medisch inlegvel wel of niet voor de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

medisch inlegvel wel of niet voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:11

ik wil wedstrijden gaan rijden en moet daar door een nieuw paspoord maar nou moet ik toestemming geven
dat als er iets gebeurt met mijn paard of hij dan wel of niet voor de slacht mag worden gebruikt.
nou had ik een vraag wand als ik nou toestemming geef om hem voor de slacht te gebruiken
is het dan zo dat als hij erg gewond is dat hij bijv geen pijnstilling meer krijgt omdat dat dan in zijn vlees gaat zitten?
wat zouden jullie doen wel of niet toestemming geven voor de slacht?\

alvast bedankt

Katja

Re: medisch inlegvel wel of niet voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:27

Verplaatst van MD naar TAO.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:31

Ja ze mogen je paard dan bepaalde medicijnen niet geven omdat hij dan niet meer geschikt is voor de slacht.
Ik heb bij beide paarden geen toestemming gegeven voor de slacht.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:00

Ben je van België? Dan wil dat zeggen dat keuze voor een slachtpaard nog kan veranderd worden. Het komt er op neer dat je paard dan bepaalde medicatie niet mag hebben. Het is niet zo dat hij bijvoorbeeld nooit pijnstillers of zo mag! Er is heel veel medicatie die hij wel mag krijgen. Als er bij hoge uitzondering een product moet gebruikt worden dat niet toegestaan is, dan verander je je paard van slachtpaard naar niet-slachtpaard, zodat hij het mag krijgen, of je houdt gewoon rekening met de wachttijd. Als je kiest voor een niet-slachtpaard, kan dat wel nooit meer omgezet worden naar slachtpaard. Dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken dat je paard niet behandeld kan/mag worden!

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:44

is dat in nederland ook zo? als dat zo is, is dat dan ook als het wel slachtpaard is en hij mag een medicijnen niet hebbendat hij het nog kan krijgen als dat nodig is

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:12

Ik weet niet hoe het in Nederland zit. Wat ik verteld heb, is de Belgische situatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:19

Citaat:
2 Waarom is een hoofdstuk ‘medische behandelingen’ verplicht?
Op de pagina’s ‘medische behandeling’ vermeldt de eigenaar of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar hier niets heeft aangegeven, is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij paarden die bestemd zijn voor de slacht het gebruik van bepaalde medicijnen optekenen in het paspoort. Het gaat om de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat.

www.nl-paardenpaspoort.nl

Zolang je daar niets invuld, is het pas bestemd voor slacht menselijke consumptie... dat betekend dat hij bepaalde medicijnen niet zou mogen hebben zonder dat deze 'status' wordt gewijzigd..

je kunt dus ten alle tijden dit aanpassen cq invullen... stel je hebt niets ingevuld, en je paard wordt ziek en heeft bepaalde medicijnen nodig, dan mag hij die gewoon hebben, alleen de DA zal dit moeten vermelden in het paspoort. Of je past de status aan.
Wil je, om welke redenen dan ook, dat je paard uitgesloten wordt van slacht voor menselijke consumptie dan kun je dat gelijk al aangeven in het paspoort...

Gaat het om een duplicaat paspoort dan is je paard op voorhand al uitgesloten van slacht menselijke consumptie...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:58

Het is een keuze die je zelf moet maken!
Die van mij worden zowiezo niet geslacht, dus dat is makkelijk.
Ik zou hem geen medicijnen onthouden ivm slacht maar als jij daar wel voor kiest, natuurlijk ben je dan niet slecht!
Gewoon je eigen keuze en je eigen recht.

Het word er in ieder geval niet makkelijker op zo dat weet ik wel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:15

Je paard mag gewoon alle medicijnen hebben, maar deze moeten dus vermeld worden als er een wachttijd op zit voor de slacht. Dus als jou paard iets over komt kun je er ook altijd nog voor kiezen om een spuitje te geven. Het vel is er alleen i.v.m. medicijnen gebruik en zodat de slacht dus ook weet dat ie nog niet geslacht mag worden. En anders kun je het ook nog even aan de dierenarts vragen die kan een duidelijk antwoord met uitleg geven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:20

nicolailover schreef:
ik wil wedstrijden gaan rijden en moet daar door een nieuw paspoord maar nou moet ik toestemming geven
dat als er iets gebeurt met mijn paard of hij dan wel of niet voor de slacht mag worden gebruikt.
nou had ik een vraag wand als ik nou toestemming geef om hem voor de slacht te gebruiken
is het dan zo dat als hij erg gewond is dat hij bijv geen pijnstilling meer krijgt omdat dat dan in zijn vlees gaat zitten?
wat zouden jullie doen wel of niet toestemming geven voor de slacht?\

alvast bedankt

Ik heb geen toestemming gegeven. Hou niet van de gedachte dat mijn paarden op iemands bord belanden. Hier worden ze gecremeerd.En zou hou ik ze altijd bij me. Laatst moesten we helaas Lucky laten inslapen en ik ben echt blij dat hij nu bij ons thuis is ipv opgehaald en nooit meer terug gekregen. Is te moeilijk voor me om ze naar de slachter te brengen of te laten ophalen.