Chip op naam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Chip op naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:29

Ja, erg dom waarschijnlijk, deze vraag, maar moet het nu toch echt weten!
Bij mijn mini heb ik geen koopcontract en papier, alleen een paspoort (Zuivel, vlees en eierenschappen.
Nu vroeg ik me af; kan ik de chip ook op mijn naam laten zetten? Of het paspoort?

En als ik de wet goed heb begrepen, heb ik dus geen eigendomsbewijs?
Alleen aan de stallingskosten die ik iedere maand betaal kan ik aantonen dat het mijn paard is in geval van diefstal?

cissy

Re: Chip op naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:50

yep, paspoort is geen eigendomsbewijs, maar je kunt m wel op je naam laten zetten als je dat wilt, kijk op blad 1 waar hij is uitgegeven en bel daarheen voor info.

Als jij je stallingskosten, je hoefsmid, de DA etc per bank betaald dan heb je enigszins houvast mocht het tot een procedure over eigendom komen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 00:10

En zo niet, heb je een probleem dus?

Kost dat geld trouwens? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:02

En zoniet tja dan heb je een probleem als iemand bv beweerd dat het hun pony is. Of als ze gestolen worden.
Tja er is geen mens die nu precies weet wat nu een eigendomsbewijs is. Ik had laats een email gestuurd naar het KNHS en ze ware druk bezig om "iets" uit te vinden als eigendoms bewijs.

Het enige geldige is eigelijk aankoopsbewijs. Maarja die zijn ook simpel te maken. Of ze zouden dat ook helemaal uit moeten gaan zoeken. En naar de vorige eigenaar stappen maar goed dat zie ik ze ook niet doen want dan moeten ze ver terug gaan naar de geboorte willen ze 100% zeker weten dat alles klopt.
Dus maar hopen dat je het nooit nodig gaat hebben.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:50

Mijn paard staat daar ook ingeschreven.
Toen ik mijn paard gekocht heb, heb ik even er naar toe gebeld.
Ik moest het paspoort sturen en mijn gegevens.
Ze hebben toen een eigendomssticker erin geplakt met mijn naam en een stempel erop gezet.
Na 3 weken had ik hem volgens mij weer binnen.
Ik moest er wel geld voor betalen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:58

Ik heb een new forest pony sinds 2 jaar met alleen een paspoort tot vorige maand stond er in het paspoort nog de naam van de vorige eigenaar als eigenaar. Ik heb dit toch maar eens laten veranderen voor het geval ze wel gestolen wordt o.i.d. You never know :)

Ik heb het paspoort via de post verstuurd naar GCDHA met een briefje met mijn gegevens en 10 euro. na 2 weken kreeg ik het via de post weer terug, ze staat nu op "mijn naam" mijn gegevens met een stempel van hun.

Ik zou wel als je het gaat doen het paspoort aangetekend versturen, dat had ik niet gedaan en ze dachten dat ze hem kwijt waren toen ik na een week belde om te vragen of ze het paspoort hadden ontvangen, gelukkig lag ergens in een hoekje maar ik zag de bui alweer hangen..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:29

Maar dat is nog steeds geen eigendomsbewijs hè?
Ik laat mijn pony inschrijven bij het nmprs, dus dan doe ik m gelijk op mijn naam inderdaad.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:29

Een paard is nog steeds een roerend goed en dat heeft volgens de wet bij mijn weten nooit een eigendomsbewijs. (Alleen een zg., registergoed als een schip of vliegtuig heeft zoiets). Bij roerend goed geldt in principe, dat de bezitter ook de eigenaar is tenzij anders kan worden aangetoond. Dat aantonen kan met behulp van bv. rekeningen en zo, inderdaad, maar ook een stamboekpapier, al is het geen eigendomsbewijs, kan duidelijk maken dat je toch iets meer met het paard te maken hebt dan je tegenstander beweert. Zelfs het bezit van het paspoort kan al helpen, afhankelijk van de situatie. Maar het is dus allemaal bewijsmateriaal, geen absoluut bewijs. OK, het BW is gewijzigd sinds ik dit leerde, maar dit is zo elementair, dat ik niet denk, dat daar veel is veranderd. Maar iemand die het beter weet, mag me gerust verbeteren. Graag zelfs.