Koop paard via mail bindend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Koop paard via mail bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:11

Op zaterdag 19 september is er een meisje komen kijken naar de merrie die ik te koop heb, deze afspraaf is via de mail gemaakt nadat ik haar via de mail informatie en foto's van de merrie had gegeven.
Op zondag 20 september kreeg ik een mailtje terug waarin onder andere het volgende stond:
Dit is echt mijn perfecte paardje! Heb er echt een super goed gevoel bij!! ( hoop jij zelf ook).
Dus wil haar erg graag van je kopen:)

Hierop heb ik weer een mail gestuurd had ik akkoord ging met de verkoop voor .... euro.

Via de mail hebben we vervolgens een afspraak gemaakt dat wij de merrie zouden komen brengen en heb ik haar een contract opzetje gemaild.

Nu heb ik op 2 oktober van haar een mailtje gekregen dat ze wegens persoonlijke omstandigheden mijn merrie niet kan kopen. Ik heb haar vervolgens gezegd dat wij een overeenkomst hebben en dat ze daar niet zomaar nee tegen kan zeggen. Ik heb ook gevraagd naar de rede.
De rede blijkt het overlijden van haar paard te zijn. Dit paard had zij verkocht en met dat geld zou zij mijn merrie kopen. Maar nu dat paard overleden is krijgt ze daar uiteraard geen geld meer voor. Ze zegt nu niet het geld te hebben om mijn merrie te kopen.
Dit is natuurlijk heel verveldn voor haar, maar ook voor mij.

Nu is mijn vraag, kan ze hier zomaar vanaf?
In mijn ogen niet, want in mijn ogen hebben we een overeenkomst. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb het e.e.a. gevonden op http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/ en hier dacht ik uit op te kunnen maken dat zij en ik wel degelijk een overeenkomst hebben en dat ze niet zomaar kan zeggen dat ze mijn merrie niet meer wil kopen.

_Noraly

Re: Koop paard via mail bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:14

een mail is inderdaad rechtsgeldig op het moment dat jij hem hebt gelezen en zei akkoord is gegaan met een prijs in de normale, te verwachten prijsklasse.
Ze had hem nog kunnen intrekken voordat jij hem in je mailbox had zeg maar.

Dus hij de akkoordverklaring van haar kant is idd rechtsgeldig en jij kan je dus daarop beroepen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:15

Een mail is een bindend document.
Alleen ze geeft aan het paard graag van jou te willen kopen.
Maar ik heb nog geen texten gezien zoals;
Ik ga akkoord met de aankoop van het paard voor .... euro.
Dus, ik vrees dat je het er beter bij kan laten.
Geen geld is geen geld. Van een kale kip.... najah, je snapt het wel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:17

Barvrouwke schreef:
Een mail is een bindend document.
Alleen ze geeft aan het paard graag van jou te willen kopen.
Maar ik heb nog geen texten gezien zoals;
Ik ga akkoord met de aankoop van het paard voor .... euro.
Dus, ik vrees dat je het er beter bij kan laten.
Geen geld is geen geld. Van een kale kip.... najah, je snapt het wel.

Owh.. sorry scheef gelezen. Maar je ging hem brengen maar je hebt het contract nog niet rond...
Dus dan is de koop nog niet rond, want je verkoopt op voorwaarde van tekenen van het contract lijkt mij.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:17

Van mij als reactie op haar mail
Nou dan is Varitha bij deze verkocht aan jou voor €....,-. Gefeliciteerd!

Van haar als reactie op die mail
Oke helemaal goed!..................Heb er helemaal zin in!!!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:18

Moeilijke situatie en erg rot voor jou, maar aan de andere kant wil je een paard verkopen aan iemand die afzegt. Zou ik gewoon een beter plekje zoeken

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:19

In mijn ogen is de mail bindend.
Het contract zouden we opstellen zodat zij officieel eigenaar zou worden omdat je, als je alleen het paspoort hebt maar geen koopcontract, geen eigenaar bent.

Haar reactie op het contract
En zou jij het contract kunnen uitprinten en meenemen op de dag dat jullie haar brengen?
Maar dan kan dat mooi gelijk helemaal besproken worden! En ondertekend worden als jullie het geld hebben;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:20

katiavl schreef:
Moeilijke situatie en erg rot voor jou, maar aan de andere kant wil je een paard verkopen aan iemand die afzegt. Zou ik gewoon een beter plekje zoeken

Ik deel deze mening...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:20

is moeilijk... het zit namelijk dat een verbale overeenkomst ook rechtsgeldig is. Het is maar net, hoe wil je het bewijzen.

Hoe oud is dit meisje waar je de afspraak mee hebt?
Is er duidelijk geformuleerd over welk paard het gaat, in dat mailtje? Staat haar chipnummer erin? Staat er een datum voor de verkoop in enzo?
En ik heb bedrijfsbeheer gedaan en daar heb ik geleerd dat een contract pas rechtsgeldig is als er een derde bij is geweest of wanneer het door een notaris rechtsgeldig is gemaakt.
Dit meisje kan zeggen dat ze dat berichtje nooit heeft gestuurd, dat iemand het onder haar naam heeft gestuurd of wat dan ook...
Ik denk dat het een moeilijke zaak gaat zijn. Maar goed, dat is mijn mening.
Mocht je het nou persoonlijk in haar handschrift hebben gehad dan zou het een andere kant kunnen zijn.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:20

katiavl, dat gevoel heb ik zelf ook een beetje.
Maar ik heb mijn stalling al opgezegd dus ze kan hier niet heel lang meer blijven staan helaas.
Voor de zekerheid heb ik haar inmiddels wel weer te koop gezet.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:22

Het enige wat ik kan zeggen is dat het vanaf haar mailadres verzonden is en ondertekend is met haar naam.
In de volgende mails wordt een datum genoemd waarop wij de merrie zouden komen brengen en daar reageert zij op met akkoord.

Ze is overigens 19.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:22

ik ga mee met barvrouwke. Hoewel je volgens mij juridisch volledig recht in je schoenen zal staan, kan je je wel afvragen of je deze verkoop wel zelf nog wilt, want als je moet leveren en der zijn geen centen.... ben jij er de dupe van, lijkt me.

Je kan eventueel wel een schadevergoeding vragen, omdat je het paard zoveel langer moeten aanhouden hebt, omdat je misschien nu niet de volle pot krijgt, etc, maar wederom, als er geen geld te halen valt....

Succes alvast bij je nieuwe verkoop, zou ik zeggen!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:23

Ja dat is rechtsgeldig, en via mail ook in principe te bewijzen.
De vraag is of je door de juridische malle molen wil gaan hiervoor. Kost een hoop tijd en geld.
Ik zou ook gewoon een ander plekje zoeken voor je paard.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:24

Het is natuurlijk heel vervelend voor je dat het zo loopt.
Je rekent erop dat je je paard kwijt bent, maar ik ben bang dat als je dit door wil zetten dat er aan het einde van het verhaal alleen maar verliezers zijn (waaronder ook jouw paard)

Kun je niet met de staleigenaar praten waar je nu staat?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:25

Het is erg rot voor jou, maar ik zou mijn paard niet willen verkopen aan iemand die er geen geld (meer) voor heeft. Je wil toch een goed plekje voor je paard...
Neemt niet weg dat het erg balen is.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:26

Daar zit ik zelf ook mee. Het is een aardige meid die vast goed voor mijn merrie zal zorgen. Maar nu voel ik me er toch minder gemakkelijk bij.

En inderdaad van een kale kip kan je niet plukken. Maar ze zegt dat ze geen geld heeft, of dat waar is valt helaas niet te controleren.

Eigenlijk wil ik het helemaal niet zia de rechter spelen. Maar ik wil wel weten of ik in het geval van een rechtzaak kans maak.

Met mijn staleigenaar is nog wel te praten. Maar ik had er eigenlijk op gerekend dat ze weg zou gaan. Niet alleen qua stalling, maar ook met andere dingen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:27

even offtopic: heb jij ál je paarden (profiel) elders in stalling staan? aangezien je de stalling al hebt opgezegd...
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 06-10-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:27

TS : Mail & sms zijn tegenwoordig even bindend als een gewone schriftelijke overeenkomst.

Dus je maakt wel een héél goeie kans als je wilt procederen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:30

is deze persoon meerderjarig, want via mail weet je dat ook ik niet. Minderjarig is een koopvernietigend argument.
En idd een kale kip kan je niet plukken

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:31

Orlando_ schreef:
even offtopic: heb jij ál je paarden (profiel) elders in stalling staan?

Van de paarden in mijn profiel zijn er 4 van mij. Deze staan bij een boer 2 huizen verderop.
De paarden die ik voor anderen te koop heb staan of nog bij de eigenaar of bij mij op stal, bij de boer dus, voor training.
Maar de meeste paarden in mijn profiel zijn paarden die ik getraind heb en terug naar huis zijn.
Het paard waar het nu over gaat ik trouwens wel echt van mij. Maar ik had de boer aangegeven dat ze weg ging en daar heeft hij qua stalen end. ook rekening meer gehouden. Ze kan nog wel blijven maar alleen buiten en niet op stal. Dat is geen ramp, maar het slechtere weer komt er wel aan.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 06-10-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:31

misschien een vraagje voor de rijdende rechter!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:32

Ook al is het mailtje mss rechtsgeldig. Ik vraag me af hoever je komt in de rechtbank als iemand zonder geld jou paard zou moeten kopen.

Ik denk dat de rechter jou vraagt beroep te doen op je gezonde verstand.
Iemand die een paard niet kan kopen kan deze ook niet onderhouden.

En daarnaast een beetje inlevings vermogen van jou is ook op zijn plaats.

En zoals eerder vernoemd hoe goed ben je voor je paard als de deze willens en wetens door de strot van een blut persoon wil duwen....
Ik zou het wel weten en hoe vervelend dit ook is op zoek gaan naar iemand die wel de da kosten kan betalen als je paard ziek wordt....

Ik word altijd een beetje naar van mensen die meteen willen procederen! Waar zit jullie menselijkheid? De koper heeft haar eigen paard verloren dat is echt erg.
Laatst bijgewerkt door neres op 06-10-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:32

eline_di schreef:
Orlando_ schreef:
even offtopic: heb jij ál je paarden (profiel) elders in stalling staan?

Van de paarden in mijn profiel zijn er 4 van mij. Deze staan bij een boer 2 huizen verderop.
De paarden die ik voor anderen te koop heb staan of nog bij de eigenaar of bij mij op stal, bij de boer dus, voor training.
Maar de meeste paarden in mijn profiel zijn paarden die ik getraind heb en terug naar huis zijn.
Het paard waar het nu over gaat ik trouwens wel echt van mij

Okee, is er niet een mogelijkheid dat ze langer kan blijven tot je der verkocht hebt?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:35

Ik heb haar duidelijk aangegeven dat ik de situatie voor haar heel rot vind. Maar ik kan hier net zo min iets aan doen als zij.
Maar ik draai nu op voor de extra stalkosten, voeding, verzorging end. En helaas heb ik geen geldboom in de tuin.

Natuurlijk wil ik dat mijn paard een goed plekje krijgt. Bij iemand die er goed voor zal zorgen en haar ook, indien nodig, medisch kan ondersteunen.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik eigenlijk niet van plan om dit voor de rechter uit te vechten. Dat vind ik het niet waard. Maar ik wil wel weten of ik in mijn recht sta.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 06-10-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:36

Orlando_ schreef:
Okee, is er niet een mogelijkheid dat ze langer kan blijven tot je der verkocht hebt?

Zie aanpassing bericht. Ja dat kan wel, maar alleen nog op de weide. En het slechte weer komt er zo langzaam aan toch aan en dan heb ik haar liever op stal, maar die zijn nu vol.