Peterina schreef:Welke naam staat op haar paspoort, hetzij Equipas of Stamboek paspoort?
Waar zijn haar chip gegevens geregistreert EN op wie zijn naam?
Deze twee, chip registratie en Paspoort, zijn WEL rechtsgeldig, in Nederland EN Belgie!
Stel dat ze gestolen wordt (mag hopen dat dit nooit gebeurt), via chip wordt de geregistreerde eigenaar opgezocht EN die wordt aangezien als recht hebbende eigenaar.
In Belgie zijn stamboek papieren en/of paspoort geen bewijs van eigendom ook het chip registratie in de Nationale databank is geen bewijs van eigendom (alleen bewijs dat paard ooit op je naam heeft gestaan). Wat is dan wel een bewijs van eigendom: bij een betwisting is bewijs van onderhoud van het paard blijk van eigendom, foto's van het paard met jou erbij en als je dan ook nog een verkoopovereenkomst kan tonen ... dan zal je waarschijnlijk het eigendomsrecht toegewezen worden.
Onzin. Echt.
Een paard is geen registergoed en het eigendom hoeft dus niet centraal vastgelegd worden. Bovendien is een paspoortuitgevende instantie of een chipdatabank geen notaris en oefent die geen enkele controle uit of de registratie wel klopt.
Het enige echt rechtsgeldige eigendomsbewijs is het koopcontract.
Mijn paard is echt van mij (ja ik heb een koopcontract) en toch staan het paspoort en de chipregistratie niet op mijn naam. 't Zou niet best zijn, als nu mijn eigendomsrecht in twijfel zou kunnen worden getrokken.
(trouwens de chipdatabank geeft ook aan dat registratie daar niet als eigendomsbewijs aangemerkt kan worden)