Koop pony particulier of handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Koop pony particulier of handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:27

Ik ben me aan het orienteren voor het kopen van mijn 1e pony, wsl ijslander of fjord.
Nu vraag ik me af wat zijn de voordelen van het kopen bij een particulier of waarom ga je eerder naar een handelaar.
En hoe herken ik een goede handelaar, zijn er keurmerken of zwartlijsten oid?
Zelf spreekt van de particulier me meer aan, maar goed ik ben een leek dus dat is alleen intuitie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:38

Wanneer je een paardje goed kan beoordelen, kun je prima naar een handelaar gaan.
Vaak gaat het mis bij de mensen die weinig weten van de bouw/de gezondheid en het gedrag van een paard.

Een handelaar verdient er geld aan, dat moet je nooit vergeten. Vraag jezelf af waarom de pony goedkoop is, als dat het geval is.
Je rechten bij het kopen van een handelaar zijn beter, máár recht hebben en recht krijgen, daar zit een groot verschil in.

Particulieren, daar zitten er ook verschillende goede en slechte tussen...

Belangrijk is imo dat je eerst veel paarden/pony's moet bekijken en van leren!
Als je een leuke heb gezien, iemand mee nemen die ook weet hoe je rijdt. Daarna laten keuren door eigen d.a en het liefst wat foto's erbij. Kopen moet je maar 1 x doen - daar moet je imo niet op bezuinigen. Dierenartskosten en stallingskosten blijven namelijk evenveel voor een duur paard als voor een goedkoop paard.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:40

Het hangt er denk ik vanaf wat je wilt.
Een handelaar koopt alle paarden voor de verkoop/winst, dit kunnen goede paarden zijn, maar ook slechte paarden.
De meeste particulieren kopen denk ik hun paard om hem te houden, niet voor de verkoop, ik vraag me dan altijd af waarom particulieren hun 3 of 5 jarige (bijvoorbeeld) verkopen, is dat omdat ze niet zadelmak te maken zijn, of omdat ze er achter komen dat ze met 5 jaar toch niet zo goed zijn?
Misschien allemaal een beetje het slechte zoeken in mensen, terwijl het ook andere redenen zou kunnen hebben, maar ja de paardenhandel kan er erg oneerlijk aan toe gaan...
Persoonlijk koop ik het liefste rechtstreeks van de fokker, zo weet je meestal precies wat je in huis gehaald heb en zijn ze niet de handel in geweest, dat vind ik persoonlijk erg fijn.
Ik denk dat er bij allebei voor en nadelen aan zitten, een handelaar verkoopt om winst te maken, zowel bij goede als minder goede paarden, maar waarom doet een particulier zijn paard weg, heeft dat te maken met de financien, tijd oid. of heeft het paard iets waardoor hij/zij weg moet?
Ik denk je gewoon een beetje moet orienteren op internet, struin wat handelsstallen af of ga eens langs een fokker, zo kan je voor jezelf ook overwegen wat je graag wilt en dan kan je daar op selecteren :)
Mijn verhaal is volgens mij niet zo duidelijk maar ik kan dit verder ook niet zo goed uitleggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:56

Imo maakt het niets uit, zolang je er maar voor zorgt dat je of zelf kennis genoeg hebt om een paard te beoordelen of anders iemand meeneemt met genoeg kennis hierover.
De tips hierboven zijn ook goede, zoals gewoon eerst overal rondkijken.

Tussen de handelaren zitten goede en slechte en zo ook tussen de particulieren. Zo zijn er bijv. ook particulieren die zoveel paarden per jaar verkopen, maar in zeer kleine getalen, dat het eigenlijk wel een handelaar is, maar wel als particulier te boek staat. Maar ook over handelaren zijn natuurlijk genoeg negatieve verhalen te vertellen.
Het belangrijkste is imo meermalen gaan kijken, waarvan minimaal één keer onaangekondigd, de papieren goed nachecken en het paard klinisch - dan wel röntgenologisch - laten keuren door een zelf uit te kiezen DA.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:03

Persoonlijk vind ik het niet zo veel uitmaken.
Van beide partijen zou je kunnen zeggen er zijn goede en minder goede en dan heb je ook nog degene die de boel oplichten.

Je merkt het snel genoeg bij een kennismaking, heb je er een goed gevoel bij of niet.
En nog belangrijker heb je een klik met het paard en voldoet het paard aan jouw wensen?
Neem iemand mee die verstand heeft en precies weet waar je op moet letten.
Ga zelf met het paard rijden en laat je meegenomen persoon ook rijden zodat jij het paard ook onder het zadel kunt zien etc.

Hoewel ik met een goed gevoel alleen geen paard zou kopen.
Ik vind het belangrijk dat als je een paard koopt hem/haar ook klinisch als een röntgenologisch laat keuren.
Dit kan je een hoop ellende besparen ;)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:25

Sorry, offtopic, maar ook wel belangrijk:
Inderdaad laten keuren is ook heel belangrijk, door een zelf uitgekozen dierenarts.
Mocht het op een ander terein plaatsvinden, niet zelf met het paard gaan rijden, maar laat de verkopende partij met de trailer rijden, mocht er iets gebeuren onderweg...
Spreek van te voren af, dat wanneer het paard afgekeurd wordt, dat de verkopende partij dan de kosten op zich neemt en bij goedkeuring betaal je het zelf. (of ze moeten het dan ook willen betalen :P)
Wanneer het paard goedgekeurd is, is het verstandig om het paard gelijk te laten brengen naar jou stal, voordat er bij de oude eigenaren thuis nog iets met het paard gebeurd.
Veel succes met het kopen van een leuk paard... :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:30

Laurabyoux schreef:
Spreek van te voren af, dat wanneer het paard afgekeurd wordt, dat de verkopende partij dan de kosten op zich neemt en bij goedkeuring betaal je het zelf. (of de verkopende partij moet het dan ook willen betalen :P)

In de lagere prijsklasse is niet elke verkoper happig om de keuringskosten (zeker foto's) te betalen.
Echter doe het wel, beter dan een miskoop!
Daarbij is een bemerking op de foto's vaak niet eens erg, maar kun je er wel rekening mee houden.
(bijv niet springen en zorgen voor een sterke achterhand die meer kan dragen. Of gewoon dat je weet dat het er zit en je bewust dat risico kan nemen bij de koop)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:51

Citaat:
In de lagere prijsklasse is niet elke verkoper happig om de keuringskosten (zeker foto's) te betalen.
Echter doe het wel, beter dan een miskoop!
Daarbij is een bemerking op de foto's vaak niet eens erg, maar kun je er wel rekening mee houden.
(bijv niet springen en zorgen voor een sterke achterhand die meer kan dragen. Of gewoon dat je weet dat het er zit en je bewust dat risico kan nemen bij de koop)

Dat is helemaal waar wat je zegt. :j
Het is helemaal aan TS wat ze zelf wilt, wilt ze een gezond paard helemaal goedgekeurd, of vind ze het niet erg om een bemerking op de foto's te hebben, allemaal belangrijke dingen om over na te denken... :list:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:37

Tip: bij kopen van paard alle afspraken op schrift vastleggen getekend door beide partijen, maak een koopovereenkomst (ook bij particulier!)
Het enige eigendomsbewijs van je paard is nl de koopovereenkomst en niet het stamboekpapier en of paspoort.
Beter vooraf goed geregeld dan achteraf spijt, er zijn zat topics op bokt over terug te vinden.

Cemlys

Re: Koop pony particulier of handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:12

Ikzelf heb gewoon bij een fokker gekocht. Er is een verkoopscontractje ondertekend, en is eigelijk allemaal prima gegaan. Aangezien ze niet per se voor de sport is en pas een jaar oud was is ze niet (officieel) gekeurd. maar verder kan ik wel beoordelen of het goed is of niet.

Eirikur

Re: Koop pony particulier of handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:53

@ TS: Mocht je keuze op een ijslander vallen, dan weet ik wel een paar betrouwbare adressen waar je terecht kunt. Andersom weet ik er ook waar je zeker niet heen moet gaan. Meer info tzt. via PB.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 22:45

O voor die ijslander tips hou ik me aanbevolen, kan ik me vast gaan orienteren.

Wat betreft keuring en RX wat kost dat ongeveer? Ik woon zelf in Zevenbergen, Visdonk in Roosendaal schijnt wel goed te zijn met paarden dacht ik klopt dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:16

NatasjaM74 schreef:
Ik ben me aan het orienteren voor het kopen van mijn 1e pony, wsl ijslander of fjord.
Nu vraag ik me af wat zijn de voordelen van het kopen bij een particulier of waarom ga je eerder naar een handelaar.
En hoe herken ik een goede handelaar, zijn er keurmerken of zwartlijsten oid?
Zelf spreekt van de particulier me meer aan, maar goed ik ben een leek dus dat is alleen intuitie.

Als je de naam van een handelaar hebt kan je hier op bokt kijken wat de meningen zijn.

Of je particulier of handelaar koopt hangt ook een beetje af van wat je zoekt. Een sportpony is vaak duurder en daar zit dan meer "handel" in, dan kom je sneller bij een handelaar terecht. Een goede recreatiepony krijgt als het goed is een heel andere opleiding en komt daardoor sneller van een particulier af. Al hangt dat ook af van welk ras je zoekt.

Handelaar zal zijn brood verdienen met de verkoop en zal dus jouw wat willen verkopen, maar ook een goede naam willen houden (meestal). Een echt eerlijke zal ook aangeven dat hij niks geschikts heeft. Je moet dan natuurlijk wel goed voor je hebben welke eisen je aan je toekomstige pony stelt.

Particulier moet het dier waarschijnlijk kwijt ivm geld of plaatsgebrek en kan onrealistisch zijn over de prijs en mogelijkheden van de pony. Pony kan ook kwaaltjes of onhebbelijkheden hebben die door de verkoper niet als zodanig gezien of herkend worden. Aan de andere kant zitten hier ook dieren tussen die flink wat ervaring hebben en waar veel tijd ingestoken is, omdat verkopen niet de motivatie voor training is geweest. Er zitten hele fijne dieren tussen met soms een bredere basistraining dan wat een handelaar zal willen en kunnen geven gezien beschikbare tijd en mogelijkheden.

M.a.w. beide hebben hun voor en nadelen, je zal of zelf kundig moeten worden of een eigen expert meenemen die echt goed op jouw wensen en kunnen let. egin dus eerst met goed opschrijven wat je absoluut wel en niet wil in jouw eigen pony.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:23

Ben momenteel zelf zoekende.

Handelaar of particulier maakt me niet zoveel uit, beiden kunnen je voor de gek houden of een eerlijk verhaal.
Liefst paard van de fokker.

Crisis of niet, heb nog geen leuk crisispaard gevonden in de zin van een goede voor weinig geld.

Mijn paard gaat klinisch en rontgenologisch gekeurd worden, liever bij aankoop extra kosten, dan later spijt.
(als transport een probleem is, er zijn ook mobiele rontgen eenheden die Nederland onveilig maken, vraag daar
even naar bij je eigen dierenarts, die weet er vast wel in de buurt van het te kopen paard, als dat echt elders
is die goed zijn. Kan je het paard wel door de eigenaar naar een dierenarts van jouw keuze laten brengen,
ook dan weet je eigen dierenarts vaak aan die kant van het land wel een goeie kliniek)
Zoek dan ook een sportpaardje.

Gelukkig kan ik zelf redelijk zien wat ik wil of niet en wat ik vind deugen of niet.
(kleine bemerkingen oke, maar grote dingen mogen ze echt niet mankeren)

En ik ga vaker dan 1 x kijken vrees ik, als ik een paard leuk vind.
Toch een keer extra testen.
Als je hem op proef kunt krijgen (handel) zorgen dat de risico's etc. in een contract gedekt zijn.

Voor fjorden moet je even op het gedeelte van bokt over fjorden aanwaaien,
krijg je vermoedelijk stortvloed aan fjorden fokkers etc. over je heen, grote en kleine.
(de mijne is niet te koop!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:36

tamary schreef:
Of je particulier of handelaar koopt hangt ook een beetje af van wat je zoekt. Een sportpony is vaak duurder en daar zit dan meer "handel" in, dan kom je sneller bij een handelaar terecht. Een goede recreatiepony krijgt als het goed is een heel andere opleiding en komt daardoor sneller van een particulier af. Al hangt dat ook af van welk ras je zoekt..

Ik vind dit echt onzin.
Je hebt verschillende soorten handelaren. Handelaren in het lager-,midden- en hoger-segment.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:38

Je hebt handelaren die rotzooi verkopen maar ook genoeg particulieren willen geld verdienen over de rug van hun dier hoor, verkijk je daar niet op!! Verder ga ik met superwoman mee

amawonderboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:59

particulier zijn vaak wat eerlijker.

amawonderboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:59

maar er zijn ookk wel eerlijke handelaren hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:41

Ik denk dat het weining uitmaakt. Je moet gewoon zorgen dat je altijd iemand meeneemt die er ervaring mee heeft als je dat zelf "nieuw" bent.
Em laten keuren door een door jouw aangewezen dierenarts.
Er zijn eerlijke handelaren en "slechte" maar dat geldt net zo goed voor particulier. Die kunnen je ook beduvelen waar je bijstaat.
Dus sluit je ogen niet en zorg dat je veel vraagt beter te veel dan te weinig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:03

amawonderboy schreef:

Waar baseer je dat op? Ik heb een 2 jarige laten keuren, deze bleek al meerder keren gekeurd te zijn achteraf en ook bij mij werd ie afgekeurd..ik ken een paard die plat gespoten word als er kijkers komen en ik kan je nog wel een paar verhalen meer vertellen over particuliere verkopers

Een erkende (!!) handelstal heeft een naam hoog te houden, die zijn over het algemeen eerder eerlijk dan een particulier

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:10

Het lijkt me zinvol om je te orienteren bij fokkers, liefhebbers of de stamboekvereniging.
Juist omdat je op zoek bent naar een bepaald ras.
Niet alleen voor paarden die te koop zijn, maar ook om info over 'waar je op moet letten' bij een bepaald ras.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:49

Zorg ervoor dat je het paard wat je wilt kopen bij een door jou! uitgezochte dierenkliniek gekeurd wordt . Laat het ook keuren als sportpaard (iets strengere keuring). Vertel de dierenarts ook dat dit je eerste eigen paard wordt en dat je er zo zeker mogelijk van wilt zijn dat het ook gezond is. Bij twijfel kunnen er dan foto's genomen worden. Vraag ook aan de dierenarts of hij wat bloed wilt aftappen om achteraf indien nodig getest te kunnen worden. Het maakt mij verder niet zo veel uit of je bij een handelaar of een partikulier koopt er zitten overal rotte appels tussen.
Je hebt als koper ook onderzoeksplicht en als je het paard laat keuren heb je daar aan voldaan.
Een partikulier zou zijn paard misschien zelf ook naar de dierenarts willen brengen en als hij goed gekeurd wordt kan je betalen en is het paard van jou (de meeste partikulieren willen dan ook wel doorrijden naar stal en zien waar hun paard terecht komt) .
Google eens op de namen van de handelstal of partikulier en kijk wat je over hun kan vinden. Dat wil ook nog wel eens verhelderend werken.
Ik hoop ook voor je dat er iemand in je omgeving met veel verstand van paarden met je mee wilt als je gaat kijken die kan je mooi met 2 benen op de grond houden als er een lief of juist zielig paardje je hart probeert te veroveren maar wat eigenlijk niets voor je is.

Succes!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:12

Jeanine84 schreef:
amawonderboy schreef:

Waar baseer je dat op? Ik heb een 2 jarige laten keuren, deze bleek al meerder keren gekeurd te zijn achteraf en ook bij mij werd ie afgekeurd..ik ken een paard die plat gespoten word als er kijkers komen en ik kan je nog wel een paar verhalen meer vertellen over particuliere verkopers

Een erkende (!!) handelstal heeft een naam hoog te houden, die zijn over het algemeen eerder eerlijk dan een particulier

Ik heb zelf ook een paar minder leuke ervaringen met het kopen van een particulier.
* paard gekocht, zou later die week gekeurd worden en dan naar ons komen; krijg de volgende dag een sms dat ze het paard voor 100,- meer toch aan een ander had meegegeven.
* je zoekt een betrouwbaar dier, ook met kinderen; blijkt een beroemde steigeraar te zijn. (is direct teruggegaan)
* paard is kreupel bij bezichtiging. Antwoord van eigenaar: zo loopt ie altijd, ik voel niks raars. Antwoord van mijn instructrice: dan rij je altijd op een kreupel paard. (toen konden we vertrekken). Dit paard mochten we niet laten keuren, ze had er zelf al een volledig keuringsrapport bij..... Nu heb ik mijn verstand wel bij me maar je weet maar nooit wie erin trapt. Arm paard, arme nieuwe eigenaar.
* je gaat kijken, leuk paard, je wil een afspraak maken om een tweede keer te komen en wordt voor het blok gezet: nu kopen, we houden m niet voor je vast. Je koopt geen pak suiker!

Ik heb ook lang geleden een heel fijn, gezond paard bij particulier/ fokker gekocht, het kan wel, weet ik ook.
Maar na bovenstaande voorbeelden (1 zoektocht) zijn we toch bij een, inderdaad, erkende handelsstal uitgekomen en hebben daar een betrouwbaar en gezond paard voor een normale prijs gekocht.
Die mensen hebben snel genoeg door dat ze geen topper op stal hebben, maar dat het verder een prima paard is voor een particulier.
En die werd voor normaal geld aangeboden, mocht m zelf laten keuren, komen proberen etc.
Ze hebben een naam hoog te houden, zo simpel is het (wie wil weten waar kan me PBen maar ik ben zeer tevreden).

Zelf heb ik 2 keer een paard verkocht, beide keren heb ik zo eerlijk mogelijk het verhaal van het paard erbij gedaan.
Wat ik dan merk is dat mensen of niet lezen/luisteren.
Je verkoopt een grote pony voor gevorderden en er komen mensen met een jochie van 10 aanzetten die nog geen jaar op de manege rijdt. "ja maar hij is niet bang hoor" . (edit: je hebt natuurtalenten, dit was er geen)
Of je wordt zwaar afgerekend op dingen die je eerlijk vermeld.
Toch blijft het hebben van een eigen paard het allerleukste wat er is ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:23

merensje: dat laatste punt, "vasthouden" voor een koper vind ik ook onzin..

Voor de koper begrijpelijk dat hij niet snel wil beslissen, maar voor de verkoper is het erg onhandig.
Kans is groot dat de koper er toch vanaf ziet en wat heeft de verkoper eraan? Aangezien je er 2 verkocht hebt, zul je ook wel de ervaring hebben gehad dat ook kopers niet netjes kunnen zijn...(zachtjes uitgedrukt)

Ik heb er nu zelf 1 te koop en zoek een goed tehuis. Hou haar echt niet voor iemand vast.
Paard naar naar een goed tehuis, dus wanneer iemand het niet gelijk kan zeggen en er komt een ander die zelfs een nog beter plekje voor haar heeft - gaat ze daar naar toe :j
Wanneer ik er geen goed gevoel bij heb, gaat ze helemaal niet- laat dat ook duidelijk zijn :o