Aanvraag schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rinskee

Aanvraag schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:20

Hallo,

Er is vast al eens eerder gevraagd hoe je dit het beste kan doen, maar kan zo geen recent topic vinden.

Hoe kun je het beste bij de gemeente vragen om een schuilstal, ons land staat pal op de wind en met regen worden ze zeiknat, als de zon schijnt is er geen schaduw, behalve pas laat in de middag rond half 6.

Ik heb al een aantal artikelen opgezocht waaronder een beleidsnotitie van een andere gemeemte waar de schuilstallen wel zijn toegestaan mits ze aan de randen van weilanden worden geplaatst (zodat zicht goed blijft)

Heeft er iemand een goede brief? heeft iemand ervaringen hoe is het jou gelukt.

Of is het beter om het niet aan te vragen en gewoon maar iets te plaatsen en hopen dat je niets hoort?

Alvast bedankt, ik zie uit naar jullie tips.

Rinske

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:30

Ik heb er gewoon een gemaakt zonder vergunning.
Het is een risico mijne staat gelukkig onder de bomen.

Het is best lastig om een vergunning aan te vragen voor een schuilstal, want je moet volgens mij een tekening hebben van de stal enz.
Staat de stal bij jou in het zicht?

Roka

Re: Aanvraag schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:40

Ik lees even mee

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:46

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:51

volgens mij (maar dit is even een gok) is het zelfs verplicht een schuilstal te hebben zodra de paarden langer dan een bepaalde tijd op het land staan. Loop even langs of bel even de gemeente en vraag het.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:03

moet toch ff oefenen met die knoppen

google
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=schuilstal+gemeente&meta=&aq=f&oq=
Het is duidelijk dat elke gemeente er een ander beleid op na houd.
Handig is om bij je gemeente zelf te vragen waarvoor wel een vergunning nodig is en wat de eisen zijn aan het bouwsel.
Misschien dat een inloopstal op wielen geplaatst niet als bouwsel gezien wordt en dus geen vergunning nodig heeft.
Dat hoeft niet te betekenen dat hij niet afgekeurd kan door een schoonheidscommissie of altijd buiten de landelijke verordening valt.

:Z

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:08

Zover ik weet hoef je voor 'verplaatsbare' schuilstallen geen vergunning aan te vragen. Daarom zijn containerstallen ook zo populair, die kun je altijd plaatsen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:45

Voor containerstallen moet je ook een vergunning aanvragen.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:13

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:50

Bedankt voor alle reacties!! ga ze zeker allemaal doornemen.

Renee1990 schreef:
Ik heb er gewoon een gemaakt zonder vergunning.
Het is een risico mijne staat gelukkig onder de bomen.

Het is best lastig om een vergunning aan te vragen voor een schuilstal, want je moet volgens mij een tekening hebben van de stal enz.
Staat de stal bij jou in het zicht?

Hij kan achterin gezet worden en dan word hij niet gezien vanaf de drukke weg, maar voor wandelaars die gewoon over "looproute" gaan zal hij zeker gezien worden.

Ja, heeft ook te maken met de bestemmingsplan van de grond o.i.d. had ik gelezen..

Slokkie:
Dank je wel, ga het even doornemen! artikel over schuilstallen dat dat verplicht is voor dieren die langer op land staan (dat ze schaduw nodig hebben etc. wou ik bij mijn brief voegen.)

Aan de ene kant wil ik gewoon eentje plaatsen, maar risico dat hij weg gehaald wordt vind ik ook wel weer groot!
Maar als je belt maak je misschien ook wel slapende honden wakker.. (en kun je niet meer "stiekem" wat neerzetten)

Dat laatste is ook mooi kort en krachtig wat op bokt staat!

Heeft iemand ook al eerder iets aangevraagt, en uiteindelijk "gewonnen" en legaal een schuilstal geplaatst.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:50

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:58

Volgens mij doen lang niet alle gemeentes daar moeilijk over, ik ken dus een gemeente waar bij een verplaatsbare schuilstal geen vergunning nodig is. Vergunning aanvragen is vaak ook niet zoveel gedoe, maar 't kost geloof ik wel wat. Staat er niets op de site van je gemeente?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:28

dat je verplicht ben een schuilstal te hebben is nietw aar, in belgie meen ik wel, in Nl doen ze daar erg moeilijk over
dierenbescherming wil het wel, gemeenten vaak niet
Als niet goed te zien is, zou ik het risico nemen en gewoon plaatsen
desnoods wat boompjes / struiken erbij plaatsen

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:31

TabeR schreef:
corinepgek schreef:

link doet het bij mij niet..

Als ik klik dan doet hij het wel, google anders eens op paardenservice zoetermeer, staat wat over verplaatsbare schuilstallen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:42

Gezien dit topic meer over de wettelijke regelingen en afspraken gaat verplaats ik het naar TAO.

VSW--> TAO

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:22

Het beleid van gemeentes verschilt sterk. Als ik jou was zo ik eerst nagaan of er gebouwd mag worden, dat staat in het bestemmingsplan. Dat kan je inzien op het gemeentehuis. Vertel wat je wil en bespreek de mogelijkheden. Het ligt erg aan de persoon die je tegenover je treft of die met je mee wil denken. Als er niet gebouwd mag worden kan je over een wijziging in het bestemmingsplan gaan praten. Aan een wijzigingsprocedure zijn wel kosten verbonden en zo'n procedure kan lang duren.

Maar als de gemeente de intentie heeft om het bouwen van een stal mogelijk te maken kan je natuurlijk al gaan bouwen, de kans dat ze gaan handhaven is dan erg klein.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:48

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:39

een stal maken met wielen er onder en ingraven, dit heb ik ook wel eens gehoord ;)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:17

Ik heb net de bokt.wiki gelezen maar voor het plaatsen van een schuilstal is niet de aanwezigheid van een bestemd bouwblok noodzakelijk. Dat geld wel voor woningen en grote stallen op agrarisch bestemde grond maar niet voor een schuilstalletje van van 5x5. Dat is meer de categorie "plaatsen van een pergola".

Met een ontheffing van voor het bestemmingplan kan er ook een schuilstalletje gebouwd worden. Je aanvraag gaat 6 weken ter inzage en belanghebbenden kunnen bezwaar maken. Dat gebeurt meestal niet. Het kost wel geld (leges) , dat wel. Als je in een agrarisch gebied met in het bestemmingsplan omschreven natuurwaarde dan wordt het weer lastiger.

Maar volgens mij is het niet zo lastig om op legale wijze een stalletje neer te zetten. Succes.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:25

Ik ga vandaag de gemeente bellen op de website kan ik zo niets vinden over een bestemming, dat is dus het eerste wat ik na moet vragen.
Dat het geld gaat kosten maakt opzich niet heel veel uit want vind het belangrijk voor de paardjes, ze staan gewoon wel pal in de wind soms.

Indien een schuilstal niet lukt hoop ik dat ik een boom mag plaatsen o.i.d.

Bedankt voor jullie reacties ga zeker wat mee doen, en houd jullie op de hoogte ook voor mensen die dit ook willen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:38

vroeg ik me eigenlijk af
ligt het weiland bij eenhuis of is het echt tussen de weilanden en akkers in?
dat bemoeilijkt het krijgen van vergunning namelijk wel

mocht echt niet lukken kun je altijd nog een schutting plaatsen zodat ze uit de wind staan

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:17

Een schutting wordt ook aangemerkt als een bouwwerk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:18

ligt eraan tot welke hoogte je dan gaat

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:09

nou, die hoogte is erg laag om buiten de vergunningsplicht te blijven (zou het moeten nazoeken vwb hier in Arnhem maar het staat mij bij dat 60 cm al de grens is) en de vraag is wat je dan aan schuilmogelijkheid biedt....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:19

60 cm is idd laag, maar als je een hoger kon plaatsen heb je in elk geval dat ze uit de wind kunnen staan en schaduw hebben in de zomer