Wat betaal je als iemand jouw paard uit gaat brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Wat betaal je als iemand jouw paard uit gaat brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:14

Wat betalen jullie ervoor als iemand je paard uitbrengt op wedstrijden?
Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat met:

- inschrijfgeld
- startkaartkosten
- vervoer
- andere bijkomende kosten?
- gewonnen prijzen(geld)
- etc etc
- wat hebben jullie nog meer vastgelegd
- afspraken over rijden/wedstrijden als de 1 dressuurt en de ander springt bv

Verder kon ik er zo snel geen topic over vinden, en hoop ik dat het hier goed staat. (verplaats anders gerust)

_Sammy_

Re: Wat betaal je als iemand jouw paard uit gaat brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:18

ik ben hier ook benieuwd naar, ik ga een paard uitbrengen, en ze willen me hiervoor geld geven, is dat redelijk.. ze betalen zo en zo al startkaart, vervoer(maar als het een keer niet gaat, doe ik het zelf aangezien het 2 jonge beesten zijn alle 2 b, en 1 van mezelf vervoeren ze mee)
Verder krijg ik les van me instucteur betaald, en het rijden krijg ik me kosten voor..

en jullie?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:27

Ligt denk ik ook aan de voorwaarden/omstandigheden waarom je wedstrijden met andermans paard gaat rijden. Wil de eigenaar dit of wil je dit zelf?
Als de eigenaar het graag wil, dan vind ik dat de eigenaar voor de kosten op moet draaien, maar daarentegen ook recht heeft op prijzen(geld).
Als je het zelf wil dan vind ik dat je zelf voor de kosten op moet draaien.

Ik heb ook eens met een paard van iemand anders willen starten. De eigenaar vond het prima, want het paard zou er ook meer waard door kunnen worden (handelaar). Hij betaalde de startkaart en startcoupons en de rest zou ik zelf betalen, omdat ik graag wedstrijden wou rijden. Hij zou dan wel evt mee kunnen dus ook vervoer zou voor zijn kosten zijn als dat zo uitkwam. Helaas werd het paard al verkocht voordat ik een wedstrijd kon rijden, dus ik heb hem nooit gestart.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:29

Ik betaal niks. Bijrijders willen zelf starten, hoeft niet van mij.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:30

Ik breng paarden uit voor iemand anders, ik vraag gewoon mijn standaardtarief dat ik normaal vraag als ik een paard kom trainen.
Inschrijfgeld + vervoer betaalt en regelt de eigenaresse. Startkaart heb ik in België niet nodig, paard moet wel geïmmatriculeerd worden, dat betaalt de eigenaresse aangezien dat puur op de naam van het paard staat, blijft levenslang geldig. Mijn licentie betaal ik zelf.
Gewonnen prijzen (geld) zijn voor de eigenaresse.
Ik ben de enige die rijd met die paarden dus ja daar hoef ik geen afspraken over te maken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:32

als jij op een wedstrijd bijv. 3 uur aan tijd kwijt bent, reken je dan die 3 uur ook vraag ik me af?
of is alleen het inschrijfgeld/vervoer die dag genoeg?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:33

Nee ik reken geen 3u, ik reken mijn tarief per paard. Anders zou het wel heel duur worden :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:34

Dus als ik €x krijg om het paard te komen rijden, dan vraag ik ook gewoon €x om het paard op wedstrijd te rijden, ook al kost mij dat meer tijd. Dat heb ik er nu wel voor over.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:38

Juventus schreef:
als jij op een wedstrijd bijv. 3 uur aan tijd kwijt bent, reken je dan die 3 uur ook vraag ik me af?
of is alleen het inschrijfgeld/vervoer die dag genoeg?

Dat zou denk ik niet echt realistisch zijn, omdat je op sommige concoursen erg lang moet wachten op uitslagen en prijzen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:38

Izzy:
oke dat bedoelde ik inderdaad :-)
anders wordt het idd heel duur :P (maar je weet maar nooit wat goeie ruiters vragen :P )
mooi foto-topic zeg, heb je paard even bewonderd!
Wat een knap koppie zeg :-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:40

Goh ja, das wat ik vraag hé, ik denk dat er wel een heleboel andere regelingen bestaan ook :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:42

ja zeker :-)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:52

Ik rijd sinds april een paard voor iemand anders erbij, dat wil dus zeggen, mijn eigen paarden staan op nr 1. ;)

Ik wou hem gerust doorrijden, maar het eerste wat mijn "eis" was: een passend zadel, dus een dag later al een nieuw zadel voor hem.

Ik rijd het paard gemiddeld 3 tot 4 x per week.
Startkaart en startgeld betaald eigenaar.
Ik sta erop dat de eigenaar meegaat op cc en rijd met auto en trailer.
Verder betaald hij het startgeld en versnaperingen.

Gewonnen prijzengeld is voor mij.

Eén keer in de 2 weken privéles twv 45,=

Verder als het paard iets mankeert of ik wil een fysio oid erbij, betaald de eigenaar ook.

Als het paard wordt verkocht krijg ik een deel mee.

Verder hebben we niks op papier of zo gezet, maar het is gewoon ons woord tegen elkaar.

Kan lezen en schrijven met de eigenaar en hij is sinds we 2 maanden geleden voor het eerst startten echt helemaal opnieuw enthousiast geworden. :))

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:54

Ha ok, maar jij vraagt niet een bedrag per keer je komt rijden dan? Dan snap ik die regeling die jij hebt inderdaad ook :j Zal nog wel voorkomen denk ik.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:04

Nee, ik heb er geen geld voor gevraagd, maar weet zeker als ik stop dat ik wel wat meekrijg. ;)

Ik was op zoek naar een paardje voor mijn ORUN examen en vond deze zo leuk en de klik was er dat de eigenaar vroeg om hem door te blijven rijden.

Zit een heel verhaal achter, paard is vreselijk moeilijk om te rijden, maar geeft mij toch veel plezier, vandaar dat ik de eigenaar voorthelp.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:56

Ik geef mijn bijrijders niets, zij hebben de beschikking over het rijden van mijn paard. Kosteloos, daarbij zorg ik er dan ook voor dat het paard op de wedstrijdlocatie komt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:58

als ik een paard voor andere uitbreng, verwacht ik eigenlijk enkel dat ze mijn licenties betalen en het eventuele prijzengeld wel voor mij is. En verder 1 keer per week een training betalen. dus eigenlijk niet rechtstreeks aan mij, tenzij het paard bij mij gestald wordt

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:19

Nou, eigenlijk ben ik erg goedkoop... heb een paar jaar fulltime in de paarden gewerkt maar doe het sinds een klein jaartje weer alleen maar voor mezelf. Ik vraag eigenlijk niet veel en ben voor veel dingen in. De eigenaren van het paard wat ik momenteel rijd denken erg anders over dingen dan ik doe, dat is wel moeilijk. (zoals momenteel, nu moe ze echt naar de tandarts want ik merk dat ze er last van heeft, maar dan duurt dat weer eeuwen omdat er net 2 andere paarden ziek zijn geweest en waarvan ze dus een erg hoge rekening binnen heeft) Zij betalen wel mijn verenigingskosten (is incl. clublessen), ik kan de trailer altijd mee (maar vind mn eigen fijner), ik rijd heen en weer (krijg hier eens in de zoveel tijd een 'klein' bedrag voor), als ik privelessen wil betaal ik die wss zelf want die mensen zitten met teveel paarden en geld tekort, de spullen worden voornamelijk verzorgt, maar als ik vind dat ik iets nodig heb en zij vindt dat niet dan zorg ik er zelf voor. mn startkaart word betaald, maar mn inschrijfgeld betaal ik strax zelf (ben bezig een startkaart aan te vragen), ze heeft me gevraagt t paard voor de IBOP te rijden en dat betaald ze ook gewoon allemaal, prijzen zijn voor mij aangezien ik het inschrijfgeld zelf ophoest en ik krijg een deel mee als ze verkocht word.

de eigenaar probeert wel betrokken te zijn bij t paard, maar kan zelf niet zoveel meer ivm ziekte. maar vindt het juist leuk dat haar paard uitgebracht wordt en het goed doet in de sport. afspraken over ht rijden hebben we verder niet. ik probeer zo vaak mogelijk te komen, max 4xpw en doe wat ik wil.

mijn eigen bijrijdster (voor mn oudje die met pensioen is) betaald helemaal niks. ik ben blij dat ze op haar oude dag nog 2 x pw wat kan doen en aandacht krijgt die ze verdient.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:30

de paarden die ik rij voor mensen staan meestal bij ons op stal dus de mensen betalen deels stallingsgeld.
het inschrijfgeld word 2x per maand door de eigenaar betaald en als ik meer wedstrijden per maand wil rijden moet ik dat zelf betalen.
de startkaart word door de mensen zelf betaald. en het vervoer betaal ik (omdat ik meerdere paarden mee neem).
het prijzengeld mag ik zelf houden tot dat het paard echt in de hogere klasses komt dan worden er andere afspraken gemaakt.
ik rij het paard 6 dagen per week, 1x in de week gelongeerd, hij komt in de stapmolen en gaat van 7.30 tot 19.00 op de wei.
de dekens die het paard nodig heeft (die wij niet hebben) betaald de eigenaar zelf en die krijgt het paard gewoon mee als hij hier weggaat. de verkoopprijs word afgesproken en alles wat extra is word 50/50 gedaan voor de moeite.
ik rij de paarden zelf dus hoef geen afspraken te maken.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:42

Ik betaal alles zelf en ik regel zelf ook het vervoer.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:10

EA-CO => TAO

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:50

Prof's betaal je 500 euro per maand als ze je paard uitbrengen en 'trainen'. Vaak hebben ze voor dat trainen weinig tijd omdat ze er een stuk of 12 hebben staan. :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:48

Prof's betaal je nog wel een stukje meer hoor, vooral als het paard daar gestald staat. Mijn lesgever vraag iets tussen de 650 en de 700 euro om je paard een maand in training te hebben (stalgeld inbegrepen). Wedstrijden enzo komt er nog bovenop. Hij behoort zelf tot de subtop/top van België. Dus ik denk dat je nog wel heel veel duurder kan gaan :)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:02

eefjuh112 schreef:
Prof's betaal je 500 euro per maand als ze je paard uitbrengen en 'trainen'. Vaak hebben ze voor dat trainen weinig tijd omdat ze er een stuk of 12 hebben staan. :D

daarom wil ik er niet meer dan 5 :+ want zo gaat het vaak wel.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:44

Izzy19 schreef:
Prof's betaal je nog wel een stukje meer hoor, vooral als het paard daar gestald staat. Mijn lesgever vraag iets tussen de 650 en de 700 euro om je paard een maand in training te hebben (stalgeld inbegrepen). Wedstrijden enzo komt er nog bovenop. Hij behoort zelf tot de subtop/top van België. Dus ik denk dat je nog wel heel veel duurder kan gaan :)

Ligt er denk ik ook aan waar, 1 van onze paarden is 2 jaar door een prof gereden en wij betaalde 500 per maand. Het was ook geen onbekende in deze omgeving, maar echt iemand die jonge paarden rijdt en daarna weer verkoopt.