paard sluit zich af bij trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

obaileys

paard sluit zich af bij trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:32

hallo bokkers

ik hoop dat jullie de oplossing hebben voor mij!
mijn paard gaat namelijk erg moeilijk de trailer in.
ik heb al met brokjes geprobeerd met de longeerlijn er achter, met lief zijn, wat strenger, met rust of een aanloopje.
met de longeerlijn ging het dan nog redelijk maar nu staan we er een half uur over te doen voor dat ze er in staat (met de lijn dan).
ik heb namelijk ook het idee dat als ik wil gaan laden dan ze zich compleet afsluit voor alles wat er dan gebeurt maar ik zie ook geen angst
en ze staat als het waren op d'r gemak met haar voorbenen op de klep en alles wat je dan trekt,duwt,lokt of niks doet, ze zet geen stap voor uit ze reageert helemaal nergens op.
waneer ze er in loopt beloon ik haar met snoepjes.
ze komt ook nooit bezweet van de trailer af en ze staat stil tijdens de rit dus ze is ook niet bang tijdens het rijden.
wat moet ik doen?
tot slot nog wat informatie over het paard
ze is 4,5 jaar
ze staat al 2 maanden bij mij (moest toen al mee naar club met trailer ging toen beter als nu)
al vaker op wedstrijd geweest(niet met mij)
pittig karakter maar niet gemeen of onrustig

wie heeft er de gouden tip!

k4tink4

Re: paard sluit zich af bij trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:34

Al 2 maanden is nog best wel kort..
Paarden zijn slimmer en soms emotioneler dan je denkt. Ik zou haar eerst wat tijd geven jou te gaan vertrouwen en haar te laten wennen aan haar nieuwe stal :) Alles is nieuw voor haar!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:36

De trailer oplaten, zover als ze gaat, en druk zetten op het touw? Niet achteruit of opzij laten gaan, vooruit is druk eraf. Kan even duren, maar denk dat het misschien wel zou kunnen werken.
En inderdaad, 2 maanden is nog vrij kort ;)

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:05

@pluttersput
dat met druk heb ik al geprobeerd het doet haar helemaal niks en ze staat eigelijk gewoon de andere kant op te kijken.
(misschien moet ik het wel langer proberen ;)
en 2 maanden is inderdaad kort maar ze sluit zich alleen af bij het laden. ik vind het goed als ze wil kijken of snuffelen maar zelfs dat doet ze niet.
ik wil graag dat ze er fijne ervaring aan over houdt en dat ze een beetje op gaat letten!
maar ik blijf oefenen! B-)

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:11

is ze pas 2 maanden in jouw bezit? en wat voor band had ze met haar vorige eigenaar? Misschien went ze gewoon moeilijk en associeert ze trailer met verhuizen..?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:12

Op TAO staan heel veel topics over trailerladen :-)

Op zich is mediteren op de klep nog niet zo'n ramp, ze is iig niet bang en uiteindelijk gaat ze er in. Waar je wel op zou kunnen letten is dat ze wel continue haar aandacht bij jou en bij de trailer houdt. Met andere woorden: andere kant op kijken mag niet. Ze mag alleen de trailer in kijken en ze mag alleen voorwaarts de trailer in.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:13

Klinkt als een dikke vinger paard. Zo eentje had ik ook. We hebben hem aantal keer erin getild te hebben in combinatie met een bak brokjes binnen. Na dit een paar keer gedaan te hebben lopt hij braaf naar binnen, zolang er een bak brokjes is :Y) Maar heb dan ook een koudbloedje die alles wel wil overwegen voor een bak brokjes.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:14

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Ze vind het niet eng, het lijkt alsof ze gewoon het hele nut er niet van inziet om in die stal op wielen te lopen.
Zo bizar.
Ze kijkt dan ook gewoon naar een grassprietje op de klep, dan weer naar mijn schoen en als ik niks doe dan gaat ze gewoon op rust staan.
Wij doen het gewoon altijd met een longeerlijn.
Soms dan hoeft ze alleen maar die lijn te zien en dan wandelt ze erin en soms even de lijn langs d'r bil.
Helaas is daardoor alleen trailer laden ook niet meer mogelijk.
Maar goed, ben allang blij dat ze erin gaat :D

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:37

Bij mijn stage hadden ze een paard die absoluut niet de trailer in te krijgen was. Hoe we het hadden opgelost was niet erg paardvriendelijk maar had wel veel resultaat.
Paard werd de hele dag in de stal gelaten, kreeg alleen 's morgens een plukje hooi, verder niets. Toen 's avonds, voor het voeren en terwijl de andere paarden nog op de wei stonden vanwege de rust die er dan is, hebben we geprobeerd haar op de trailer te krijgen met een normale portie voer in een emmer.
Lukte eerst niet, maar ze zette wel een paar voetjes op de klep, en raasde er net zo hard weer af.
Volgende dag weer hetzelfde qua voer en binnenblijven. Toen liep ze ook alleen op de klep en stond er een voet binnen. Toen had mevrouw weer genoeg van.
Volgende dag weer hetzelfde, maar toen ging ze wel helemaal de trailer in, en raasde er weer hard uit.
Weer de volgende dag; Kreeg ze al wat meer voer. En bleef vervolgens in de trailer staan om van haar voer te smikkelen. Na een paar keer op en af ging ze zelfs rustig van de trailer af.
Toen lag het drie weken stil vanwege blessure van de persoon die het deed. Hij was de enige die zo rustig en geduldig met dat paard kon omgaan dus had ze een pauze.
Drie weken later was ze gewoon op de weide geweest, alleen eerder binnen gehaald. Ze ging er braaf in, wel wat rap eruit, maar dat is ook te trainen met wat tijd.

Overigens: paard stond wel op stro, dus ze had wel wat te knabbelen naast haar ene plukje hooi die ze in het begin kreeg.
Paard was niet bang voor de trailer, ze had er gewoon geen zin in. Ze heeft vroeger vaker op de trailer gestaan, maar haar baasje is zo iemand die alles goed vindt, ook dus als ze geen zin heeft.
Daarnaast werd alles met rust en geduld gedaan. Diegene die het deed heeft vroeger ook paarden gehad die niet allemaal even makkelijk waren, hij had dus ervaring. en wanneer het paard te onrustig werd, of nadat het goed ging alles vervolgens fout ging werd er afgebouwd, en werd ze naar stal gebracht.

Let wel: Dit is niet de eerste optie die je hebt om een paard de trailer op te laten gaan, maar bij dit paard hielp niets anders en dit was het 'laatste redmiddel'. Eigenares dacht dat ze water zag branden, zo keek ze toen ze zag dat dr paard op de trailer stond. Ze had het eigenlijk al opgegeven.

Ohja, vergeet vooral niet om elk goed ding te belonen!

Succes met jouw paard!

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:47

dank jullie wel voor de tips en reactie!
ga zeker proberen!
iemand miss nog meer tips? :)*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:58

OPG --> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:35

óf je hebt een dikke vinger paard óf je het er inderdaad eentje die zich afsluit, maar dat kan ik hiervandaan niet beoordelen.

De 1e is redelijk snel op te lossen door heel consequent te zijn en duidelijk in de leiderspositie te gaan functioneren.
De tweede is moeilijker omdat ze weggaan naar lalaland in hun gedachten en dan moet je heel erg oppassen dat je ze er niet uit dwingt want dan kunnen ze ontploffen. Dat zijn de paarden met een uitdaging om te leren laden en die zijn niet zo makkelijk.

Ik denk dat je een dikke vinger paard hebt omdat ik je niet hoor over uitbarstingen en dat zul je met hulp van iemand die weet hoe het moet moeten oplossen want anders gaat het je niet lukken.
Op mijn site staat onder paarden/trailerladen ook een stuk over een dikke vinger paard, misschien dat je daar wat aan hebt. (naar beneden scrollen voor foto´s en het verslag)

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:29

super bedankt allemaal
ben vandaag op wedstrijd geweest heb alles tot de puntjes
uit gewerkt met de tijd dus ik zou 3 kwartier de tijd hebben om te laden.
longeer lijn lag klaar brokjes en wortels ook.
wat denk je na even zich verzet te hebben en een andere kant op gekeken te hebben loopt ze er zo op :j dik beloont natuurlijk!
en toen we naar huis gingen eigenlijk precies het zelfde even niet op letten en dan hop zo er in!
of het nu door de wortel kwam of door miss dat ik ook wat rustiger was weet ik niet,
maar als het zo door gaat dan komen we nog ergens!!!
natuurlijk weet ik ook dat het weer een tijdje slechter kan gaan maar dan heb ik altijd jullie tips nog!!! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:32

Hartstikke goed! nou volhouden! en anders roep je maar weer.

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:37

@cissy
haha ja idd zal ik zeker doen!
ik heb trouwens je site gekeken en ik vindt dat je een erg fijne methode hebt om het paard (te leren) trailer te laden!:D
dat zal ik zeker in mijn achterhoofd onthouden!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:42

heb ik niet verzonnen hoor, heb ik ook maar ´geleend´, maar het werkt heel goed, dankjewel!