Voorbeeld aangetekende brief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lautjuh85

Voorbeeld aangetekende brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:38

Begin juli dit jaar heb ik mijn haflinger verkocht.
Dit is wel met een contract gegaan, omdat de kopers in termijnen gingen betalen.
Dit was zo afgesproken omdat ze problemen hadden met financien. Doet er verder niet toe.

Ze zouden een vast bedrag per maand betalen.
Alleen nu gebeurt dat niet. Er wordt niet op mailtjes gereageerd. Heb de vorige keer gebeld en vlot daarna heb ik een bedrag gekregen. Alleen nu wordt er weer niet gereageerd en ze hebben iedere keer een andere smoes.

Nu staat er in het contract dat wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, ik het recht heb om de koopovereenkomst te ontbinden dmv een aangetekende brief.

Nu is mijn vraag....heeft iemand een voorbeeld van zo'n aangetekende brief? Of is er iemand die mij kan helpen? Want ik wordt hier gek van. Ik krijg nog €400,- van ze.

Alvast bedankt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:50

Zoiets? succes!

Geachte heer, mevrouw,

Na herhaaldelijke verzoek om over te gaan tot betaling, zoals overeengekomen in de koopovereenkomst welke
getekend is op ...(datum), verzoek ik u hierbij voor de laatste maal het restant bedrag a € 400,- binnen 5
werkdagen (of andere termijn) over te maken op rekeningnummer .... tnv. .....

Indien ik wederom geen betaling van u ontvang zal, zoals overeengekomen, het koopcontract worden ontbonden
en dient u de pony (op uw kosten) bij mij terug te brengen.
Geeft u geen gehoor aan deze oproep, dan zal ik genoodzaakt zijn gerechtelijk stappen te ondernemen, waarbij
ik u er op wijs dat alle hieruit voortvloeiende kosten geheel voor uw rekening zullen komen.

In vertrouwen dat dit achterwegen kan blijven.

Met vriendelijke groet,

....

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:53

Oh wauw wat een geweldig nette brief.
Dank u dank u _/-\o_

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:55

Haha, ik moet dit soort brieven vaak schrijven op mijn werk ;)

Meestal schrikken ze hier wel van! Hoe meer "moeilijke" woorden, hoe beter! haha.

Ik hoop dat het lukt! Succes

Marieke_K

Re: Voorbeeld aangetekende brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:59

Ik zou zelf er uit halen dat ze de pony bij je terug moeten brengen, maar gelijk alleen noemen dat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen bij het uitblijven van betaling.

Voordat je dadelijk een pony in je achtertuin hebt staan wat geld kost terwijl je op geld zit te wachten :)

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 13:05

Ze mogen haar wel terug brengen. Dan gaat ze terug naar de oude eigenaar. Dat is al afgesproken.

Dit staat in het koopcontract onder punt 10
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekstelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

Is het handig om dit nog onderaan in de brief te zetten? Zodat ze er weer op gewezen worden? Zij hebben ook wel een kopie van het contract.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:07

ik zou het er wel bij zetten

wje weet nooit waar het goed voor is
eventueel een kopie van het contract als bijvoeging;)

En indd ze kan dan zonder problemen terug komen naar ons...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:00

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:33

Dus de brief van Leedebee kan ik nu nog niet versturen?
Ik moet zeg maar eerst een "boze" brief sturen?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:38

Jawel, die brief ís de ingebrekestelling. Je kan er nog wel inzetten dat zij de brief als een formele ingebrekestelling dienen op te vatten en dat zij daarmee in verzuim verkeren.

Een alternatief is je op het standpunt stellen dat de termijnbetalingen fatale termijnen waren, dan verkeert de wederpartij zonder ingebrekestelling in verzuim en kan je zo ontbinden, maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen: eerste ingebrekestellen. Met bovenstaande brief ontbind je namelijk nog niets, je geeft hen een laatste termijn en dat is nu juist de kern van een ingebrekestelling.

succes

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:43

Aangetekend betekent niets meer dan dat je deze bij het postkantoor weg brengt en dat de ontvanger moet TEKENEN voor het ontvangen van deze brief. Daardoor kunnen zij dus nooooit zeggen dat ze jou brief niet hebben gehad.
Verder is in gebreke stellen nu je eerste stap, met een aangetekende brief. Wordt daar niet op gereageerd dan moet je opnieuw een aangetekende brief sturen met daarin opnieuw de situatie en dat je verdere stappen gaat ondernemen. (Advocaat dus)

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:52

Pff oké. Lastig hoor. Dus de bovenste brief kan ik wel versturen. Maar moet nog even aangevuld worden.
Ik heb nog nooit met zoiets te maken gehad, voor mij is dit ook nieuw. Ben hier ook niet zo goed in haha.
Ben allang blij met jullie reacties.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:13

Hoever staat het nu? Zijn er al weer ontwikkelingen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:17

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:17

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:59

Misschien is het handig om hem aangetekend met handtekening retour te sturen. Dan moeten deze mensen dus tekenen bij ontvangst. Jij krijgt op jouw beurt dan weer een bewijsje dat zij getekend hebben voor de brief. Kost wat ( rond 8 euro geloof ik ) Maar dan sta je wel sterk.

Om nog even te reageren op de opmerking hierboven, alleen aangetekend houdt in dat het postkantoor tekent als de brief op het postkantoor is aangekomen. Geen bewijs van ontvangst dus dat de geadresseerde hem ontvangen heeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:09

Normaal gesproken is het niet de bedoeling om een slotje te plaatsen maar aangezien er al een nieuw topic is geopend en deze al aardig wat paginas heeft is het niet handig meer om in dit topic te reageren. Graag verder in het eerder genoemde topic en hier bij uitzondering nu een slotje.