Het alarm gaat af! Wat te doen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Het alarm gaat af! Wat te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:35

Nu vroeg ik mij laatst toch af, op de eerste maandag van de maand gaat om 12 uur altijd het alarm af.
Om te testen.

Stel nu, dat op een ander tijdstip het alarm gaat. Dan moet je naar binnen, ramen en deuren dicht en het nieuws volgen.
Maar wat te doen met je paard?? Die van mij loopt 8 uur per dag buiten, en laat zich niet zo makkelijk pakken. En dan nog, dan heb je hem te pakken, moet je hem dan meenemen naar binnen??
Als er schadelijke stoffen ofzo vrij zijn gekomen, wil hem niet in de wei laten staan!

Ik heb echt geen idee wat ik dan zou moeten doen.
Jullie?

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:36

Jezelf eerst redden, als jij dood bent heeft je paard ook niets meer aan je..

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:37

Mijn eigen leven gaat toch die van voor mijn paard.

hafjelinger

Re: Het alarm gaat af! Wat te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:38

als ik bij de paarden in de buurt ben, zet ik ze zo snel mogelijk op stal. Mocht dat niet zo zijn.. hopen dat het niet erg is.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:40

heb geen zin om ze op stal te zetten, dan moet je al alle leuken dicht doen(als dat al kan) en er zijn altijd veel kieren in een stal!

wel is het minder schadelijk dan in de wei laten staan!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:44

Pas gaan kijken als je zelf weer veilig naar buiten kan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:45

niets.. lekker laten staan...

En zelf naar binnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:51

Het paard mee naar binnen nemen natuurlijk en vervolgens samen naar de TV/Radio luisteren :Y)

Nee ik zou echt niet weten wat je dan met je paard zou moeten doen := Mijn paard staat in de winter of in de paddock of in haar buitenstal, dus dat geeft ook niet veel bescherming tegen gevaarlijke stoffen :+ Maar zelfs als je je paard in een (binnen)stal hebt staan met alle deuren en luiken dicht zal het denk ik nog niet veel bescherming geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:53

Ben ik thuis: sja... ik ga voor mijn paard: ik ga niet mijn leven riskeren om vervolgens bij de stal bv dood te gaan door een gifwolk :+ (want het is een buiten stal met veel ventilatie).
Dus sja... ik kan sowieso weinig betekenen voor hem aangezien zijn stal toch niet hermetisch afgesloten kan worden. Giftige stoffen dansen er rustig doorheen.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:54

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:46

ik weet niet wat ik zou doen, als ikal bij de paarden ben.
zet ik ze waarschijnlijk binnen, maar of dat zo veel zin heeft weet ik ook niet.
want bij ons staan ze gewoon in contenerstallen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:54

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:13

laatst een paar weken terug was hier dus ook het alarm door wat er in dronrijp is gebeurt.
Eerst ging ik er niet serieus op in maar toen hoorde ik op de radio dat het zeker iets ernstigs was.
Paarden naar binnen ik naar binnen.
We hebben alle 3 de paaren en ik last van ontstoken ogen gehad verder niets.
VOlgende keer als het op een vreemd tijd stip gaat en ik ben thuis hups gelijk de boel naar binnen doen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:57

Ik zou hem ook het liefst mee naar binnen nemen hoor! Jeetje, ik zou niet zomaar zelf naar binnen rennen en paardlief laten staan. Zou eerst hem redden, en dan mezelf... (als ie uit de wei wil komen iig).

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:04

rosantjuh_16 schreef:
laatst een paar weken terug was hier dus ook het alarm door wat er in dronrijp is gebeurt.
Eerst ging ik er niet serieus op in maar toen hoorde ik op de radio dat het zeker iets ernstigs was.
VOlgende keer als het op een vreemd tijd stip gaat en ik ben thuis hups gelijk de boel naar binnen doen.

Hier 't zelfde, door een foutje ging overal het alarm af. IPV alleen in Dronrijp.
Heb wel snel poownlief naar binnen gedaan. Gelukkig was er voor onze omgeving niks ernstigs aan de hand :)

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:29

roxiie schreef:
rosantjuh_16 schreef:

Hier 't zelfde, door een foutje ging overal het alarm af. IPV alleen in Dronrijp.
Heb wel snel poownlief naar binnen gedaan. Gelukkig was er voor onze omgeving niks ernstigs aan de hand :)

IK heb dat dus ook gedaan en hier is die heerlijke wolk dus wel geweest kregen er erge zere ogen van nou ja beter het betere voor het onzekere.. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:58

Als ik op stal ben, zet ik het paard binnen (in haar stal) en ga zelf naar de kantine. Als ik niet in de buurt ben, ga ik ook niet die kant op om er iets aan te doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:17

Ik zou ze binnen zetten en de luiken dicht doen, mocht er een gifwolk aan komen staan ze in de stal denk ik veiliger dan buiten. Een huis is ook niet hermetisch afgesloten van de buitenlucht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:20

Laten staan, beschik niet over een stal die afgesloten kan worden. Of heel misschien mee naar binnen nemen [op het deel zetten bijv.].

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:22

Hier had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht maar ik vind het wel een goed idee om over na te denken.
Als ik zelf thuis ebn op dat moment dan haal ik ze binnen. Ben ik op dat moment op mijn werk krijg ik die sirene waarschijnlijk niet mee en is het hopen dat het niet zo ernstig is :(:)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:24

Hmm... Moet ik eerst ff 5 km fietsen :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:25

ahum....ik haal ze naar binnen! :o
Ze staan aan huis en ik heb er ook vaak aan zitten denken wat te doen als dat alarm idd es afgaat buiten die maandag om!?!
Dan zet ik ze gewoon in de woonkamer,schijt aan de meubels,beestje kiest er ook niet voor!
En alle katten,kippen en konijnen gaan ook mee naar binnen! :D

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:09

binnen halen, ik heb gelukkig de ruimte, en paard zou dan in een afgesloten schuur kunnen staan.

2 jaar geleden was hier in de buurt beetje paniek gezaaid, in een buurgemeente stond een schip in de hens en hier kwam giftige rook uit. De wind stond niet onze kant op en het alarm ging niet af (het gebied rond het schip was wel ontruimd), maar na een waarschuwingstelefoontje paard toen toch maar binnen gezet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:26

Was ooit eens jaren terug het alarm afgegaan. Per ongeluk bleek later. Ik was aan het rijden in de buitenbak op verzorghobbelhaf en ben maar gewoon doorgereden. In eerste instantie dacht ik even dat het maandag was (was op een donderdag :o ), vervolgens bedacht ik me dat het toch weinig zinvol was om iets te doen. Het idee om dat dier los en opgezadelt in die niet af te sluiten bak te laten staan zag ik zó niet zitten ('als we gaan, gaan we samen, Wieb') en om 'm eerst af te zadelen zou bij een niet zichtbare gifwolk toch ook al te laat zijn. Laat staan dat de niet kierloze kantine een fantastische optie was. Paard had trouwens ook nergens heen gekunt, ze hadden daar open stallen.

Misschien stom maar ik zou toch echt eerst aan 'mijn' beesten denken. Zou het echt niet kunnen om ze gewoon in de steek te laten (no offence naar anderen overigens hoor). Niet dat binnen zetten echt werkt, maar meer als in tijdens het rijden (en wat nou als je net midden in het bos zit?). Echt dat ze dan wel worden afgezadelt. En om ze nou te proberen met z'n vieren in de kleine zadelkamer, de enige echt afsluitbare ruimte, te proppen...Over rampen gesproken... :=
Zal het eens met de eigenaar overleggen (zijn verzorgpaardjes, en ja, heb teveel verantwoordingsgevoel). Al acht ik de kans klein dat er wat gebeurt, maar is misschien toch wel een idee om een plan te hebben...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:32

Hier heb ik ook wel overgedacht. Als het gebeurd op een moment dat ik thuis ben, denk ik dat mijn ouders me uberhaupt niet laten gaan. Als ik toevallig op stal ben, paard op stal zetten en alles wat dicht kan dicht doen.

Het hangt er trouwens wel vanaf wat er aan de hand is, mocht eiland overstromen dan laat ik dr los hoor... Kan ze altijd nog meer kanten op als op stal, wellicht vind ze dan een hoge duin oid.