Waarop letten bij aankoop nieuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Waarop letten bij aankoop nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:08

Hallo, :).
Ik word bijna te groot voor mijn pony, ik ga dus al kijken
voor een andere pony ;).
Het word een grote E pony, het liefst jong en een ruin of merrie.
Maar waarop moet je vooral letten bij een paard aanschaffen?
Want de kleur is allemaal wel mooi, maar je wilt er wel lang plezier
van hebben ;).
Alvast bedankt :).

bonte_bente

Re: Waarop letten bij aankoop nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:09

klinisch en rontgenlogisch laten keuren!! dan weet je zeker dat je geen gebreken koopt!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:09

Kijk maar op Bokt- Wiki. Daar staat waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw paard.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:31

zoeizo klinisch laten keuren. Verder naartuurlijk zeker weten dat de klik er is. Dus wat meerdere keren daar komen, en alles ermee doen, van uit de wei halen tot afzadelen.

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:36

Ik zou een dierenarts meenemen, klinisch laten keuren, als hij in orde is vragen of je hem/haar eventueel een tijdje op "proef" mag. En inderdaad zien of je een klik met het dier hebt en eens nadenken of dat het paard is dat je echt wil..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:17

Geloof me, met alleen klinisch een goedkeuring krijgen wil nog lang niet altijd zeggen dat je een gezond paard hebt gekocht... Als je graag in een keer goed wil doen aan de koop van je paardje, nadat je uiteraard een klik hebt gevoeld en alles erom naar je zin is ;) Zou ik toch ook kijken dat je een röntgenlogisch onderzoek doet.
Wij hebben het op dit moment zelf meegemaakt dat we dus een klinisch goedgekeurd paard kochten, en deze bleek 4 weken later dus spat in de ergste graad te hebben... :( Waarschijnlijk is ons paardje ten tijde van de klinische keuring verdoofd geweest in zijn sprong... Nu hebben we dus echt giga spijt dat we 'm niet meteen op de foto hebben gedaan

Ik wil je absoluut niet bang maken, en natuurlijk zijn bij lange na niet alle verkopers hetzelfde, maar denk er goed over na of je alleen klinisch doet of all the way ;)

Succes!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:29

Maggie_Eddy schreef:
Geloof me, met alleen klinisch een goedkeuring krijgen wil nog lang niet altijd zeggen dat je een gezond paard hebt gekocht... Als je graag in een keer goed wil doen aan de koop van je paardje, nadat je uiteraard een klik hebt gevoeld en alles erom naar je zin is ;) Zou ik toch ook kijken dat je een röntgenlogisch onderzoek doet.
Wij hebben het op dit moment zelf meegemaakt dat we dus een klinisch goedgekeurd paard kochten, en deze bleek 4 weken later dus spat in de ergste graad te hebben... :( Waarschijnlijk is ons paardje ten tijde van de klinische keuring verdoofd geweest in zijn sprong... Nu hebben we dus echt giga spijt dat we 'm niet meteen op de foto hebben gedaan

Ik wil je absoluut niet bang maken, en natuurlijk zijn bij lange na niet alle verkopers hetzelfde, maar denk er goed over na of je alleen klinisch doet of all the way ;)

Succes!

Dat is wel een verhaal hee :(:).
Nou ik onthoud het klinieskeuren wel even ;).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:39

Ik verplaats dit topic van MD naar TAO omdat het hier beter op zijn plek staat.

Maggie_Eddy

Re: Waarop letten bij aankoop nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:47

Ja we zijn er voorlopig ook nog niet klaar mee, want de verkopend partij doet moeilijk..:(
Dus ik zou het volledig laten keuren van je knollie zeker even onthouden, kost wat meer om ze op de foto te zetten, maar dan weet je wel wat je hebt. Daarbij, is het meestal zo dat als het paardje gekeurd wordt, je de afspraak kunt maken: Goedgekeurd, kosten voor jou, afgekeurd, kosten voor verkoper

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:45

Ik zou bij aanschaf het paard laten keuren. De paarden die ik aangekocht heb en heb laten keuren heb ik deze kosten betaald. In mijn opdracht is de keuring verricht.
Als verkoper ken je als het goed is je paard en weet je wat je verkoopt als koper moet je dit dus accepteren of laten onderzoeken.

Ik heb wegens aanfok twee jonge friese paarden te koop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:57

Wanneer je een leuke pony heb gezien (echte kanshebber) Neem de x erop dan iemand mee die er verstand van heeft. Die kan het paard beoordelen op zijn bouw en eventueel al zien of hij lichamelijk ergens gevoelig is.Dat is belangrijk, omdat dat ook en hoop problemen kan gaan geven.
Een D.a kijkt alleen of hij gezond is, maar niet of hij door bijv zijn kromme poten meer kans heeft op slijtage etc.

Ront. keuring altijd laten doen, ookal moet je de kosten zelf betalen bij afkeuring. Ookal wordt de pony niet goed gekeurd, je weet wel véél meer over de risico's. Wanneer hij niet wordt goedgekeurd op de foto's wil dat niet gelijk zeggen dat hij ook niet goed is, dat hangt er helemaal vanaf wat ze precies vinden.

Wanneer je pony kreupel wordt - dan zit je bijzonder snel op de kosten van een ront.keuring. Vandaar dat je beter vooraf kunt keuren.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:16

Je kunt natuurlijk zelf al een beetje naar het paard kijken, bijvoorbeeld: of de tanden recht op elkaar staan en de hoeven gelijkmatig zijn en geen afwijkende stand hebben. Maar ik zou vooral gaan voor de klik met het paard en het keuren aan de dierenarts over laten. En zoals al eerder gezegd: neem iemand mee die er verstand van heeft. Als jij verliefd bent op het paard heb je vaak minder oog voor eventuele 'gebreken'.

Ik heb mijn paard enkel klinisch laten keuren, maar zo heb je toch al een goed beeld van het paard dat je koopt. Mijn paard is nog jong, dus heb het niet gedaan. Maar röntgenlogisch is zeker ook niet verkeerd!!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:09

je moet ook wel op de eigenaars letten,zijn ze eerlijk naar jouw en het paard toe(natuurlijk zie je dat niet altijd)en je eigen dierenarts meenemen,ik heb al veel verhalen gehoord dat de DA zegt alles is in orde,maar dat jouw DA zegt dat er vanalles mis is (dus dat de DA onder een hoedje speelt met de verkopers)
laat het paard ook eens lopen en kijk goed naar de benen.wat ik altijd doe is een beetje druk geven op de rug als hij zijn rug wegdrukt kan dat al naar iets leiden,en met je hand overal langs gaan flanken rug nek soms ontdek je iets dat er niet hoort