Te laat paspoort aanvragen/duplicaatpaspoort= slachtverbod?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Te laat paspoort aanvragen/duplicaatpaspoort= slachtverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:11

Ik kwam net via een ander topic deze pagina tegen van het productschap vee, vlees en eieren tegen:

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=afriBsHs ... HsuOpbPREY

Daaruit blijkt dat paarden met een duplicaatpaspoort niet meer geslacht mogen worden.

Ook paarden die vanaf 2010 pas na 6 maanden oud een chip krijgen, zouden niet meer geslacht mogen worden. Zij krijgen een paspoort 'met beperkingen'.

Wat in godsnaam kan de reden voor dit soort vreemde maatregelen zijn?
Bovendien, ik vraag me dan weer af of allerlei buitenlanden zich ook maar wat aantrekken van zulke maatregelen.
In een land als Italie kunnen onze dure chips niet eens uitgelezen worden, laat staan dat ze in het paspoort kijken of Polly de shethengst een aantekening heeft dat hij geen salami mag worden.

Bovendien lopen er op dit moment nog paarden met een duplicaatpaspoort, die eigenlijk al geslacht hadden moeten zijn. Ze hebben een andere identiteit zodat ze in de handel niet als afgeschreven herkend worden.
Lijkt mij uit oogpunt van dierwelzijn niet nuttig om zulke paarden van slacht uit te sluiten.

Ik vind dat iedere eigenaar een noodslachting moet kunnen laten uitvoeren.

Iemand die hier meer over weet?

KiWiKo

Re: Te laat paspoort aanvragen/duplicaatpaspoort= slachtverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:13

ach, dierenwelzijn komt steeds meer in het nauw............ door zogenaamd diervriendelijke beslissingen.......

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:48

Heb het artikel niet gelezen, maar is het misschien zo dat ze nog wel geslacht mogen worden maar daarna niet meer voor consumptie gebruikt mogen worden?!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:01

In het artikel staat duidelijk 'worden uitgesloten van de slacht.'

Meer staat er ook niet. Ik denk dat ik de PVV maar eens een keertje bel wat nou de bedoeling is...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:19

Het zal gaan om 'voor menselijke consumptie'. Dat is nl ook het geval als je medicijnen toedient die vermeld moeten worden op het medisch inlegvel. Geslacht mogen paarden altijd (hoewel ik daar persoonlijk anders overdenk) en in Italië, Frankrijk of waar dan ook trekken ze zich er geen bal van aan. Vervolgens krijgen we de 'niet voor menselijke consumptie geschikt'e paarden terug in de Mora frikandellen. :Y) Daarnaast denk ik dat niemand een noodslachting mee wil maken (tenminste als het zo moet zoals dat ook voor koeien en varkens geldt). Wat dat betreft waren vroeger tijden diervriendelijker.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:41

Dat die dieren uitgesloten worden van slacht is omdat een paspoort een medisch inleg vel moet hebben waar bepaalde medicijnen die toegediend zijn op vermeld worden.

Wanneer een dier geen paspoort heeft weet je niet wat ze erin gespoten hebben en daarom wordt het dier uitgesloten van humane consumptie. Dit omdat van bepaalde middelen niet bekend is hoe lang het werkt en wat de lange termijn gevolgen zijn voor mensen als ze het regelmatig in kleine hoeveelheden binnen krijgen.

Volgens mij heeft dit niets met dierwelzijn te maken maar vooral met voedselveiligheid voor de mens.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:45

moi22 schreef:
Dat die dieren uitgesloten worden van slacht is omdat een paspoort een medisch inleg vel moet hebben waar bepaalde medicijnen die toegediend zijn op vermeld worden.

Wanneer een dier geen paspoort heeft weet je niet wat ze erin gespoten hebben en daarom wordt het dier uitgesloten van humane consumptie. Dit omdat van bepaalde middelen niet bekend is hoe lang het werkt en wat de lange termijn gevolgen zijn voor mensen als ze het regelmatig in kleine hoeveelheden binnen krijgen.

Volgens mij heeft dit niets met dierwelzijn te maken maar vooral met voedselveiligheid voor de mens.

Dat is vrij logisch.
Maar... Een veulen mag in principe pas geënt worden met 6 maanden, dan laat je hem tevens ook meteen chippen etc.
Máár als je na 6 maanden leeftijd niet meer voor menselijke consumptie mag laten slachten... Moet je dus 2x de da laten komen??
Even een stipje, hier ben ik wel benieuwd naar.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:48

Huh die snap ik even niet.

Bij ons op stal worden de veulens al vroeger gechipt en dus al eerder voorzien van een paspoort. Met een half jaar worden ze dan geent maar zo'n ramp is dat toch niet 2x een da op stal. Of bedoelde je dat niet?
Laatst bijgewerkt door moi22 op 30-09-09 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:50

De paarden hebben wel een medisch inlegvel, maar als ze nu een wormspuit krijgen, staat dat ook nog steeds niet in het paspoort vermeld. En daar zit toch ook wachttijd op? Ik kan in elk geval gewoon een doos spuiten halen bij de veearts, krijg er een briefje bij wanneer ik ze gekocht heb ed. maar ik kan ze gerust 3 maand later geven bij wijze van... Dan zou deze regeling, redelijk nutteloos zijn lijkt mij..

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:52

Het gaat om middelen die niet voor slachtpaarden geregistreerd zijn en een wormenspuit valt daar niet onder. Dit geeft de mogelijkheid voor mensen die hun paard willen euthanaseren net wat meer middelen toe te dienen wanneer een dier behandeld wordt voor een of ander.

M.a.w. wanneer een slachtpaard uitbehandeld is kun je met een niet slachtpaard nog verder behandelen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:57

moi22 schreef:
Huh die snap ik even niet.

Bij ons op stal worden de veulens al vroeger gechipt en dus al eerder voorzien van een paspoort. Met een half jaar worden ze dan geent maar zo'n ramp is dat toch niet 2x een da op stal. Of bedoelde je dat niet?

Nou, ik vind het handig als je alles in 1 keer kan doen, scheelt ook nog eens in de portemonnee aan voorrij kosten ;).

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:03

Tsja daar heb ik niet bij stilgestaan.

Nou doet mijn da niet aan voorrijkosten want hij is de buurman van de stalhoudster dus ben dat ook eigenlijk niet gewend

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:04

Ja, dan mag hij van mij ook langskomen om hem te ontwormen ;)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:13

huh hoe bedoel je dat?

Bij anderen doet hij wel aan voorrij kosten maar aangezien hij aan een doodlopende weg woont en langs onze stal moet om thuis weg te komen vond hij het niet kunnen om ons voorrijkosten te vragen. As hij zijn ronde gaat rijden of terug komt hoeft hij hooguit 10 m om te rijden om van de weg af te gaan dus zou ook wel een beetje aso zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:17

Sorry, ik bedoelde het grappig.
Als mijn da geen voorrij kosten zou rekenen dat hij naast de chip en enting ook meteen een extra keer mag komen om te ontwormen ;).
Ik vind het netjes van je da! :)
Al moet ik wel zeggen dat de mijne best wel een einde weg zit met de praktijk en toch niet zo debiel veel aan voorrijkosten vraagt :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:21

Sorry ben niet meer zo wakker :O dus vatte het letterlijk op. Had al zoiets van sinds wanneer ontwormt de dierenarts??

Dat doet die van mij dan weer niet ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:20

@Moi; en in een paspoort dat na 6 maanden wordt uitgegeven zit dus geen medisch inlegvel, en in een duplicaatpaspoort ook niet?

Dat slaat natuurlijk nergens op. :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:42

@ randalinpony: hoe dat zit weet ik even niet precies maar ik weet wel dat dat hele inlegvel is om de consument te beschermen. Lijkt mij dat daar wel een inlegvel in zit (al vast niet los zoals bij de oude paspoorten) maar dat er dan al meteen op wordt gezet dat het paard niet bestemd voor de slacht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:45

Dat bedoel ik niet.

Ik bedoel dat het in principe totale waanzin is om veulens die ouder dan 6mnd een paspoort krijgen, uit te sluiten van de slacht.

Dat inlegvel kan er gewoon in, niets aan het handje. Daar hóeft helemaal geen stempel op.

Mijn vraag was dus ook waarom ze deze regel invoeren, niet hoe ze hem uitvoeren. :P

Maar ik heb daar nog geen gegronde reden voor gevonden. ;)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:00

Ow zo ja heb ook het idee dat het allemaal niet waterdicht is.

Snap wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen slachtpaarden en niet slachtpaarden. In het verleden is er wel eens het einde aan het leven van paarden gemaakt die met andere middelen nog geholpen konden worden omdat ze toch niet geslacht zouden worden. Het idee is dus heel mooi alleen de uitvoering is beroerd.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:11

randalinpony schreef:
@Moi; en in een paspoort dat na 6 maanden wordt uitgegeven zit dus geen medisch inlegvel, en in een duplicaatpaspoort ook niet?

Dat slaat natuurlijk nergens op. :)

Er word wel een medisch inlegvel aan toegevoegd alleen mag het paard niet meer bestemd zijn voor menselijke consumptie

randalinpony schreef:
Dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat het in principe totale waanzin is om veulens die ouder dan 6mnd een paspoort krijgen, uit te sluiten van de slacht.
Dat inlegvel kan er gewoon in, niets aan het handje. Daar hóeft helemaal geen stempel op.
Mijn vraag was dus ook waarom ze deze regel invoeren, niet hoe ze hem uitvoeren. :P
Maar ik heb daar nog geen gegronde reden voor gevonden. ;)

Je moet toch érgens het geld uit de mensen wringen?
Medisch inlegvel is een mooi voorbeeld. Maak vooral NA 1 juli bekend dat je dat nodig hebt, dan zijn mensen ipv 5,- nóg meer centjes kwijt voor een nieuw paspoort! Ik hoor de kassa's al rinkelen :(