1paards trailer onveilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chanelchanel

1paards trailer onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:35

hallo,

Ik ben van plan om een trailer te kopen voor mijn paard. Ik zou het liefst van al een 1.5paards hebben, maar nu is mijn oog gevallen op een 1paards. Ik heb wel eens gehoord dat die onveilig zouden zijn, in hoeverre is dat waar? Ervaringen? Zou ik toch beter een 1.5paard kopen?
Het gaat trowuens om deze trailer (ik weet niet of ik die hier mag neerzetten, maar ik veronderstel van wel): http://www.2dehands.be/paardensport/trailers-rijtuigen/trailers/paardenaanhangwagen-62564548.html

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:45

Het nadeel van eenpaardstrailers is dat deze nogal smal zijn. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor slingeren dan een bredere trailer, vooral bij (hardere) zijwind. Ook is theoretisch het risico op kantelen groter dan bij een anderhalf- of tweepaardstrailer. Maar of dat in de praktijk ook zo is hangt van veel meer factoren af. De belangrijkste daarvan is je rijstijl, op korte afstand gevolgd door wat voor trekauto je gebruikt, wat voor paard je hebt (hoe groter, hoe hoger het zwaartepunt) en hoe die zich in de trailer gedraagt bij o.a. het nemen van een bocht.

Ik heb de advertentie ff bekeken en in jouw plaats zou ik deze laten staan als je het je financieel kunt veroorloven een bredere te kopen. En reken er in die prijsklasse vooral ook op dat er nog stevig geklust zal moeten worden voordat je je paard er veilig in kunt vervoeren.

chanelchanel

Re: 1paards trailer onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:56

Dankje!

Mijn achterhoofd zei dat deze trailer waarschijnlijk niet in orde ging zijn, maar het leek zo mooi. :D
Ik zal dan idd maar verstandig zijn, en een 1.5 paards trailer kopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:35

Knap hoor Eric, dat je vanaf deze foto's kunt beoordelen dat de trailer niet zou deugen.
Er is duidelijk aan geklust, te oordelen aan de nieuwe wanden en laadklep (mogelijk ook vloer), dus waarom zouden ze de remmen en lagers niet hebben aangepakt en het onderstel geschilderd??

Over veiligheid van die trailers ben ik het weer wel met Eric eens; dat staat of valt voor 70% met je rijstijl, voor 20% de trekauto en de rest is voor het gedrag van het paard......

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:43

Ik heb ook altijd geleerd dat een 1paards trailer "gevaarlijker" is. Voornamelijk vanwege de wind die veel meer invloed heeft op de trailer( en wind dat hebben we hier wel). Misschien dat dat tegenwoordig anders is?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:50

Persoonlijk zou ik de trailer in de adverentie ook laten staan... Onderhoudstechnisch zou ik toch nog wel het e.e.a. verwachten en 1 paardstrailer lijkt mij niet fijn!!

Succes!!

bloempot21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:17

Ik vind een 1 paardstrailer erg gevaarlijk.
Ze zijn nogal wind gevoelig!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:19

ikke schreef:
Knap hoor Eric, dat je vanaf deze foto's kunt beoordelen dat de trailer niet zou deugen.
Ik zeg niet dát ie niet deugt, maar dat ze in deze prijsklasse wel rekening moet houden met die mogelijkheid. Als TS de aanschaf van deze trailer serieus wil overwegen dient ze dat wel goed te onderzoeken.

Een kennisje van me is daar ook eens flink mee de bietenbrug op gegaan. Trailer zag er keurig uit, vertoonde geen zichtbare gebreken en de kwaliteit van het gekochte leek in overeenstemming met de prijs. Na een paar maanden kwam de aap uit de mouw: de oude vloer was overlaagd met goedkoop underlayment, dat zat weggesmeerd onder een flinterdun (en overigens spekglad, daar is wrs. nog wel een oud topic over te vinden) gietvloertje. Paard stond op ijzers -> vloertje lek -> underlayment verrot. Gelukkig kwam ze er achter voordat paard mee moest steppen op de A9.

chanelchanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:47

Ja, zulke dingen wil ik dus absoluut vermijden...Ik ken er te weinig van om die dingen op te merken, dus ik kan maar beter op safe spelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:01

als ik die laadklep zo bekijk dan zou ik mijn paard daar niet in durven laten lopen, die is spekglad!

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:53

Let er op dat veel paarden niet op een eenpaardstrailer durven omdat ze de ruimte nodig hebben om breed te kunnen staan en omdat ze het een te kleine ruimte vinden..
Zou vervelend zijn als je een trailer koopt en je paard wil er niet in reizen..

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:14

Stel; Wat zou jij als paard kiezen? Een smal ding (1paards) of een ruimer met wat meer "ademruimte" (1.5paards)
Wedden dat je voor 1.5 paards kiest?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:19

Moeilijk te zeggen.
Ik kan me voorstellen dat een 1-paards wat lastiger is met laden; paard moet toch in een verrekte kleine ruimte stappen.
Onderweg heeft het wel meer steun aan de zijwanden. en dat vinden paarden vaak wel weer prettig.
Die van ons waren rustiger op een 2-paards dan op een 1-paards, ook als ze er alleen opstonden. Wij schreven dat toe aan de steun van het tussenschot en de zijwanden.

chanelchanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:45

Ik heb ondertussen twee 1.5paards op het oog. Maar leek als ik ben, hoe weet ik zeker dat ze betrouwbaar zijn? Kan iemand me tips geven?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:31

Denk maar zo, het is niet voor niets dat er tegenwoordig geen nieuwe 1-paards meer gemaakt mogen worden, volgens mij omdat ze te windgevoelig zijn, maar ook het zwaartepunt ligt hoog en met zo een smal ding kiep je makkelijker om als het paard "gek" gaat doen.

Een goede 1,5 paards, ligt er aan wat je wilt/zoekt. Zelf heb ik nu een Ifor met vooruitlader en daar ben ik erg tevreden mee. Heerlijke wegligging, robuust en handig met alleen (uit)laden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:32

emil01 schreef:
Zelf heb ik nu een Ifor met vooruitlader en daar ben ik erg tevreden mee. Heerlijke wegligging, robuust en handig met alleen (uit)laden.

Voor sommige mensen is het alleen zo jammer dat die 1,5-paards al 900kg weegt en 2 ton mag punteren. De "rekenaars" hebben al helemaal geen schijn van kans, maar ook met een middenklasse auto kom je al heel snel in de problemen. Het heeft meer dan één reden waarom Ifor z'n trailers altijd afbeeld met een land Rover (Defender) ervoor.......... }>