Aankoop eerste paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hova

Aankoop eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:07

Even verplaatst van topic over 'keuren'.

Ben nieuw hier en momenteel bezig met de aankoop van mijn eerste eigen paardje!
Ik lees over het algemeen hier dat de kosten voor keuring als het paard ggk wordt voor de koper zijn, als hij agg wordt voor de verkoper. Zouden jullie bij een paard van 11 jaar, in normale prijsklasse, b/l-dressuur niveau, dat gebruikt gaat worden voor (verenigings)dressuur, een beetje springen en buitenritten, alleen klinisch laten keuren of ook om een rontgologische keuring vragen? Mij lijkt eigenlijk een klinische keuring voldoende, maar weet niet wat 'normaal' is hierbij.

Het paard dat ik op het oog heb, heeft wel een scheurtje in 1 van de hoeven. Het scheurtje loopt verticaal, vanaf de onderkant hoef tot (bijna?) aan de kroonrand en is door de hoefsmid aan de onderkant 'rond' afgevijld. Het paard heeft geen ijzers.
Het is volgens de eigenaar/hoefsmid van de eigenaar een oppervlakkig scheurtje, dat 'vanzelf' weer weggroeit als het goed onderhouden wordt.

Is dit zo of koop ik straks een paard met mega hoefproblemen??
Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, want ik vind dit paard verder wel heel erg fijn..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:12

de kosten verdeling moet je van te voren afspreken met de verkoper.
bij afkeuring kosten verkoper is vaak gebruikelijk maar alleen na afspraak!
als er geen problemen voordoen bij een klinische keuring lijkt me dat in de normale prijsklasse voldoende.
bij twijfel zou je fotos kunnen overwegen of het over laten gaan.
de scheur is goed mogelijk dat het opervlakkig is maar dat word ook beoordeeld in een keuring.

tip! kies zelf een eigen keuringsarts en zorg dat je er ook bij bent!

veel succes.

edit; typfout

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:20

Als ik op zoek ben naar een paard heb ik de keuringskosten altijd zelf betaald. Indien ik een paard zou verkopen zijn de keuringskosten voor de koper, ongeacht de uitslag. Ik weet welke paarden ik heb en dat het gezonde paarden zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:29

Vaak zijn de verkopers in de wat lagere prijsklasses niet van plan om bij afkeuring de ront.keuring op zich te nemen.
Echter kan het wel verstandig zijn om toch die keuring erbij te doen. Ookal is en paard niet 100% ront. ggk dan hoeft hij nog niet slecht te zijn. Echter weet je wel meer over de risico's voordat je het paard koopt. Paard wat nooit kreupel is geweest zegt mij meer dan een ront.keuring, toch wil ik wel graag de foto's zien en dan de juiste afweging maken.

De verzorging van een paard is het duurst, zeker als daar dierenartskosten bij komen. Ook kan het zijn dat het paard door slijtage of een andere aandoening een hoge kans heeft om redelijk snel niet meer bruikbaar te zijn voor je hobby.
Dan is die extra 4 of 500,- euro echt wel de moeite waard geweest.

Ik zeg altijd, bezuinig niet op de aankoop!
Niet op de aankoopsprijs, niet op de keuring en ook niet op goede begeleiding voor het uitzoeken van je paard en het begin als je net je paard hebt.

Een paard hebben moet leuk zijn en een geschikt (!) paard is daarbij het belangrijkste!

(BTW heb ik ook wel eens de jkeuringskosten betaald en het paard niet gekocht - was blij dat ik dat had gedaan en niet met een slecht paard zat opgescheept)

Lynn_Nikita

Re: Aankoop eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:35

ik vind voor recreatief gebruik klinich keuren voldoende
vaak betekenen scheurtjes niks, bij twijfel kun je altijd een smid nog vragen om langs te komen

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:08

Ik heb ook een 11 jarige gekocht met hetzelfde doel als jij. Klinisch laten keuren, volgens de veearts was dit prima. Hij zei dat je bij een ouder paard altijd wel iets vind, net als je een veertigjarige op de foto zet. Ben je van plan de hogere dressuur in te gaan of flink te gaan springen is het niet zo'n gek idee om rontgenologisch te keuren, maar dat ben je niet van plan zie ik. Scheurtjes stellen vaak inderdaad niets voor, maar zou inderdaad bij twijfel even een smid laten kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:13

Zoek een goede paardendierenarts uit voor het keuren en laat die ook goed naar die hoef kijken. In principe is klinisch voldoende, maar in overleg met de keuringsarts kun je kiezen om bepaalde punten toch op de foto te zetten. Als iets je niet duidelijk is, vraag dat dan aan de DA, daar is hij voor.
Voor de kosten van de keuring maak je van tevoren afspraken met de verkopende partij. Jij bent degene die de keuring wil hebben, dus als de verkoper de kosten bij afkeur niet wil betalen is dat zijn goed recht.
Overigens kun je zelf al heel veel bekijken, zoals je kennelijk al wel hebt gedaan gezien je opmerking over die hoef. Loopt het paard recht, draagt het de staart recht, wat voor beweging maakt het paard bij het lopen met de benen/hoeven. Zodra je scheefheid ziet of draaiende en/of zwaaiende bewegingen moet je gaan nadenken hoe dat komt en wat het voor consequenties heeft.
Heb je al proefgereden? Zo ja, hoelang heb je gereden en hoe intensief? Als je wat intensiever hebt gereden kun je een aantal dingen zelf beoordelen: gaat hij snel zwaar ademen, kucht hij bij het draven (net van stal mag er bij het eerste aandraven wel een kuchje+proest komen, maar meer ook niet), komt er niet heldere vloeistof uit de neus na inspanning, gaat hij na verloop van tijd struikelen, etc. Als je dit soort dingen constateert, laat die DA dan maar achterwege en laat het paard staan.

Als je zelf goed oplet hoef je niet eerst 5 paarden te laten afkeuren voordat je je perfecte paardje koopt. succes met je aankoop!

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:18

@Hova.
In principe je paardje is al 11 jaar, hij heeft als het goed is 11 jaar niks gehad, als er rontgologische bemerkingen waren dan waren ze er waarschijnlijk al uitgekomen.Klinisch is nooit verkeerd om te laten doen, dus dat zou ik wel doen als ik jou was. En je kan even aan je dierenarts vragen of ze extra goed naar die hoef willen kijken. Maar ik zal het wel bij een dierenarts doen die jij hebt uitgezocht. Sommige dierenartsen nemen het niet zo nauw.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:46

Dankjewel voor jullie reacties en tips, daar heb ik toch weer heel wat aan!

Waratje, ik heb hem inderdaad al gereden, maar niet heel intensief. Ongeveer 10/15 minuten, alledrie de gangen geprobeerd. Daarvoor had de eigenaresse zelf hem voorgereden, waarbij hij heel netjes liep en mij geen scheefheid oid is opgevallen. Hij kucht ook niet oid, bleef mooi stilstaan tijdens zadelen en opstijgen. Het enige was dat hij niet gek is op aansingelen, daar reageerde hij wat narrig op.

De eigenaresse vertelde mij dat hij nog nooit kreupel oid is geweest. Sillyhorse, mijn instructrice zei hetzelfde als jij: bij een 11-jarige vind je bij foto's altijd wel iets, wat voor mijn 'doeleinden' vaak geen kwaad kan.

Ik ga donderdag nog een keer kijken en rijden, dit keer met mijn eigen instructrice erbij. Die kijkt toch weer met een deskundiger oog. Als zij hem ook goed vindt, ga ik bieden onder voorbehoud van een goede uitkomst van de keuring (die ik dan zelf betaal ongeacht de uitkomst, want ik heb hem inderdaad zelf voorgesteld).
Dat lijkt me toch een goede manier van het 'afhandelen'?

De eigenaresse gaat mij een lijstje geven met DA in de buurt, waarvan ik er dan 1 selecteer om hem te laten keuren.
Ik vind het echt superspannend en hij is zooooo gaaf.. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:50

Hova schreef:
De eigenaresse vertelde mij dat hij nog nooit kreupel oid is geweest. Sillyhorse, mijn instructrice zei hetzelfde als jij: bij een 11-jarige vind je bij foto's altijd wel iets, wat voor mijn 'doeleinden' vaak geen kwaad kan.

Vaak geen kwaad kan!
Helaas net wel een topic waarbij het paard na de verkoop (klinische keuring) snel kreupel werd en dat aan het hoefkatrol zou liggen, na de foto's!
Nu is het "vechten" omdat het paard niet meer "normaal" gebruikt kan worden.

Dat je wat vind is idd vaak helemaal niet erg, maar je kan wel de risico's beter inschatten.

Klinisch zou ik altijd het risico bij de verkoper leggen. Als dat niet goed is, draagt die de kosten.
Zeker een paard wat nooit kreupel zou zijn, moet met glans door die keuring heen gaan.
Is dat okey, dan zijn die kosten en de ront. kosten voor de koper ongeacht of de ront.keuring goed is (in de niet zo'n hoge prijsklasse)

Trouwens, goed dat je je instructrice mee neemt!