezig zijn, blijven groeien in mijn hobby.

Misschien is dit topic erg warrig geschreven, maar ik mis het zo erg! Ik zie in dat het nu momenteel niet kan. Maar ik wil zo graag!
Wie heeft er een andere kijk op mijn verhaal? Wie kan mij wel iets laten inzien, waardoor het misschien wel haalbaar is?
Of komt mijn tijd nog wel ???

* dan gaan mijn uren naar 32 uur, scheeld wel weer hooguit 2 dagen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:45

EngeltjeS schreef:
zondag is mijn vrije dag, en dan kan ik rijden. Maar dit vind ik niet fair, voor ieder paard niet, om dan lekker te rijden, om vervolgens 6 dagen weer stil te laten staan. (er van uitgaande dat de eigenaar er niks mee doet!)

Op zich heel netjes dat je je realiseert dat het voor het paard ook eerlijk en leuk moet zijn, maar er zijn genoeg eigenaren die wel wat met hun paard doen, maar voor hun gevoel ook niet voldoende kunnen doen. Als er dan iemand een dag in de week helpt, is dat ook een dag dat ze zich minder schuldig hoeven voelen tegenover het paard ;)
Ik ken diverse mensen die een bijrijder hebben voor 1 of 2x in de week. Regelmaat en betrouwbaarheid is vaak belangrijker dan de frequentie.
Zoek dus zo'n verzorgpaard, worden alle partijen blij van.

PaardenJij

Re: Wat is verstandig? (bijrijdpaard ja of nee)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:43

Ja zoals Waratje zegt, zulke bijrijders zijn erg gewenst.
Noem het een luxe probleem maar voor onze paarden is het juist heerlijk als er 1 of 2 keer in de week iemand komt die er lekker mee bezig is. En betrouwbaarheid is zo belangrijk maar zo lastig te vinden. :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:47

Mijn ervaring is dat veel mensen zitten te springen om een bijrijder die betrouwbaar is een ook een beetje ervaring heeft. En mijn ervaring is dat er genoeg paardeneigenaren zijn die graag een dagje "vrij" willen. In dat opzicht zouden jouw wensen dus prima aan kunnen sluiten bij de wensen van een eigenaar en zou er dus wat mogelijk moeten zijn. Als je goede afspraken maakt met de eigenaar, dan zie ik het probleem niet.
Zeker als je het rijden zo erg mist, dan zou ik mijn ogen en oren goed open houden.
Zelf heb ik ook een behoorlijk drukke baan, een eigen huisje en een hond waar ik bewust voor heb gekozen en die het dus niet verdiend om maar snel, snel te worden uitgelaten. Daarnaast heb ik een bijrijdpaard dat ik twee a drie keer per week rijd. Eigenaresse weet dat ik een drukke baan heb, maar dat ik er op "mijn" dagen alles aan doe om het paard goed te verzorgen en rijden en dat werkt prima zo.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:52

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:17

En misschien kan je zoeken naar een bijrijd paard waar je in overleg nu 1 dag komt, en tegen de tijd dat jij 32 uur werkt 2 dagen zou krijgen..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:22

Wie niet waagt wie niet wint :)

Ik heb zelf momenteel ook een bijrijdster die het ontzettend druk heeft, maar het wel goed en leuk heeft met mijn paardje. Ze geeft mij vantevoren de dagen op dat ze kan (1x in de week en soms 2 weken niet), maar ze is betrouwbaar, kan goed met mijn pony opschieten en ze vindt het vooral heel erg leuk. Daarnaast heeft ze mijn pony compleet verzorgt toen ik 3 weken stage had (intern ergens), in mijn vakanties enz.

Ik kan in principe elke dag zelf, maar ik vind het leuk dat zij lekker met mijn paardje om kan gaan en andersom. Daarnaast is het ook fijn dat als ik op vakantie ben er iemand naar haar omkijkt en lekker speciaal voor mijn paardje komt.

En echt, die betrouwbaarheid is veel en veel belangrijker dan het aantal dagen dat diegene kan rijden :)

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:34

ik zou toch het nog even op de manege proberen.
daar mag je vast ook wel een paard verzorgen als het je uitkomt! en dan heb je ook geen verplichtingen.
en zijn er zoveel mensen die maar voor 1 of 2 daagjes in de week een verzorgser zoeken? ik dacht dat het meestal toch om meerdere dagen ging! kan het mis hebben natuurlijk!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:38

Wat je ook zou kunnen doen is een paardje huren voor een uurtje bij een manege ofzo. Kan je toch vrij rijden en misschien in overleg toch een vast paard hebben.
Opzich zal er misschien wel vraag naar zijn. Maar toch het is juist zondag en ik weet niet maar dan denk ik dat veel eigenaren toch ook naar hun paard willen/gaan.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:20

Ik denk dat er zat mensen zijn die ook voor 1 dag in de week een verzorgster zoeken, waarom plaats je niet een advertentie op bokt. Zo kan je aangeven wat jij kan bieden :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:34

Kun je je schema niet omgooien, bijv eten nadat je naar het paard bent geweest? Iemand anders je hond uit laten laten voor een paar daagjes per week? Ik werk ook tussen de 38 en 43 uur per week en ga iedere dag naar mijn paard. In theorie is het dus wel mogelijk. Of je het voor de praktijk waard vindt, moet je voor jezelf uitzoeken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:49

guessje schreef:
Ik denk dat er zat mensen zijn die ook voor 1 dag in de week een verzorgster zoeken, waarom plaats je niet een advertentie op bokt. Zo kan je aangeven wat jij kan bieden :)

zie onderschrift O:) hahaha

@ tessebes, het zou kunnen. Maar ik heb voor een hond gekozen, en vind dat zij ook alle tijd verdient. Daarom vind ik het niet eerlijk om haar door te schuiven naar een ander. Snapje? ;)
Bedankt dat je ook mee denkt ;)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:07

gewoon een verzorgpaard zoeken voor die zondag.
Zat mensen zijn blij met een ouder (hiermee bedoel ik geen 13jarig) persoon die wilt komen helpen. Jongere kinderen willen vaak genoeg helpen. En je bent heel eerlijk en waarom is 1 dag in de week niet voldoende??

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:03

@ mvn, ik ben druk op zoek :) jaa, goede zin! 1 dag is zeker voldoende!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:14

Idd jammer dat je juist alleen op zondag tijd hebt :D
Als je het gezellig vind mag je altijd met mij mee hoor. Ik heb een friese merrie waarmee ik zo'n beetje alles doe ;)

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:59

Ik zou ook een advertentie op bokt of marktplaats zetten. Wie weet is er net iemand bij jou in de buurt die iemand zoekt voor de zondag!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:04

PaardenJij schreef:
Ja zoals Waratje zegt, zulke bijrijders zijn erg gewenst.
Noem het een luxe probleem maar voor onze paarden is het juist heerlijk als er 1 of 2 keer in de week iemand komt die er lekker mee bezig is. En betrouwbaarheid is zo belangrijk maar zo lastig te vinden. :)

idd, zet bijvoorbeeld een advertentie op MP dat je een paardje zoekt om lekker mee in de weer te gaan.
Veel mensen vinden het ook juist heerlijk (kijk ff naar mijzelf) als het paard 2x pd zijn stal uit komt.

Het is ajmmer dat je zover weg woont van mij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 23:08

hazel schreef:
Ik zou ook een advertentie op bokt of marktplaats zetten. Wie weet is er net iemand bij jou in de buurt die iemand zoekt voor de zondag!

ik heb al geplaatst op MP en bokt ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:56

Ik heb ook zo'n bijrijder voor 2 dagen in de week, omdat ik zelf iets te weinig tijd heb. Met z'n tweeën rijden we mijn paard precies vaak genoeg. Ik ben enorm blij met de regeling.
Er zijn volgens mij heel veel eigenaren die heel graag en betrouwbare en zelfstandige bijrijder willen die 2 keer per week komt. Ik weet dat ik er in ieder geval lang naar heb moeten zoeken!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:36

Ik ben bij mijn bijrijdpaard ook begonnen met maar 1 dag in de week en dan nog niet eens rijden, want hij was nog groen. Nu is hij ingereden en ook al een beetje doorgereden en verzorg en rijd ik hem 2x per week en de eigenaar ook 2x per week. Ook kan ik door mijn werk regelmatig niet op mijn vaste dagen en de eigenaar is gelukkig dan ook erg flexibel. In de vakanties doe ik hem wel vaker en in noodgevallen ook. Wel ben ik hier via via aangekomen, was niet echt op zoek, maar kwam ook niet ongelegen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:51

met trots kan ik melden dat ik sinds gister ben voorzien van een 1-keer.in.de.week.verzorgpaard! :P

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:52

Gefeliciteerd !! haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:54

Perfect geregeld, veel plezier ermee ;)