griffelbeenbreuk en aansprakelijkheid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

griffelbeenbreuk en aansprakelijkheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:25

Hallo

Mijn paard heeft een griffelbeenbreuk opgelopen die te wijten is aan nalatigheid.
Nu is mijn vraag tot hoever ik deze mensen aansprakelijk kan stellen want verkoop van dit paard wordt lastiger(ga ik van uit) omdat ze nu altijd een bemerking op de fotoos heeft.En dus ook gelijk een vraag aan jullie:Kopen jullie een paard met een bemerking die volgens de dierenarts een sportcarriere niet in de weg zal staan?En durf je er dan normaal geld voor te geven of vind je het toch een risico met als gevolg dat je het alleen aandurft als de prijs beduidend lager ligt?
Met andere woorden kan/moet ik deze eventuele waardevermindering ook opgeven en daar een passende schadevergoeding voor vragen?
Nou ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.

chocobroodje

Re: griffelbeenbreuk en aansprakelijkheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:27

Waaruit maak jij op dat het nalatigheid is geweest en heb je hier bewijs van?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:29

Idd wat cb zegt, wat is nalatigheid, laatst was er ook een topic over een paard dat in de wei een ander paard kreupel geslagen zou hebben.
In de wei stonden meerdere paarden, en meerdere bruine.. niet te bewijzen dat net dat ene paard dus geslagen heeft.

Een griffelbeenbreuk die netjes genezen is, of netjes geopereerd hoeft geen beperking te zijn.
Maar het is vaak wel een schoonheidsfoutje, en zal dus idd wel prijsverlagend zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:29

Wie eist die bewijst...

Je blijft erg vaag met je verhaal, dus is het natuurlijk met deze minimale informatie heel erg moeilijk om iets te zeggen.

Sowieso vind ik dat er op Bokt te veel 'zelfbenoemde experts' rondlopen die heel veel roepen, maar geen kaas van de feitelijke wetten en regels van de aansprakelijkheidsleer gegeten hebben.

Ik zou hoogstens uiteindelijk als antwoord kunnen geven: 'Je zou het kunnen proberen' of 'ik denk dat het geen kans van slagen heeft'.

En als ik voor hetzelfde geld een paard zonder bemerking kan kopen, ja, dan zou ik dat doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:30

wat betreft die griffelbeen breuk,ligt het er natuurlijk wel aan om wat voor breukje het gaat,welke plek zit het en lopen er pezen overheen?
hoeft niet ernstig te zijn hoor( mijn eigen dier heeft het gehad en loopt weer als een tierelier, en je ziet het van buitenaf niet eens)

maar denk dat het hele verhaal wel duidelijkheid zal scheppen of het wel of niet nalatigheid is?
wat is er gebeurd dan?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:30

In een ondeugdelijke stal gezet daardoor vastgelegen en mensen zijn het met mij eens waardoor de operatie dus al een verzekeringskwestie is geworden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:32

griffelbeen word niet op rongtenfoto gezet...

een gewoon regulier sportkeuring, word hier niet op beoordeeld..

het is een schoonheidsfoutje, net als schiefel en ik laat een goed paard hier iig niet om staan...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:44

zigranta schreef:
In een ondeugdelijke stal gezet daardoor vastgelegen en mensen zijn het met mij eens waardoor de operatie dus al een verzekeringskwestie is geworden.

Wie zijn "mensen" Je bent zo vaag, hier kan niemand een serieus antwoord op geven. Als je echt denkt dat de mensen nalatig zijn EN je kunt dit bewijzen, dan zou ik een advocaat/rechtsbijstand bellen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 11:47

@ellepel breuk zit hoog waardoor ze normaal gesproken niet zouden opereren maar het was een dubbele breuk waardoor een operatie toch noodzakelijk was omdat het losse stuk bot afgestoten zou worden en er uit gaan zweren.Wat deze breuk inhoud ten opzichte van de pezen durf ik niet te zeggen.
@Sigrid1182 van de sportkeuring wist ik niet dat het griffelbeen niet beoordeeld word maar ik ben wel verplicht om dit te melden bij verkoop.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:51

Hier zo'n zelfbenoemde expert :D .

Je zal toch echt meer over de toedracht moeten vertellen, wil iemand een zinnig antwoord op je vraag kunnen geven.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:08

De mensen zijn de staleigenaren die mijn paard omgezet hebben naar een stal met een gat in de voorwand met daarin een stuk opstaand metaal waar je normaal de schotten aan vastzet.Hier heeft ze in vastgelegen en is aan het stuk metaal blijven hangen waardoor ze dus deze breuk heeft opgelopen.Mensen hebben dus ook al toegegeven dat het hun fout is en de kosten van de operatie worden betaald door hun verzekering.Ze is vrijdagmiddag omgezet en savonds toen ik kwam was het leed al geschied.
Alleen zit ik dus met eventuele waarde vermindering dus vandaar ook de vraag of je een paard met een bemerking zou kopen of laten staan of voor minder geld wel mee zou nemen.Ik weet niet of ik het ga verhalen hoor maar baal wel gewoon want revalideren gaat gewoon 5 maanden duren en kan dus gewoon niks doen.Plus alle ongemak voor het paard en dat is gewoon waardeloos.Dus vroeg ik mij af wat mensen in mijn geval zouden doen.
groetjes
@LDRD de reacties die ik van jou gezien heb qua aansprakelijkheid zijn wel altijd duidelijk dus ik hoopte al dat je zou reageren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:14

Als het paard goed revalideert en je kunt er weer volop mee in de sport dan is het geen probleem om hem te verkopen maar je bent wel verplicht om hem een jaar langer te houden dan je misschien wilde, ik zou zo'n paard, mits goed op de foto's wel kopen met de garantie van de keurende da dat dit geen problemen geeft in de toekomst.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:19

Kom er later even op terug, eerst even een ander middagprogramma nu ;) .

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:27

is goed.Moet zelf ook wat gaan doen!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:49

Mijn ervaring is dat een vroegere griffelbeenbreuk geen waardevermindering oplevert. Maargoed, dat kan in andere situaties anders zijn natuurlijk. Als het gewoon netjes genezen of geopereerd is is het niets meer dan een schoonheidsfoutje.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:03

oke,nou ben toch wel opgelucht dat het geen probleem hoeft te zijn!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:11

Ik zie hier wel een verhaalskans op de pensionhouder.
De vraag is namelijk of de pensionhouder verwijtbaar heeft gehandeld. Ik ga even af op jouw beschrijving van de betreffende stal en denk dat je dan inderdaad wel kunt stellen dat er sprake is van verwijtbaar handelen. Een stal dient veilig te zijn en een ervaren pensionhouder had moeten weten dat dat hier niet het geval was.
Een beroep op 'eigen schuld' aan jouw kant zal niet snel lukken, omdat het buiten jouw medeweten om is gebeurd.

Let wel, het blijft altijd een kwestie van het beoordelen van de feitelijke omstandigheden en daar heb ik zonder dossier geen volledig zicht op.

Gewoon even een aansprakelijkstelling sturen naar de pensionhouder met het verzoek dit door te sturen naar zijn verzekeraar.

By the way, heb je geen rechtsbijstandverzekering? Ik benadruk nog maar weer eens het nut hiervan!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:30

Heb een rechtsbijstand maar in Duitsland.Operatiekosten worden vergoed maar ik had zoiets van wat als ze moeilijker of voor minder te verkopen is ,moet je daar dan nu al vanuit gaan en eventueel claimen?Op zich heb ik nu niet de intentie om haar te verkopen maar je weet nooit hoe een balletje rolt en dat je misschien op een gegeven moment moet verkopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:21

In principe zou je de waardevermindering moeten kunnen claimen.
Alleen zal de vraag zijn óf er sprake is van waardevermindering en zal moeten komen vast te staan hoeveel deze dan is.
Dat zal al met al niet gaan meevallen, je weet hoe de paardenmarkt werk, het is maar wat de gek ervoor geeft. Jij zal moeten aantonen dat jij nou net die gek zou hebben getroffen (het voorval weggedacht) die er goed geld voor zou hebben gegeven.