[OPG] Pony gewond door trailer - Trailer trauma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBananiJarig

[OPG] Pony gewond door trailer - Trailer trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:19

Hier komt het hele verhaal over een trailerprobleem. Ik ben echt ten einde raad en ik hoop dat er iemand is die een goede oplossing weet..

Toen ik mijn pony kreeg ging ze altijd gewoon in de trailer, nooit tegenstribbelen ze liep er zo in. Onderweg was ze ook rustig. Tot voor kort ze ineens in de bochten en op rotondes ging bewegen en de auto helemaal ging schudden. Elke keer als we gingen kijken stond ze rustig hooi te eten en was er niets aan de hand.

Het werd steeds erger en na een tijdje begon ze wondjes over te houden aan het transport. Het begon met kleine open plekjes op de heupen, en ze werden steeds groter. Dus iedere keer als ze meeging kreeg ze een deken met vulling op, zodat de huid niet meer stuk kon gaan.

Tot we een keer naar een oefenparcours oid gingen. Onderweg werden we gebeld door een bekende die achter ons reed met de mededeling: de stang die achter de pony zit steekt omhoog boven de klep uit! Dus auto in een vluchtstrookje of hoenoemjedat geparkeerd ik gelijk uitgestapt, en op het opstapje dat op de achterkant van de trailer zit heb ik de stang achter haar vandaan gehaald (je kan dan natuurlijk niet de klep open doen en al helemaal niet op de weg) en daarna weer verder. Toen was ze de hele weg rustig en verder niet veel gevoeld.

Toen ze de trailer uitkwam had ze een klein wondje op de staartwortel, dus wij dachten dat het van de stang kwam dat ze daar tegenaan had gezeten en die daardoor omhoog was geschoten. Dus we besloten om de stang er niet meer achter te doen.

Afgelopen zaterdag had ik concours en ze was aardig rustig onderweg. Maar toen ik haar ging opzadelen schrok ik me dood. De hele staartwortel lag open en het haar was helemaal weg, alleen nog een bloederig velletje was te zien. Ik moest afmelden want ze liep ook kreupel, wat helemaal niet verwonderend was. Nu loopt ze nog steeds heel stijf van achter.

Mijn vraag is dus: heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat zou ik er aan kunnen doen?

Wat gegevens over de trailer:

- de bodem is goed
- pony's gaan per 2 in de trailer
- ze staan vast aan veiligheidskettingen
- ze hebben hooi onderweg

Ik hoop dat er iemand is die hier een oplossing voor weet! *D

Revanches

Re: [OPG] Pony gewond door trailer - Trailer trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:49

Dit hoort bij TAO.
Daarom een verplaatsing van OPG-->TAO.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:33

Bij ons hielp het toen we het harde tussenstuk van de trailer vervangde door een zacht tussenstuk (een plastic gordijn achtig iets).

DinoBananiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:17

Nou die hebben we al :D En een trailer waar de paarden diagonaal instaan, dus tegen de rijrichting in zijn bijna 20.000 euro.. En ik denk niet dat mn vader zin heeft om die te gaan kopen voor dat bedrag :+

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:20

Staat de pony links of rechts? Dat al eens verwisseld?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:11

Ik herken dit verhaal wel. Mijn pony staat prima in een 1,5 paards, maar in een 2 paards trailer hetzelfde verhaal als bij jou. In de bochten (altijd maar 1 kant op trouwens, bochtje links dus alle rotondes e.d.) is het een gestamp van jewelste en een hoop herrie. Gelukkig haalt mijn pony zichzelf niet echt open, wel heeft ze de eerste keer een ijzer voor af getrapt.

De eerste keer in de 2paards was idd met een hard tussenschot. 2e keer (en alle andere keren) was met zacht schot, maar erg veel helpt het idd niet. Verder is ze helemaal rustig, het is puur alleen die bochten.

Haar links zetten ipv rechts scheelt wel iets. Maar, niet veel, dan worden namelijk de bochten de andere kant op weer moeilijk. Toch maakt het wel verschil, en ik denk dat dat ook te maken heeft met de balans van je paard en of ze links-of rechts'handig' zijn zeg maar ;)

Voor ik met de trailer weg ga krijgt mijn pony nu de korrels van Primeval Stressless. Dat maakt ook veel verschil vind ik. Omdat ze minder nerveus is lijkt ze minder moeite te hebben met de bochten. Misschien iets om uit te proberen? Zonder dat spul loopt mijn pony ook zo de trailer in en is ze braaf, maar komt toch wat natter de trailer af... Succes :j

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:19

Weet je wat ik denk... dat je pony gewoon de mogelijkheid benut om eens lekker te schuren. Misschien is het zo ontstaan, en is dat in de loop van de tijd een soort 'verslaving' geworden zodra ze op de trailer staat. Dat verklaart ook dat de pony de stang echt omhoog heeft gewerkt.
Het kan best dat hij/zij toch wat stress op de trailer ervaart. En dat uit door te willen schuren tot het zeer doet.

Kun je proberen om wel weer de stang erachter te doen? Dan maar iets beter vast maken, nieuw pinnetje ofzo.
En vaak is het zo dan omdat het zo goed gaat, de chauffeur iets onvoorzichtiger gaat rijden. Ga gewoon terug naar echt heel rustig en heel voorzichtig. Kleine stukjes. Kijken of dat het beter maakt.

DinoBananiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:11

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Ik heb nog nooit geprobeerd om haar eens rechts te zetten, omdat ik dan (precies wat jij zei) bang ben dat ze dan de bochten de andere kant op gaat slingeren.

Wat dat voer betreft zou ik ook eens kunnen proberen, het in de trailer gaan is op zich niet zo'n heel groot probleem, dus dat is gelukkig al een last minder.

@ Kukkie: het komt niet van het schuren, dat is wel 1 ding dat ik zeker weet, pony heeft nog nooooit aan zijn staart of waar dan ook geschuurd, en de vorige keren zaten de wonden op de rug en op de heupen, maar nu we de stang hebben weggehaald op de staart. Ik denk dat ze dan ook wel in de stal schuurt, daar heeft ze veel meer mogelijkheden voor en niet tegen een rubberen klep.

En dat ze er helemaal bezweet uitkomt lijkt me ook wel een duidelijk teken dat ze angstig is.

Maar ik ga het binnenkort weer eens proberen, of misschien de stangen op ponyhoogte laten maken, zodat ze er niet meer met haar kont onder kan! 8-)

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 02:15

mischien moet je toch eens wat dingetjes uitproberen...
Lijkt me lastig als je pony zo bang op de trailer is dat het zich kapot gaat schuren.
Is het mischien een idee om toch de stang ( maar dan op haar lengte ) er weer terug in te doen maar die dan te bekleden met schuimrubber oid? Dan kan ze er wel tegenaan gaan hangen maar zich niet kapot schuren. ( zonder stang, en dus tegen de klep aan word wat moeilijker om die te bekleden :D) Mischien gewoon eens wat dingetjes uitproberen ?

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 02:38

Ik zou het ook gewoon weer rustig proberen met de stang er achter en inderdaad bekleden
Ik zal als ik jou was ook wat om de staart heen doen in de trailer

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 07:16

hoi hoi

Ik heb precies het zelfde mee gemaakt met mijn paard. Eerst was het alleen hangen in de bochten
laat ik het zomaar noemen erg veel kabaal en ze kreeg de stang achter haar zelf los en op den duur ging ze gewoon liggen in de trailer zelfs met 2 paarden er in kan je zeggen is geen pretje. Ze kwam er niet bezweet uit en iedere keer liep ze er zo in touwtje over de hals en ze ging zelf naar binnen dus angst was er ook niet naar ons idee. Wij hadden ook een schot met zachte flap. Toen kregen we als tip om het in een 1,5 paards trailer te proberen en ze staat als een huis gewoon niet te geloven je moet echt kijken of ze erin staat want je hoort dr nooit. Neem ze nu ook weer mee in de 2 paardstrailer maar dan alleen en met het schot schuin en het gaat gewoon super durf haar nu na al die jaren niet meer samen te zetten dus als we met haar weg moeten dan maar alleen. Ik denk gewoon een beetje engte vrees hier kan ze zelf iets schuin gaan staan en dat vind ze prettiger.

Heel veel succes ermee.

Groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:48

idd, schot eruit (wel een lange stang gebruiken!) en pony schuin laten staan. Heb je alleen wel een probleem als je er twee wil meenemen.