6- jarig paard, maar nog nooit in de trailer geweest..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leootje14

6- jarig paard, maar nog nooit in de trailer geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:33

Hoi,

ik ben nu ongeveer 2 maanden bezig, met een fries van 6 jaar te beleren. alles gaat zo zijn gangetje, maar nu willen we graag met haar naar een andere bak. daarvoor moet ze op de trailer. ze is alleen als veulen een keer op de vrachtwagen geweest naar de keuring. ik heb geen idee hoe ze zal reageren op de trailer.. heeft iemand ervaring met dit soort paarden?
of tips? eerst een alleen in de trailer staan of meteen, een stukje rijden? een rondje en dan weer naar huis of gewoon meteen naar die andere bak? wat is het beste?

groetjes!

dressuur21

Re: 6- jarig paard, maar nog nooit in de trailer geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:49

Ik zou haar er gewoon in zetten. en gelijk gaan, als je haar er alleen even in laat staan kan ze ongeduldig worden. eerst een rondje rijden kan natuurlijk ook ;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:50

Heb wel de ervaring dat hoe gespannener je er zelf mee omgaat, hoe groter de kans is dat het paard denkt dat de trailer heuuul gevaarlijk is dus gewoon normaal doen zoals je met ieder paard zou doen, evt. een hooinetje er in en gaan met die banaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:51

gewoon inladen alsof je haar op stal zet, gewoon naar de andere bak rijden :)

geen drama maken voor er drama is :) en dan komt het allemaal goed :)

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:16

Vooral zelf relax blijven dan zal je paard ook de situatie relaxder benaderen. Weet niet hoe ver de andere bak rijden is? met een niet te lange afstand gewoon gelijk heen rijden. Scheelt als je er zelf geen probleem van maakt zal je paard er ook minder probleem van maken

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:42

Ik zal het gewoon opbouwen,
dus niet beginnen als je tijdnood hebt,
en dan op een rustige manier

en steeds belonen op de trailer
zodat hij de connectie tussen trailer - eten - dus leuk legt.

dan kan je ook stukjes rijden,
heel voorzichtig
en gewoon opbouwen

succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:45

Gewoon erop zetten, trailer langs een muur zetten en gewoon doorlopen! Mijn destijds 2.5 jarige merrie had ook nog niet vaak op de trailer gestaan en toen ze 3 was moest ze opeens met haar 10dgn oude veulen op de kar! We hadden alles bedacht, waren op alles voorbereid..behalve op het feit dat ze er beiden zo in liepen :+

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:47

ahum.....gewoon erop zetten en wegrijden....nou nee dat lijkt me niet de meest vestandige oplossing als je er zeker van wilt zijn dat je paard daarna alsnog de trailer in wil.
Bouw het op! Begin al nu zonder dat je ergens heen hoeft. Zet de trailer ergens neer en laat haar eraan ruiken, onderzoeken enzo zonder dat ze er perse in hoeft. Als ze er niet meer bang van is, of meteen al niet bang van is dan kan je rustig aan eens kijken hoe ze reageert als je haar erin vraagt. Ga er niet zelf in staan, maar geef je paard de kans er zelf in te lopen.
Zet ze 1 voetje op de plank de eerste keer en gaat dan achteruit? Geen paniek. Gewoon toestaan en daarna nog eens proberen. Sommige paarden hebben er meer moeite mee dan anderen, maar dwingen is nooit de oplossing.
De volgende keer vraag je twee voetjes op de klep etc. Wie weet loopt ze er wel zo in! Dan is het slechtste wat je kan doen haar vertrouwen schaden door haar geen uitweg meer te geven door de klep dicht te doen en weg te rijden. Als ze erin staat kan je via het voordeurtje wat lekkers geven zodat er een beloning aan zit. Maar ga ze niet met voer lokken! Dat is wat anders.
Dat is mijn mening :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:49

Wat een onzin orsini, die van mij is met veulen de kar op gegaan, heeft er een uur op gestaan, is 4mnd later weer terug verhuisd en liep er zo weer in hoor (veulen net zo) Veulen is later ook zonder merrie geladen, en ze liep er zo fluitend op :7

Dat gemiep altijd met die beesten!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:58

@ Jeanine; ik zeg niet dat je het zo met alle paarden aan moet pakken, maar je kan allicht kijken hoe het paard op de trailer reageert voordat je hem zoals een ding zomaar erop zet, klep dichtslaat en gaat rijden. Inderdaad niet alle paarden zullen hierdoor slechter laden, maar er zijn er zat die niet gerust op de trailer staan.
Loopt hij er zo in, dan loopt hij er zo in, maar er zijn er genoeg die dat niet doen. En waarom zou je wel het risico hierop nemen door niet gewoon eerst even te kijken en het paard ook te respecteren. Een trailer kan claustrofobisch zijn voor een paard en daar kan je allicht rekening mee houden en ze niet behandelen alsof ze geen mening mogen hebben, t blijven ook dieren en die moet je met respect behandelen.

En veulens volgens moeders waar dan ook :) trailer of niet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:06

Veulen is ook alleen geladen (zonder moeder, die stond schreeuwend op stal) en dit gaf geen enkel probleem!

Mijn mening is hoe voorzichtiger jij doet met het paard op de trailer zetten hoe meer het paard denkt 'oeh dit is spannend'! Hoe normaler jij doet, hoe normaler het paard het zal vinden! Je kunt ook te voorzichtig zijn met je paard! Dan krijg je zo'n miepert die overal eerst even op moet kijken..Hier gaan we eerder 'lomp' om met die jonge beesten dan voorzichtig! Leren ze alleen maar van en kijken nergens naar!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:55

Jaja je hoeft ook niet zelf "voorzichtig" te zijn. Je kan zelf heel goed neutraal blijven zonder je paard het idee te geven dat het eng is, maar je kan hem wel even de mogelijkheid geven om tenminste te zien waar hij in moet :). Als je zelf angst/onzekerheid overbrengt zullen ze dat inderdaad overnemen dus dat werkt niet. Dus gewoon proberen, maar laat aan het paard over of hij er meteen in durft of niet. Sommige hebben wel even de tijd nodig. Nogmaals is per paard verschillend.

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:31

Gewoon doen, zelfvertrouwen uitstralen, wel heel belangrijk:
Verder neem er de tijd voor, rij een klein stukje en breng haar terug naar haar eigen vertrouwde omgeving,
lekker eten in de trailer en er weer uit na een aantal minuten is ook al leuk.

Dan ook superbelangrijk: ga je op pad, rij heel rustig de bochtjes (moet altijd natuurlijk)
maar 1 slechte rit en ze vinden het gelijk niet zo leuk meer.
Komt vast goed, je krijgt vast een supermak paardje in de trailer.

Ook zijn er boeken te leen in de bieb of te koop in de winkel van trailerladen,
heb zelf veel info van internet gehaald, geen druk op het hoofd etc. Succes met zoeken
enne
Succes met oefenen!