paardenvrachtwagenh of trailer (B-rijbewijs)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeunesse

paardenvrachtwagenh of trailer (B-rijbewijs)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 23:07

Ik vroeg me af met wat jullie het liefst rijden, een echte vrachtwagen (vb voor 2 paarden) of een trailer.

Heb al vaak gehoord dat de meeste mensen toch een vrachtwagen verkiezen, maar ik twijfel nog...

bedankt!

josie

Re: paardenvrachtwagenh of trailer (B-rijbewijs)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:07

Welkom op bokt.
Hier zijn al meerdere topics over, wellicht handig om even de zoekfunctie te gebruiken (rechts boven in je scherm)
Daar kun je een zoekterm invoeren, onder het kopje ' zoeken' en dan kom je er vast wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:03

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:59

jeunesse schreef:
Ik vroeg me af met wat jullie het liefst rijden, een echte vrachtwagen (vb voor 2 paarden) of een trailer.

Heb al vaak gehoord dat de meeste mensen toch een vrachtwagen verkiezen, maar ik twijfel nog...

bedankt!

Je hebt het over echt spul. Echt spul begint bij 4500kg TMM, oftewel C-rijbewijsplichtig.
Dat heeft inderdaad mijn voorkeur en of er dan nog een trailer aanhangt, zal me een zorg zijn, die trailer hobbelt er wel achteraan......

jeunesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:32

Bedankt om me wat te helpen...Ik had gisteren de zoekfunctie gebruikt, maar kon niets vinden :o (ja het zal aan mij liggen :)

Ik zou misschien wel mijn C-rijbewijs willen halen, maar ik vrees dat ik dit zoooooooo niet zal kunnen...

Beter gezegd, ik zie het zeker zitten om ermee te rijden. Maar ik heb al van veel mensen gehoord dat het praktisch examen niet van de poes is (ik woon wel in België, maar veel zal dit niet verschillen zeker?).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:53

jeunesse schreef:
Bedankt om me wat te helpen...Ik had gisteren de zoekfunctie gebruikt, maar kon niets vinden :o (ja het zal aan mij liggen :)

Ik zou misschien wel mijn C-rijbewijs willen halen, maar ik vrees dat ik dit zoooooooo niet zal kunnen...

Beter gezegd, ik zie het zeker zitten om ermee te rijden. Maar ik heb al van veel mensen gehoord dat het praktisch examen niet van de poes is (ik woon wel in België, maar veel zal dit niet verschillen zeker?).

[TAO] Vrachtwagen (C)-rijbewijs halen? voor alle tips, trucs en overpeinzingen rondom het C-rijbewijs.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:55

Als ik je toch overweeg om een C-rijbewijs te gaan halen kan ik je dat alleen maar toejuichen.
Ik heb sinds kort een 3-paards vrachtwagentje en ik wil niets anders meer.
Wij gaan nu met een veel fijner gevoel op pad. :)

Of het moeilijk is om een C-rijbewijs te halen durf ik niet te zeggen. Ik heb die van mij moeten afstoffen en er is vast het eea veranderd met de tijd ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:14

Ik heb het ook overwogen, en uiteindelijk toch maar mijn BE gehaald (ook niet van de poes) en een trailer gekocht.
Bij mij was het probleem dat ik met een B-vrachtwagen niet uitkwam qua gewicht + mijn paard is te groot :+
Een C-vrachtwagen, tja... De meesten zijn al gelijk voor 4 of 5 paarden en als je er dan maar eentje meeneemt, beetje belachelijk vond ik dat. Bovendien is dat examen belachelijk duur + verzekering, taks, ... van een vrachtwagen is ook niet min. Daarnaast, als ik zie waar ik soms naartoe moet draaien op tornooi, ik zou niet overal bij geraken met een vrachtwagen.
Ben tot op heden heel tevreden met mijn BE-tje!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:37

Dat is toch niet duur hoor, die vrachtwagen die ik hier heb staan.
Betaal maar een kwartaal per jaar aan belasting en de verzekering stelt ook niet veel voor.
Ik ben vele malen goedkoper uit met die vrachtwagen dan met de luxe auto die ik nodig had voor de trailer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:00

pres schreef:
Dat is toch niet duur hoor, die vrachtwagen die ik hier heb staan.
Betaal maar een kwartaal per jaar aan belasting en de verzekering stelt ook niet veel voor.
Ik ben vele malen goedkoper uit met die vrachtwagen dan met de luxe auto die ik nodig had voor de trailer.

Maar heb je daarnaast geen personenauto dan? M.a.w; doe je de wekelijkse boodschappen ook met die vrachtauto en ga je met dat ding naar de bioscoop / discotheek, zaterdags? ;)
Wellicht ben je dan toch niet zo goedkoop uit?
Ik heb een auto waar ik de trailer mee trek én dagelijks in rij. (heb ook een vrachtauto maar da's een ander verhaal ;) )
Er wordt vaak beweerd dat paarden comfortabeler reizen in een vrachtauto en dat zou best kunnen maar dat het goedkoper (en praktischer!) is, geloof ik niet.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:05

sflj schreef:
Maar heb je daarnaast geen personenauto dan? M.a.w; doe je de wekelijkse boodschappen ook met die vrachtauto en ga je met dat ding naar de bioscoop / discotheek, zaterdags? ;)
Wellicht ben je dan toch niet zo goedkoop uit?
Ik heb een auto waar ik de trailer mee trek én dagelijks in rij. (heb ook een vrachtauto maar da's een ander verhaal ;) )
Er wordt vaak beweerd dat paarden comfortabeler reizen in een vrachtauto en dat zou best kunnen maar dat het goedkoper (en praktischer!) is, geloof ik niet.

Dat lig er natuurlijk ook een beetje aan hoe je het zelf wilt. Ik had voorheen een westfalia 2-paards trailer met een vrij nieuwe audi A4.
Die audi kostte mij nog meer als mijn vrachtwagen en de peugeot 206 die ik nu heb voor boodschappen, kids wegbrengen etc.
Als ik de trailer niet gebruikte stond die dure audi hier maar te staan en dan is het echt zonde van het geld.

Dus in mijn geval ben ik inderdaad goedkoper uit ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 04:51

Het maakt wat kosten betreft nogal verschil of je in een auto rijdt die 2 ton mag trekken. Die kost ook een aardige cent in de wegenbelasting en verzekering en dan heb ik het nog niet over de afschrijving, kosten per kilometer en onderhoud dat behoorlijk oploopt.
Ik rij toch liever 200 km/dag met de corsa iig :+ Die vaste kosten van de vrachtauto maken het niet zoveel duurder :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:18

heb een B-vrachtwagentje, echt heerlijk! Was ook wel nodig, een goede auto die trailer kan trekken veel duurder en had ook niet altijd tot mijn beschikking, waardoor ik dus niet weg kon. Nu is inladen en vertrekken, van niemand meer afhankelijk!