Onrustig in de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenie

Onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:50

Hallo,

Ik heb een vraagje waar een vriendin mee zit.

Ze heeft een merrie die onrustig is op de trailer.
Het laden gaat prima en de eerste 10 min. is het paard rustig als ze op pad gaat.
Ze rijdt heel rustig, ik ben zelf een keer meegeweest, daar ligt het niet aan.
Na ca. 10 minuten gaat ze heel erg schrapen en stampen met haar voorbenen en dit blijft de verdere rit zo.

Ze heeft al allerlei dingen geprobeerd, ook prof. hulp gevraagd aan allerlei prof. mensen die trailerproblemen oplossen maar die konden haar niet helpen of zeiden, gewoon door blijven gaan, gaat wel een keer over.

Heeft iemand hier ervaring mee of ook een paard die onrustig is op de trailer ?
We denken zelf dat het uit ongeduld voorkomt.
Ook heeft ze al een rubber mat aangeschaft om het geluid te dempen.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Apple

Re: Onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:51

-> TAO

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:54

Mijn huidige wedstrijdpaard doet dit ook.
Hooinet erbij heeft minimaal nut.
Idd rubberen matten en rustig rijden.
Soms bied het uitkomst om een vrachtwagen te kopen, dat reist wat rustiger.

Maarja niet iedereen heeft een geldboom in de tuin :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:07

Doet ze dit ook als je langer dan 10 minuten ergens vast staat? dan is het inderdaad een kwestie van geduld/ongeduld van het paard.
Geduld is niet makkelijk aan te leren, heeft heel veel met karakter van paard te maken.
Er zijn mensen die dit soort paarden kluisteren in de trailer, maar daar ben ik geen voorstander van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:12

Idd dat is een goede, Cis

Sjaan kan ook geen 5 minuten stilstaan op de poetsplek :+
Ze kan niet eens 5 minuten in stal staan, dan word ze al ongeduldig :=

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:47

Als ze aan haar stal vast staat met poetsen is ze gewoon rustig.
Dus ik denk ook dat ze het niet fijn vind om alleen in een ruimte te staan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:49

Wij hebben er ook zo eentje op stal. Die breekt de trailer zowat af met z'n voorbenen! Laatst moesten ze zelfs stoppen omdat ineens het deurtje open ging.
Zij kluisteren het dier nu. Na een paar keer kreeg hij zelfs de kluisters eraf, nu hebben ze lederen kluisters die er niet af zouden moeten kunnen. Niet ideaal, maar anders is er bijna niet meer mee te reizen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:58

De mijne loopt super de trailer op en de heenweg nooit problemen.
Na de wedstrijd kan ik ze ook gerust voor een lange periode op de trailer laten staan zonder problemen.

Na de prijsuitrijking vul ik dr hooinet nog een keer en dan stap ik in en starten we de auto, dan beginnen ineens de problemen.
Madam gaat vreselijk staan springen en trapt soms zo hard dat dr hoefafdrukken duidelijk in het rubber staan van de achterklep.

Ik ben er ook nog niet uit wat het iszeker niet omdat het alleen om de terugweg gaat.
Al heb ik wel een vermoeden dat het bij de mijne zo is dat ze last heeft van dr uiers die op dat moment te strak staan.
maar daar kom ik pas achter als het veulen gespeend is.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:49

Jeetje, ik sta toch wel te kijken van een paar mensen die hun paard dus kluisteren !
Dat klinkt toch best wel heftig. Raakt het paard juist daar niet van in paniek dan ?
Het idee dat ze ineens geen bewegingsvrijheid meer hebben lijkt me angstig voor een paard...
Wennen ze daar snel aan ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:54

lees wel dat er meer mensen zijn met terugwegproblemen.
heb er ook 1 heenweg voel je em amper staat ie lekker hooi te knabbelen op wedstrijd kan hij uren in de trailer staan op zn gemakje maar eenmaal de terugweg is het stampen omvalle schudde enz.

wij hebben camera erin gemaakt dan kan je precies volgen maar ook kijken of je een oorzaak kan vinden.

hebben 1 x gehad dat hij echt trailer sloopte ree er toevallig keertje achteraan en jahoor probleem gevonden. het lampjebrande in de trailer en werd hij helemaal panisch van. met camera kan je mooi zien waneer ze het doen en ook oorzaak zoeken

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:37

Lenie schreef:
Jeetje, ik sta toch wel te kijken van een paar mensen die hun paard dus kluisteren !
Dat klinkt toch best wel heftig. Raakt het paard juist daar niet van in paniek dan ?
Het idee dat ze ineens geen bewegingsvrijheid meer hebben lijkt me angstig voor een paard...
Wennen ze daar snel aan ?

Nou, dat was ook mijn gedachte toen ik hoorde dat stalgenootje kluisters ging gebruiken. Maar dat schijnt dus nogal mee te vallen. Ze zijn lang genoeg dat ze goed kunnen staan, maar kort genoeg dat ze niet hun voet tot op spaanse pas hoogte kunnen optillen om te schoppen. Ik heb ze nog niet gesproken na zondag, toen hebben ze een rit van 1,5 uur gehad ivm selectiewedstrijd. Ik zal eens vragen hoe dat is gegaan.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:36

ikke20 schreef:
lees wel dat er meer mensen zijn met terugwegproblemen.
heb er ook 1 heenweg voel je em amper staat ie lekker hooi te knabbelen op wedstrijd kan hij uren in de trailer staan op zn gemakje maar eenmaal de terugweg is het stampen omvalle schudde enz.

wij hebben camera erin gemaakt dan kan je precies volgen maar ook kijken of je een oorzaak kan vinden.

hebben 1 x gehad dat hij echt trailer sloopte ree er toevallig keertje achteraan en jahoor probleem gevonden. het lampjebrande in de trailer en werd hij helemaal panisch van. met camera kan je mooi zien waneer ze het doen en ook oorzaak zoeken

Die van mij heeft het nooit gedaan, ik ben er wel achter dat ik het zeil achter beter niet dicht kan doen als het niet nodig is.
Met zeil open heeft ze het nooit gedaan het is begonnen toen ik weer ging starten na het veulenen.
Bij dr 1e veulen heeft ze dit niet gedaan, toch hoop ik dat het nu wel door het veulen/strakke uier komt.
Camera zat ik ook al aan te denken, zal me er toch eens in gaan verdiepen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:39

Een goed gevuld hooinet voor zijn neus hangen zodat die wat te knabbelen heeft?

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:00

Van tevoren longeren, hooinet erin, probeer wat muziek voor de afleiding. (radio)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:14

Als het werkelijk gewoon ongeduld is, is dat vrij makkelijk aan te pakken.

Eerst buiten de trailer oefenen, dus op bijvoorbeeld de poetsplaats.

Paard moet eerst leren wanneer het wel en geen aandacht krijgt. En aandacht bij de ingeduld-uitingen is dan uit den boze.

Wat daarbij superbelangrijk is, is een teken. Een teken wanneer wel en wanneer geen aandacht. Dat teken moet zichtbaar zijn, als associatie, die je het paard gaat aanleren.
Neem bijvoorbeeld een plastic ding aan een touwtje. Zodra je je paard op de poetsplaats geen aandacht geeft, hang je dat ding op. Daarna is elk oogcontact, elke stem richting paard, elke vorm van aandacht WEG. Niet doen, niet intrappen, ook geen boosdoenerij bij schrapen.

Benader het paard pas als het even stopt met schrapen / aandacht vragen. Maar omzichtig, alsof het benaderen ook een ander doel kan hebben. Gaat paard aandacht vragen/schrapen, doe dan ff je jas goed, of pak iets weg, maar GEEN aandacht. Herhaal dat TOT het paard aandachtig wordt en alleen maar rustig kijkt of je nu wel of niets iets van plan bent, zonder ongeduldig te zijn.

Dat is het moment dat je het plastic ding weghaalt. Dat leg je rustig weg. Nog steeds communiceer je dan NIET met het paard. Is het weggelegd, DAN geef je rustig aandacht. EVen met lage energie belonen. 1 aai oid en met een lage stem paard weer aan je verbinden.

Je zal zien dat als je hier consequent mee omgaat, echt ALTIJD, dat het paard gaat snappen dat dat plastic ding betekent dat er geen aandacht komt.

Dan ben je pas klaar vor de trailer. Ook daarin hang je dan ding op, en geef je GEEN aandacht. Niet meteen ritjes maken, gewoon laten staan. Tot ook dat goed gaat, dan ben je weer klaar voor ritjes met de trailer. Eerst korte. En als je dan stopt en wil uitladen, wacht dan. Wacht gewoon steeds ff langer, opbouwend met minuten. Je hebt dan wel de voordeur open gemaakt, maar maakt nog geen aanstalten tot aandacht of de klep openen. Pas als je het plastic ding weghaalt, krijgt paard aandacht. En open je de klep.

Echt, dit is een paar weken werk, maar het werkt supergoed. En later kun je ook zonder, want dan gaat het paard vanzelf in de 'geduld' stand, omdat dat voor hem/haat sowieso prettiger is.

Sorry voor de lange lap tekst, maar je zult er veel aan hebben, wil je sit serieus oplossen.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:52

Allemaal bedankt voor jullie berichtjes en tips !

Ik zal het aan haar voorleggen en wie weet kan ze hier wat mee 8-)