Paard schieten, maar niet voor consumptie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Paard schieten, maar niet voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:12

*Weet niet of het hier goed staat, sorry voor als het verkeerd staat*.

Hallo,

Laatst had ik met een stalgenootje over het volgende punt.
Misschien een rare vraag, en het is niet de bedoeling een discussie uit te lokken voor wel of niet.

Ik heb in het paspoort van mijn pony laten registreren dat zij niet bestemd is voor consumptie.
Maar stel dat ik haar wel wil laten schieten om bepaalde redenen (maar dus niet voor consumptie, kan dit dan?
Kan ik haar laten schieten i.p.v. inslapen zonder dat zij in de voedselketen terecht komt?
En hoe verloopt dit proces dan?
Waar moet je dan op letten? (Denk aan het feit dat ze alsnog zonder dat ik het weet wel voor consumptie gebruikt wordt)

Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?
Evt. iemand die het ook zo heeft gedaan?

Jullie helpen me er ontzettend mee!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:14

Dat kan. Paard kan dan gewoon bij het slachthuis worden gedood en wordt daarna door Rendac opgehaald. Schijnt dat het ook aan huis kan, maar weet daar verder niets van...

Brainless

Re: Paard schieten, maar niet voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:16

Het kan aan huis, maar wordt weinig meer gedaan.
Je hebt voor het schietmasker een wapenvergunning nodig, en die hebben veel slagers niet (meer).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:16

Als je een dierenarts met een schietmasker kan vinden kan het ook aan huis gebeuren.

Ik weet dat ze voorheen, misschien nog wel, paarden die door bijv koliek te veel uitgedroogd waren ook met een schietmasker uit hun lijden verlossen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:49

je hebt pb ;)

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:50

mag ik mischien vragen waarom je laat schieten en niet inslapen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:53

Waarom niet, het is snel en pijnloos. Grootste nadeel aan schieten vind ik dat er maar zeer weinig goede slagers zijn, en je dus vaak heel ver moet reizen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:54

Laten schieten mag idd, waarna je je paard op kan laten halen door de Rendac.
De slager mag wel bij jou thuis/wei/stal schieten, alleen moet er dan een Da bij aanwezig zijn die een verklaring in moet vullen dat het paard legaal geschoten is en werkelijk dood is.

Bij eht slachthuis laten schieten kan/mag ook alleen zitten slagers daar over het algemeen niet zo op te wachten. Normaal gesproken blijft er weinig van een paard over dan zijn vacht en benen, die opgehaald worden door een leerlooier en vaak de benen voor scholingsdoeleinden. Ze hebben speciale kliko's voor de ingewanden/darmen etc. Als er dan een heel paard in het slachthuis/op het terrein ligt et wachten op de Rendac schiet dat voor hen niet op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:55

Ik hoef de keuze nu nog niet te maken (gelukkig), maar wil er al wel vast over na denken, zodat ik al 1 en ander weet.

Inslapen gaat hem hoogstwaarschijnlijk niet worden, tenzij m'n pony geestelijk ook heel slecht wordt en als vervoer absoluut niet meer mogelijk is.
Maar weet 100% zeker dat inslapen teveel stress gaat opleveren.
Hoe vaak hoor je niet dat paarden er tegenin gaan, nog niet willen.
Die strijd wil ik niet, en mijn merrie is bikkelhard voor zichzelf, vecht overal doorheen als het moet.
Dan kies ik liever voor schieten, omdat dat voor mij maar meer voor haar de beste optie is.

Wil nog even toevoegen dat ik op dit moment zo over denk.
Ik zou het toch pas op dat moment kunnen beslissen wat het beste is, zodra het zover is.
Maar dan weet ik in ieder geval welke opties ik open kan houden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:59

In Hardenberg is een DA praktijk die mag schieten. Ik heb hier een keer navraag naar gedaan. Je weet namelijk maar nooit voor wat voor keuze je komt te staan. Ik vind het wel prettig de keuze te hebben tussen slacht, schieten en inslapen. Wat er eventueel gaat gebeuren zien we dan wel weer.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:59

Je kunt je paard gewoon laten schieten maar je krijgt er geen geld voor omdat hij niet voor consumptie bestemd is.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:03

Heb mijn merrie ook laten schieten bij de slager. Wel met de vermelding dat rendac ze op moest halen. gelukkig was ze ook niet geschikt om op te eten.

Nu ben ik blij met deze keuze mijn verzorgpaard is ingestort en was niet meer overeind te krijgen hij was al aan het doodgaan had erge trekkingen met zijn benen. d.a was al voor het instorten gebeld want hij was op, zou al worden ingeslapen die avond maar het duurde zo lang eer de d.a er was had zelfs al een andere gebeld................ Hij heeft best af gezien en ook tijdens het inspuiten.

Schieten had hem een hoop elende kunnen besparen maar hij kon de reis niet meer aan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:09

Tammie: Bedankt voor je reactie, daar kan ik iets mee!

maria_62: Ik hoef ook geen geld voor haar te hebben, absoluut niet.

Zacharyhill: Wat een naar verhaal! Was ze niet geschikt vanwege de medicatie e.d.?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:14

Ik ben hier afgelopen zomer ook mee bezig geweest, omdat het er even op leek dat ik voor deze keuze kwam te staan. Ik zou toen ook voor schieten hebben gekozen bij de slager. Ik ben ook blij met de mededeling van Tammie, dat is iets wat ik zeker ga onthouden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:37

Tammie schreef:
In Hardenberg is een DA praktijk die mag schieten. Ik heb hier een keer navraag naar gedaan. Je weet namelijk maar nooit voor wat voor keuze je komt te staan. Ik vind het wel prettig de keuze te hebben tussen slacht, schieten en inslapen. Wat er eventueel gaat gebeuren zien we dan wel weer.

Welke DA? Zou dat erg graag willen weten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:42

Als je geschoten paard niet voor consumptie is moet hij opgehaald worden door de Rendac (thuis of bij de slager/DA), en dat moet je dan wel betalen. Ik dacht dat dat nog best prijzig was.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:44

ik hoop dat ik nog lang niet voor die keuze komt te staan, maar ik zou zelf voor de snelste - pijnlose manier gaan. Zodat mijn paardje niet hoeft te vechten om nog niet te willen gaan. Ook beide paardjes zijn niet voor consumptie bestemd.

Die keuze heb ik toen ik haar kreeg al gemaakt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:47

Schieten lijkt mij ook een goede optie. Wel dan graag in een voor haar vertrouwde omgeving. Denk dat ik binnenkort ook maar eens op onderzoek uit ga wie dat bij ons in de buurt eventueel zou kunnen doen. Weten jullie toevallig iemand die ook in de omgeving van Zutphen komt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:48

LindyH schreef:
Als je geschoten paard niet voor consumptie is moet hij opgehaald worden door de Rendac (thuis of bij de slager/DA), en dat moet je dan wel betalen. Ik dacht dat dat nog best prijzig was.

Rendac kost geen drol. Ik heb 2005 mijn pony in laten slapen en was 32 euro kwijt voor ophalen op terrein, langs de weg ophalen is nog goedkoper

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:49

LindyH schreef:

Heb laatst een bedrag gehoord van 26 euro!?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:51

LindyH schreef:
Als je geschoten paard niet voor consumptie is moet hij opgehaald worden door de Rednac (thuis of bij de slager/DA), en dat moet je dan wel betalen. Ik dacht dat dat nog best prijzig was.

Nee hoor. Kost nog geen € 30,- per paard. Het paard wordt dan met een vrachtwagen opgehaald en dus met een grijper omhoog getakeld en in de bak gedaan. je kunt ze ook individueel laten ophalen. Dan wordt het paard in een trailer gedaan met een uitschuibare draagbaar en wordt dan dus apart meegenomen. Dit kost ongeveer € 500,-

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:21

Paard laten schieten is 1, maar hij moet daarna ook nog verbloeden zoals men dat noemt.
Hou daar wel rekening mee.
Bij mijn weten kost het 25 euro ophalen door Rendac (niet individueel).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:26

"Verbloeden" wordt niet gedaan, als het paard door Rendac wordt opgehaald. Dat is alleen van toepassing voor een slachtpaard, waar het vlees dus voor consumptie wordt gebruikt.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:26

Ja hoor dat kan. er zijn ook dierenartsen die aan huis schieten. Ik kan me je overwegin ook helemaal voorstellen. Inslapen gaat lang niet altijd goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:27

StableEnable schreef:
Ja hoor dat kan. er zijn ook dierenartsen die aan huis schieten. Ik kan me je overwegin ook helemaal voorstellen. Inslapen gaat lang niet altijd goed.

Schieten gaat ook weleens mis.