Papieren staan op andere naam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Papieren staan op andere naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:40

Inmiddels een jaar geleden heb ik mijn huidig paard gekocht; een KWPN merrie.
Bij dit paard heb ik papieren gekregen. Echter staat er een naam in van een van de vorige eigenaren.
Bij mijn vorige pony heb ik mijn naam nooit als eigenaar in de papieren laten zetten...
Is het slim om dit nu wel te doen?
Ook vraag ik me juridisch af wat juist is... want nu staat haar naam als eigenaar er nog in en zou ze dus mijn paard op kunnen eisen? Er staat immers nergens dat ik eigenaresse ben...
(Ga er niet vanuit dat dit ooit zo gebeuren, maar toch).

Hoe pak ik dit aan? Moet ik haar papieren opsturen naar het KWPN? Etc. etc.

Bedankt! :D

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:45

Overschrijven via het KWPN eerst lid worden en dan het papier opsturen.

Paard kunnen ze niet op eisen via het papier.
Alleen een koopcontract is een bewijs van eigendom.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:46

Oke, dat scheelt, maar ik heb ook geen koopcontract. Maakt dat uit?
Edit: En wat zijn de gevolgen als ik mij niet als eigenaar neer laat zetten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:01

Daar zijn géén gevolgen voor. Alleen dat je, voor mensen die het paard zoeken, niet te vinden bent en bij kwpn wedstrijden/keuringen staat je ook niet vermeld als geregistreerde.

Wil je het wel dan moet je het papier idd aangetekend op sturen naar kwpn, plus je eigen gegevens. je wordt gelijk lid voor een min. een jaar en daar krijg je oa de IDS voor terug.

Wat betreft 'eigendom' dat is diegene die er het meest voor zorgt. Zou ik mij niet druk om maken, via papier/paspoort kunnen mensen dat niet opeisen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:07

Sammie schreef:
Wat betreft 'eigendom' dat is diegene die er het meest voor zorgt. Zou ik mij niet druk om maken, via papier/paspoort kunnen mensen dat niet opeisen.

Nee dat gaat niet op. Dat is lang niet altijd het geval.
Als er vragen zijn over het eigendomsrecht wordt dat wel meegenomen maar dat is niet het enige.

Heb je nog een betalingsbewijs voor je paard? Misschien een bankafschrift van toen je hem gekocht hebt? Dan is dat je eigendomsbewijs.

wie er op de papieren staat, heeft geen enkele rechtsgeldigheid w.b. het paard opeisen. staat misschien leuk maar uiteindelijk heb je er niets aan en kost het je alleen maar geld.

Sammie

Re: Papieren staan op andere naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:20

Voor een merrie kun je er wel wat meer aan hebben dan dat enkel geld kost. Deelname aan keuringen en kwpn wedstrijd. Als dat niet het doel is, kun je overwegen om het zo te laten. Verplicht is het iig niet.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:33

Oké, dan weet ik zo wel voldoende. Ik ben momenteel niet bezig met keuringen of een KWPN wedstrijd. Dan laat ik het voorlopig maar zo!

Dat betalingsbewijs is een goeie beantsje! Daar ga ik eens even achteraan!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:54

Welke naam staat op haar paspoort, hetzij Equipas of Stamboek paspoort?

Waar zijn haar chip gegevens geregistreert EN op wie zijn naam?

Deze twee, chip registratie en Paspoort, zijn WEL rechtsgeldig, in Nederland EN Belgie!

Stel dat ze gestolen wordt (mag hopen dat dit nooit gebeurt), via chip wordt de geregistreerde eigenaar opgezocht EN die wordt aangezien als recht hebbende eigenaar.

In Belgie zijn stamboek papieren en/of paspoort geen bewijs van eigendom ook het chip registratie in de Nationale databank is geen bewijs van eigendom (alleen bewijs dat paard ooit op je naam heeft gestaan). Wat is dan wel een bewijs van eigendom: bij een betwisting is bewijs van onderhoud van het paard blijk van eigendom, foto's van het paard met jou erbij en als je dan ook nog een verkoopovereenkomst kan tonen ... dan zal je waarschijnlijk het eigendomsrecht toegewezen worden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:47

Oef, dat weet ik allemaal niet... dat ga ik even uitzoeken. Op het Stamboek paspoort staat een andere naam, niet die van mij. Haar chip gegevens heb ik ook geen flauw benul van. Hoe zoek ik zoiets uit?

Dan ga ik daar toch achteraan want in de zomer staat ze altijd in een wei een eindje bij stal vandaag en is er minder toezicht... je weet het maar nooit.
Bedankt voor de informatie!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:00

als je van plan bent ooit een veulen met haar te fokken moet je haar wel op jou naam zetten, anders sta jij niet! te boek als fokker van het veulen. degene die als eigenaar in het paspoort staat is fokker... maar verder is niks verplicht, mijn 10 jarige ruin die ik al 7 jaar heb staat ook niet op mijn naam alleen m n merries :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:04

F-AM -> VMR-TAO

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:36

Peterina schreef:
Welke naam staat op haar paspoort, hetzij Equipas of Stamboek paspoort?

Waar zijn haar chip gegevens geregistreert EN op wie zijn naam?

Deze twee, chip registratie en Paspoort, zijn WEL rechtsgeldig, in Nederland EN Belgie!

Stel dat ze gestolen wordt (mag hopen dat dit nooit gebeurt), via chip wordt de geregistreerde eigenaar opgezocht EN die wordt aangezien als recht hebbende eigenaar.

In Belgie zijn stamboek papieren en/of paspoort geen bewijs van eigendom ook het chip registratie in de Nationale databank is geen bewijs van eigendom (alleen bewijs dat paard ooit op je naam heeft gestaan). Wat is dan wel een bewijs van eigendom: bij een betwisting is bewijs van onderhoud van het paard blijk van eigendom, foto's van het paard met jou erbij en als je dan ook nog een verkoopovereenkomst kan tonen ... dan zal je waarschijnlijk het eigendomsrecht toegewezen worden.

Onzin. Echt.

Een paard is geen registergoed en het eigendom hoeft dus niet centraal vastgelegd worden. Bovendien is een paspoortuitgevende instantie of een chipdatabank geen notaris en oefent die geen enkele controle uit of de registratie wel klopt.

Het enige echt rechtsgeldige eigendomsbewijs is het koopcontract.
Mijn paard is echt van mij (ja ik heb een koopcontract) en toch staan het paspoort en de chipregistratie niet op mijn naam. 't Zou niet best zijn, als nu mijn eigendomsrecht in twijfel zou kunnen worden getrokken.
(trouwens de chipdatabank geeft ook aan dat registratie daar niet als eigendomsbewijs aangemerkt kan worden)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:16

Maar ik heb dus geen koopcontract. Ik heb contant betaald en kan mogelijk alleen zien dat ik geld van mijn rekening af heb gehaald. Is dat voldoende? Want ik heb nergens staan hoeveel ze gekost heeft, dus het geld kan eigenlijk overal voor geweest zijn...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:09

Zolang je de papieren opstuurd zal het KPWN je als eigenaar registreren, die vragen niet naar een betaalbewijs.

Maar zoals eerder gesteld, een officiëel eigendomsbewijs is het het niet. Dat kan je aantonen door te laten zien dat je alles voor het paard betaald zoals pensiongeld, DA rekeningen etc.
Probeer daarom ook het pensiongeld via de bank te betalen met duidelijke omschrijving.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:30

Op de papieren van mijn paard staat ook nog de naam van de fokker. Maar zijn chip en paspoort staan op mijn naam.
Heb nergens betalingsbewijzen oid van (alleen van de veearts dan), omdat het bij de meeste stallingen toch zwart gaat de betaling ;)
Volgens mij heb ik door de chip/paspoort volledige eigendomsrecht..

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:30

Alleen als je een koopcontract hebt is er een bewijs dat je de eigenaar bent.

Voor de rest, wat er ook op het papier of het paspoort staat, het is geen eigendomsbewijs...dus ik zou me er niet te druk om maken.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:34

Nouja, dan moet ik me wel druk maken want ik heb geen koopcontract :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:27

Nou, als je het paard kort hebt, zou je met de vorige eigenaar nog kunnen regelen dat je alsnog een soort betalingsbewijsje krijgt.
Als je hem al langer hebt, wordt bij twijfel toch gekeken naar zaken als; wie regelt en betaalt de stalling, de DA, de hoefsmid enz.
(n.b. dat is alleen om aannemelijk te maken wie de eigenaar is. het is zeker niet zo, dat het eigendomsrecht overgaat naar een ander als die de kosten betaalt)

Het is alleen wel verstandig als je ooit een situatie aangaat waarin het eigendomsrecht betwist zou kunnen worden, bijv. als je hem ooit in bruikleen geeft en de lener alle kosten gaat betalen, dat je een contractje opstelt, waarbij je stelt dat jij eigenaar bent en blijft.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:34

Ja precies. Ik kan helaas geen beroep meer doen op de vorige eigenaresse omdat er wat verborgen gebreken waren en het contact inmiddels verbroken is. Ik hoop maar dat er nooit een situatie voor zal doen op mijn eigendomsrecht. Iedereen bedankt voor de informatie!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:35

In de praktijk kan je weinig gebeuren hoor. Nogmaals; als je situaties aangaat, waarin het ooit betwist kan worden, moet je het van tevoren eventjes vastleggen. Scheelt een hoop gedonder. Maar eigenlijk geldt dat voor iedereen, ook mét een koopcontract.

En verder zou ik me er helemaal niet druk om maken!