Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:59

Hey,

Sinds mei 2009 heb ik een paard gekocht.(Ik ben van België)
Zij is in het bezit van een paardenpaspoort.

Nu keek ik daar vorige week in en zag ik nergens mijn naam vermeld als eigenaar of dergelijke !!!
Ze heeft wél een chip.
Maar het boekje is amper ingevuld (ze heeft geen stamboom)

Nu is mijn paard op papier nog niet van mij??
Wat moet ik hiermee doen??
Kan de dierenarts dit in orde brengen??

Alvast bedankt!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:01

Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland is een paspoort geen eigendomsbewijs.
Ik sta ook niet in het paspoort vermeld alleen de fokker. Dus geen paniek ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:01

In NL is het paspoort geen eigendomspapier... Het koopcontract wel!

Je kan de naam van de eigenaar laten aanpassen door de uitgegeven instantie (in NL de KNHS). Dit gebeurt niet automatisch! Je moet dan het paspoort opsturen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:04

mmmm, in principe wordt bij het omzetten van eigenaar dit alleen op het papier gedaan. In het paspoort staat volgens mij alleen de fokker aangegeven.
Je zou eens contact kunnen opnemen met de KNHS wellicht kunnen zij je verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:05

In belgie is het paspoort ook geen eigendoms bewijs.je moet een koopcontract hebben.
Of op zijn minst een getuige die in de buurt was toen je het paard kocht.
Heb je dit allemaal niet houd dan goed de uitgave's bij en dergelijke.De gene die voor het onderhoud van het paard zorgt word meestal aan geduid als de eigenaar.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:06

Haar paspoort is een nederlands paspoort, maar ikzelf woon in België en de vorige eigenaar kwam ook uit België.
Ik heb helemaal geen koopcontract of dergelijke gekregen

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:07

Is het dan niet zo dat je de chip van je paard op jouw naam kan laten zetten?

silvana schreef:
In belgie is het paspoort ook geen eigendoms bewijs.je moet een koopcontract hebben.
Heb je dit allemaal niet houd dan goed de uitgave's bij en dergelijke.De gene die voor het onderhoud van het paard zorgt word meestal aan geduid als de eigenaar.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:10

Ik weet niet hoe het normaal gesproken werkt, zeker als je niet veel gegevens van je paard hebt, maar bij mij ging het zo:
Ik heb het paspoort naar de paspoorthoudende instantie (in mijn geval Zangersheide) aangetekend opgestuurd. Zij hebben mijn gegevens in het paspoort genoteerd en teruggestuurd. Dit kostte toen ongeveer 17 euro incl verzendkosten.
wellicht is het voor jou ook een optie om te doen?
hiernaast heb ik nog een koopcontract met mijn gegevens erin.

marit78

Re: Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:12

oh, en wat betreft het koopcontract; dat krijg je er niet standaard bij, toch? Wij hebben dat echt zelf geregeld met de verkoper. Misschien is het slim om dit alsnog te regelen. Anders kun je toch ook op geen enkele manier aantonen dat dit jouw paard is. Bv als je met trailer onderweg bent, moet je dit kunnen aantonen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:13

Dat is inderdaad een optie volgens mij. De instantie is bij mij N.A.S (Nederlands appaloosa stamboek)

marit78 schreef:
Ik weet niet hoe het normaal gesproken werkt, zeker als je niet veel gegevens van je paard hebt, maar bij mij ging het zo:
Ik heb het paspoort naar de paspoorthoudende instantie (in mijn geval Zangersheide) aangetekend opgestuurd. Zij hebben mijn gegevens in het paspoort genoteerd en teruggestuurd. Dit kostte toen ongeveer 17 euro incl verzendkosten.
wellicht is het voor jou ook een optie om te doen?
hiernaast heb ik nog een koopcontract met mijn gegevens erin.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:14

Als je met de trailer op weg bent hoef je alleen het paspoort bij je te hebben. Een koopcontract is niet verplicht. Eigenaar is degene die kan bewijzen alle kosten voor het paard te hebben betaald.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:14

Dus dan neem ik best nog eens contact op met de verkoper?

marit78 schreef:
oh, en wat betreft het koopcontract; dat krijg je er niet standaard bij, toch? Wij hebben dat echt zelf geregeld met de verkoper. Misschien is het slim om dit alsnog te regelen. Anders kun je toch ook op geen enkele manier aantonen dat dit jouw paard is. Bv als je met trailer onderweg bent, moet je dit kunnen aantonen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:15

En wat dan met de chip? Iemand enig idee??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:16

GenteDiMare schreef:
Is het dan niet zo dat je de chip van je paard op jouw naam kan laten zetten?

silvana schreef:

Silvanan dat is niet helemaal correct, immers moet je bij aankoop je paard zijn stamboekpapieren insturen aan het BWP of Sbs, en dan worden deze op jouw naam overgezet. En eens op jouw naam, ben jij aangegeven op het paspooort de eigenaar
Immers vanaf de aankoop ben jij verantwoordelijke. Zelfde met de chip, deze dient ook op de naam van de nieuwe eigenaar te komen.

In KWPN, ben ik niet thuis. Maar hoe krijg je daar dan jouw gegevens op de officiele documenten als zijnde eigenaar??? Bedoel dan op het paspoort(stamboekpapier) en FEI paspoort bvb?

Voor onze duitse paarden, is het eveneens zo dat de stamboekpapieren geen eigendom impliceren, doch ook hier moet je je paarden laten overzetten en staan ze in het stamboek dus wel onder jouw naam geregistreerd.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:18

oh ja, dat is ook zo (mbt onderweg zijn dan)... Nou ja, het is nooit weg om in het paspoort jouw naam te hebben staan als je onderweg bent.

Ik zou inderdaad nog eens contact opnemen met de verkoper. Misschien ook een tip voor de volgende keer om altijd een koopcontract op te stellen. Je kan op internet heel veel standaard koopcontracten vinden.

Mbt de chip, dat weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Je zou je DA eens kunnen bellen. Misschien kan die je advies geven hierover?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:19

Het is wel zo dat Pita geen stamboek heeft (vader en moeder onbekend) zou het dan enkel genoeg zijn om haar chip op mijn naam te laten zetten?

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:23

Ik lees ook even mee, heb het zelfde probleem, alleen mijn paard heeft geen papieren en alleen een paspoort.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:25

Mijn paard heeft ook geen papieren hoor! ook enkel een paspoort

xRambo schreef:
Ik lees ook even mee, heb het zelfde probleem, alleen mijn paard heeft geen papieren en alleen een paspoort.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:25

Ik denk dat het sowieso slim is om met die chip aan de slag te gaan. Als je die in elk geval op jouw naam hebt staan, kun je altijd ergens aantonen dat het jouw paard is. Als je je paspoort ook op je naam kunt laten schrijven zou ik dit zeker ook doen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:26

mss best eens contact opnemen

ADRES VCP EN DIP

De DIENST IDENTIFICATIE PAARDEN van de VLAAMSE CONFEDERATIE VAN HET PAARD en de ZETEL + het SECRETARIAAT van de VLAAMSE CONFEDERATIEVAN HET PAARD zijn gevestigd te :

3360 Korbeek-Lo - Nieuwstraat 28

Dienst Identificatie Paardachtigen
Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo
Tel. : 016/899 410
Fax : 016/899 356

Het Secretariaat : Luys Carine- Secretaris

TeL. 016/899.410 - GSM 0486/904.973 - Fax. 016/899.356

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:27

S schreef:
[/quote]

Silvanan dat is niet helemaal correct, immers moet je bij aankoop je paard zijn stamboekpapieren insturen aan het BWP of Sbs, en dan worden deze op jouw naam overgezet. En eens op jouw naam, ben jij aangegeven op het paspooort de eigenaar
Immers vanaf de aankoop ben jij verantwoordelijke. Zelfde met de chip, deze dient ook op de naam van de nieuwe eigenaar te komen.

In KWPN, ben ik niet thuis. Maar hoe krijg je daar dan jouw gegevens op de officiele documenten als zijnde eigenaar??? Bedoel dan op het paspoort(stamboekpapier) en FEI paspoort bvb?

Voor onze duitse paarden, is het eveneens zo dat de stamboekpapieren geen eigendom impliceren, doch ook hier moet je je paarden laten overzetten en staan ze in het stamboek dus wel onder jouw naam geregistreerd.[/quote]

Dit is niet waar,als je paard gestolen is kan je nog zo zwaaien met je paspoort,maar om één of andere reden(ik heb die niet verzonnen,echt niet) geld dit niet als eigendombewijs.Wel een koopovereenkomst en de bonnetjes dat jij voor zijn onderhoud betaald.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:29

Erg bedankt voor deze info!

bulck schreef:
mss best eens contact opnemen

ADRES VCP EN DIP

De DIENST IDENTIFICATIE PAARDEN van de VLAAMSE CONFEDERATIE VAN HET PAARD en de ZETEL + het SECRETARIAAT van de VLAAMSE CONFEDERATIEVAN HET PAARD zijn gevestigd te :

3360 Korbeek-Lo - Nieuwstraat 28

Dienst Identificatie Paardachtigen
Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo
Tel. : 016/899 410
Fax : 016/899 356

Het Secretariaat : Luys Carine- Secretaris

TeL. 016/899.410 - GSM 0486/904.973 - Fax. 016/899.356

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:30

Heb je het paard wel in Belgie laten registreren?
Als dat niet zo is ,moet je dat even aan de DA vragen en dan komt alles vanzelf op je naam.
Mijn paard met nederlandse pas moest hier op nieuw geregistreerd worden.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:31

Volgens mij staat deze wel in België geregistreerd, aangezien ik de tweede belgische eigenaar ben.
Ik ga zowieso eens contact opnemen met mijn DA

silvana schreef:
Heb je het paard wel in Belgie laten registreren?
Als dat niet zo is ,moet je dat even aan de DA vragen en dan komt alles vanzelf op je naam.
Mijn paard met nederlandse pas moest hier op nieuw geregistreerd worden.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:33

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met het appalosa stamboek. Zij hebben het paspoort uitgegeven en bij hun is het paard ingeschreven. Waarschijnlijk moet je je paspoort naar hun opsturen en zullen zij jou gegevens vermelden in het paspoort!