wie verantwoordelijk voor ongeluk tijdens buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

wie verantwoordelijk voor ongeluk tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:04

Stel ik laat een meisje 15jaar op mijn paard rijden,
en ze valt eraf hoe zit het dan met aansprakelijkheid?? (het liefst wettelijk)

Hoe is het als ze in de bak rijdt?
Hoe is het als ze buiten rijdt?
Hoe is het als ze buiten rijdt er af valt en anderen schade toebrengt, of het paard.
En wat als je vooraf mondeling met bv de ouders afspreekt als er iets gebeurd is dat eigen verantwoording?

Asciugamano

Re: wie verantwoordelijk voor ongeluk tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:20

ik ben bang dat het jouw verantwoordelijkheid is. 'T is jouw paard.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:21

Als je het op papier laat zetten dat alles op eigen risico is kan er denk ik weinig mis gaan?

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:22

Inderdaad zorgen dat je het op papier hebt...maar als je echt zeker wilt zijnd at alles goed geregeld is..moet je het officieel op papier laten zetten bij een notaris e.d.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:23

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:24

De eigenaar van het paard blijft altijd verantwoordelijk.
Mischien dat je het op schrift kunt stellen, dat de
ouders van het kind zelf aansprakelijk gesteld worden als er iets is (eigen risico)en laten ondertekenen, maar weet niet of dit rechtsgeldend is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:25

Jij... aangezien je eigenaar bent. Ongeacht waar ze rijdt.
Erger nog je bent ook verantwoordelijk voor de schade die het paard (al dan niet expres)
aan haar toebrengt.

Ook met iets op papier ga je het niet redden denk ik.
Ik ga ook eens naar het net geboden leesvoer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:02

Mag ik degenen die reageren ook dringend verzoeken mijn link te lezen en dan pas wat te antwoorden?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:44

hmm das niet zo mooi,
dus eigenlijk kan je niemand op je paard laten rijden
tenmindste niet zonder altijd verantwoordelijk te zijn...

lastig

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:47

O jawel hoor, de uitvinding Ruiterbewijs, dan ben je namelijk als persoon verzekerd, nu is het jou paard en de schade die jou paard aanricht is voor jou. Volgens die link ben je overigens dus alleen aansprakelijk voor de schade die paard aanricht, dus eraf vallen telt dan niet denk ik?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:12

Eraf vallen zal in de regel ook schade zijn die het paard veroorzaakt ;) .

En voer ruiterbewijs eens in op de zoekmachine, dan kan je in één van de vele topics daarover ook vinden hoe het daar mee zit.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:30

Het ligt allemaal iets genuanceerder. Wie er aansprakelijk is hangt ook af van welke toestemmingen verleend zijn.
Stel... meisje heeft toestemming om in de bak te rijden (eigenaar is verantwoordelijk). Meisje gaat zonder toestemming van de eigenaar naar buiten en daar gebeurt iets (meisje is verantwoordelijk). Als je het precies wilt weten kun je het beste een verzekeringsmaatschappij bellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:26

Toch ligt het zo simpel als in mijn link :j .

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:33

LDRD schreef:
Mag ik degenen die reageren ook dringend verzoeken mijn link te lezen en dan pas wat te antwoorden?

Ik heb het artikel gelezen en het is inderdaad duidelijk nu, (op bokt wordt dan weer dit dan weer dat geroepen maar nu weet ik eindelijk hoe het zit)

Ik ben er zelf wel voor verzekerd, en er rijden ook wel eens andere mensen op mijn paarden maar het is wel belangrijk dat je goed weet hoe het zit.
LDRD bedankt !

zebrapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:34

het is jouw verantwoordelijkheid want het is jou paard

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:31

Ja, maar als je dus WA verzekert bent dan kun je eventueel geleden schade bij derden laten uitkeren door je WA verzekering....toch?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:17

Jouw AVP (WA is oud) keert uit wanneer je aansprakelijk bent. Het is niet zo dat je ze even belt dat je wat uitgekeerd wil hebben hoor. ;)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:52

Haha, nee dat snap ik, maar dus wel wanneer mijn aansprakelijkheid is bewezen?!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:39

Ja, daar heb je hem voor. ;)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:54

Als diereigenaar ebn je altijd wettelijk aansprakelijk, ook als je niet verantwoordelijk bent, ook als een dere een ongeluk veroorzaakt. Hoogstens kunnen in het laatste geval, bij bevoldoende bewijs, de kosten anders verdeeld worden.
Volgens mij mag een meisje va n15 niet alleen buitenrijden en als er dan iets gebeurt, zou de verzekering niet betalen, want dan ben je nalatig geweest als je haar toch laat gaan. Als er in gezelschap van eenvolwassene iets gebeurt, hangt het van je verzekering af, of ze uitkeren of niet e ndat moet je diret met ze opnemen. Ik betaal meer voor "vreemde-ruiter-risico", maar als de ruiter dan gewond raakt, is dat gedekt. Mits het geen prof is. Directe navraag bij je verzekering geeft nog altijd het betse antwoord, maar met het huidige niveau van (in)competentie ben je helaas ook daar niet zeker, dat het antwoord ook klopt. Succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:07

@bterlaan, lees eerst de link voordat je gaat gokken hoe het zit.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:26

Jouw vraag is voor mij een reden geweest om te stoppen met bijrijdsters met een te jeugdige leeftijd. En niet om de aansprakelijkheidsvraag , maar omdat een kind van 15 in de situaties dat er zich problemen voordoen , daar niet de volle verantwoordelijkheid in kan hebben. Wij hebben twee situaties meegemaakt , dat bijrijdster met tinker problemen kreeg , had zelf geen telefoon met beltegoed bij haar , en aan alle kanten is gebleken dat als het fout gaat alle partijen zeer kwetsbaar zijn.
Jij blijft aansprakelijk voor jouw dier , maar het gaat verder , wat als de ruiter blijvend letsel eraan overhoudt? Als het kind minderjarig is heb je er nog een partij bij , en dat zijn de ouders van je bijrijdster. In goede tijden lijkt het misschien dat je afspraken kan maken , als echter op een ziektekostenverzekeringspapier de declaratie van een medische behandeling gedaan wordt , staat er altijd een kolom , is er sprake van ongeval?........en dan begint het. ( onze situatie is zonder letsel afgelopen) tinker liep langs een drukke verkeersweg , en was gelukkig cool genoeg om niet in het verkeer schade te maken.
Succe met het maken van je afweging

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:09

Als je een AVP hebt ben je daarvoor gewoon verzekerd Ceesje :j .

Skochsela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:48

LDRD schreef:

Ik heb deze link gelezen, maar ik vraag me toch nog wat af. Ik ben eigenlijk in de positie van het meisje hier (behalve dat ik 25 ben :P) - ik rijd af en toe op het paard van iemand anders. Moet ik daar nog een extra verzekering voor afsluiten, of is de verzekering van de eigenaar (plus mijn eigen WA-verzekering) voldoende voor als het paard, ikzelf, of iemand anders schade oploopt op een buitenrit oid?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:01

Als jij zelf een AVP hebt en de eigenaar van het paard ook dan is er eigenlijk geen probleem.

Eventueel zou je voor jezelf een ongevallenverzekering kunnen overwegen. Die keert jou dus een vam te voren bepaald bedrag uit ongeacht de aansprakelijkheid als jij letsel oploopt. Zou dus kunnen, maar is eigenlijk overbodige luxe.