wie heeft er verstand van vergunningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

wie heeft er verstand van vergunningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:19

Wij wonen op een leuke locatie in het buitengebied.
Geen agrarische bestemming. Is vroeger wel zo geweest mar heeft de vorige bewoner laten vervallen.
Wel hebben we 3 hectare weide grond, waar een huis en oude stallen op staan. Maar allemaal in gebruik door ons als particulier.
Steeds vaker speelt bij ons de gedachte om een kleinschalige pensionstal te beginnen.
Bedrijfsmatig, niet zoals sommige particulieren doen in het zwart.
De oude stallen zouden we dan om willen gooien en nieuwe bouwen.
We willen dan ook graag naar de gemeente gaan wat we allemaal nodig hebben om dit te mogen realiseren.
Maar helemaal zonder zelfonderzoek daar staan komt ook niet erg professioneel over.

Weten jullie welke (milieu) vergunningen we nodig hebben.
En andere zaken die er allemaal bij komen kijken?

Alvast bedankt.

Brainless

Re: wie heeft er verstand van vergunningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:21

Ga naar de gemeente en vraag wat er nodig is (aan diverse vergunningen ed) en of het mag op de plek waar jullie wonen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:25

Dat willen we ook doen, zoals ik al schreef. Maar zonder zelf ergens wat van te weten staat ook zo dom.
Op de site van de kamer van koophandel kom ik ook niet echt verder.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:27

Kijk op de site van je gemeente daar staat vaak al heel veel informatie op. Elke gemeente kan weer anderen eisen hebben, dus niet zo handig als je aankomt met iets dat geldig is in een andere gemeente.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:29

Je moet zowiezo naar de gemeente voor een bouvergunning, of jullie moeten de oude stallen van binnen renoveren, dan is het geen probleem.

Je hebt een mestwet, maar daar val je pas onder als je meer dan ... zoveel paarden/pony's hebt, en gaat ook om het aantal grond dat je bezit.
Hoe dit exact is kan je vinden op Ministerie van Natuur, Lanbouw en visserij (heet tegenwoordig ook weer anders...)

Voor de rest zit je met belastingen, hier kan je beter contact opnemen met de belasting dienst.
Want neem aan dat je een eenmanszaak wil beginnen, en dan zit je weer met verschillende vergunningen...

Kortom, gewoon afspraak maken met de gemeente, een bedrijfsfunctionaris doet het vaak gratis en geeft veel advies.

En ik denk dat het helemaal niet raar is om met "lege handen" aan te komen, het is immers hun taak om jullie goed op weg te helpen!

Succes ermee!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:34

Ik snap dat je goed beslagen ten ijs wilt komen TS, maar het staat helemaal niet dom om gewoon (vrijblijvend) te informeren wat er allemaal kan en mag hoor, gewoon doen! Ik ben zelf gemeenteambtenaar (niet direct bij vergunningen trouwens), en ik zie genoeg informatieaanvragen voorbij komen die gewoon behndeld worden door een betrokken ambtenaar. Gewoon een brief sturen of langs gaan, dan weet je het snelst en meest betrouwbaar hoe je ervoor staat. Succes!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:38

Ik zou je ook adviseren gewoon bij de gemeente langs te gaan voor informatie. Waarom zou je daar nog langs moeten als je alle informatie al van elders hebt.
Daarnaast verschilt veel regelgeving per gemeente. Ik zou je wel kunnen vertellen hoe het bij ons in de gemeente werkt (als ik dat had geweten), maar dat wil niet zeggen dat het bij jou in de gemeente ook zo werkt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:42

Ik zou voordat je begint aan een bouwvergunning eerst een milieuvergunning aanvragen, daarop aangeven om hoeveel paarden het gaat. Zo hebben wij du wél een agrarische bestemming en net de milieuvergunning aangevraagd voor het houden van 30 stuks paarden. Dit moet je eerst hebben voor je überhaupt in aanmerking komt voor een bouwvergunning aangezien je dan niet meer particulier bezig bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:56

Eerst navragen of het bestemmingsplan gewijzigd kan worden naar agrarisch met aanduiding 'paardenhouderij'.
Dat is de allereerste stap.

Als dat kán, dan kom je vanzelf in het proces van bepalen hoe groot je (agrarisch) bouwblok kan worden (in onze gemeente kan dat 5000 m2 of 10.000 m2 zijn, waarvan 60% bebouwd mag worden met agrarische opstallen), en waar en hoe dat bouwblok precies gesitueerd wordt.

Vervolgens kom je pas bij milieuvergunning en bouwvergunning uit.

Inschrijving in KvK is niet verplicht als agrarier/paardenhouder - wel handig.

Kan het bestemmingsplan niet gewijzigd worden, kun je stallen bouwen vergeten. Bestaand renoveren kan wel, bij herbouw lever je minimaal 30% van het oppervlak in. Woonbestemming houdt in dat je max 60 m2 bijgebouwen mag hebben, plus 30 m2 niet vergunningplichtig. Als je bestaande stallen nu al groter zijn (omdat ze ooit in een agrarische bestemmingsplan zijn gebouwd) zul je geen m2 bij mogen bouwen bij bestemming "niet-agrarisch". Ook mag je van de meeste gemeenten dan géén bedrijfsmatige activiteiten uitoefenen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:39

Bedankt iedereen voor de antwoorden.
We gaan binnenkort een afspraak maken met de gemeente.